• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مدلسازی لوله های انتقال گاز با شبکه های عصبی مصنوعی به منظور تشخیص عیوب آنها
        علی جودکی مرتضی محمدظاهری احسان جمشیدی
        این مقاله معرفی رویکرد جدید برای عیب یابی خطوط لوله انتقال گاز با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی به کمک امواج مکانیکی است که این روش بسیار ارزان تر و آسان تر از روش اولتراسوند است. که در حال حاضر مشغول به کارمی باشد. این خطوط معمولا در شرایط محیطی سخت و دور از دسترس و در م چکیده کامل
        این مقاله معرفی رویکرد جدید برای عیب یابی خطوط لوله انتقال گاز با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی به کمک امواج مکانیکی است که این روش بسیار ارزان تر و آسان تر از روش اولتراسوند است. که در حال حاضر مشغول به کارمی باشد. این خطوط معمولا در شرایط محیطی سخت و دور از دسترس و در مسافت های طولانی قرار دارند و استفاده از سیستم های که بصورت آنی و دقیق بتوانند عیب ها و نشتی های این لوله را گزارش دهند حیاتی می باشد.روش ارائه شده شامل مدل سازی یک قطعه لوله 2 اینچی به طول 50 متر در نرم افزار آباکوس6.121است. سپس در نرم افزار اجزاء محدود مدل اجزاء محدود بدست آورده شده است. سپس برای تایید و اعتبار سنجی به مدل اجزاء محدود، قطعه تحت تست مودال قرار گرفته و بعد از تایید مدل شبیه سازی عیب ها که شامل ایجاد 15 سوراخ به شعاع یک میلی متر در فاصله های سه متری است بر روی مدل اجزاء محدود انجام شده است.سپس با گرفتن ارتعاشات(شتاب) لوله در حالت سالم و حالت با عیب و انتقال داده ها شتاب به حوزه فرکانس انجام می شود سپس با استفاده از امضای مکانیکی عیوب ،اختلاف شتاب بین دو مدل سالم و معیوب محاسبه می شود.در مرحله بعد با استفاده از تکنیک های آماری داده های بدست آمده را بصورت مطلوب کاهش می دهیم وسپس شبکه عصبی مصنوعی پایه شعاعی (RBFN) و شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون چند لایه (MLP) برای تخمین مکانی عیب آموزش داده می شود. نتایج بدست آمده قابلیت شبکه های عصبی طراحی شده در تخمین موقیعت عیب را به خوبی نشان می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی اثر نیروهای واندروالسی بر ناپایداری نانوعملگرهای الکتروستاتیکی دو سر گیردار
        سید احسان علوی سید ایمان علوی
        صنعت خودرو، جایگاه بیشترین موفقیت تجاری سیستم های نانوالکترومکانیکی به صورت شتاب سنج های مبتنی بر سیستم های نانوالکترومکانیکی برای فعال سازی کیسه های هوا است. ناپایداری عملگرهای الکتروستاتیکی دو سر گیردار در ابعاد نانو در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته است. خیز تیر و چکیده کامل
        صنعت خودرو، جایگاه بیشترین موفقیت تجاری سیستم های نانوالکترومکانیکی به صورت شتاب سنج های مبتنی بر سیستم های نانوالکترومکانیکی برای فعال سازی کیسه های هوا است. ناپایداری عملگرهای الکتروستاتیکی دو سر گیردار در ابعاد نانو در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته است. خیز تیر و نیروی واندروالس در حالت ناپایداری که از پارامترهای اساسی در طراحی عملگرهای الکتروستاتیکی محسوب می شوند، با استفاده از روش عددی رانگ- کوتا استخراج می شوند. در بررسی نانوعملگر در حالتی که ولتاژ الکتریکی اعمال نمی شود، طول بیشینه تیر و حداقل فاصله اولیه بین تیر و صفحه به عنوان پارامترهای مهم در این حالت استخراج می گردد. در این تحقیق ملاحظه می شود که با افزایش اثر نیروهای درون مولکولی واندروالس، ولتاژ الکتریکی و خیز تیر در حالت ناپایداری کاهش می یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی میزان کاهش مصرف سوخت در خودروی هایبرید موازی نرم به کمک مدلسازی ریاضی
