یکی از روشهای تقویت صلح و امنیت در سطح ملی و بینالمللی، ایجاد توافقات خلع سلاح و کنترل تسلیحاتی میباشد. کنترل تسلیحات و خلع سلاح چه از نظر روند و چه از نظر مفاد و مقررات، ابزارهای پر اهمیت و تاثیر گذار در امنیت کشورها به شمار میآیند؛ زیرا موجب رفع ابهامات در رفتارها چکیده کامل
یکی از روشهای تقویت صلح و امنیت در سطح ملی و بینالمللی، ایجاد توافقات خلع سلاح و کنترل تسلیحاتی میباشد. کنترل تسلیحات و خلع سلاح چه از نظر روند و چه از نظر مفاد و مقررات، ابزارهای پر اهمیت و تاثیر گذار در امنیت کشورها به شمار میآیند؛ زیرا موجب رفع ابهامات در رفتارهای نظامی و سیاست خارجی دولت شده و ثبات را افزایش میدهند. از سوی دیگر عضویت در این نوع از معاهدات پیامدهای امنیتی خاصی را به دنبال دارند، همچون معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای که باعث تحدید حاکمیت کشورها میشود. نوشتار حاضر با روش توصیفی – تحلیلی در پی نشان دادن پیامدهای امنیتی عضویت ایران در معاهدات خلع سلاح و کنترل تسلیحات میباشد. جمهوری اسلامی ایران با عضویت در سال 1968 به معاهده منع گسترش بار تعهدات امنیتی خاصی را پذیرفته است. این نوشتار با بررسی پیامدهای امنیتی عضویت ایران در معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای به این نتیجه میرسد که معاهده مذکور باعث تضعیف توان نظامی، علمی و صنعتی و از سوی دیگر به تضعیف و تحدید امنیت منجر میشود.
پرونده مقاله
دیپلماسی به عنوان حوزه موضوعی در روابط بین الملل هدف تحلیل نظریه پردازان بازی بوده است. از دیدگاه این نظریه پردازان در ساده ترین شکل دیپلماسی بین کشورها، دو دولت تصور می شود که یکی از آنها پیشنهاد دهنده است و دیگری چند راه پیش روی دارد، یکی از عوامل اساسی در انتخاب میان چکیده کامل
دیپلماسی به عنوان حوزه موضوعی در روابط بین الملل هدف تحلیل نظریه پردازان بازی بوده است. از دیدگاه این نظریه پردازان در ساده ترین شکل دیپلماسی بین کشورها، دو دولت تصور می شود که یکی از آنها پیشنهاد دهنده است و دیگری چند راه پیش روی دارد، یکی از عوامل اساسی در انتخاب میان گزینه های مختلف، ارزش انتظاری دستاوردی است که یک دولت از گزینه های پیش رو با توجه به عامل تنزیل زمان تخمین می زند. با توجه به این اصل، مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+5 در سالهای اخیر با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بوده است. در این پژوهش هدف مشخص کردن جواب این سؤال است که اسرائیل خواهان چه نتیجه نهایی از مذاکرات 1+5 با ایران است و چه فعالیتهایی برای رسیدن به خواسته مطلوب خود انجام داده است؟در همین راستا تلاش شده است، این مسئله در چارچوب بازی باحاصل جمع صفر تحلیل و بررسی شودو پرداختهای مختلفی که دو طرف بازی یعنی ایران (بازیکن الف) و اسرائیل (بازیکن ب) در بین سالهای 86 تا 91 داشته اند را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهیم.
