• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - شناسنامه علمی مجله، دوره هفتم، شماره 28، بهار 1398، صفحه 1-6
        شناسنامه علمی مجله، دوره هفتم، شماره 28، بهار 1398، صفحه 1-6
        شناسنامه علمی مجله، دوره هفتم، شماره 28، بهار 1398، صفحه 1-6 پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - هنجاریابی و اعتباریابی آزمون رقابت جویی برای دانش آموزان دخترانه مقطع دبیرستان حکمت نیاوران
        مهدی کلانتری فاطمه بیراک
        از آن جا که رقابت جویی اغلب دارای کیفیات انگیزش مثبت نیرومندی است و می تواند به خلاقیت منجر شود و مشوق هایی را فراهم کند که باعث فعالیت و تحرک افراد گردد و با توجه به عدم وجود تست رقابت جویی نرم شده ایرانی، هدف این تحقیق عملی بودن، روایی، اعتبار و نرم یابی تست رقابت چکیده کامل
        از آن جا که رقابت جویی اغلب دارای کیفیات انگیزش مثبت نیرومندی است و می تواند به خلاقیت منجر شود و مشوق هایی را فراهم کند که باعث فعالیت و تحرک افراد گردد و با توجه به عدم وجود تست رقابت جویی نرم شده ایرانی، هدف این تحقیق عملی بودن، روایی، اعتبار و نرم یابی تست رقابت جویی بود. آزمودنی های پژوهش شامل 243 نفر از دانش آموزان دبیرستان حکمت ایرانیان بودند که به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند . نتایج حاصل از اجرای پرسشنامه رقابتی اقتباس شده از رقابت جویی فرانکن (1995) با هم مورد تحلیل عاملی قرار گرفته اند. در استخراج عامل ها از روش های مولفه های اصلی و پیشینه احتمال استفاده شده است. تحلیل عاملی مجزا به استخراج 4 عامل با ارزش ویژه بزرگتر از از 1 منجر شد. این عامل ها تحت عناوین (انگیزش برای کوشش کردن در موقعیت های رقابت آمیز)، (ترجیح دادن تکالیف دشوار)، (رضایت خاطر از انجام کارها به نحو احسن) و (اشتیاق به برنده شدن) را تبیین می کند. روایی همگرایی با استفاده تحلیل عاملی تاییدی هر یک سازه های تحقیق بررسی و روایی واگرایی با استفاده از مدل تحلیل عاملی تاییدی کل سازه ها در کنار یکدیگر صورت پذیرفت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم
        قدرت اله باقری احمد غضنفری فریبرز نیکدل
        این پژوهش با هدف روان سنجی پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز در دانش آموزان متوسطه دوم انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و آزمون سازی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم استان کهگیلویه و بویراحمد در مقطع متوسطه دوم شامل پایه های ده چکیده کامل
        این پژوهش با هدف روان سنجی پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز در دانش آموزان متوسطه دوم انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و آزمون سازی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم استان کهگیلویه و بویراحمد در مقطع متوسطه دوم شامل پایه های دهم، یازدهم و پیش دانشگاهی در سال تحصیلی 1397-1396به تعداد 36405 نفر بود. از حامعه آماری فوق نمونه ای به حجم1200 دانش آموز، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمارتوصیفی (اندازه گیری میانگین، انحراف معیارمتغیرها، جداول، آزمون tو z)، تحلیل عامل تاییدی و روش های متعارف آزمون سازی تعیین روایی، پایایی و جداول نرم استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس (796/0) و خرده مقیاس های رفتاری (582/0)، عاطفی (705/0) و شناختی (720/0) از پایایی خوبی برخوردار بوده همچنین مقیاس، همسانی درونی قابل قبولی داشته است.. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان داد ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها داشته و همه شاخص های نیکویی برازش، مدل را تایید نموده است.: لذا می توان بیان داشت نسخه فارسی مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریکز، خصوصیات روانسنجی رضایت بخشی در جامعه ایران را دارد و در موقعیتهای مختلف تربیتی و پژوهشی قابل استفاده است پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - روایی تشخیصی فرم بازسازی‌شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا-2 (MMPI-2-RF) در اختلال دوقطبی