        مجید قدسی علیرضا خجسته پور جواد درویشی
        امروزه به منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها روشهای متعددی ابداع و بکار گرفته شده، که یکی از مشهودترین آنها استفاده از سیستم نیروی محرکة هایبرید است. این نوع سیستم محرکه ترکیبی از موتور احتراق داخلی و الکتریکی می‌باشد که در کنار هم قدرت مورد نیاز خودرو را تولید و ع چکیده کامل
        امروزه به منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها روشهای متعددی ابداع و بکار گرفته شده، که یکی از مشهودترین آنها استفاده از سیستم نیروی محرکة هایبرید است. این نوع سیستم محرکه ترکیبی از موتور احتراق داخلی و الکتریکی می‌باشد که در کنار هم قدرت مورد نیاز خودرو را تولید و علاوه بر آن محدودیتهای یکدیگر را با استفاده از همپوشانی همزمان مرتفع می‌کنند. این پژوهش مبتنی بر نتایج آزمون و مدلسازی رایانه‌ای خودرو شامل مدل مقدار متوسط موتور احتراقی، مدل سیستم انتقال قدرت، دینامیک طولی خودرو و موتور الکتریکی در نرم افزار Matlab/Simulink است. نتایج نشان می دهند که هرچند توان موتور الکتریکی کمکی در مقایسه با موتور احتراقی کمتر است (کمتر از 10 درصد) اما با استفاده از آن و راهبردهای مناسب کنترلی در چرخه درون شهری می‌توان به کاهش مصرف سوخت تا 30 درصد دست یافت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - امکان سنجی کنترل صدا در صنایع نساجی
        بهرام جمشیدی محمد اصابتی اسماعیل غنیان
        یک رویکرد سیستمی برای تعریف معیارها و انطبقات سروصدا در قوانین سلامت و امنیت شغلی سال 1970 گسترش یافته است. نتیجه این رویکرد یک نمودار گردشی است که به عنوان "نقشه راه" برای تعیین پیشرفت به سوی انطباق با قانون استفاده می شود. نمودار گردشی به عنوان یک راهنما نیز گسترش می چکیده کامل
        یک رویکرد سیستمی برای تعریف معیارها و انطبقات سروصدا در قوانین سلامت و امنیت شغلی سال 1970 گسترش یافته است. نتیجه این رویکرد یک نمودار گردشی است که به عنوان "نقشه راه" برای تعیین پیشرفت به سوی انطباق با قانون استفاده می شود. نمودار گردشی به عنوان یک راهنما نیز گسترش می یابد تا امکان سنجی کنترل نویز مهندسی را ارزیابی کند. برای کنترل نویز برخاسته از منابع هوا، بدنه های نوسانی، منابع اصطکاکی، ضربه و چرخ دنده ها پیشنهادات عمومی ارائه می شوند. جاذب ها، سرپوش ها و موانع به عنوان ابزاری برای قطع مسیر بین منبع و گیرنده نویز در نظر گرفته شده اند. مواجهه با نویز همانطور که یک عامل مهم با توجیه اقتصادی است به عنوان یک بررسی مستقل در نمودار گردشی نیز گنجانده شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مواد هوشمند و کاربرد آنها درصنعت خودرو
        محمد شفیعیان
        با رشد و بهبود تکنولوژی اطلاعات طی بیست سال گذشته، واژه "هوشمند" به شکل فزاینده ای در مورد مواد، اشیا و محیط بکار گرفته شده است. هوشمندی خاصیتی است که در تمام گروههای مواد یافت شده است . .در هر دسته از مواد مثل کامپوزیتها ، پلیمرها، فلزات و سرامیکهای پیشرفته می توان موا چکیده کامل
