Investigating the Social Media Interactions in Attention to Citizenship Behaviors
Subject Areas : Urban Sociological Studies
1 - Assistant Professor, Institute of Educational Studies, Organization for Educational Research and Planning (OERP), Tehran, Iran.
Keywords: Media, social interactions, citizenship behaviors. social networks,
Abstract :
The purpose of this study is to investigate the social interactions of the media in relation to citizenship behaviors. In terms of purpose, the present study is applied, and in terms of data collection method, the research method is survey. The statistical population of the present study consists of all citizens over 18 years of age in tehran in 2021, whose number is over 115,000 people. Cochran's formula is used to determine the sample size and the sample is equal to 384 people. The sampling method is a multi-stage cluster. Data were analyzed by SPSS software and regression coefficient was used to analyze the hypotheses. The findings of the research show that social interactions in the national media and social media have a significant positive effect on paying attention to citizenship behaviors. But social interactions in local media have no effect on citizen behavior. The correlation coefficient between social interactions in the media with regard to citizenship behaviors is equal to 0.65 and the coefficient of determination is equal to 0.42. In other words, it can be said that 0.42 changes in attention to citizenship behaviors are determined by social interactions in the media, and 0.58 are determined by other variables. Also, the results show that social interactions in national media 0.38 and social interactions in social media 0.57 predict changes in attention to citizenship behaviors.
-بهزادفر، مصطفی و طهماسبی، ارسلان. (1399). شناسایی و ارزیابی مؤلفههای تأثیرگذار بر تعاملات اجتماعی تحکیم و توسعۀ روابط شهروندی در خیابانهای شهری: نمونه مورد مطالعه سنندج، نشریه باغ نظر، دوره 10، شماره 25، صص 28-17.
-بیات، علی. (1402). اثر شهرت خارجی ادراکی بر رفتار حمایتی در رسانههای اجتماعی: نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی. فصلنامه پژوهشنامه مدیریت و مهندسی صنایع، دوره 5، شماره 14، صص 73- 86..
-جعفری، علی و پرستار، طاهر. (1395). رابطه استفاده از رسانههای اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام و لاین) بااحساس امنیت اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، 67-41.
-جعفری، علی و فتحی شیخ احمد، حبیب اله. (1395). رابطۀ مصرف رسانهای با تغییر سبک زندگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشتۀ علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، 71-52.
-حسنپور، آناهیتا؛ امیدواری، سمیه محمدحسین و ارحامی، صدر. (1397). بررسی عوامل مؤثر بر ارتقاء تعاملات اجتماعی در فضاهای شهری (نمونه موردی: میدانچه جلفا – اصفهان)، فصلنامه معماریشناسی، شماره 5، صص 102-89.
-حمیدی نژاد، معصومه. (1400). بررسی تأثیر ارزشهای کاری بر رفتار شهروندی سازمانی و رضایت از زندگی. فصلنامه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، دوره 5 شماره 19، صص 162-175
-دهقان، علیرضا و مولایی، محمدمهدی. (1395). تقابلهای اخلاقی در تعاملات کاربران ایرانی رسانههای اجتماعی: مطالعه موردی تعاملات پیرامون شش رویداد در یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام، نشریه مطالعات فرهنگ – ارتباطات، دوره 17، شماره 37، صص 232-207.
-ذکایی، محمد سعید؛ حسنی، محمدحسین. (1399). گونهشناسی کاربران رسانههای اجتماعی، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال پنجم، شماره هفدهم، صص 111-88.
-سروی، فروزان و بهاری، آرمان. (1398). نقش و تأثیر شبکههای اجتماعی بر رفتار شهروندی، هفتمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت با رویکرد علوم پژوهشی نوین، 33-19.
-صادقپور، ابوالفضل و رمضاننژاد، زهره. (1395). تعامل اجتماعی، راحتی و رضایت مشتری: تأثیر تعدیلکننده تجربه مشتری، اولین همایش مدیریت علوم انسانی در ایران، صص 126-104.
-صادقی افجه، سعیده. (1393). بررسی رابطه مؤلفههای رهبری تحولآفرین با رفتار شهروندی (مورد مطالعه شهرداری منطقه 8 تهران). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد نراق، صص 24-2.
-علم بیگی، امیر؛ حاجیآقا، پروین و جلیلیان، سارا. (1398). بررسی نقش پیوند شبکه اجتماعی و تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارشناسان ترویج کشاورزی استان اصفهان، نشریه تحقیقات اقتصاد و توسعۀ کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، دوره 50، شماره 3، صص 609- 595.
-فکوهی، ناصر. (1396). انسانشناسی شهری، تهران، نشر نی، صص 62-41.
-قهرمانزاده، جواد. (1401). بررسی تأثیر تعاملات رسانههای اجتماعی بر قصد خرید و تعامل رفتاری مشتریان با تأکید بر عوامل منبع و محتوا. فصلنامه چشمانداز حسابداری و مدیریت، دوره 5، شماره 62، صص 1-8.
-کاستلز، استفان و دیویدسون، آلیستر. (2017). مهاجرت و شهروندی، ترجمه فرامرز تقیلو، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی، صص 86-55.
-محمدی، فرزانه. (1397). عوامل مؤثر بر تعاملات اجتماعی شهروندان آپارتماننشین (مطالعه موردی: شهر شیراز)، نشریه پژوهش و برنامهریزی شهری، دوره 9، شماره 35، صص 56-47.
-مک کوئیل، دنیس. (1395). درآمدی بر نظریههای ارتباطات جمعی، ترجمۀ پرویز اجلالی، تهران: نشر مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها، صص 170-152.
-موهبتزاده، الهام و منجزی، نورمحمد. (1396). تأثیر رسانه بر ارتقا کیفیت تعاملات اجتماعی در فضای عمومی مدیاتک، کنفرانس بینالمللی عمران، معماری و شهرسازی ایران معاصر، صص 41-27.
-Copeland, Lauren and Feezel, Jessica. (2017). The Impact of Media Use on Citizenship Norms and Different Forms of Political Participation in the United States. Journal of Political Studies, Volume: 65 issue: 4, page(s): 805-823.
-Jiang, Hanchen and Tang, Xiao. (2022). Effects of local government social media use on citizen compliance during a crisis: Evidence from the COVID-19 crisis in China, National Natural Science Foundation of China, First published.
-Jorba, Laia and Bimber, Bruce. (2019). The Impact of Digital Media on Citizenship from a Global Perspective. In book: Digital Media and Political Engagement Worldwide. pp.16-38
-Layachi, Obiang. (2019). Impact of social networks in promoting the right of citizenship and intellectual moderation, Utopía y Praxis Latinoamericana, vol. 24, núm. Esp.6, pp. 171-178.
-Saputra, Meidi and Al-Siddiq, Imamul Huda. (2020). Social Media and Digital Citizenship: The Urgency of Digital Literacy in The Middle of A Disrupted Society Era. Journal of Educational Technologies, vol 15, No7: 217-240.
-Wu, S.-H., Huang, S.C.-T., Tsai, C.-Y.D. and Lin, P.-Y. (2017). "Customer citizenship behavior on social networking sites: The role of relationship quality, identification, and service attributes", Internet Research, Vol. 27 No. 2, pp. 428-448
-Yu-mei Ning and Chuan Hu. (2022). The Impact of social support mechanism in online media on citizenship behavior, ORIGINAL RESEARCH article Front. Psychol .https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.842138.
_||_