• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی رابطه عدالت سازمانی بارفتارشهروندی سازمانی در بین کارکنان دانشگاه پیام نور
        عباسعلی اسمعیل زاده ابوالفضل قاسم زاده
        هدف این پژوهش بررسی رابطه عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکناناداری دانشگاه پیام نور میباشد.عدالت سازمانی به احساس و ادراک کارکنان از میزان انصاف و برابریرفتارها و روابط کاری اشاره دارد.رفتار شهروندی سازمانی، رفتاری است که به قصد کمک به همکارانیا سازمان چکیده کامل
        هدف این پژوهش بررسی رابطه عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکناناداری دانشگاه پیام نور میباشد.عدالت سازمانی به احساس و ادراک کارکنان از میزان انصاف و برابریرفتارها و روابط کاری اشاره دارد.رفتار شهروندی سازمانی، رفتاری است که به قصد کمک به همکارانیا سازمان به وسیله یک فرد انجام میگیرد، در شرح شغل قید نشده است ولی باعث ارتقاء اثربخشی وکارائی سازمانها میشود.نمونه تحقیق شامل197نفر از کارکنان میباشد که با روش نمونه گیریتصادفی طبقهای انتخاب شده اند.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است.تحلیل دادهها بااستفاده از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام صورت گرفته است.یافتههایپژوهش نشان داده است که بین عدالت سازمانی و مؤلفههای عدالت توزیعی، تعاملی و رویهای با رفتارشهروندی سازمانی و ابعاد آن همبستگی معنی داری وجود دارد.لذا با در نظر گرفتن رابطه ی عدالتسازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در این پژوهش توجه به عدالت سازمانی، جهت افزایش رفتارشهروندی سازمانی کارکنان، حائز اهمیت است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تأثیر معماری بر سلامت، ایدهای برای»معماری درمانی«
        عقیل امامقلی
        این مقاله با هدف تبیین ارتباط کیفیت معماری محیط و سلامت روانیکاربران آن نگاشته شدهاست.با تمام دستاوردهای علمی بشر امروزین، هنوز عوامل زیادی هستند که سلامت انسانها، خصوصاسلامت روانی آنان را تهدید میکنند.به همین دلیل موضوع سلامت روانی یکی از دغدغههای انسانمعاصر است.محیط ک چکیده کامل
        این مقاله با هدف تبیین ارتباط کیفیت معماری محیط و سلامت روانیکاربران آن نگاشته شدهاست.با تمام دستاوردهای علمی بشر امروزین، هنوز عوامل زیادی هستند که سلامت انسانها، خصوصاسلامت روانی آنان را تهدید میکنند.به همین دلیل موضوع سلامت روانی یکی از دغدغههای انسانمعاصر است.محیط کالبدی که توسط خود انسان ساخته شده است،میتواند یکی از همان عواملتهدید کننده برای انسان باشد.در این مقاله ضمن تحلیل رابطه معماری محیط و سلامت روان درعرصه روانشناسی محیط، به تدوین معیارهایی جهت سنجش کیفیت معماری محیط کالبدی پرداختهشده است و با تعیین ویژگیهای اصلی و مؤثر کیفیت معماری، پرسشنامه محقق ساختهسنجشرضایت از معماری محیطتدوین شده است.در نتیجه پرسشنامه، معیارهای کیفی به معیار کمی نمرهتبدیل شده و با روش تحلیل همبستگی، مدلی بدست آمده که از طریق مقایسه آن با نمراتپرسشنامههای استاندارد جهانی، از جمله پرسشنامه سنجش سلامت عمومی، رابطه معنادارکیفیتمعماری محیط و سلامت عمومی انسان اثبات میگردد.با وجود این رابطه میتوان نتیجه گرفت که ازطریق ارتقای کیفیت معماری محیط، میتوان سلامت عمومی، خصوصا سلامت روانی مخاطبین آن راارتقا بخشید.حاصل این مقاله طرحمعماری درمانیبعنوان ایدهای نواست، که در دانشهایی نظیرروانشناسی، روان درمانی، بهداشت محیط و پزشکی، پژوهش و مطالعات آیندگان را میطلبد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مطالعه رابطه مدیریت دانش باهوش سازمانی
        ایرج ساعی ارسی مهدی بهمنش وحیده علیپور
