• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - نقش آموزش ضمن خدمت در توسعه شایستگی کارکنان براساس مدل راف
        پریسا ایران نژاد ایرج ساعی ارسی مریم موسوی
        هدف از انجام این تحقیق مطالعه نقش آموزش ضمن خدمت در توسعه شایستگی کارکنان براساس مدل راف است.به همین منظور به بررسی نقش آموزش ضمن خدمت در توسعه بعد مهارت،دانش، نگرش ، انگیزه و توانایی های اداری کارکنان در ادارات مرکزی بانک سپه شهر تهران پرداختهشده است.با توجه به ماهیت چکیده کامل
        هدف از انجام این تحقیق مطالعه نقش آموزش ضمن خدمت در توسعه شایستگی کارکنان براساس مدل راف است.به همین منظور به بررسی نقش آموزش ضمن خدمت در توسعه بعد مهارت،دانش، نگرش ، انگیزه و توانایی های اداری کارکنان در ادارات مرکزی بانک سپه شهر تهران پرداختهشده است.با توجه به ماهیت و نوع پژوهش، یک تحقیق توصیفی–پیمایشی است.جامعه آماریعبارتست از کلیه کارکنان و کارشناسان ادارات مرکزی بانک سپه شهر تهران.شامل400نفر زن و1100نفر مرد. ًجمعا1500نفر.نمونه گیری به شیوه تصادفی طبقهای انجام گرفته است، و حجمنمونه بر اساس جدول کرجسی–مورگان306نفر در نظر گرفته شده است.ابزار اندازه گیریپرسشنامه محقق ساخته حاوی23سوال بسته پاسخ با طیف لیکرت میباشد.برای تعیین پایایی آن ازآزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و مقدار آن857/0بدست آمده است.روش تجزیه و تحلیلدادهها در بخش آمار توصیفی شامل)فراوانی، درصد، میانگین، میانه، نما، واریانس و انحراف استاندارد(و برای بررسی بارهای عاملی از آزمون تحلیل واریانس)ANOVA(و رگرسیون چند متغیرهاستفاده گردیده است، یافته های پژوهش بیانگر آن است که به ترتیب بیشترین نقش آموزشضمنخدمت در توسعه دانش، انگیزه، نگرش، مهارت های ارتباطی و توسعه توانایی های اداری بوده است پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - نقش خودکنترلی در رابطه بین مصرف همسالان وگرایش دانشجویان به مصرف سیگار و مشروبات الکلی
        سعیده بزازیان یداﷲ رجائی لیلا افسری
        مقدمه:هدف پژوهش حاضربررسی نقش خود کنترلی در رابطه بین همسالان و گرایشدانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر به مصرف سیگار و مشروبات الکلی بوده است.روش:اینپژوهش از نوع همبستگی بوده و در نمونه ای متشکل از470نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی انجامشد.از آزمودنیها خواسته شدفرم چکیده کامل
        مقدمه:هدف پژوهش حاضربررسی نقش خود کنترلی در رابطه بین همسالان و گرایشدانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر به مصرف سیگار و مشروبات الکلی بوده است.روش:اینپژوهش از نوع همبستگی بوده و در نمونه ای متشکل از470نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی انجامشد.از آزمودنیها خواسته شدفرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه وضعیت مصرف سیگار و مشروباتالکلی توسط خود و همسالان و زیر مقیاس مهارتهای خود کنترلی پرسشنامه عوامل خطر ساز ومحافظت کننده مصرف مواد را تکمیل کنند.یافتهها:نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین مصرفسیگار توسط همسالان با گرایشبه مصرف مشروبات الکلی و بین مصرف مشروبات الکلی توسطهمسالان با گرایش به مصرف سیگار و مشروبات الکلی دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.همچنینبین خود کنترلی با گرایش به مصرف سیگار و مشروبات الکلی رابطه منفی معنادار به دست آمد.نتایجتحلیل رگرسیون نشان داد خودکنترلی و مصرف مشروبات الکلی توسط همسالان18%واریانسگرایش به مصرف سیگار، و خود کنترلی و مصرف سیگار و مصرف مشروبات الکلی توسط همسالان27%واریانس گرایش به مصرف مشروبات الکلی را تبیین میکند.نتیجه گیری:با توجه به قابلیتپیش بینی گرایش به مصرف سیگار و مشروبات الکلی توسط خودکنترلی و مصرف توسط همسالان،نتایج پژوهش حاضر میتواند راه گشای مسوولین دانشگاهها در زمینه برنامه ریزی و اتخاذ سیاستهایمقتضی جهت پیشگیری از گرایش به مصرف سیگار و مشروبات الکلی باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی تأثیر انگیزه استفاده از برنامه های ماهوارهای بر ناهنجاریهای رفتاری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