پرونده مقاله
پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، اولویتها از دستورکار روابط دوجانبهمکزیک و ایالات متحده تغییر کرد، و موافقتنامههای جدیدی از قبیل اتحاد برای امنیت و رونق آمریکای شمالی، تفاهمنامهی مرزهای هوشمند و غیره، بین دو کشور به امضا رسید. در این مقاله مشخص میشو چکیده کامل
پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، اولویتها از دستورکار روابط دوجانبهمکزیک و ایالات متحده تغییر کرد، و موافقتنامههای جدیدی از قبیل اتحاد برای امنیت و رونق آمریکای شمالی، تفاهمنامهی مرزهای هوشمند و غیره، بین دو کشور به امضا رسید. در این مقاله مشخص میشود که پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر "امنیت" به عنوان مهمترین اولویت، در دستور کار سیاست خارجی ایالاتمتحده، با همسایه جنوبیاش قرار گرفتهاست، هرچند که برای طرف مکزیکی، همچنان مسائل اقتصادی و مهاجرتی، از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.ایالات متحده، برای بهبود امنیت از دست رفتهی خود، مکزیک را وارد معاهدههای امنیتی کرد، به عبارتی مکزیک، مجبور به پذیرش توافقنامههای امنیتی شد. پس از حملات تروریستی، اهداف اقتصادی مکزیک، در معاهدههای دوجانبه با ایالاتمتحده، تحقق نیافتند و به همین منظور مکزیک علیرغم فشارهای آمریکا، به منظور تحقق اولویتهای اقتصادیاش، متوسل به کشورهای خاورمیانه شد.لذا، پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر، مشخص شد که تنشهای دیپلماتیک بین دو کشور افزایش یافته است، از جمله این تنشها، میتوان به مخالفت دولت مردان مکزیک با حملهی ایالاتمتحده به عراق اشارهکرد. لازم به ذکر است در این مقاله روش پژوهشی، بر اساس روش تحلیلی است.
پرونده مقاله
ژئوپلیتیک،از نظر تاریخی همواره نقش ترغیب کنندهای برای سیاستمداران و راهبردپردازان داشته است؛ کشورهای مختلف با بهرهگیری از ظرفیتهای جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک خود،سعی در حفظ ثبات و ارتقاء جایگاه خود در مناسبات ژئوپلیتیک منطقهای دارند.در بین کشورهای منطقه خلیج فارس، چکیده کامل
ژئوپلیتیک،از نظر تاریخی همواره نقش ترغیب کنندهای برای سیاستمداران و راهبردپردازان داشته است؛ کشورهای مختلف با بهرهگیری از ظرفیتهای جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک خود،سعی در حفظ ثبات و ارتقاء جایگاه خود در مناسبات ژئوپلیتیک منطقهای دارند.در بین کشورهای منطقه خلیج فارس،قطر از جمله کشورهایی است که در جریانِ تحولات منطقهای،پویشهایی ژئوپلیتیک داشته که فراتر از واقعیتهای جغرافیای سیاسی این کشور است؛چرا که در سنخشناسی و سلسله مراتب قدرتها در ساختار هرم قدرت جهانی،این کشور در زمره قدرتهای محلی جای میگیرد.حال آن که با وجود داشتن وسعت و جمعیت کم،قرارگرفتن در بین دو قدرت منطقهای،پیشینه تاریخی اندک، درگیری و اختلاف سرزمینی با همسایگان،نظام سیاسی موروثی و فقدان عمق سرزمینی،توانسته است در سیاست خارجـی،در سطوح منطقهای و فرامنطقهای کنشهایی فراتر از واقعیتهای خود را به نمایش گذارد.این مقاله در پی فهم و تحلیل چگونگی این کنشهای فرامنطقهای است و در این راستا راهبردها و اهداف این کشور را مورد واکاوی قرار داده است.پویشهای برخاسته از موقعیت ژئوپلیتیکِ این کشور از قبیل:توسل به دیپلماسی میانجیگری،استفاده از راهبردهای اقتصاد سیاسی بینالمللی،در پیش گرفتن دیپلماسی رسانهای،ورزشی، مذهبی،تنشزدایی با کشورهای همسایه و حلوفصل اختلافات سرزمینی و نیز میزبانی از کنفرانسهای علمی و سیاسی از عواملِ بسترسازِ گسترش نفوذ این کشـور محسوب میگردند.