        با رشد و بهبود تکنولوژی اطلاعات طی بیست سال گذشته، واژه "هوشمند" به شکل فزاینده ای در مورد مواد، اشیا و محیط بکار گرفته شده است. هوشمندی خاصیتی است که در تمام گروههای مواد یافت شده است . .در هر دسته از مواد مثل کامپوزیتها ، پلیمرها، فلزات و سرامیکهای پیشرفته می توان موادی یافت که با اعمال یک سری فرآیندها خواص هوشمند پیدا کنند. انواع مختلفی از مواد همچون فروالکتریک ها (که در میدان الکتریکی کرنش میکنند)،آلیاژهای حافظه دار(shape memory alloy)(که در واکنش به تغییرات دما دچار تغییر شکل ناشی از تبدیل فاز میشوند) و مواد منعطف مغناطیسی (که در میدان مغناطیسی کرنش می کنند) و یکسری مواد دیگر از خود قابلیت حسگری(sensing) و تحریک پذیری(actuating)نشان میدهند که از آنها بعنوان هوشمندی تعبیر میشود . می توان از این قابلیتها و یا ترکیبی از آنها برای پاسخگویی به شرایط محیطی مختلف بهره برد. پیش بینی میشود که در آینده نزدیک شاهد استفاده از این مواد در خط تولید خودرو باشیم و مدل جدیدی از خودروی سمند هوشمند طراحی و به دست همکارانمان تولید گردد . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - استفاده از شیشه های مدرن در خودروها
        پیمان رفیعی امین رستمی کلامسر
        امروزه با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو و لحاظ تمامی شرایط برای تولید آن، صرفه جویی و راحتی سرنشین در همه فاکتورها امری اجتناب ناپذیر می باشد. یکی از عواملی که باعث اتلاف انرژی در خودرو می گردد شیشه های خودرو بوده که علاوه بر اتلاف انرژی در حفظ ظاهر خودرو نیز موثر می با چکیده کامل
        امروزه با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو و لحاظ تمامی شرایط برای تولید آن، صرفه جویی و راحتی سرنشین در همه فاکتورها امری اجتناب ناپذیر می باشد. یکی از عواملی که باعث اتلاف انرژی در خودرو می گردد شیشه های خودرو بوده که علاوه بر اتلاف انرژی در حفظ ظاهر خودرو نیز موثر می باشد با توجه به خاص بودن طراحی و نوع شیشه های خودرو نمی توان جهت افزایش امنیت و انتقال انرژی از شیشه های رایج و دو جداره ضخیم استفاده نمود. پیشرفت صنعت ما را به سمت استفاده از نوعی تکنولوژی پیش می برد که با استفاده از نوعی شیشه نازک و دارای قابلیت انعکاس به این هدف دست یابیم شیشه های کم گسیل ازا ین طیف شیشه ها می باشد که از این قابلیت برخودارند. معضل دیگری که امروزه بسیار مدّ نظر شرکتهای خودرو ساز قرار گرفته است قابلیت خود تمیز شوندگی و وضوح دید شیشه های خودرو است، که در کمترین بازه زمانی و به راحت ترین نحو ممکن و با حداقل امکانات این شیشه ها را تولید و مورد استفاده قرار داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی تجربی و شبیه سازی عددی جذب انرژی در لوله ‪های مخروط شیاردار‬‬‬ تحت بارگذاری مورب ‬‬
        احمد ریاحینی محمدجواد رضوانی
        در این مقاله ‌، جذب انرژی در لوله‌های مخروط شیاردار خارجی پر شده از فوم پلی‌اورتان تحت بارگذاری مورب بررسی می‌شود. برای مطالعه مشخصات ضربه‪پذیری، تعدادی شبیه‌سازی عددی در نرم افزار آباکوس به صورت شبه استاتیک انجام شده و با نتایج تجربی مقایسه می‌شود. همچنین، منحنی‌های نی چکیده کامل
        در این مقاله ‌، جذب انرژی در لوله‌های مخروط شیاردار خارجی پر شده از فوم پلی‌اورتان تحت بارگذاری مورب بررسی می‌شود. برای مطالعه مشخصات ضربه‪پذیری، تعدادی شبیه‌سازی عددی در نرم افزار آباکوس به صورت شبه استاتیک انجام شده و با نتایج تجربی مقایسه می‌شود. همچنین، منحنی‌های نیرو-جابجایی و مکانیزم تغییر شکل ضربه‌گیر با تغییر تعداد شیارها توصیف می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که جذب انرژی لوله‌های مخروط پر شده از فوم بیشتر از لوله‌های خالی است و مطابقت خوبی بین نتایج شبیه سازی عددی و تجربی وجود دارد. پرونده مقاله