        رقیه پرهام فرزانه اولیا زاده
        هدف اصلی پژوهش تأثیر ا نگیزه استفاده از برنامـههـای مـاهوارهای بـر ناهنجـاریهـای رفتـاریدانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر بوده است.روش تحقیق علّـی)پـس از وقـوع(بـود.از بـینجامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ابهر380نفر بصورت تصادفی سیستماتیک وبـر اسـاسفرمول چکیده کامل
        هدف اصلی پژوهش تأثیر ا نگیزه استفاده از برنامـههـای مـاهوارهای بـر ناهنجـاریهـای رفتـاریدانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر بوده است.روش تحقیق علّـی)پـس از وقـوع(بـود.از بـینجامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ابهر380نفر بصورت تصادفی سیستماتیک وبـر اسـاسفرمول کوکران انتخاب شدند.دانشجویان پرسشنامه محقق ساخته در زمینه ناهنجاری رفتاری و انگیزهاستفاده از برنامههای ماهوارهای را تکمیل کردند.دادهها با اسـتفاده از روش آمـاری آزمـونTو آنـالیزواریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شدند.نتایج نشان دادند:ناهنجاری رفتاری، بین دو جنس استفاده کننده از برنامههای ماهوارهای تفـاوتمعنادار وجود نداشت.همچنین محل سکونت استفاده کننـده از برنامـههـای مـاهوارهای بـر ناهنجـاریرفتاری مؤثر نبود و انگیزه استفاده کننده از ماهواره در ناهنجاریهای رفتاری دانشـجویان تـأثیر داشـتهاست) .P<0.05.( پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر ابراز وجود دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان
        سودابه خاکپور علیرضا جعفری اصغر جعفری
        هدف:تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر ابراز وجود دانش با هدف پژوهش حاضرآموزان انجام شد.روش:طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود.بدینمنظور از بین کلیه دانش آموزان دختر سال اول متوسطه که در سال تحصیلی93-92دردبیرستانهای شهر تهران مشغول به چکیده کامل
        هدف:تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر ابراز وجود دانش با هدف پژوهش حاضرآموزان انجام شد.روش:طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود.بدینمنظور از بین کلیه دانش آموزان دختر سال اول متوسطه که در سال تحصیلی93-92دردبیرستانهای شهر تهران مشغول به تحصیل بودند،30نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای بعنوان نمونه انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند.سپس گروه آزمایشطی8جلسه90دقیقه ای تحت آموزش مهارتهای مثبت اندیشی قرار گرفت.ابزار مورد استفاده درپژوهش پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی بود که در هر دو گروه آزمایش و گواه در سه مرحلهپیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری)1ماهه(اجرا شد.در پایان دادههای جمع آوری شده با آزمونتحلیل واریانس با اندازههای مکّرر تجزیه و تحلیل شد.یافتهها:یافتههای بدست آمده از تحلیل دادههانشان داد که بینمیانگینابراز وجوددانش آموزانگروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد؛بعبارت دیگر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی موجب افزایش و بهبود ابراز وجود آزمودنیهای گروهآزمایش شده است؛ همچنین یافتههای حاصل از آزمون پیگیری نشان داد که اثرات مداخله اعمال شدهپایدار بوده است.نتیجه گیری:با توجه به یافتههای پژوهش حاضر و پژوهشهای مشابه میتوان گفتآموزش مهارتهای مثبت اندیشی میتواند بعنوان یک روش برای افزایش ابراز وجود و اعتماد به نفسدانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تأثیر آموزش کنترل خشم بر پرخاشگری دانش آموزان پسر12-14 ساله
