• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - معارضه یکى از ویژگى‏ هاى مهم سبک هندى
        محمدامین احمدپور قدرت‏ اللّه ضرونى
        اگر نگاهى گذرا به تذکره هاى نوشته شده در عهد صفوى داشته باشیم، این نکته به خوبى آشکار مى شود که شاعران این دوره، در نقدِ شعر دستى توانا داشته و هر کدام به گونه اى، سعى در نقد اشعار دیگرى داشته اند، این نقدها باعث ایجاد یک ویژگى سبکى مهم در شعر این دوره شده است، ویژگى مو چکیده کامل
        اگر نگاهى گذرا به تذکره هاى نوشته شده در عهد صفوى داشته باشیم، این نکته به خوبى آشکار مى شود که شاعران این دوره، در نقدِ شعر دستى توانا داشته و هر کدام به گونه اى، سعى در نقد اشعار دیگرى داشته اند، این نقدها باعث ایجاد یک ویژگى سبکى مهم در شعر این دوره شده است، ویژگى مورد نظر؛ معارضه شعراء با یکدیگر و به عبارتى نقد شعر با شعر است که به صورت هاى مختلفى در شعر این دوره دیده مى شود. شاعران سبک هندى بیشتر از هر سبک دیگرى در شعر فارسى، به معارضه با یکدیگر پرداخته اند، به همین خاطر بررسى و تحلیل آن ها از منظر سبک شناسى و نقد ادبى، بسیار مهم و ارزشمند است. در این مقاله معارضه هاى شاعران این سبک را مورد نقد و تحلیل قرار مى دهیم و ضمن دسته بندى آن ها، دلایل عمده شکل گیرى این معارضه ها را بررسى مى کنیم. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - نقش "تکرار" در شعر سبک آذربایجانى
        نرگس اسکویی
        تکرار یکى از مختصات سبکى مهم و پربسامد در شعر سبک آذربایجانى است. از عنصر "تکرار"، در همه قالب ها و موضوعات شعرى و در شکل هاى بسیار متنوع و گوناگون، به شکل ابزارى حرفه اى و تخصّصى براى جلوه هاى بیانى و بصرى این شعر فنى استفاده شده است. "تکرار" در همه سطوح و دستگاه هاى س چکیده کامل
        تکرار یکى از مختصات سبکى مهم و پربسامد در شعر سبک آذربایجانى است. از عنصر "تکرار"، در همه قالب ها و موضوعات شعرى و در شکل هاى بسیار متنوع و گوناگون، به شکل ابزارى حرفه اى و تخصّصى براى جلوه هاى بیانى و بصرى این شعر فنى استفاده شده است. "تکرار" در همه سطوح و دستگاه هاى سبکى شعر سبک آذربایجانى -اعم از دستگاه بلاغى، صرفى، نحوى و آوایى- تأثیر مستقیم دارد و موجب توسّع صنایع شعرى موسیقى شعر، صورتگرى هاى خلاقانه و نیز تازگى زبانى شعر سبک آذربایجانى گشته است. هم چنین تکرار، نقش مهمى در آشنایى زدایى و برجسته سازى کلامى تقویت موسیقى درونى و کنارى شعر، افزایش هنرمندى هاى خلاقانه همراه با تصویرسازى هاى متنوع و متداخل و موجز -که از ویژگى هاى سبک آذربایجانى است-، تأکید لحن و مضمون شعر و در نهایت افزایش قدرت تأثیرگذارى شعر بر مخاطب ایفا مى کند. در این مقاله کارکردهاى زبانى، موسیقایى و هنرى عنصر تکرار در شعر سبک آذربایجانى از جنبه هاى مختلف دستورى، بلاغى و سبک شناختى بررسى شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تحلیل ریخت‏ شناختى "قصه شهر سنگستان"
        عبدالله حسن ‏زاده میرعلى رضا قنبرى عبدالملکى
        "قصه شهر سنگستان" از مجموعه "از این اوستا"، چهارمین مجموعه شعر مهدى اخوان ثالث است. در این مقاله، این شعر-قصّه با هدف ارزیابى کارآیى و قابلیت الگوى ولادیمیر پراپ در تحلیل ریخت شناسانه آن بررسى شده است. در آغاز این مقاله، به موضوع روایت گرى در شعر نو فارسى پرداخته شده اس چکیده کامل
