• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مطالعه کیفی نقشهای جنسیتی زنان در زلزله
        فریده بهمن جنبه مریم اردیبهشتی خیابان شهناز کهن
        پژوهش حاضر به بررسی نیارها، مشکلات و چالشهای وابسته به جنسیت در زنان آسیب دیده از زلزله منطقه ارسباران استان آذربایجان شرقی با رویکرد تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته انفرادی پرداخته است. مشارکت کنندگان از بین زنان 49-15 ساله زلزله زده و مدی چکیده کامل
        پژوهش حاضر به بررسی نیارها، مشکلات و چالشهای وابسته به جنسیت در زنان آسیب دیده از زلزله منطقه ارسباران استان آذربایجان شرقی با رویکرد تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته انفرادی پرداخته است. مشارکت کنندگان از بین زنان 49-15 ساله زلزله زده و مدیران، مسئولان و ارائه دهندگان مستقیم خدمت استان آذربایجان شرقی و شهرستانهای اهر، هریس، ورزقان و روستاهای حادثه دیده آنها با استقاده از نمونه گیری مبتنی بر هدف و در طی یک دوره شش ماهه انتخاب و اطلاعات گردآوری شده با روش تحلیل محتوای مرسوم گرانهایم، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از کدگذاری و آنالیز اظهارات مشارکت کنندگان درطی مصاحبه ها، دوطبقه اصلی شامل "مسئولیتهای جنسیتی زنان" و "تابوهای فرهنگی منطقه و آسیب پذیری زنان" شکل گرفت. نتایج مطالعه نشان داد اگرچه زمین لرزه، کل جمعیت منطقه را دچار مشکلات متعددی نمود ولی در این میان، زنان سنین باروری گروه هدف مطالعه، چالش ها و نیازهای منحصر به فردی داشته و وقوع حادثه باعث تشدید درگیریهای روزمره زندگی و بارسنگین مسئولیتی بر دوش آنان شده و حادثه اخیر، اثرات مخربی بر روی برخی جنبه های سلامت باروری زنان بخصوص زنان باردار، درحال زایمان و شیرده داشته است. زنان بدلیل شرایط خاص خود و تابوها و موانع فرهنگی حاکم بر جامعه، متفاوت از مردان از حادثه متأثر شده و لذا توجه به فشارهای ایجاد شده برای زنان بدلیل نقشهای جنسیتی آنها باید از سوی ارائه دهندگان خدمات، سیاستگذاران و برنامه ریزان حوزه سلامت بعنوان اولویت مهم در نظر گرفته شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رابطه آگاهی فراشناختی و تمایزیافتگی با عزت نفس جنسی زنان
        سمیرا دهقان خلیلی نازنین هنرپروران
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه آگاهی فراشناختی و تمایز یافتگی با عزت نفس جنسی زنان صورت گرفت. طرح پژوهشی حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش تمام زنان متأهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر شیراز بودند که 200 نفر از زنان واجد شرایط به روش نمونه گیری خوشه ای چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه آگاهی فراشناختی و تمایز یافتگی با عزت نفس جنسی زنان صورت گرفت. طرح پژوهشی حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش تمام زنان متأهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر شیراز بودند که 200 نفر از زنان واجد شرایط به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه های آگاهی فراشناختی شراو و دنیسون، تمایز یافتگی اسکورن و فریدلندر و عزت نفس جنسی زینا و اسچوارز را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و در دو سطح آمار توصیفى (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطى (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه) تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها حاکی از این بود که بین آگاهی فراشناختی و ابعاد آن با عزت نفس جنسی زنان رابطه مستقیم معنادار وجود دارد. و نیز از میان ابعاد تمایزیافتگی، تنها بین بعد موضع من با عزت نفس جنسی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد از میان ابعاد آگاهی فراشناختی، دانش شناخت؛ و از میان ابعاد تمایزیافتگی، جایگاه من به طور معنی‌دار قادر به پیش‌بینی مثبت عزت نفس جنسی بودند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - اعتباریابی و رواسازی آزمون چندگزینه‌ای- چند پاسخ پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان زن دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
