هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عناصرآمیخته بازاریابی صورتی در تصمیم خرید لوازم آرایشی زنان بود. جامعه پژوهش شامل کلیه زنان ایرانی خریدکننده لوازم آرایشی است. نمونه پژوهش مشتریان زن فروشگاههای مجازی لوازم آرایشی بود. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است. برای گردآوری دادهها ا چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عناصرآمیخته بازاریابی صورتی در تصمیم خرید لوازم آرایشی زنان بود. جامعه پژوهش شامل کلیه زنان ایرانی خریدکننده لوازم آرایشی است. نمونه پژوهش مشتریان زن فروشگاههای مجازی لوازم آرایشی بود. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است. برای گردآوری دادهها از روش کتابخانهای استفاده شد. پس از مطالعه و بررسی یافتهها نتایج حاکی از آن بود که، بازاریابی صورتی فعالیتی است که برای زنان یا از سوی زنان انجام میشود. و شامل گروهی از فعالیتها به نام عناصر آمیخته بازاریابی است که با توجه به نیازها، خواستهها و روان زنان برای تأثیرگذاری بر نگرشها و رفتارهای زنان فرموله میشود. بازاریابی صورتی برای سازمانهایی که از آن استفاده میکنند از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا در تصمیمگیریهای خرید زنان که قشر عظیمی از خریداران را تشکیل میدهد تاثیر دارد. بازاریابی صورتی تنها به زنان به عنوان مشتری محدود نمیشود، بلکه به آنان به عنوان یک بازاریاب، زمانی که بر تصمیمات خرید مشتریان، تأثیر میگذارند هم مربوط است. بازاریابی صورتی به استفاده از رنگ صورتی در محصولات محدود نمیشود، بلکه شامل هر محصولی است که برای زنان ارسال میشود و میتواند هر رنگ دیگری را داشته باشد. همچنین یکی از اساسیترین اجزای آمیخته بازاریابی صورتی که بر تصمیمات خرید زنان تأثیر میگذارد، کانالها و سایتهای توزیع مستقیم، غیر مستقیم و الکترونیکی است. تبلیغات هم بر زنان تأثیر میگذارد چون در تبلیغات صورتی بر جنبه عاطفی و احساسات زنان توجه میشود. قیمت صورتی و توزیع صورتی محصولات در زمان و مکان مناسب از جمله عناصر تاثیر گذار در زنان است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلگری ادراک تأیید اجتماعی دررابطه بین قصد آسیب جنسی با آسیب جنسی نسبت به زنان در محیط کار بود. جامعه آماری پژوهش را مردان شاغل سازمانهای بانکی، بورس و بیمه در شهر تهران تشکیل دادهاند. نمونه پژوهش 273 نفر بود که از جامعه مذکور به شیوه در دس چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلگری ادراک تأیید اجتماعی دررابطه بین قصد آسیب جنسی با آسیب جنسی نسبت به زنان در محیط کار بود. جامعه آماری پژوهش را مردان شاغل سازمانهای بانکی، بورس و بیمه در شهر تهران تشکیل دادهاند. نمونه پژوهش 273 نفر بود که از جامعه مذکور به شیوه در دسترس انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه آسیب جنسی زنان فیتزجرالد، گلفاند و دراسگو (1995)، پرسشنامه قصد آسیب جنسی حسینی، مهداد و صفارینیا (1400) و پرسشنامه ادراک تأیید اجتماعی (1400) بود. دادهها از طریق روشهای ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین قصد آسیب جنسی با آسیب جنسی زنان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (05/0≥p). همچنین، نتایج نشان داد که ادراک تأیید اجتماعی، رابطه بین قصد آسیب جنسی با آسیب جنسی را تعدیل میکند. بهعبارتی در مردان شاغل با ادراک تأیید اجتماعی پایین، قصد آسیب جنسی به آسیب جنسی زنان منجر نمیشود اما در مردان شاغل با ادراک تأیید اجتماعی بالا، قصد آسیب جنسی منجر به آسیب جنسی زنان میشود. بنابراین، برای پیشگیری از وقوع آسیب جنسی زنان