آن چه زلزله را تبدیل به یک فاجعه ی مخرب می نماید، تقابل پدیده های انسانی و عوامل انسان ساز با این پدیده ی طبیعی می باشد. یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در افزایش و یا کاهش میزان خسارت ها و تلفات انسانی در زمان بروز بلایای طبیعی از جمله زلزله، تأثیر فراوانی دارد، مدیریت ب چکیده کامل
آن چه زلزله را تبدیل به یک فاجعه ی مخرب می نماید، تقابل پدیده های انسانی و عوامل انسان ساز با این پدیده ی طبیعی می باشد. یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در افزایش و یا کاهش میزان خسارت ها و تلفات انسانی در زمان بروز بلایای طبیعی از جمله زلزله، تأثیر فراوانی دارد، مدیریت بحران است. هدف این مطالعه طراحی مدل مدیریت بحران با تأکید بر منابع انسانی در زلزله استان کرمانشاه، است. روش این پژوهش، رویکرد کیفی با تحلیل مضمون (تم) است. جامعه آماری این مطالعه کلیه ادبیات موجود در زمینه مدل های مدیریت بحران و با تمرکز بر منابع انسانی بودند. نمونه این مطالعه شامل بررسی 11 نظریه مرتبط در حوزه مدل های مدیریت بحران بر اساس تمرکز بر منابع انسانی بود. برای گردآوری داده های پژوهش از روش کتابخانه ای استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش با استفاده نرم افزار Nvivo، انجام شد. نتایج نشان داد، مدل مدیریت بحران با رویکرد منابع انسانی به روش تحلیل مضمون (تم) در سه مرحله اصلی قابل بررسی است، 1-تدابی قبل از بحران، تدابیر حین بحران و تدابی پس از بحران. تدابیر قبل از بحران شامل مضامین تقویت کارایی منابع انسانی، اقدامات پیشگیرانه، آموزش منابع انسانی، شناسایی نشانه های اولیه بود. تدابیر حین بحران شامل مضمون آمادگی منابع انسانی بود. همچنین تدابیر پس از بحران شامل مضامین، شناسایی و ارزیابی، محدود ساختن زیان ها و توانایی باز سازی بود.
پرونده مقاله
این پژوهش بهدنبال آن است تا ضمن شناسایی عوامل راهبردی تأثیرگذار بر آینده صنعت بانکداری و نیز بررسی و تحلیل تأثیرات متقابل آنها، مهمترین سناریوهای محتملِ پیش روی صنعت بانکداری را شناسایی کند. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث زمانی از نوع مقطعی میباشد. بهمنظور شناس چکیده کامل
این پژوهش بهدنبال آن است تا ضمن شناسایی عوامل راهبردی تأثیرگذار بر آینده صنعت بانکداری و نیز بررسی و تحلیل تأثیرات متقابل آنها، مهمترین سناریوهای محتملِ پیش روی صنعت بانکداری را شناسایی کند. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث زمانی از نوع مقطعی میباشد. بهمنظور شناسایی عوامل راهبردی مؤثر بر صنعت بانکداری از روش کتابخانهای بهره برده و 84 عامل شناسایی شد و در ادامه با روش دلفی فازی نسبت به انتخاب عوامل راهبردی اقدام و خبرگان دانشگاهی و صنعت 37عامل را برگزیدند. در ادامه از روش ماتریس تحلیل اثرات متقابل و نرمافزار میکمک بهمنظور ارزیابی و شناسایی عوامل کلیدی استفاده و 9 عامل راهبردی برای تشکیل سبد سناریوهای آینده صنعت بانکداری وارد نرمافزار سناریوویزارد شد. در پایان بر اساس خروجی سناریو ویزارد، دو سناریوی شامل دو حالت مطلوب و بحرانی ترسیم و تحلیل شده است.
