• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - کفایت شاخص های روانسنجی پرسشنامه فرزندپروری یانگ (YPI)
        لیلی امیرسرداری احمد اسمعلی علی خادمی
        هدف پژوهش حاضر بررسی کفایت شاخص های روانسنجی پرسشنامه سبک های فرزندپروری یانگ 1999 بر اساس تحلیل مولفه های اصلی از طریق چرخش واریماکس و دستیابی به ابزاری دقیق در سنجش سبک های فرزندپروری برای نمونه جمعیت ایرانی اجرا گردید.جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه بودند،ک چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی کفایت شاخص های روانسنجی پرسشنامه سبک های فرزندپروری یانگ 1999 بر اساس تحلیل مولفه های اصلی از طریق چرخش واریماکس و دستیابی به ابزاری دقیق در سنجش سبک های فرزندپروری برای نمونه جمعیت ایرانی اجرا گردید.جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه بودند،که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای نمونه‌ ای به حجم 400‌ نفر انتخاب گردیدکه از این تعداد 276 نفر زن و 124 نفر مرد بودند. نتایج حاصل از تحلیل مولفه های اصلی از طریق چرخش واریماکس بر اساس 17 عامل به این صورت نتیجه گیری شد که در پرسشنامه مادر از 72 پرسش به 28 پرسش کاهش یافت و در پرسشنامه پدر 72 پرسش به 30 پرسش کاهش پیدا کرد. نتایج حاصله با نسخه انگلیسی پرسشنامه فرزندپروری یانگ تقریباً هماهنگ بوده و تنها در چند خرده مقیاس نیاز به اصلاح می‌باشد که عبارتند از: (برای مادران) بی اعتمادی/بدرفتاری سوالات 10 و 11 و در عامل اطاعت سوال 32 و در عامل ایثارگری کل سوالات، عامل استحقاق/بزرگ منشی کل سوالات، عامل خویشتن داری/ خودانضباطی ناکافی کل سوالات، عامل گرفتار کل سوالات باید حذف یا جایگزین گردد.و (برای پدران) عامل رهاشدگی/بی ثباتی سوال 7، در عامل ایثارگری کل سوالات، در عامل منفی گرایی/ بدبینی کل سوالات، عامل بازداری هیجانی سوال 6 باید حذف یا جایگزین شود.نتایج این مطالعه نشان دادکه پرسشنامه سبک های فرزندپروری یانگ ابزار مناسبی برای سنجش سبک های فرزندپروری در جامعه ایرانی می باشد و از آن جا که یکی از متغیرهای تأثیر گذار در ایجاد طرح واره های ناسازگار اولیه شیوه های فرزندپروری می باشد پرسشنامه فرزندپروری یانگ ابزار مناسبی در نایل شدن به این هدف می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رابطه فرهنگ یادگیری و یادگیری سازمانی با سرمایه فکری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد ساری
        فتانه عمویی کیومرث نیازآذری مرضیه نیازآذری
        سرمایهفکریمحرک کلیدی برای رقابت و بهبود عملکرد دانشگاهی است. سازمانی که قادر به توسعۀ سرمایه فکری خود نباشد قادر به بقا نخواهد بود و یادگیری سازمانی و فرهنگ یادگیری نقش بنیادی در توسعه‌ی سرمایه فکری سازمان دارا می‌باشد، این پژوهش با هدف تعیین رابطه یادگیری سازمانی و فره چکیده کامل
        سرمایهفکریمحرک کلیدی برای رقابت و بهبود عملکرد دانشگاهی است. سازمانی که قادر به توسعۀ سرمایه فکری خود نباشد قادر به بقا نخواهد بود و یادگیری سازمانی و فرهنگ یادگیری نقش بنیادی در توسعه‌ی سرمایه فکری سازمان دارا می‌باشد، این پژوهش با هدف تعیین رابطه یادگیری سازمانی و فرهنگ یادگیری با سرمایه فکری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری انجام پذیرفت.روشاین پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است، جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری به تعداد 186 نفر بود. روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و برای تعیین حجم نمونه از کوکران استفاده شد که بر این اساس 132 نفر در این پژوهش مشارکت داشته‌اند. ابزاراندازه‌‌گیریاینپژوهش سهپرسشنامه بود.برایتعیینرواییپرسشنامه‌ها ازرواییصوری و محتوایی به شیوه کیفی استفادهشد.بهمنظورتعیینپایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، ضریبآلفایکرونباخبهدستآمدهبرای پرسشنامه فرهنگ یادگیری 91/0 یادگیری سازمانی 89/0 و سرمایه فکری87/. است کهبیانگرپایاییلازم جهت اجرامی‌باشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داده است که بین یادگیری سازمانی با فرهنگ یادگیری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، بین فرهنگ یادگیری با سرمایه فکری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری رابطه وجود دارد. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که فرهنگ یادگیری و یادگیری سازمانی قادر به پیش بینی سرمایه فکری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد ساری بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ارایه مدلی جهت رفع نارسایی های برنامه درسی تربیت معلم