        هدف پژوهش حاضر مطالعهرابطهمدیریتدانشباهوشسازمانیدر میانمدیرانآموزشوپرورشغربوجنوبغربیشهرستانهایاستانتهران است.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگیاست.جامعهآماریتحقیقشاملکلیهمدیرانآموزشوپرورشغربوجنوبغربیشهرستانهایاستانتهران میباشدکهبراساسآخرینآمارواطلاعاتتعداداینمدیران356نفرمی چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر مطالعهرابطهمدیریتدانشباهوشسازمانیدر میانمدیرانآموزشوپرورشغربوجنوبغربیشهرستانهایاستانتهران است.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگیاست.جامعهآماریتحقیقشاملکلیهمدیرانآموزشوپرورشغربوجنوبغربیشهرستانهایاستانتهران میباشدکهبراساسآخرینآمارواطلاعاتتعداداینمدیران356نفرمیباشد.بااستفادهازروشنمونهگیریطبقهای،185نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.بهمنظورسنجشمتغیرهایمورداستفادهدرپژوهشازدوپرسشنامهمدیریتدانشزارعخلیلی)1390(،هوشسازمانی آلبرخت)2002(استفادهگردید.روایی هر دو پرسشنامه توسط صاحبنظران تأیید شد وپایایی پرسشنامه با توجه به محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای هوش سازمانی94/0، برای مدیریتانش87/0به دست آمد.برای تجزیه و تحلیل از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی)ضریبهمبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام(استفاده شد.یافتههای پژوهش نشان داد که بین مدیریتدانش و هوش سازمانی رابطهی معناداری وجود دارد.نتایج همچنین نشان داد که بین تمامی ابعاد آن–خلق دانش، ذخیره دانش، تسهیم دانش و بکارگیری دانش-با هوش سازمانی رابطه وجود دارد.نتایجرگرسیون گام به گام همچنین نشان داد که سه بعد ذخیره دانش، تسهیم دانش و بکارگیری دانشتوانایی پیش بینی هوشسازمانی را دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تأثیر خنده درمانی و فعالیتهای بدنی در احساس تنهایی و شادکامی سالمندان
        اصغر جعفری سمانه بیات معصومه بهبودی
        پژوهش حاضر، به منظور تعیین تأثیر خنده درمانی و فعالیتهای بدنی در احساس تنهایی و شادکامیسالمندان انجام شد.30سالمند بالای60سال از بین سالمندان در شهر تهران به روش تصادفی سادهانتخاب و در دو گروه15نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند.روش پژوهشنیمه آزمایشی و طرحپیش آزمون-پس آزمو چکیده کامل
        پژوهش حاضر، به منظور تعیین تأثیر خنده درمانی و فعالیتهای بدنی در احساس تنهایی و شادکامیسالمندان انجام شد.30سالمند بالای60سال از بین سالمندان در شهر تهران به روش تصادفی سادهانتخاب و در دو گروه15نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند.روش پژوهشنیمه آزمایشی و طرحپیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترلبود.احساس تنهایی و سطح شادکامی سالمندان با استفاده ازمقیاس تنهایی راسل و فرگوسن)1987(و شادکامی آکسفورد اندازه گیری شدند.سپس برنامههایخنده درمانی و فعالیت بدنی هر کدام در10جلسه گروهی برای سالمندان گروه آزمایش اجرا شدند.درپایان مداخلات دوباره احساس تنهایی و سطح شادکامی سالمندان اندازه گیری ودادههابا استفاده ازتحلیل کواریانستحلیل شدند.نتایج نشان داد که برنامههای خنده درمانی و فعالیت بدنی در احساستنهایی و سطح شادکامی سالمندان تأثیر معناداری دارد.این برنامهها در افزایش شادکامی سالمندانتأثیر بیشتری داشتند.نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که احتمالا ً برنامههای خنده درمانی وفعالیت بدنی با تغییراتی در ابعاد فیزیولوژیکی بدن و فرآیندهای شناختی میتواند احساس تنهایی وسطح شادکامی را تحت تأثیر قرار دهد.بنابراین به منظور کاهش احساس تنهایی سالمندان و افزایشسطح شادکامی آنان، پیشنهاد میشود برنامههای خندیدن برای آنان اجراشود و به انجام فعالیتهایبدنیبیشتر تشویق شوند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مقایسه رویکرد یادگیری فعال در دبیرستانهای دخترانه هوشمند و عادی شهر کرج
        پرنیان تقی پور هویزی سعید صفایی موحد زهرا لبادی