در محیط کار، نیاز به همکاری اعضای سازمان در شناخت آسیب جنسی، عدم مدارا با وقوع آن و همچنین اقدامات مداخلهای سازمانی در جهت مقابله با تبدیل قصد به رفتار است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی حق سقط جنین برای زنان در اخلاق اسلامی میباشد. جامعه پژوهش کلیه متون و منابع مکتوب اخلاق اسلامی میباشد. نمونه پژوهش مطالب مرتبط با حق سقط جنین برای زنان در اخلاق اسلامی بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. دادهها به صورت تحلیل محتوا انجام شد. نتایج چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی حق سقط جنین برای زنان در اخلاق اسلامی میباشد. جامعه پژوهش کلیه متون و منابع مکتوب اخلاق اسلامی میباشد. نمونه پژوهش مطالب مرتبط با حق سقط جنین برای زنان در اخلاق اسلامی بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. دادهها به صورت تحلیل محتوا انجام شد. نتایج نشان داد که دو استدلال عمده در مورد سقط جنین ارادی، در بین متفکرین غیرمسلمان وجود دارد؛ یکی استدلال بر تملک مادر بر بدن خود برای سقط جنین و دیگری شخصانیت جنین. با توجه به دیدگاه اخلاق اسلامی در خصوص سقط جنین مشخص شد که استدلال بر تملک مادر بر بدن خود برای سقط جنین تا اندازهای درست است؛ به این معنا که مادر در صورت متضرر شدن در برخی موارد میتواند اقدام به سقط کند. همچنین معیار شخصانیت اجمالاً از دیدگاه اخلاق اسلامی مورد قبول واقع شده است؛ و در این زمینه شارع مقدس مبنایی مطرح میکند که فصل الخطاب و در حقیقت دلیلی نقلی و تعبدی است. از این منظر، جنین پیش از چهارماهگی شخص محسوب نمیشود. این دیدگاه در خصوص شخصانیت جنین را میتوان شخصانیت اسلامی نام نهاد که با آنچه دانشمندان علوم تجربی میگویند متفاوت است. در آموزههای اسلامی سقط جنین به صورت اختیاری و ارادی که به مرگ جنین منتهی شود، مشروع نیست مگر در جایی که جان مادر در خطر است و یا اینکه روح در جنین دمیده نشده و وجود آن برای مادر ضرر غیرمتعارف و قابلملاحظهای داشته باشد.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی سیر تطور فرهنگسازی قرآنکریم در نزول آیاتالاحکام اختصاصی زنان است. جامعه پژوهش آیات قرآن کریم است. نمونه پژوهش آیاتالاحکام صریح اختصاصی زنان بود. طرح پژوهش توصیفی- تحلیلی است. برای گردآوری اطلاعات از آیات قرآنکریم، منابع تفسیری، روایی و تاریخ چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی سیر تطور فرهنگسازی قرآنکریم در نزول آیاتالاحکام اختصاصی زنان است. جامعه پژوهش آیات قرآن کریم است. نمونه پژوهش آیاتالاحکام صریح اختصاصی زنان بود. طرح پژوهش توصیفی- تحلیلی است. برای گردآوری اطلاعات از آیات قرآنکریم، منابع تفسیری، روایی و تاریخی، با روش کتابخانهای استفاده شد. سپس به تحلیل اطلاعات و دادهها پرداخته شد. یافتههای پژوهش نشان داد: قرآن، کتابی جهان شمول و برای هدایت همه بشر است، که در فرآیند نزول خود، علاوه بر انتقال متن، روش را نیز به مخاطب ارائه نموده تا با فرهنگسازی، ابعاد تربیتی آن به خوبی محقق گردد. از مهمترین مقولهای قرآن، آیاتالاحکام اختصاصی زنان است که به صورت غیرصریح در سورمکی، و به صورت صریح در سورمدنی، در موضوعاتی نظیر: حیض، مدتشیردهی، عده طلاق، عفت و حیا، غضبصر، و... مورد اشاره قرارگرفته اند. تمرکز نزول آیاتالاحکام صریح اختصاصی زنان در سیرنزول، از نوعی فرهنگسازی تدریجی به منظور مبارزه و بطلان عقاید خرافی و جاهلی، ایجاد آمادگی جهت پذیرش احکام، و طرح آنها از سادهترین تا سختترین، در راستای آمادهسازی و آموزش تدریجی مخاطبان جهت پذیرش حقوق زنان، ارج نهادن به مقام ایشان، ارتقاء