        شیرین داوری فیض پور آذر علی نقی اقدسی غلامرضا گل محمدنژاد بهرامی
        هدف از تحقیق حاضر اعتباریابی و رواسازی آزمون چندگزینه‌ای- چند پاسخ پیشرفت تحصیلی با استفاده از روش روانسنجی بود. جامعه آماری شامل کلیه دروس ارائه شده در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، به تعداد 65 کلاس درس و چکیده کامل
        هدف از تحقیق حاضر اعتباریابی و رواسازی آزمون چندگزینه‌ای- چند پاسخ پیشرفت تحصیلی با استفاده از روش روانسنجی بود. جامعه آماری شامل کلیه دروس ارائه شده در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، به تعداد 65 کلاس درس و نمونه 4 درس می‌باشد که به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده‌اند. ابزار اندازه‌گیری، شامل آزمون‌های پیشرفت تحصیلی محقق ساخته برای دروس انتخابی بود که روایی محتوایی آنها به تایید 5 نفر از اساتید گروه علوم تربیتی رسید و پایایی آن‌ها از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است. روایی آزمون های چندگزینه‌ای-چند پاسخ نیز از طریق بررسی همبستگی آن با سایر انواع آزمون‌ها و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون برآورد گردیده است. نتایج نشان داد پایایی آزمون های چندگزینه ای-چندپاسخ طراحی شده مناسب بوده و همچنین همبستگی بین نمرات آزمون چندگزینه‌ای-چند پاسخ با نمرات آزمون‌های تشریحی گسترده پاسخ، صحیح-غلط، کوتاه پاسخ و جورکردنی از نظر آماری معنی‌دار می‌باشد و ضرایب همبستگی به ترتیب 865/0، 628/0، 771/0 و 669/0 می‌باشد، لذا می‌توان ادعا نمود آزمون های چندگزینه‌ای-چند پاسخ طراحی شده دارای اعتبار و روایی می باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - رابطه باورهای ارتباطی و میزان بی ثباتی ازدواج در زنان و مردان متأهل
        حسین صاحبدل علی رضا جمشیدی زینب شکوری
        پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین باورهای ارتباطی و میزان بی ثباتی ازدواج در زنان و مردان متأهل انجام شد. روش این پژوهش از نوع پیمایشی و جامعه آماری عبارت بود از کلیۀ دانشجویان متأهل دانشگاه شهید بهشتی تهران، که از بین آنها150 نفر(74 نفر مرد و76 نفر زن) به روش نمونه گی چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین باورهای ارتباطی و میزان بی ثباتی ازدواج در زنان و مردان متأهل انجام شد. روش این پژوهش از نوع پیمایشی و جامعه آماری عبارت بود از کلیۀ دانشجویان متأهل دانشگاه شهید بهشتی تهران، که از بین آنها150 نفر(74 نفر مرد و76 نفر زن) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه باورهای ارتباطی(RBI) و شاخص بی ثباتی ازدواج ادواردز و همکاران (1987) بود. داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه، تحلیل شد. نتایج نشان داد بین باور به مخرب بودن مخالفت و باورهای ارتباطی کل، با بی ثباتی ازدواج، همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون گام به گام مشخص کرد که باور به مخرب بودن مخالفت توانستند در دو گام حدود 070/0 درصد واریانس بی ثباتی ازدواج را تبیین کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رابطه سبکهای اسنادی و سبک کنارآمدن با استرس با سرمایه روانشناختی در بین زنان سرپرست خانوار شهر زنجان