        مژگان فروغی آزیتا حسینی رقیه کیانی سیمین جعفری پریسا پدرام
        هدف کلی پژوهش حاضر بررسی اثرات آموزش کنترل خشم بر پرخاشگری دانش آموزان پسر12تا14ساله بوده است.در این پژوهش نیمه آزمایشی100دانش آموزان پسر12-14ساله با روشنمونهگیری تصادفیخوشهای انتخاب شدهو پرسشنامه پرخاشگری)شامل مؤلفههای رفتار، نگرش واحساس پرخاشگرانه(، بر روی آنها اجرا گ چکیده کامل
        هدف کلی پژوهش حاضر بررسی اثرات آموزش کنترل خشم بر پرخاشگری دانش آموزان پسر12تا14ساله بوده است.در این پژوهش نیمه آزمایشی100دانش آموزان پسر12-14ساله با روشنمونهگیری تصادفیخوشهای انتخاب شدهو پرسشنامه پرخاشگری)شامل مؤلفههای رفتار، نگرش واحساس پرخاشگرانه(، بر روی آنها اجرا گردید.سپس30نفر از افرادی که در آزمون نمره بالاتر ازمیانگین)بالاتر از38(اخذ کرده بودند، به صورت تصادفی در دو گروه15نفری:آزمایش و گواه جایداده شدند.گروه آزمایشی طی8جلسهی60دقیقهای تحت آموزش کنترل خشم قرار گرفتند، گروهکنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند.دادهها با استفاده از آمار تو صیفی و استنباطی)تحلیلواریانس با سنجشهای تکراری(مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج نشان داد که آموزش کنترلخشم منجر به کاهش هر سه مؤلفه رفتار، احساس و فکر پرخاشگرانه شرکت کنندگان میگردد.یافتههای تحقیق، حاکی از آنست که روش آموزش کنترل خشم میتواند از طرفی باعث افزایش تواناییکنترل و پیشگیری از خشم و از طرف دیگر باعث بهبود توانایی در استدلال اخلاقی دانش آموزان پسرگردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - رابطۀ میان استفاده از تکنولوژی آموزشی و پیشرفت تحصیلی در میان دانشجویان
        آفرین صفری زهرا طاهری
        مهمترین هدف آموزش عالی، یادگیری و تخصص دادن به دانشجواست، که ممکن است بابرنامههای تکنولوژی آسانتر و با کیفیت تر شود، البته چنان چه به هر دلیلی پیشرفت تحصیلی میسرنشود، یا لااقل به میزان قابل توجهی صورت نگیرد، هم جامعه متضرر می شود و هم افراد)دانشجویان(،لذا در این مطالعه چکیده کامل
        مهمترین هدف آموزش عالی، یادگیری و تخصص دادن به دانشجواست، که ممکن است بابرنامههای تکنولوژی آسانتر و با کیفیت تر شود، البته چنان چه به هر دلیلی پیشرفت تحصیلی میسرنشود، یا لااقل به میزان قابل توجهی صورت نگیرد، هم جامعه متضرر می شود و هم افراد)دانشجویان(،لذا در این مطالعه قصد بر آن است که به بررسی رابطه بین تکنولوژی آموزشی و پیشرفت تحصیلیپرداخته شودپژوهش، یک مطالعه توصیفی-مقطعی بود.جامعه آماری این پژوهش را کلیهدانشجویان دانشگاهپیام نور خرم آباد که در سال1393مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داده است.حجم نمونه به صورتتصادفی طبقه ای400نفر انتخاب شد و دادهها با پرسشنامه مشتمل بر سه بخش مشخصات جمعیتشناختی تکنولوژی آموزشی و پیشرفت تحصیلی، جمعآوری گردید.نتایج نشان داد بین تکنولوژی آموزشی با پیشرفت تحصیلی رابطه معنیداری وجود دارد)05/0<P.(در بین ابعاد تکنولوژی آموزشی، دانش استاد، نحوة تدریس و تلاش استاد، استفاده از کامپیوتر واستفاده از نرم افزارهای آموزشی با پیشرفت تحصیلی رابطه معنیدار داشتند)05/0<P.(با توجه بهوجود ارتباط بین تکنولوژی آموزشی با پیشرفت تحصیلی، توصیه میشود، مسئولین برنامههایی را اتخاذنمایند که موجبات ارتقای استفاده از تکنولوژی آموزشی برای دانشجویان شوند و به این ترتیب درافزایش پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأثیر گذار باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی اثربخشی نمایش خّلاق بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی
        فتانه عبدی قشلاق جعفر پویامنش
        پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی نمایش خّلاق بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام شد.طرح پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود.بدین منظور از بین کلیهنوآموزان مقطع پیش دبستانی که در سال تحصیلی94-93در مهدکودکهای شهرستان قزوینمشغول به تحصیل بودند؛60نوآم چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی نمایش خّلاق بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام شد.طرح پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود.بدین منظور از بین کلیهنوآموزان مقطع پیش دبستانی که در سال تحصیلی94-93در مهدکودکهای شهرستان قزوینمشغول به تحصیل بودند؛60نوآموز با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای بعنوان نمونهانتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش بهمدت8جلسه45دقیقه ای، تحت تأثیر متغیر مستقل)نمایش خّلاق(قرارگرفتند.ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامهتفّکر خّلاق تورنس)فرمB(بود که در هر دوگروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و آزمونپیگیری)1ماهه(اجرا شد.یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که بینمیانگینخلاقیتنوآموزاندر گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد؛بدین معنا که نمایش خّلاق موجب افزایش خلاقیت نوآموزان شده است.همچنین یافتههای حاصل ازآزمون پیگیری نشان داد که اثرات مداخله اعمال شده در طی زمان پایدار بوده است.با توجه بهیافتههای پژوهش حاضر و پژوهشهای مشابه میتوان گفت نمایش خّلاقمیتواند به عنوان یک روشدر جهت افزایش خلاقیت کودکان مورد استفاده قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - رابطه مکانیسمهای دفاعی با کمالگرایی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در سال تحصیلی93-92
        نرگس کوشا محمد اسماعیل ابراهیمی محمد رضا ذوقی پایدار
        مقدمه:دگرگونیهای سریع و پیچیده جوامعانسانی بهمرور زمان بر شیوههای فرزندپروری انسانها اثری اساسی بر جای گذاشته است و خانوادهها اکنونتلاش میکنند فرزند خودرا از همان کودکی برای بردن گوی سبقت از همسالانشان آماده کنند.این شیوهی تربیتی سببشده است که فرزندان، زمانی خود را باار چکیده کامل
        مقدمه:دگرگونیهای سریع و پیچیده جوامعانسانی بهمرور زمان بر شیوههای فرزندپروری انسانها اثری اساسی بر جای گذاشته است و خانوادهها اکنونتلاش میکنند فرزند خودرا از همان کودکی برای بردن گوی سبقت از همسالانشان آماده کنند.این شیوهی تربیتی سببشده است که فرزندان، زمانی خود را باارزش بدانند که مورد تأیید والدین خود قرار بگیرندبنابراین میکوشند تلاش خود را دوچندان کنند، تا به انتظارات آنان پاسخ مثبت دهندانتظارات والدین، جای خود را به انتظارات بلندپروازانه و دستنیافتنی میدهد.روش پژوهش:در این پژوهش رابطه بین مکانیسمهایدفاعی و سبکهایدلبستگی با کمالگرایی دردانشجویان دختر دانشگاهآزاد همدان مورد بررسی گرفت.هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعهرابطه مکانیسمهایدفاعی که شامل سبکدفاعی رشدیافته، رشدنایافته و سبکدفاعی نوروتیکبا کمالگرایی مثبت و منفی بود.در این پژوهش360نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزادهمدان شرکت کردند.از آزمودنی خواسته شد که پرسشنامه کمالگرایی تری–شورت وپرسشنامه مکانیسمهای دفاعیDSQ40را تکمیل کنند.یافتهها:برای تحلیل دادههایپژوهش از شاخصها و روشهای آماری سپس ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.نتایجنشان داد که در کمالگرایی مثبت دانشجویان دختر بر اساس سبکهایدفاعی ابطه معناداریوجود دارد.یافتهها اینگونه بود کهسبکدفاعی رشدرا با نایافته بیشترین رابطهکمالگرایی-مثبت دانشجویان نشان داد.و نیزدر میزان کمالگراییمنفی دانشجویاندختر بر اساس سبک-هایمعنا دفاعی رابطهداریوجود دارد.سبکدفاعی رشدرا با کمال نایافته بیشترین رابطه-گرایی منفی دانشجویان نشانداد.نتیجهگیری:بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجهگرفت که بین مکانیسمهای دفاعی و کمالگرایی مثبت و منفی رابطه وجود دارد. پرونده مقاله