پرونده مقاله
سازمانها برای تقویت کسب و کار خود به بینش و ابزارهایی دقیق و بروز جهت تهیه استراتژیهای برنامهریزی مالی صحیح نیازمندند. نبود یک مدل جامع با بهره گیری از ابزارها و روشهای نوین در راستای تسهیل امر برنامهریزی استراتژیک با کمترین میزان انحراف از اهداف استراتژیک مالی سازم چکیده کامل
سازمانها برای تقویت کسب و کار خود به بینش و ابزارهایی دقیق و بروز جهت تهیه استراتژیهای برنامهریزی مالی صحیح نیازمندند. نبود یک مدل جامع با بهره گیری از ابزارها و روشهای نوین در راستای تسهیل امر برنامهریزی استراتژیک با کمترین میزان انحراف از اهداف استراتژیک مالی سازمان، بعنوان یک شکاف تحقیقاتی در نظر گرفته شده و ارایه آن توسط پژوهشگر، در این تحقیق مورد هدف میباشد. بنابراین در این پژوهش مدلی جهت کمک به برنامهریزی استراتژیک سازمانها در بخش مالی به منظور تصمیمگیری صحیحتر و دقیقتر آنها ارائه شده است. مدل استفاده شده در این تحقیق مدل کنترل تطبیقی هوشمند بوده و در فرآیندهای شناسایی سیستم و الگوریتم تطبیق آن از شبکه ی عصبی المناستفاده شده است. دادههای مورد استفاده برای ساخت مدل، دادههای منتشر شده در صورتهای مالی شرکتها در سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و بعنوان نمونه اولیه، از اطلاعات مربوط به شرکت نفت پارس بین سالهای 1379 و 1397 استفاده شده است. فاکتورهای ورودی مدل، شاخصهای تشکیل دهنده سود بعنوان سنجه عملکرد مالی شرکت بوده و خروجی مدل بازههای مجاز تغییرات آن فاکتورها در جهت دستیابی به هدف مطلوب است
پرونده مقاله
: استقرار نظامهای مدیریتی همچون نظام مدیریت منابع انسانی سبز میتواند برای دست یابی به رسالت توسعه پایدار و حفظ محیط زیست شهرها مؤثر باشد. هدف این مطالعه کشف، طراحی و تبیین مدل مدیریت منابع انسانی سبز شهرداری مشهد میباشد. جامعه آماری را کلیه مدیران و سرپرستان شهرداری چکیده کامل
: استقرار نظامهای مدیریتی همچون نظام مدیریت منابع انسانی سبز میتواند برای دست یابی به رسالت توسعه پایدار و حفظ محیط زیست شهرها مؤثر باشد. هدف این مطالعه کشف، طراحی و تبیین مدل مدیریت منابع انسانی سبز شهرداری مشهد میباشد. جامعه آماری را کلیه مدیران و سرپرستان شهرداری مشهد به تعداد150نفر تشکیل می دهند. برای رسیدن به این هدف درابتدا، مصاحبه ای نیمه ساختاریافته با خبرگان منابع انسانی شامل اساتید رشته مدیریت و محیط زیست و متخصصان منابع انسانی در شهرداری مشهد به شیوه گلوله برفی انجام شد که بعد از انجام15 مصاحبه محقق به اشباع نظری رسید و با استفاده از روش داده بنیاد و نرم افزار مکس کیودانسخه10، درمرحله کدگذاری باز تعداد 318 کداولیه شناسایی شد.سپس درمرحله کدگذاری محوری به 108 کد که با بررسی مجدد و کدگذاری انتخابی کدهای شناسایی شده مدیریت منابع انسانی سبز در23 مقوله شامل: انگیزه سبز، دانش سبز، شخصیت سبز، رفتارسبز، استخدام سبز، آموزش سبز، ارزیابی سبز، سازماندهی سبز، مشارکت سبز، نگهداری سبز، پاداش و جبران خدمت سبز، ارتقاء و انتصاب سبز، فرهنگ سازمانی سبز، شهر سبز، شورای شهر، قوانین و مقررات، دولت، سازمانهای بین المللی، تأمین کنندگان، رسانه ها و سازمانهای مردم نهاد سبز جمع بندی که در سه سطح فردی، سازمانی و فراسازمانی طبقه بندی شد و درنهایت مدل پارادایمی مدیریت منابع انسانی سبز کشف گردید.