        این پژوهش باهدف مقایسه رویکرد یادگیری فعال دردبیرستانهای دخترانه هوشمند و عادیشهرکرج درسال92-1391انجام شد.جامعه آماری این پژوهش شامل کل دانش آموزان دبیرستانهایدخترانه شهرکرج میباشد.طبق جدول مورگان نمونههای این تحقیق380نفر میباشند.روش پژوهشتوصیفی-پیمایشی است.برای تحلیل د چکیده کامل
        این پژوهش باهدف مقایسه رویکرد یادگیری فعال دردبیرستانهای دخترانه هوشمند و عادیشهرکرج درسال92-1391انجام شد.جامعه آماری این پژوهش شامل کل دانش آموزان دبیرستانهایدخترانه شهرکرج میباشد.طبق جدول مورگان نمونههای این تحقیق380نفر میباشند.روش پژوهشتوصیفی-پیمایشی است.برای تحلیل دادههای آماری ازآزمونهایTگروه مستقل و رتبه بندیفریدمن استفاده شده است.برای جمع آوری دادهها ازپرسشنامه محقق ساخته)مبتنی بررویکردیادگیری فعال دیوید سیلبرمن(شامل8مؤلفه ،26سؤال که باطیف مقیاس3درجه لیکرت تنظیم شدهاستفاده شده است.روایی صوری و محتوا با استفاده از نظر متخصصان و پایایی با ضریب آلفایکرونباخ75/محاسبه شده است.نتایج حاکی از آن است که از8مؤلفه یادگیری فعال،مؤلفههای تنوع درموقعیت آموزشی ،فرصت برای مشارکت گروهی،بهره گیری ازتخصص فراگیرندگان،انتقال یادگیری،حلمسائل واقعی وارتباط بین مطالب جدید وآموختههای قبلی در بین دو دبیرستان هوشمند وعادی بیننمرات آنها تفاوت معناداریوجود ندارد ومؤلفه میزان عمق ارائه محتوی درگروه دبیرستانهای هوشمندبیشترازعادی است.ومیزان تعادل میان سه حوزه عاطفی ،شناختی ،رفتاری دردبیرستانهای عادی ازدبیرستانهای هوشمند بیشتر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - طراحی مقیاس بومی ارزیابی و تشخیص نارساخوانی با توجه به مؤلفه های زبان فارسی درکودکان دبستانی
        مهتاب سبزواری فریدون یاریاری غلامعلی افروز حسن پاشا شریفی
        زمینه:نارساخوانی نزدیکی تنگاتنگی با ویژگیهای زبانی دارد و بنابراین در تشخیص آن باید بهویژگیهای زبان توجه کرد.پژوهش حاضر بر آن شد تا به طراحی مقیاسبومی ارزیابی و تشخیصنارساخوانی با توجه به مؤلفههای زبان فارسی بپردازد.روش:روش پژوهش آزمون سازی است.جامعه آماری:دانش آموزان پ چکیده کامل
        زمینه:نارساخوانی نزدیکی تنگاتنگی با ویژگیهای زبانی دارد و بنابراین در تشخیص آن باید بهویژگیهای زبان توجه کرد.پژوهش حاضر بر آن شد تا به طراحی مقیاسبومی ارزیابی و تشخیصنارساخوانی با توجه به مؤلفههای زبان فارسی بپردازد.روش:روش پژوهش آزمون سازی است.جامعه آماری:دانش آموزان پایههای دوم و سومدبستانهای دولتی روزانه شهر اهواز در سال تحصیلی92-93میباشدکه از میان آنها400دانش آموزبا استفاده ازروش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند.نمونه ویژه بازآزمایی نیز160نفر بودندکه به صورت تصادفی از نمونه اولیه انتخاب شدند.ابزار مورد استفاده آزمون غیر رسمی خواندن بود وجهت تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی و روشهای استنباطی)آلفای کرونباخ، همبستگیپیرسون ،تحلیل عاملی اکتشافی(استفاده شد.یافتهها:اعتبار آزمون:مقدار آلفای کرونباخ برای پایه دوم)پسران90/0و دختران73/0(و برایپایه سوم)پسران89/0و دختران74/0(محاسبه گردید.در روش بازآزمایی ضریب همبستگی برای پایهدوم)پسران99/0و دختران88/0(و پایه سوم)پسران98/0و دختران98/0(محاسبه گردید که درسطح01/0معنی دار هستند.روایی آزمون:بر اساس نتایج تحلیل عاملی هشت مؤلفه آزمون فقط یکسازه واحد را اندازه گیری میکنند که در پایه دوم)67/0واریانس پسران و62/0واریانس دختران(ودر پایهسوم)61/0واریانس پسران و66/0واریانس دختران(را تبیین میکند.روایی با آزمون همتا درپایه دوم)ضرایب همبستگی79/0و85/0پسران و70/0و67/0دختران(در پایه سوم)ضرایبهمبستگی86/0و81/0پسران و81/0و67/0دختران(را نشان داد.نتیجه گیری:نتایج نشان میدهند که آزمون حاضر از اعتبار و روایی سازه و ملاک خوبی برخورداراست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی اثر ویژگیهای شخصیتی کارکنان در بروز رفتار شهروندی سازمانی)مورد مطالعه:وزارت امور اقتصادی و دارایی(