پرونده مقاله
موقعیت ژئواکونومیک و میزان ذخائر و تولید نفت و گاز منطقه آسیای مرکزی در دو دهه گذشته باعث اهمیت روزافزون این منطقه در معادلات بین المللی شده است. به علاوه، وقوع حوادث 11 سپتامبر و همسایگی کشورهای آسیای مرکزی با کانون بحران های جهانی نظیر تروریسم، کشت و قاچاق مواد مخدر و چکیده کامل
موقعیت ژئواکونومیک و میزان ذخائر و تولید نفت و گاز منطقه آسیای مرکزی در دو دهه گذشته باعث اهمیت روزافزون این منطقه در معادلات بین المللی شده است. به علاوه، وقوع حوادث 11 سپتامبر و همسایگی کشورهای آسیای مرکزی با کانون بحران های جهانی نظیر تروریسم، کشت و قاچاق مواد مخدر و بنیادگرائی، اهمیت ژئوپلتیکی این منطقه را دوچندان و زمینه حضور قدرت های بزرگ را در این منطقه فراهم آورده است. مناقشات روسیه و اوکراین در سال 2008 و 2014 و قطع شدن گاز کشورهای اروپایی، نیز مزید بر علت شده و اتحادیه اروپایی را ترغیب به جستجوی منابع جدید انرژی نمود و به سمت گسترش ارتباطات با کشورهای آسیای مرکزی سوق داد. دامنه این روابط به خصوص بعد از معاهده لیسبون که تلاشی بود برای انسجام و کارآمدی اتحادیه اروپایی در نظام بین الملل، گسترده تر و عمیق تر شد. این معاهده نتایج قابل ملاحظه ای در گسترش ارزشهای اروپایی و توسعه روابط خارجی اتحادیه اروپا با کشورهای در حال توسعه و به خصوص کشورهای نفت خیز آسیای مرکزی داشته است. مقاله حاضر به بررسی علل و زمینه ها و همچنین نقش متغیر انرژی در همکاری اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی در دو دهه گذشته می- پردازد.
پرونده مقاله
دیپلماسی فرهنگی در واقع تأمین منافع ملی با استفاده از ابزارهای فرهنگی است. دیپلماسی فرهنگی به یک کشور امکان میدهد که فرهنگ، جامعه و مردم خود را به دیگران معرفی کند و با طریق فزونی بخشیدن به ارتباطات خصوصی بین مردم کشورهای گوناگون، کشورها را قادر میسازد که ایدهآلهای چکیده کامل
دیپلماسی فرهنگی در واقع تأمین منافع ملی با استفاده از ابزارهای فرهنگی است. دیپلماسی فرهنگی به یک کشور امکان میدهد که فرهنگ، جامعه و مردم خود را به دیگران معرفی کند و با طریق فزونی بخشیدن به ارتباطات خصوصی بین مردم کشورهای گوناگون، کشورها را قادر میسازد که ایدهآلهای سیاسی و سیاستهایشان را در انظار افکار عمومی بسیار جذاب نشان دهند. هدف اساسی دیپلماسی فرهنگی ارائه ی دیدگاه روشن و موجّه نسبت به فرهنگ ارزشی و رفتاری یک بازی گر برای بازی گران مختلف عرصه ی بینالملل شامل دولتها، سازمان های بینالمللی دولتی و غیردولتی، نهادهای جوامع مدنی و افکارعمومی است. برای فهم دیپلماسی فرهنگی هر کشوری درک زمینهها و فرایندهای شکلگیری آن امری ضروری است. دیپلماسی فرهنگی ایرانی- اسلامی با بهرهگیری از زبان انقلاب اسلامی و با هدایت رهبری انقلاب اسلامی در ابتدای شکلگیری نظام اسلامی در کشور پیریزی شد و با توسعه و عمق بخشیدن به آن در مراحل بعدی به یک گفتمان تمام عیار در دیپلماسی عمومی ایران تبدیل شده است، در این پژوهش هدف اصلی، نشانهشناسی عناصر، استعارهها و اجزای بازنمایی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بررسی نقش زبان در گفتمان سازی دیپلماسی فرهنگی این کشور به روش تحلیل گفتمان است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر سعی دارد با توجه به عوامل تأثیرگذار در حوزه اقتصاد سیاسی بین المللی،به شناسایی دلایل مهاجرت نخبگان از ایران از منظر امور آموزشی و پژوهشی و کاستیهای مربوط به آنها در دهه 1380 بپردازد. بخش عمده و برجسته نهادهای آموزشی و پژوهشی کشور بر اساس بودجه وبرنامه های د چکیده کامل