        اسماعیل کاظم پور نوشین شاه بهرامی
        هدف از پژوهش حاضر بررسی نارسایی های موجود برنامه درسی نظام آموزشی تربیت معلم و ارائه یک مدل نظری جهت رفع نارسایی های برنامه درسی این نظام است. این تحقیق با توجه به ماهیت آن توصیفی – پیمایشی بوده و با عنایت به اهداف تحقیق از نوع کاربردی است.جامعه آماری پژوهش حاضر، چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر بررسی نارسایی های موجود برنامه درسی نظام آموزشی تربیت معلم و ارائه یک مدل نظری جهت رفع نارسایی های برنامه درسی این نظام است. این تحقیق با توجه به ماهیت آن توصیفی – پیمایشی بوده و با عنایت به اهداف تحقیق از نوع کاربردی است.جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل 230 نفر از مدرسان مراکز تربیت معلم و اساتادان و متخصصان علوم تربیتی دانشگاه های استان مازندران را تشکیل می دهد.به منظور بالا بردن روایی خارجی طرح جامعه آماری به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد و با استفاده از پرسشنامه های مشابه موضوع تحقیق و بررسی سوابق تحقیقات انجام شده و تئوری های مربوط، مؤلفه های برنامه درسی تربیت معلم که در رفع نارسایی ها نقش به سزایی دارند شناسایی و در قالب یک پرسشنامه با مقیاس فاصله ای و با طیف چهار گزینه ای تهیه شد. و اعتبار و روایی و عوامل اشباع کننده آن برآورد گردیده است. روایی سؤال های پرسشنامه بررسی شده و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 93/0 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی، فرایند مفهوم سازی، آمار تحلیل عاملی و روش تحلیل مسیر استفاده گردید. برای بررسی روایی سازه پرسشنامه پس از برآورد کفایت نمونه برداری(KMO) و آزمون کرویت بارتلت که حکایت از وجود شرایط مناسب اجرای تحلیل عاملی دارند، تحلیل عاملی بر پایه روش تحلیل مؤلفه های اصلی، انجام گرفت که نتایج تحلیل عاملی نشان می دهند، مؤلفه های اساسی نارسایی های برنامه درسی تربیت معلم با توجه با نارسایی های ملی، بین المللی و منطقه ای پیش روی برنامه درسی در سه عامل قابلیت مدلسازی پیدا نموده و تعداد سه عامل روی هم 754/80 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می کند. و در مرحله نهایی با استفاده از چرخش واریماکس ماتریس عاملی ساختار ساده عامل ها به دست می آید و عامل ها تحت عناوین طراحی، اجرا و کنترل استخراج گردیدند. با توجه به این سه عامل مؤثر برنامه درسی تربیت معلم مدل مفهومی آن طراحی گردید. و آماره تحلیل مسیر در قالب یک مدل نشان داد که هر یک از سه عامل از درجه اهمیت کافی برای رفع نارسایی های برنامه درسی نظام آموزشی تربیت معلم برخوردار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - رابطه‌ی سبک‌های دلبستگی و طرح‌واره‌های ناسازگار اوّلیّه با خلّاقیّت در دانش‌آموزان دختر نوجوان مدارس شهر قزوین
        کلثوم مرادی محمّدرضا جلالی
        هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی سبک‌های دلبستگی و طرح‌واره‌های ناسازگار اوّلیّه با خلّاقیّت دانش‌آموزان دختر نوجوان مدارس شهر قزوین است.نمونه‌ی آماری پژوهش154نفر دانش‌آموز دختر نوجوان را شامل می‌شود. این دانش‌آموزان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. بر چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی سبک‌های دلبستگی و طرح‌واره‌های ناسازگار اوّلیّه با خلّاقیّت دانش‌آموزان دختر نوجوان مدارس شهر قزوین است.