        "قصه شهر سنگستان" از مجموعه "از این اوستا"، چهارمین مجموعه شعر مهدى اخوان ثالث است. در این مقاله، این شعر-قصّه با هدف ارزیابى کارآیى و قابلیت الگوى ولادیمیر پراپ در تحلیل ریخت شناسانه آن بررسى شده است. در آغاز این مقاله، به موضوع روایت گرى در شعر نو فارسى پرداخته شده است؛ البته با نگاهى به اشعار روایى اخوان ثالث که بزرگ ترین شاعر قصه پرداز در شعر نو فارسى است. در ادامه، به جنبه اسطوره اى "قصه شهر سنگستان" اشاره مى شود که این شعر را به روایت اسطوره اى تبدیل مى سازد. بعد از آن، اشاره اى کوتاه به عناصر داستان در این قصه شده است که شامل "زوایه دید" و عناصر "گفت وگو" و "زمان و مکان" است. در بحث اصلى مقاله به تحلیل خویشکارى ها، شخصیت ها و حرکت ها در این قصه پرداخته شده است. با توجه به این نکته که هر قصه نباید تمام سى ویک خویشکارى در نظریه پراپ را دارا باشد؛ سیزده خویشکارى در این قصه یک حرکتى وجود دارد و سه شخصیت انجام دهنده این خویشکارى ها هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تحلیل حکایتى از مثنوى براساس روان‏شناسى تحلیلى کارل یونگ
        مسعود روحانى سبیکه اسفندیار
        داستان "شیر و خرگوش" در مثنوى که بازنویسى خلاقانه اى است از منبع اصلى آن در -کلیله و دمنه- قابلیت شگفت آورى براى تحلیل روان شناسانه دارد و از آنجا که آثار عرفانى عرصه کشاکش میان اضدادى چون خیروشرّ، هستى و نیستى، صورت و معنى و... هستند، از این رهگذر نشان از عالم روان و ع چکیده کامل
        داستان "شیر و خرگوش" در مثنوى که بازنویسى خلاقانه اى است از منبع اصلى آن در -کلیله و دمنه- قابلیت شگفت آورى براى تحلیل روان شناسانه دارد و از آنجا که آثار عرفانى عرصه کشاکش میان اضدادى چون خیروشرّ، هستى و نیستى، صورت و معنى و... هستند، از این رهگذر نشان از عالم روان و علم روان شناسى دارند که هدف و مقصد اصلى آن، تلاش براى آشتى اضداد و و ایجاد تعادل میان خودآگاه و ناخودآگاه (برون و درون) انسان است. در این مقاله به تحلیل داستان "شیر و خرگوش" در مثنوى بر اساس "روان شناسى تحلیلى" کارل گوستاو یونگ، با توجه به تعابیر و تفاسیر عرفانى که لازمه بررسى آثار عرفانى است، پرداخته مى شود. به دلیل تمثیلى بودن داستان و وجود حیوانات، کهن الگوهاى یونگ در کنار نمادهاى ویژه روانى او مورد توجه قرار گرفته است. خرگوش نماد آنیما و یاریگر، شیر نماد خودآگاهى، نخچیران نماد ناخودآگاه جمعى و هم چنین نمادهاى سنگ، دایره، چاه و... . به عنوان نمادهاى کلیت و تمامیت (وحدت) در خدمت تکامل معنوى (فرآیند فردیت) و تعادل اضداد، کارگشاى تحلیل داستان بوده و نگرش تازه اى از داستان مولانا ارائه داده اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ریخت ‏شناسى قصه "پریا"ى احمد شاملو
        سعید زهره وند منصور رحیمى محمدحسین سرداغى
        در این پژوهش، به قصد تحلیل نظام ساختارى و روایى در قصه "پریا"ى احمد شاملو کوشش کرده ایم تا از طریق شناسایى حرکت ها و خویشکارى هاى قصه پریا، ابتدا نقش ها و نقش ویژه هاى قصه را برشماریم، سپس به نحوه چینش رویدادها، توالى خویشکارى ها، ترکیب و جابه جایى خویشکارى ها بپردازیم چکیده کامل
        در این پژوهش، به قصد تحلیل نظام ساختارى و روایى در قصه "پریا"ى احمد شاملو کوشش کرده ایم تا از طریق شناسایى حرکت ها و خویشکارى هاى قصه پریا، ابتدا نقش ها و نقش ویژه هاى قصه را برشماریم، سپس به نحوه چینش رویدادها، توالى خویشکارى ها، ترکیب و جابه جایى خویشکارى ها بپردازیم و میزان تأثیر هر حرکت را در روایت قصه بررسى کنیم تا آشکارشود که اولاً ساختار قصه پریا از نه نقش و پنج نقش ویژه سامان یافته است، ثانیا خویشکارى هاى شخصیت هاى آن، گاه فاقد توالى منطقى و زمانى هستند و به سبب بافت شعرى قصه، گاه با جابه جایى و ترکیب چند خویشکارى روبه رو هستیم، ثالثا برخى از خویشکارى ها به صورت گزاره هاى روایى مستقیم روایت شده اند و برخى دیگر به صورت ضمنى از ساختار زبانى قصه یا به قرینه دیگر خویشکارى ها قابل شناسایى هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - نقد ترجمه "روضه‏ الورد"