        لیلا خدایی غلامحسین انتصار فومنی
        هدف از این مقاله بررسی رابطه سبک اسنادی و سبک کنارآمدن با استرس با سرمایه روانشناختی زنان سرپرست خانوار شهر زنجان در 3 ماه آخر سال 1394 انجام گرفته است. به این منظور از 1750 نفر زنان سرپرست خانوار که براساس جدول مورگان تعداد320 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخا چکیده کامل
        هدف از این مقاله بررسی رابطه سبک اسنادی و سبک کنارآمدن با استرس با سرمایه روانشناختی زنان سرپرست خانوار شهر زنجان در 3 ماه آخر سال 1394 انجام گرفته است. به این منظور از 1750 نفر زنان سرپرست خانوار که براساس جدول مورگان تعداد320 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سرمایه روانشناختی(PCQ)، سبک اسنادی (ASQ) و سبک کنار آمدن با استرس اندلر و پارکر استفاده شده است و پژوهش از نوع همبستگی می باشد. برای تحلیل داده ها و بررسی فرضیه های پژوهش نیز از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و با استفاده از نرم افزار کامپیوتری SPSS نسخه 22 کمک گرفته شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین سبک اسنادی و سبک کنار آمدن با استرس با سرمایه روانشناختی زنان سرپرست خانوار رابطه مثبت و معناداری (01/0p<) وجود دارد. و همچنین در خرده مقیاس های اسناد کلی منفی همبستگی منفی معنی دار (05/0 p<)وجود دارد. در سبک کنار آمدن با استرس مساله مداری با سرمایه روانشناختی همبستگی مثبت معنی دار،(01/0p<) وجود دارد. و همچنین در سبک کنارآمدن با استرس هیجان مداری و اجتنابی با سرمایه روانشناختی در زنان سرپرست خانوار همبستگی منفی معنی دار (01/0p<) وجود دارد. در مجموع می توان نتیجه گرفت سبک های اسنادی و سبک کنار آمدن با استرس می تواند سرمایه روانشناختی زنان سرپرست خانوار را پیش بینی کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - رابطه‌ی بین سبک زندگی و میزان آگاهی از روش‌های تغییر و اصلاح رفتار با سبک مدیریت کلاس درس معلمان ابتدایی شهرستان شبستر
        مهناز فتحی زاده پرویز کریمی ثانی
        هدف پژوهش حاضر، پیش بینی سبک مدیریت کلاسی معلمان بر اساس آگاهی از روش های اصلاح و تغییر رفتار و سبک زندگی می باشد. روش تحقیق پژوهش حاضر، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه ی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان شبستر در سالتحصیلی 94-95 است. روش نمونه گیری مورد استفاده در چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، پیش بینی سبک مدیریت کلاسی معلمان بر اساس آگاهی از روش های اصلاح و تغییر رفتار و سبک زندگی می باشد. روش تحقیق پژوهش حاضر، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه ی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان شبستر در سالتحصیلی 94-95 است. روش نمونه گیری مورد استفاده در این تحقیق، نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای انجام گرفت. جهت تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که مطابق این جدول، 233 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سبک زندگی میلر و اسمیت، پرسشنامه سبک مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن و پرسشنامه ی محقق ساخته ی آگاهی از روش های اصلاح رفتار استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهشی از روش های آمار توصیفی و استباطی شامل همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین سبک زندگی متعادل و میزان آگاهی از روش های اصلاح و تغییر رفتار با سبک مدیریت کلاسی غیرمداخله گر معلمان، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و سبک مدیریت کلاسی معلمان بر اساس سبک زندگی و میزان آگاهی از روش های اصلاح و تغییر رفتار، قابل پیش بینی است. مقدار همبستگی سبک زندگی و سبک مدیریت کلاسی، 36/0 می باشد (01/0p ≤ ). مقدار همبستگی آگاهی از روش های اصلاح و تغییر رفتار و سبک مدیریت کلاسی، 81/0 می باشد (01/0p≤). به صورت کلی، 67 درصد واریانس سبک مدیریت کلاسی، مربوط به عامل های آگاهی از روش های اصلاح و تغییر رفتار و سبک زندگی می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - جهانی شدن و تحولات جمعیتی خانواده ایرانی