شخصیت انسانی برای زنان در جامعه عصر نزول حکایت دارد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، مطالعه مردمنگارانه دانش بومی زنان روستای سربندان پیرامون گیاهشناسی مبتنی بر نظریه ژولین استیوارد بود. جامعه مورد مطالعه، کلیه زنان منطقه روستای سربندان بود. از بین جامعه مورد مطالعه 15 فرد با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش پژوهش، تحق چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، مطالعه مردمنگارانه دانش بومی زنان روستای سربندان پیرامون گیاهشناسی مبتنی بر نظریه ژولین استیوارد بود. جامعه مورد مطالعه، کلیه زنان منطقه روستای سربندان بود. از بین جامعه مورد مطالعه 15 فرد با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش پژوهش، تحقیق میدانی کیفی و انجام مطالعه به شیوۀ مردمنگاری انجام گرفت. دادهها از طریق مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته و مشاهده مشارکتی جمعآوری شد. نتایج نشان داد که طبق نظریه ژولین استیوارد، تحول فرهنگی بر زمینه انطباق و سازگاری محیط اکولوژی و فرهنگ به وجود میآید. این سازگاری منجر به رشد و تحول فرهنگی در انسان میشود. زنان روستای سربندان در رابطه متقابل و دوسویهای خود با محیط با این شیوه انطباق برقرار کردهاند. آنها برای نامگذاری محیط زیست طبیعی و نوع گیاهی که در آن منطقه رشد میکند به شناخت محیط زیست طبیعی پرداختند.زنان روستا در یافتند که در این محیط کوهستانی و دشت چه نوع گیاهانی رشد میکند و به دنبال آن شناخت و متناسب با آن ترانه خواندند و ضربلمثل گفتند. آن-ها توانستند در ارتقای سلامت جسم خود برای نمونه رفع عفونت یا رفع درد از بدن از گیاهی که در این منطقه رویشگاه آن بود بهرهبگیرند. در نتیجه طبق نظر ژولین استیوارد دانش بومی زنان سربندان متأثر از محیط جغرافیایی این منطقه است که به پایداری بومشناختی منجر شد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه زن و خانواده در سرودههای سنایی و ابوالعلاء معری میباشد. جامعه پژوهش شامل دیوان اشعار سنایی و ابوالعلامعری است. نمونه پژوهش، ابیات گزینششده از سرودههای سنایی و ابوالعلا معری بود که بر مبنای نوع نگاه مثبت و منفی آنان نسبت به جایگاه زن و خان چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه زن و خانواده در سرودههای سنایی و ابوالعلاء معری میباشد. جامعه پژوهش شامل دیوان اشعار سنایی و ابوالعلامعری است. نمونه پژوهش، ابیات گزینششده از سرودههای سنایی و ابوالعلا معری بود که بر مبنای نوع نگاه مثبت و منفی آنان نسبت به جایگاه زن و خانواده انتخاب شدند. روش این پژوهش توصیفی – تحلیلی است. برای تحلیل و مقایسه نگاه دو شاعر به موضوع، نمونههایی از سرودههای دو شاعر مطرح و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج نشانداد که سنایی و ابوالعلاء معری دو شاعر نامی در ادب فارسی و عربی بودند که بیشتر از بقیه به تبیین و تحلیل جایگاه زن پرداختهاند. درعینحال، موارد همسان در جهانبینی آنها نسبت به زن و بنیان خانواده و همچنین، وجوه افتراق و تفاوت نیز در اندیشه آنان کم نیست. طبق اندیشههای سنایی، گاهی اشعار اجتماعی در باب زن و خانواده تابع احساسات بود. در مقابل اندیشه معری در باب زن و خانواده نهتنها ناشی از احساسات زودگذر نیست بلکه متأثر از یک نوع یأس و بدبینی عمیق فلسفی است که طی سالیان متمادی در درون او پرورده شدهاست. نکته دیگر این است که بسیاری از اظهارنظرها و بینشهای معری و سنایی نسبت به زن متأثر از اجتماع و شرایط اجتماعی روزگار آنها است و این در مورد سنایی بیشتر صدق میکند. به عبارتی بسیاری از باورها و