نمونه‌ی آماری پژوهش154نفر دانش‌آموز دختر نوجوان را شامل می‌شود. این دانش‌آموزان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های سبک دلبستگی بزرگسال هازن و شیور، طرح‌واره‌های ناسازگار اوّلیّه‌ی یانگ(فرم کوتاه) و خلّاقیّت عابدی استفاده شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. روش‌های آماری به‌کار رفته در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها شامل همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیّری (به روش هم‌زمان) است. نتایج ضرایب همبستگی نشان می‌دهد؛‌ تنها میان خلّاقیّت و سبک دلبستگی دوسوگرا ارتباط منفی و معناداری وجود دارد. به نحوی که با کاهش نمره‌های دانش‌آموزان در سبک دلبستگی دوسوگرا، میزان خلّاقیّت آن‌ها افزایش می‌یابد و بالعکس. دو سبک دلبستگی ایمن و اجتنابی با خلّاقیّت ارتباط معناداری را نشان ندادند. همچنین نمره کلّ طرح‌واره‌ها با خلّاقیّت نیز ارتباط منفی و معنادار در سطح 05/0 دارد. نتایج رگرسیون چند متغیّری(به روش هم‌زمان) نشان می‌دهد متغیّر بریدگی و خودگردانی بیشترین سهم و اثر را در خلّاقیّت دارند. به عبارتی دیگر، این دو متغیّر به طور معناداری در پیش‌بینی خلّاقیّت تأثیر دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - اثربخشی درمان مبتنی برپذیرش و تعهد بر سازگاری و کیفیت زندگی معلولین تحت پوشش بهزیستی
        مژده سعیدی جواد خلعتبری
        این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری و کیفیت زندگی معلولین تحت پوشش بهزیستی انجام پذیرفته است. روش : این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بوده که با استفاده از پرسش نامه سازگاری بل و کیفیت زندگی سا چکیده کامل
        این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری و کیفیت زندگی معلولین تحت پوشش بهزیستی انجام پذیرفته است. روش : این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بوده که با استفاده از پرسش نامه سازگاری بل و کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت 30نفر از معلولین که سازگاری و کیفیت زندگی پایینی داشتند ، به طور تصادفی انتخاب و به طور داوطلبانه در دو گروه آزمایشی (15نفر ) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند.گروه آزمایشی 8جلسه هفته ای یک جلسه ، درمان مبتنی برپذیرش وتعهد را دریافت کردوگروه کنترل درمانی دریافت نکرد.پس از درمان مجددا سازگاری وکیفیت زندگی هر دو گروه مورد اندازه گیری قرار گرفت. یافته :از تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان دادFبه دست آمده در سازگاری (0104/14) و کیفیت زندگی (657/22) در سطح بین گروه آزمایش و کنترل P<0/0005 معنی دار می باشد. به عبارت دیگر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب افزایش سازگاری و کیفیت زندگی معلولین شده است. نتیجه گیری : این مطالعه اهمیت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را بر افزایش سازگاری و کیفیت زندگی معلولین نشان می دهد. یافته های این پژوهش با یافته های سایر پژوهش همسوئی دارد. همه این تحقیقات نشان می دهد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری و کیفیت زندگی معلولین اثربخش است . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مقایسه اثربخشی خنده درمانی و آموزش شادکامی بر راهکارهای مقابله با درد در افراد مبتلا به سردرد تنشی
        حسین ابراهیمی مقدم میترا گلزاری
        هدف از انجام این پژوهش تعیین اثر بخشی خنده درمانی و آموزش شادکامی بر راهکارهای مقابله بردرد در افراد مبتلا به سردردهای تنشی بود . روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود .برای انجام این پژوهش به صورت هدفمند کلینیک یک پزشک ع چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش تعیین اثر بخشی خنده درمانی و آموزش شادکامی بر راهکارهای مقابله بردرد در افراد مبتلا به سردردهای تنشی بود . روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود .برای انجام این پژوهش به صورت هدفمند کلینیک یک پزشک عمومی انتخاب و سپس افرادی را که با شکایت سردرد به این کلینیک مراجعه کرده بودند و تشخیص بالینی سردرد تنشی را از جانب پزشک حاضر دریافت کردند وارد فرایند تحقیق شدند و سپس به وسیله معیارهای انجمن بین المللی سردرد(HIS ) غربالگری شدند ، این افراد در سه گروه 15 نفری به صورت تصادفی جایگزاری و پرسشنامه راهبردهای مقابله ای روزنشتاین و کیف ( 1983 ) ، از هر سه گروه در پیش آزمون و پس آزمون در گروه خنده درمانی و در گروه آموزش شادکامی و گروه گواه گرفته شد .