پرونده مقاله
امروزه ضرورت برخورداری از مهارت ها و شایستگی های رهبری استراتژیک و رهبری مشارکتی به منظور بهبود عملکرد و موفقیت سازمان به اثبات رسیده است. از سوی دیگر، در سال های اخیر سبک جدیدی از رهبری با عنوان رهبری مشارکتی استراتژیک مطرح شده است که به رهبری مشارکتی مدیران ارشد در سط چکیده کامل
امروزه ضرورت برخورداری از مهارت ها و شایستگی های رهبری استراتژیک و رهبری مشارکتی به منظور بهبود عملکرد و موفقیت سازمان به اثبات رسیده است. از سوی دیگر، در سال های اخیر سبک جدیدی از رهبری با عنوان رهبری مشارکتی استراتژیک مطرح شده است که به رهبری مشارکتی مدیران ارشد در سطح استراتژیک سازمان اشاره میکند. هدف اصلی تحقیق حاضر، طراحی مدل رهبری مشارکتی استراتژیک مدیران ارشد در شرکت های دانش بنیان تولیدی با بهره گیری از روش تحقیق کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد است. در این راستا، 15 نفر از مدیران ارشد دارای زمینه علمی و سوابق مدیریتی مرتبط با این سبک رهبری در شرکت های دانش بنیان تولیدی به عنوان مشارکت کنندگان انتخاب شدند. گردآوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و با استفاده از نمونه گیری هدفمند انجام شد. همچنین برای تحلیل داده ها بر مبنای رهیافت نظام مند اشتراوس و کوربین از سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده به عمل آمد. یافته های پژوهش نشان داد در مدل رهبری مشارکتی استراتژیک مدیران ارشد شرکت های دانش بنیان تولیدی، شرایط علّی شامل ویژگی های رهبران و ویژگی های تیم؛ شرایط زمینه ای شامل عوامل بسترساز و عوامل محیطی؛ مقوله محوری شامل رهبری مشارکتی استراتژیک؛ شرایط مداخله گر شامل یکپارچگی رفتاری، فضای حمایتی، تصمیم گیری جمعی، یادگیری سازمانی، رویکرد شایستگی محور و رویکرد استعداد محور؛ راهبردها شامل توسعه مشارکت رهبران و توانمندسازی رهبران و پیامدها شامل دستاوردهای نگرشی و دستاوردهای عملکردی میباشد.
پرونده مقاله
رسانه یکی از ابزارهای قدرتمند توسعه محسوب می شود و مدیریت رسانه چگونگی نیل به این هدف را محقق می سازد. در این تحقیق الگوی شاخص های توانمندی و مهارتهای مدیران رسانه ای مورد مطالعه قرار گرفته است.این تحقیق کاربردی است و به لحاظ روش انجام تحقیق ،آمیخته می باشد.در بخش کیفی چکیده کامل
رسانه یکی از ابزارهای قدرتمند توسعه محسوب می شود و مدیریت رسانه چگونگی نیل به این هدف را محقق می سازد. در این تحقیق الگوی شاخص های توانمندی و مهارتهای مدیران رسانه ای مورد مطالعه قرار گرفته است.این تحقیق کاربردی است و به لحاظ روش انجام تحقیق ،آمیخته می باشد.در بخش کیفی از رویکرد داده بنیاد استفاده شده است.و در بخش کمی از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردیده است. جامعه آماری این تحقیق در بخش کیفی مدیران و خبرگان در حوزه رسانه بوده اند که با روش گلوله برفی و هدفمند انتخاب شده اند .مصاحبه با مشارکت کندگان تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه داشته است و این مهم در مصاحبه 12 حاصل شده است .برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی تحقیق از سه مرحله کد گذاری (باز ،محوری و گزینشی)با استفاده از نرم افزار قدرتمند MAXQDA2018استفاده شده است.جامعه آماری در بخش کمی مدیران و معاونان صدا و سیما در استان تهران با تعداد1340 نفر بوده اند.با فرمول کوکران نمونه آماری298 نفر تخمین زده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های داده ها در بخش کمی از مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS3 استفاده شده است .نتایج تحقیق نشان داده است توانمندی مدیران رسانه شامل چهار دسته توانمندی های سطح کلان،سطح خرد،سطح سازمانی و سطح فردی است .
پرونده مقاله