        محسن سیفى زهره زرکار
        گلستان سعدى" از جمله آثار ادب فارسى است که تاکنون به زبان هاى مختلفى چون فرانسوى، آلمانى، انگلیسى و عربى برگردانده شده است از جمله ترجمه هاى عربى این کتاب، "روضه الورد" اثر "محمد الفراتى" است. فراتى با وجود آشنایى با زبان فارسى، گاه در فهم و ترجمه ضرب المثل ها، کنایه ها چکیده کامل
        گلستان سعدى" از جمله آثار ادب فارسى است که تاکنون به زبان هاى مختلفى چون فرانسوى، آلمانى، انگلیسى و عربى برگردانده شده است از جمله ترجمه هاى عربى این کتاب، "روضه الورد" اثر "محمد الفراتى" است. فراتى با وجود آشنایى با زبان فارسى، گاه در فهم و ترجمه ضرب المثل ها، کنایه ها و واژگان به خطا رفته و در نتیجه، در انتقال پیام زبان مبدأ به مخاطبان ناموفق بوده است. ما در این مقاله برآنیم تا به بررسى پاره اى از این خطاها پرداخته و ترجمه اى پیشنهادى را ارائه دهیم. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تنوع مضمون و محتوا در قصاید سنایى
        على محمدى على آسمند جونقانى
        قصاید سنایى از نظر ارزش ادبى نه تنها با دیگر آثار برجسته او هم چون حدیقه الحقیقه قابل مقایسه است که با آثار پرآوازه زبان و ادب فارسى پهلو مى زند. تنوع مضمون و محتوا در قصاید سنایى، پیوند اندام وارى با معمّاى چندگانگى شخصیت شاعر و افسانه هاى مربوط به او دارد. موضوعاتى که چکیده کامل
        قصاید سنایى از نظر ارزش ادبى نه تنها با دیگر آثار برجسته او هم چون حدیقه الحقیقه قابل مقایسه است که با آثار پرآوازه زبان و ادب فارسى پهلو مى زند. تنوع مضمون و محتوا در قصاید سنایى، پیوند اندام وارى با معمّاى چندگانگى شخصیت شاعر و افسانه هاى مربوط به او دارد. موضوعاتى که سنایى در قصاید خود درج کرده است، هم متنوع است و هم به ظاهر یک دست نیست. به همین خاطر ممکن است به ذهن مخاطب چنین خطور کند که مگر مى شود زهد و عرفان و سیاست و اجتماعیات و گاهى هجو و هزل را شاعرى چنان، یک کاسه کند؟ از این رو و هم از منظر اهمیت مضامین و موضوعات مندرج در قصاید، تحقیقى مستقل در این زمینه لازم بوده است. در این مقاله، ضمن توجه به درون مایه هاى قصاید سنایى و تقسیم بندى موضوعى قصاید او، به این پرسش نیز پاسخ خواهیم داد که سبب این گوناگونى چه بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - نقد ساختارى خسرو و شیرین نظامى با رویکرد به فرایند برجسته‏ سازى
        فرشته ناصرى
        یکى از مهم ترین عناصرى که در سبک شناسى شعر مطرح است، ساختار زبانى شعر است؛ ویژگى هایى که بر مبناى ساختار آوایى، واژگانى و نحوى زبان استوار است. در مقاله حاضر، کوشش شده است که به سبک شناسى ساختارى منظومه "خسرو و شیرین" نظامى، که یکى از مهم ترین آثار ادب غنایى فارسى است، چکیده کامل
        یکى از مهم ترین عناصرى که در سبک شناسى شعر مطرح است، ساختار زبانى شعر است؛ ویژگى هایى که بر مبناى ساختار آوایى، واژگانى و نحوى زبان استوار است. در مقاله حاضر، کوشش شده است که به سبک شناسى ساختارى منظومه "خسرو و شیرین" نظامى، که یکى از مهم ترین آثار ادب غنایى فارسى است، بپردازیم. بنابراین، محوراصلى بحث در تحلیل این منظومه، آن است که بدانیم نظامى در ساختار زبانى شعر خود از چه تمهیداتى بهره برده تا بتوان کلام او را بر اساس اصول ساختارگرایان مورد تحلیل ساختارى (فرمالیستى) قرار داد یا به تعبیر دیگر چطور توانسته از زبان عادى فاصله گرفته و زبان شعرى را بیافریند. و براى خلق شعر غنایى در منظومه "خسرو و شیرین" فرایند برجسته سازى و آشنایى زدایى در شعر وى چگونه نمود پیدا مى کند. پرونده مقاله