در نهایت نتایج آزمون با استفاده از نرم افزار SPSS20 و با روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتو معلوم گردید که خنده درمانی و آموزش شادکامی اثر معناداری بر راهکارهای مقابله با درد دارد و 05/0> P است که نشان می دهد هم خنده درمانی و هم آموزش شادکامی بر راهکارهای مقابله بر درد موثر است ولی در توانایی کنترل و توانایی کاهش درد فقط آموزش شادکامی تاثیر دارد و خنده درمانی تاثیری تدارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - رابطه بین سبک های دلبستگی و راهبردهای حل تعارض فرزند-والد و خود کارامدی با نگرش
        آمنه خلعتبری
        هدف این پژوهش تعیین رابطه بین سبک های دلبستگی و راهبردهای حل تعارض والد – فرزند وخودکارامدی با نگرش فرزندان به والدین است . جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دوره متوسطه مشغول به تحصیل شهرستان تنکابن در سال 95-94 بود که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای نمونه ای چکیده کامل
        هدف این پژوهش تعیین رابطه بین سبک های دلبستگی و راهبردهای حل تعارض والد – فرزند وخودکارامدی با نگرش فرزندان به والدین است . جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دوره متوسطه مشغول به تحصیل شهرستان تنکابن در سال 95-94 بود که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای نمونه ای به حجم 150 نمونه انتخاب شد . روش تحقیق همبستگی است . یافته ها نشان داد که: - چهار متغیر پرخاشگری پدر ، استدلال مادر ، پرخاشگری فیزیکی مادر و خودکارآمدی قدرت پیش بینی نگرش مثبت فرزند به پدر را داراست .- چهار متغیر پرخاشگری پدر ، استدلال مادر ، خودکارآمدی و پرخاشگری فرزند قدرت پیش بینی نگرش مثبت فرزند به مادر را داراست . در نتیجه می توان گفت : برای نگرش مثبت پدر بیش از همه پرخاشگری پدر و کمتر از همه خودکارامدی قدرت پیش بینی را دارا است . ولی برای نگرش مثبت مادر بیش از همه پرخاشگری پدر و کمتر از همه پرخاشگری فرزند قدرت پیش بینی را دارا است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی سطح رضایت زناشویی در میانِ همسرانِ مربیانِ مردِ حرفه ای و غیر حرفه ای رشته های ورزشی منتخب
        علی محمد صفانیا
        یکی از جوانب بسیار مهم زندگی زناشویی، رضایتی است که همسران در ازدواج تجربه می کنند.رضایت زناشویی مساله ای حیاتی است که در رابطه با تمامی اقشار جامعه از اهمیت ‌بالایی برخوردار است که یکی از اقشار جامعه مربیان هستند.هدف از پژوهش حاضر، بررسی سطح رضایت زناشویی در میانِ همسر چکیده کامل
        یکی از جوانب بسیار مهم زندگی زناشویی، رضایتی است که همسران در ازدواج تجربه می کنند.رضایت زناشویی مساله ای حیاتی است که در رابطه با تمامی اقشار جامعه از اهمیت ‌بالایی برخوردار است که یکی از اقشار جامعه مربیان هستند.هدف از پژوهش حاضر، بررسی سطح رضایت زناشویی در میانِ همسرانِ مربیانِ مردِ حرفه ای و غیر حرفه ای رشته های ورزشی منتخب بود.تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر نوع جمع آوری داده ها، میدانی است.جامعه آماری متشکل از 402 مربی بود که با استفاده از نمونه گیری تصادفی 200 مربی حرفه ای و غیر حرفه ای به عنوان نمونه و با استفاده ازپرسشنامه استاندارد انریچ (1989) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های بدست آمده با استفاده آزمون های اسپیرمن، تی تست، یو من ویتنی و آزمون تحلیل واریانس تحلیل شد.نتایج تحقیق نشان دادمربیان استان مازندران از نظر میزان رضایت زناشویی وضعیتت خوبی داشته اند و مربیان حرفه ای در تمامی مقیاس های رضایت زناشویی نمره بالاتری نسبت به مربیان غیر حرفه ای کسب نموده به جزء در مقیاس مدیریت مالی. همچنین بیشترین نمره رضایت زناشویی به ترتیب متعلق به همسران مربیان والیبال، کشتی، هندبال و در نهایت تکواندو بوده است. این تحقیق گواهی بر این بوده که مربیان ورزشی از رضایت زناشویی قابل توجه ای برخوردار بوده و با استناد به یافته های تحقیق می توان بیان کرد که مربیان با گذراندن اوقات فراغت خود در کنار همسران رضایت زنا شویی شان بیشتر می گردد. پرونده مقاله