        سلیمه دارمی شهره شکرزاده
        در پژوهش حاضر به روایی تشخیصی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا-۲ (MMPI-2RF) در اختلال دوقطبی پرداخته و سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح شده است که آیا فُرم بازسازی شده پرسشنامه ویژگی‌های شخصیتی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) در افراد با اختلال دوقطبی از روای چکیده کامل
        در پژوهش حاضر به روایی تشخیصی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا-۲ (MMPI-2RF) در اختلال دوقطبی پرداخته و سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح شده است که آیا فُرم بازسازی شده پرسشنامه ویژگی‌های شخصیتی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) در افراد با اختلال دوقطبی از روایی تشخیصی برخوردار است؟ طرح تحقیق در حیطه طرح‌های روان سنجی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را 60 نفر از بیماران دوقطبی بستری در مرکز نگهداری از بیماران روانی مزمن سرای احسان تشکیل می‌دهند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد ۶۰ نفر از میان بیماران دوقطبی این مرکز و ۶۰ نفر نیز از افرادی که دارای اختلال دوقطبی نمی‌باشند و به‌شیوه غیرتصادفی دردسترس انتخاب شده‌اند، به‌عنوان گروه مقایسه مدنظر قرار گرفتند. بدین ترتیب، ۱۲۰ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. مدل آماری برای تعیین روایی تشخیصی، t تک گروهی، ضریب حساسیت، ضریب وضوح گرایی و ضریب صحت بوده که یافته‌های تحقیق نشان داد، با استفاده از روش ضریب حساسیت، ضریب وضوح‌گرایی و ضریب صحت، مقیاس‌های نارسایی رفتاری، نارسایی هیجانی، روان پریشی و فعالیت‌های هیپومانیک دارای روایی تشخیصی بوده و می‌توانند افراد دارای اختلال دوقطبی را از گروه‌های هنجاری تشخیص دهند. در نهایت، می توان مطرح نمود که فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا-2 در اختلال دوقطبی دارای روایی تشخیصی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ساخت و اعتباریابی مقیاس صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان
        منوچهر کلهر محمدرضا کرمی پور مسعود اسدی
        پژوهش حاضر با هدف بررسی، ساخت و هنجاریابی صلاحیت های حرفه ای معلمان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع گرد آوری داده ها همبستگی بود. تمامی معلمان استان قزوین در سال تحصیلی 97-1396 جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونه مورد نظر شامل 618 شرکت کن چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی، ساخت و هنجاریابی صلاحیت های حرفه ای معلمان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع گرد آوری داده ها همبستگی بود. تمامی معلمان استان قزوین در سال تحصیلی 97-1396 جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونه مورد نظر شامل 618 شرکت کننده بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس محقق ساخته صلاحیت های حرفه ای معلمان که دارای 56 گویه و 10 مؤلفه بود، استفاده شد. داده ها با کمک نرم افزارهای 25- SPSS وLISREL و با کاربرد روایی محتوایی به روش لاوشه، روایی سازه با تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه های اصلی و چرخش متعامد با روش واریماکس و تحلیل عاملی تأییدی، شاخص های برازش و آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی تحلیل شدند. نتایج روایی محتوایی به روش لاوشه، حاکی از روایی مناسب مقیاس صلاحیت های حرفه ای معلمان بود. تحلیل مؤلفه های اصلی نشان داد که مقیاس صلاحیت های حرفه ای معلمان از 10 عامل شامل دانش، اخلاق حرفه ای، مدیریت کلاس درس، تدریس مؤثر، خلاقیت ونوآوری، همکاری و تعامل، ارزشیابی از آموخته ها، پژوهشگری، فناوری اطلاعات و توسعه حرفه ای تشکیل شده است و نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از برازش مناسب عامل ها با داده ها بود. آلفای کرونباخ برای هر مؤلفه بالاتر از 60/0و برای کل مقیاس 97/0 بدست آمد. بر اساس نتایج حاصله می توان از مقیاس صلاحیت های حرفه ای معلمان به عنوان ابزاری معتبر برای سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان استفاده کرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ویژگی‌های روان‌سنجی ابزار مدیریت عواطف و احساسات در بین کودکان