        جواد محرابی علی اکبر اسماعیل آبادی
        هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی بر رفتار شهروندی سازمانیدر میان کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور در شهر تهران میباشد.تعیین رابطه بینابعاد ویژگیهای شخصیتی)شامل:وظیفهشناسی، برونگرایی، روانرنجوری، تطابقپذیری وگشودگی(و رفتار شهروندی سازمانی، تعیین نو چکیده کامل
        هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی بر رفتار شهروندی سازمانیدر میان کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور در شهر تهران میباشد.تعیین رابطه بینابعاد ویژگیهای شخصیتی)شامل:وظیفهشناسی، برونگرایی، روانرنجوری، تطابقپذیری وگشودگی(و رفتار شهروندی سازمانی، تعیین نوع تابع ریاضی این رابطه و نقطه بهینهآن درصورت وجود، سوالات اساسی مورد بررسی در این پژوهش هستند.جامعه مورد بررسی کارکنانوزارت اقتصاد و دارایی میباشند حجم جامعه تحقیق حاضر برابر با205نفر میباشد.نمونهمورد بررسی بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران شامل112نفر است که برای انتخاب آنها ازروش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی استفاده شد.ابزار گردآوری دادههای تحقیق پرسشنامه-ای دوبخشی با پنج بعد برای ویژگیهای شخصیتی)بر اساس مدل مککری و کاستا(و پنج بعدبرای رفتار شهروندی سازمانی)بر اساس مدل پادساکف(بود.پرسشنامه حاضر از لحاظ رواییمورد تأییدخبرگان رفتار سازمانی قرار گرفت و از لحاظ پایایی نیز از روش آلفای کرونباخاستفاده گردید که برای هر یک از متغیر این آماره از7/0بالاتر میباشد که نشان دهنده پایاییمناسب پرسشنامه میباشد.به منظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از آزمون تحلیلرگرسیون غیرخطیاستفاده گردید.نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین تمامی ابعادویژگیهای شخصیتی و رفتار شهروندی سازمانی در جامعه مورد مطالعه، همبستگی وجود دارد.و نیز از بین پنج بعد ویژگیهای شخصیتی، گشودگی، تطابقپذیری، وظیفهشناسی، روان-رنجوری و برونگرایی به ترتیببیشترین تأثیر را در بروز رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دروزارت امور اقتصادی و دارایی کشور دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی تأثیر اشتغال زنان برخانواده
        سعید معدنی مریم نژادفلاح
        هدف از این مطالعهبررسیتأثیر اشتغال زنان بر خانوادهاز طریقمقایسهشاغلینآموزشپرورش و شاغلینخودروسازی میباشد.با توجه به هدفپژوهشحاضر، این تحقیقازنوعکاربردیوروشمورداستفادهتوصیفیازنوعپیمایشیبوده که در آن به منظور جمع آوریدادهها از پرسشنامههای استاندارد برای سنجش میزان سلامت چکیده کامل
        هدف از این مطالعهبررسیتأثیر اشتغال زنان بر خانوادهاز طریقمقایسهشاغلینآموزشپرورش و شاغلینخودروسازی میباشد.با توجه به هدفپژوهشحاضر، این تحقیقازنوعکاربردیوروشمورداستفادهتوصیفیازنوعپیمایشیبوده که در آن به منظور جمع آوریدادهها از پرسشنامههای استاندارد برای سنجش میزان سلامت روانیو میزان رضایت زناشوییاستفاده شد و همچنین وضعیت تحصیلی دانشآموزان نیز از طریق بررسی میزان معدلتحصیلی آنان تعیین گردید.در این تحقیق از میان شاغلین زن در هر دو گروه50نمونه بهصورت مساوی استخراج شد و به همین تعداد نیز از شهروندان زن غیر شاغل به عنوان گروهشاهد، به شیوه تصادفی انتخاب گردید.نتایج نشان میدهد که زنان غیر شاغل در زمینهسلامت عمومی و رضایت زناشویی وضعیت مطلوبتری داشته و تفاوت معناداری با هر دو گروهزنان شاغل نشان داده اند.در ارتباط با وضعیت تحصیلی فرزندان نیز، زنان شاغل در نظامآموزش و پرورش رتبه نخست را به خود اختصاص داده و تفاوت معناداری را با زنان شاغل درصنعت نشان دادهاند. پرونده مقاله