        سیده زهرا میر محمد رضائی باقر ساروخانی حسن سرایی
        جهانی شدن پدیده‌ای است چند بعدی که هر یک از ابعاد آن می‌تواند بر نهاد خانواده تاثیرگذار باشد. خانواده در جهان امروز، بیش از گذشته در معرض تغییر و دگرگونی است. از آنجاییکه شناخت جهانی شدن و تاثیرات آن می تواند در بهره گیری از فرصت های مثبت و برخورد مناسب با چالش ها موثر چکیده کامل
        جهانی شدن پدیده‌ای است چند بعدی که هر یک از ابعاد آن می‌تواند بر نهاد خانواده تاثیرگذار باشد. خانواده در جهان امروز، بیش از گذشته در معرض تغییر و دگرگونی است. از آنجاییکه شناخت جهانی شدن و تاثیرات آن می تواند در بهره گیری از فرصت های مثبت و برخورد مناسب با چالش ها موثر باشد لازم است نقش متغیرهای جمعیت شناختی به عنوان ساخت عینی در شکل گیری ساخت های ذهنی در جامعه و نهاد خانواده مهم تلقی شود. این مطالعه با هدف شناسایی تاثیر تغییر پذیر ترین ابعاد جمعیتی خانواده ایرانی در مواجه با جهانی شدن و دستیابی به درک جامع از تغییرات جمعیتی خانواده تدوین شده است. بر همین اساس با استفاده از روش اسنادی و تحلیل ثانویه آماری به بررسی تحولات خانواده و نقش جهانی شدن در این تحولات پرداختیم. یافته ها بیانگر این است که اگر چه در اکثر کشورهای جهان تغییراتی در خانواده بوقوع پیوسته است که بیانگر تغییر خانواده ها با شرایط اقتصادی و محیطی در سراسر جهان است و خانواده ایرانی متاثر از جهانی شدن در ابعاد جمعیتی تحولات بسیاری را تجربه کرده است، عوامل محلی را نیز نباید از نظر دور داشت زیرا شاهد مقاومت فرهنگ‌های محلی و خانواده‌های ایرانی در برابر برخی تغییرات در برابر فشار جهانی شدن هستیم. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تاثیر لنگرهای شغلی بر بهره وری دبیران زن و مرد تربیت بدنی شهرستان تبریز
        ژاله سربازوطن جعفر برقی مقدم حمید جنانی
        هدف از این تحقیق بررسی تاثیر لنگرهای شغلی بر بهره وری دبیران زن و مرد تربیت بدنی شهرستان تبریز بود. روش تحقیق برمبنای هدف از نوع کاربردی و برمبنای روش اجرا توصیفی از نوع تحلیلی بوده و به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دبیران تربیت بدنی شهرستان تبریز چکیده کامل
        هدف از این تحقیق بررسی تاثیر لنگرهای شغلی بر بهره وری دبیران زن و مرد تربیت بدنی شهرستان تبریز بود. روش تحقیق برمبنای هدف از نوع کاربردی و برمبنای روش اجرا توصیفی از نوع تحلیلی بوده و به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دبیران تربیت بدنی شهرستان تبریز (334 نفر) بود. نمونه تحقیق شامل ۱۷۹ نفر از کلیه دبیران تربیت بدنی شهرستان تبریز که بر اساس جدول مورگان و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسش نامه های لنگرهای شغلی (ادگارشاین، 2006) و بهره وری (هرسی بلانچارد وگلدسمیت،1994)که پس از اعتباریابی بین آزمودنی ها توزیع شد. نتایج نشان داد شایستگی مدیریتی دبیران تربیت بدنی شهرستان تبریز بر بهره وری آنان تاثیر مثبت معنی داری دارد.(۰۱/0P<). همچنین شایستگی فنی کارکردی، خودمختاری،امنیت،خلاقیت، خدمت،چالش های محض و سبک زندگی دبیران تربیت بدنی شهرستان تبریز بر بهره وری آنان تاثیری ندارد( ۰۵/0P>). پرونده مقاله