پژوهش حاضر سعی دارد با توجه به عوامل تأثیرگذار در حوزه اقتصاد سیاسی بین المللی،به شناسایی دلایل مهاجرت نخبگان از ایران از منظر امور آموزشی و پژوهشی و کاستیهای مربوط به آنها در دهه 1380 بپردازد. بخش عمده و برجسته نهادهای آموزشی و پژوهشی کشور بر اساس بودجه وبرنامه های دولت اداره می شوند که در اصطلاح حوزه درگیر شدن دولت در جامعه و حوزه اقتصاد سیاسی خوانده می شود و از سوی دیگر عوامل جاذب نخبگان فکری کشورهای مختلف را می توان در اقتصاد سیاسی جهانی امروز جستجو کرد. هدف مقاله درک درست عوامل مربوط به ساختار آموزش و پژوهش در کشور و نحوه اثرگذاری ضعفهای آن بر تشدید مهاجرت متخصصان و تحصیلکردگان برتر به خارج است. به این منظور در این نوشتار، توزیع بودجه در حوزه آموزشی و پژوهشی، در بستر نظریه جاذبه و دافعه قرار گرفته و موارد دفعکننده داخلی و جذب کننده خارجی شناسایی می شوند که رویهمرفته شرایط بالقوه مهاجرت به بیرون از کشور را ایجاد می کنند. نتیجه بهدستآمده این است که وجود دافعه داخلی در زمینه حمایتهای اقتصادی شامل کمبودها در سرمایهگذاری در بخشهای آموزشی و پژوهشی که در سه حوزه نسبت بودجه پژوهشی به تولید ناخالص داخلی یا بودجه کل کشور، نسبت تعداد پژوهشگران مشغولبهکار به کل جمعیت کشور و ترکیب دولتی ـ خصوصی اعتبارات پژوهشی مورد ارزیابی قرار میگیرد و از طرف دیگر جذابیتهای خارجی در این زمینهها، از مهمترین دلایل اقتصادی مهاجرت فزاینده نخبگان علمی به خارج از کشور در دهه 1380 میباشد.مقاله از روش تحلیلی وتوصیفی در تجزیه وتحلیل داد ه ها بهره گرفته است.
پرونده مقاله
در دنیای امروز یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده قدرت، اعم از قدرت سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و اطلاعاتی، مسأله فناوریهای برتر است که به مولد قدرت تبدیل شده است. تغییر عرصه سیاست بینالملل در نتیجه توسعه فناوریهای پیشرفته، اشکال، ابعاد، دامنه و مکانیسمهای اعمال قدرت چکیده کامل
در دنیای امروز یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده قدرت، اعم از قدرت سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و اطلاعاتی، مسأله فناوریهای برتر است که به مولد قدرت تبدیل شده است. تغییر عرصه سیاست بینالملل در نتیجه توسعه فناوریهای پیشرفته، اشکال، ابعاد، دامنه و مکانیسمهای اعمال قدرت را متنوع و پیچیده نموده است. به تبع پیشرفت فناوری برای کشورها مسائل جدیدی در روابط بینالملل بوجود آمد که یکی از آنها دیپلماسی فناوری است. با توجه به تحریمهای تکنولوژیک غرب علیه جمهوری اسلامی ایران این پژوهش در پی پاسخگویی به این سوال است که دیپلماسی فناوری جمهوری اسلامی ایران چگونه میتواند نیازهای دفاعی- امنیتی کشور را تأمین نماید؟ به نظر میرسد که دستیابی ایران به فناوریهای مرتبط با نیازهای دفاعی- امنیتی، مستلزم شناخت دقیق محدودیتهای بینالمللی بر سر راه تأمین فنی ایران و تنظیم راهکارهای مبتنی بر بهبود نهادی، فنی و حرفهای دیپلماسی فناوری برای دور زدن تحریمها و محدودیتهای حقوقی و سیاسی به ویژه با تکیه بر رهیافت منطقهگرایی و سیاست تنشزدایی میباشد. روش مطالعه در پژوهش حاضر، توصیفی و تحلیل ثانویه میباشد. این پژوهش منطقهگرایی را مبنای نظری خود قرار داده است.
پرونده مقاله