        عاطفه سهرابی ام آباد
        پژوهش حاضر ویژگی روان سنجی ابزار مدیریت عواطف و احساسات در کودکان را مورد مطالعه قرار می دهد. نمونه آماری257 نفر از فراگیران مراجعه به مرکز فراموز پهنه جنوب در مقطع ابتدایی بوده که 10% از حجم جامعه (مراجعین کل) را شامل می‌شود. داده‌ها با استفاده تحلیل عاملی اکتشافی ( چکیده کامل
        پژوهش حاضر ویژگی روان سنجی ابزار مدیریت عواطف و احساسات در کودکان را مورد مطالعه قرار می دهد. نمونه آماری257 نفر از فراگیران مراجعه به مرکز فراموز پهنه جنوب در مقطع ابتدایی بوده که 10% از حجم جامعه (مراجعین کل) را شامل می‌شود. داده‌ها با استفاده تحلیل عاملی اکتشافی (چرخش واریماکس) و آلفای کرونباخ با نرم‌افزار SPSS-24 و حداکثر درست‌نمایی با نرم‌افزار لیزرل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد KMO=0.779، آزمون کرویت بارتلت با تقریب کای اسکوئر 917/585 و ارزش‌ویژه اولیه برای هر سه عامل بزرگتر از 1 حاصل شد. در مدل ارائه شده، RMSEA=0.12، df=51، CFI=0.93، NFI=0.90، RFI=0.87، IFI=0.93 مناسب گزارش شد. مقدار آلفا برای عامل اول 738/0، عامل دوم 823/0 و عامل سوم 820/0 و پایایی کلی پرسشنامه نیز 847/0 بدست آمد. در مجموع پرسشنامه از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - هنجاریابی و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه رشدخودمختاری آیووا براساس مدل‌های چندارزشی نظریه پاسخ-سوال
        مختار سلگی لرستانی مسعود گرامی پور
        هدف پژوهش حاضر هنجاریابی وبررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه رشد خودمختاری آیووا بر اساس مدل های اندازه گیری نظریه کلاسیک و پاسخ‌سوال می باشد. ابزار مذکور روی 1000 دانشجوی مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری صورت گرفت که به صورت روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ان چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر هنجاریابی وبررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه رشد خودمختاری آیووا بر اساس مدل های اندازه گیری نظریه کلاسیک و پاسخ‌سوال می باشد. ابزار مذکور روی 1000 دانشجوی مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری صورت گرفت که به صورت روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.برای تحلیل داده‌ها آلفای کرونباخ، ضریب پایایی تتا، ضریب پایایی امگا، تحلیل عاملی تاییدی سلسله مراتبی،رتبه درصدی،نمرات Z و T، استفاده قرارگرفته است.شایان ذکراست در این پژوهش از سه نرم افزار SPSS، Amos، Multilog، به کاررفته اند.پایایی پرسش‌نامه با استفاده از آلفای کرومباخ 99/0 گزارش شد. برای مقیاس وابستگی متقابل 94/0، استقلال عاطفی والدین 95/0، مدیریت زمان 96/0، مدیریت مالی96/0، استقلال عاطفی همسالان 96/0 و جابجایی 95/0بدست آمدو در بخش تحلیل عاملی تأییدی میزانRMSEA 0/078و پایایی موضعی طبق نظریه پاسخ سوال 0/96 اکتساب شد.بنابراین هنجاریابی و بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه مذکور بر اساس نظریه کلاسیک و پاسخ سوال مطلوب می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - رابطه سرمایه روان شناختی و باورهای انگیزشی با عملکرد آموزشی دبیران مقطع متوسطه شهرستان بوکان
        مریم سلطانیان زاده کمال محبوبی خدیجه ندری هانیه بدیعی
        هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سرمایه روان شناختی و باورهای انگیزشی با عملکرد آموزشی دبیران مقطع متوسطه شهرستان بوکان بود. روش پژوهش توصیفی همبستگی می باشد. از بین کلیه دبیران دبیرستان های مقطع متوسطه شهرستان بوکان درسالتحصیلی1392-1391 با استفاده از روش نمونه گیری تصاد چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سرمایه روان شناختی و باورهای انگیزشی با عملکرد آموزشی دبیران مقطع متوسطه شهرستان بوکان بود. روش پژوهش توصیفی همبستگی می باشد. از بین کلیه دبیران دبیرستان های مقطع متوسطه شهرستان بوکان درسالتحصیلی1392-1391 با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 112نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز(2007)، پرسشنامه باورهای انگیزشی (MSLQ) وپرسشنامه عملکرد آموزشی دبیران است. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی گروه های مستقل و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین فرضیات اصلی تحقیق رابطه مثبت معنی داری وجود داشت ونیز بین مؤلفه های سرمایه روان شناختی با باورهای انگیزشی و عملکرد آموزشی دبیران رابطه مستقیم معنی داری وجود دارد، همچنین بین مؤلفه های باورهای انگیزشی با عملکرد آموزشی دبیران نیز رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. بر اساس مقایسه دو گروه مستقل جنسیت با متغیرهای اصلی تحقیق فقط با متغیر باورهای انگیزشی تفاوت معنی داری وجود داشت. همچنین از بین مؤلفه های پژوهش فقط مؤلفه انگیزش درونی و امیدواری پیش بینی کننده عملکرد آموزشی هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - مشخصه‌های روان‌سنجی نسخة فارسی سیاهة شخصیت خودشیفته در زوجین ایرانی: ساختار عاملی، روایی و پایایی
        رضوان محمدشارونی مرجان حسین زاده تقوایی امید شکری عصمت دانش احمد برجعلی
        پژوهش حاضر با هدف آزمون مشخصه های روان سنجی نسخة فارسی سیاهة شخصیت خودشیفته (NPI-40، راسکین و تری، 1988) در بین گروهی از زوجین ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 100 زوج (100 مرد و 100 زن) به سیاهة شخصیت خودشیفته (NPI-40)، پرسشنامة تعارض زناشویی (MCQ، ثنایی و چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف آزمون مشخصه های روان سنجی نسخة فارسی سیاهة شخصیت خودشیفته (NPI-40، راسکین و تری، 1988) در بین گروهی از زوجین ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 100 زوج (100 مرد و 100 زن) به سیاهة شخصیت خودشیفته (NPI-40)، پرسشنامة تعارض زناشویی (MCQ، ثنایی و براتی، 1379) و پرسشنامة دلزدگی زناشویی (MBQ، پانیز، 1996) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی نسخة فارسی سیاهة شخصیت خودشیفته برای زوجین از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی سازة نسخة فارسی سیاهة شخصیت خودشیفته برای زوجین، ضرایب همبستگی بین عوامل اصلی نسخة فارسی سیاهة شخصیت خودشیفته برای زوجین با ابعاد مختلف تعارض زناشویی و دلزدگی زناشویی گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که نسخة هفت عاملی نسخة فارسی سیاهة شخصیت خودشیفته شامل اقتدار، خودبسندگی، برتری جویی، تکبر(نخوت)، خودنمایی، استحقاق(محق بودن) و استثمار(بهره کشی)، پس از ایجاد کواریانس بین باقیمانده های خطا برای زوج ماده های عوامل چندگانه با داده ها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین عامل های خودشیفتگی با تعارض زناشویی و دلزدگی زناشویی، به طور تجربی از روایی سازة نسخة فارسی سیاهة شخصیت خودشیفته برای زوجین حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی عامل های برتری جویی، غرور، اقتدار، محق بودن، بهره کشی، خودبسندگی و خودنمایی به ترتیب برابر با 83/0، 75/0، 72/0، 69/0، 65/0، 61/0 و 71/0 به دست آمد. در مجموع،نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة فارسی سیاهة شخصیت خودشیفته برای سنجش سازة چندبُعدی خودشیفتگی در بین زوجین ایرانی ابزاری روا و پایا است. پرونده مقاله