عقاید عامه مردم جامعه در باب زن و خانواده در ذهن و زبان این دو شاعر نیز مؤثر افتاده است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش و جایگاه زنان مغول در دوره ایلخانی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه کتاب های تاریخی مربوط به زنان مغول میباشد. نمونه مورد پژوهش متون مربوط به جایگاه زنان در دوره ایلخانی بود. روش پژوهش توصیفی ـ تاریخی بود. یافته ها بر اساس مطالعات اسنادی وکتابخانه ا چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش و جایگاه زنان مغول در دوره ایلخانی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه کتاب های تاریخی مربوط به زنان مغول میباشد. نمونه مورد پژوهش متون مربوط به جایگاه زنان در دوره ایلخانی بود. روش پژوهش توصیفی ـ تاریخی بود. یافته ها بر اساس مطالعات اسنادی وکتابخانه ای انجام گرفت. نتایج نشان داد که، زنان مغول به لحاظ زیست قبیلهایخود، همواره در کنار مردان و دوشادوش آنان کار میکردند. زنان ایلخانی در سیاست و کشورداری شرکت مستقیم و حضور فعال داشتند و در میدانهای نبرد همواره در کنار مردان میجنگیدند و به هنگام صلح در تولید کالاهای مادی به اندازه مردان فعال بودند. زنان مغول علاوه بر این که رسماً نایبالسلطنه و یا فرمانروا بودند در مواقع دیگر نیز در امور دولت دخالت میکردند و به تناسب شخصیتشان در این راه نفوذ مییافتند. زنان ایلخانی نقش پررنگی را در مقامهایی چون سفیر در سفرهای داخلی و خارجی ایفا مینمودند. همچنین زیبایی و احترام به پاکدامنی و نجابت زن در نزد مغولان بسیار مشهود بود. زنان مغول بهطور عام عفیف و در همراهی با همسر خود بردبار بودند. موقعیت ممتازی که زنان مغول داشتند، سبب شد که در قانونگذاری آنان انعکاس یابد. در دوران مغول جهیزیه بسیار مهم بود. از دیدگاه قانون، جهیزیه حقوق مادی زن محسوب میشد و میان اغلب خانوادههای ایلخانی به عنوان معیار تعیین شأن دختران جوان در نظر گرفته میشد. جهاز یکی از مواردی است که جایگاه والای زنان را در بین جامعه نشان میداد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین کارآمدی برنامه آموزش تربیت جنسی بر دانش جنسی و هویت جنسی دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر اندیمشک بود. جامعهآماری کلیه دانشآموزان دوره متوسطه اول بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای، 60 دانشآموز دختر انتخاب (دو کلاس) و به طور تص چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تعیین کارآمدی برنامه آموزش تربیت جنسی بر دانش جنسی و هویت جنسی دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر اندیمشک بود. جامعهآماری کلیه دانشآموزان دوره متوسطه اول بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای، 60 دانشآموز دختر انتخاب (دو کلاس) و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و گواه (30نفر) جایگزین شدند. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه هویت نقش جنسیتی در فرهنگهای مختلف شرتزر و همکاران(2008)، مقیاس دانش و نگرش جنسی فرجنیا و همکاران (1393) بود. آزمودنیهای گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای، برنامه آموزشی تربیتجنسی را دریافت کردند و گروه کنترل تحت هیچ مداخلهای قرارنگرفت. دادهها با استفاده از تحلیلکواریانس چندمتغیره و یکراهه انجامگرفت. نتایج حاکی از افزایش معنیدار میانگین آگاهیجنسی و هویتجنسی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پسآزمون بود (p≤0.001). براین اساس برنامه آموزش تربیتجنسی بر دانشجنسی و هویتجنسی دانشآموزان دختر کارآمد بوده است.
پرونده مقاله