• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی نقش واسطه ای جو سازمانی در رابطه مدیریت مشارکتی و توسعه سازمانی دبیران مقطع متوسطه بندرعباس
        جواد ایمانی نادر قلی قورچیان
        هدف ازانجام این پژوهش بررسی نقش واسطه ای جو سازمانی در رابطه مدیریت مشارکتی و توسعه سازمانی می باشد.جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دبیران مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه دو بندرعباس در سال تحصیلی 93-1392 بودند که از تعداد 614 نفر تشکیل شده بودند. نمونه آماری پژوهش تعد چکیده کامل
        هدف ازانجام این پژوهش بررسی نقش واسطه ای جو سازمانی در رابطه مدیریت مشارکتی و توسعه سازمانی می باشد.جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دبیران مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه دو بندرعباس در سال تحصیلی 93-1392 بودند که از تعداد 614 نفر تشکیل شده بودند. نمونه آماری پژوهش تعداد 236 نفر بود که با استفاده از روش تصادفی طبقه ای و بر اساس فرمول کوکران جهت انجام پژوهش انتخاب شده بودند. این بررسی به روش توصیفیاز نوع همبستگی صورت گرفته و جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه جو سازمانی، مدیریت مشارکتی و توسعه سازمانی بهره گرفته شد وجهت تجزیه و تحلیل داده ها ازمدل معادلات ساختاری استفاده گردید که نتایج حاصل نشان داد: سهم واسطه ای جو سازمانی در رابطه مدیریت مشارکتی و توسعه سازمانی در میان جامعة آماری برابر با 38/0 می باشد که در سطح 05/0 این واسطه گری معنادار به دست آمده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی اثربخشی آموزش بهبودی از تقاضاهای شغلی بر روی تجارب بهبودی کارکنان شرکت ملی حفاری اهواز
        کیومرث بشلیده اسماعیل هاشمی شیخ شبانی عبدالزهر انعامی علی مرعشی آذین تقی‌پور
        کار مخصوصاً تحت شرایط استرس‌آور، منجر به واکنش‌های جسمانی و روانی می‌شود. برای پایان دادن به این فشار، به بهبودی از استرس و تقاضاهای شغلی نیاز است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش بهبودی از تقاضاهای شغلی، بر تجارب بهبودی (گسستگی روانی، آرمیدگی، تجارب تبحری و احساس کن چکیده کامل
        کار مخصوصاً تحت شرایط استرس‌آور، منجر به واکنش‌های جسمانی و روانی می‌شود. برای پایان دادن به این فشار، به بهبودی از استرس و تقاضاهای شغلی نیاز است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش بهبودی از تقاضاهای شغلی، بر تجارب بهبودی (گسستگی روانی، آرمیدگی، تجارب تبحری و احساس کنترل) کارکنان شرکت ملی حفاری اهواز بود.این پژوهش از نوع آزمایشی است که در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان مرد شرکت ملی حفاری اهواز بود که از این تعداد، 30 نفر به عنوان نمونه فرض آزمایی و 80 نفر به عنوان نمونه اعتباریابی پرسشنامه‌ها با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسشنامه تجارب بهبودی برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده گردید. جلسات آموزشی شامل 10 جلسه 2 ساعته بود که در 5 هفته برگزار شدند. به علت برقرار نبودن مفروضه همگنی رگرسیون برای انجام تحلیل کواریانس، بر روی نمرات تفاضل پیش آزمون و پس آزمون متغیرهای وابسته، تحلیل واریانس صورت گرفت. نتایج نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و کنترل در تفاضل پیش آزمون و پس آزمون تن آرامی، تجارب تبحری، گسستگی روانی و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد (p < 0/001 ). نتیجه‌گیری: بنابراین آموزش بهبودی از تقاضاهای شغلی، باعث افزایش ابعاد تجارب بهبودی درکارکنان می‌شود. به عبارت دیگر شرکت کنندگان در کلاس آموزشی یاد می گیرند که چگونه زمان پس از کارشان را مدیریت کنند تا از استرس و تقاضاهای شغلی رهایی یابند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - پیش بینی عملکرد مدیران براساس هوش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی مدیران دوره ابتدایی پسرانه شهرستان خرم آباد
        مهران پیری محمد شیری اسد رضائی علی امینی
        پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی عملکرد مدیران بر اساس هوش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان در مقطع ابتدایی پسرانه شهرستان خرم آباد انجام شده است.روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان شاغل(760 نفر) در مدارس ابتدایی پسرانه ش چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی عملکرد مدیران بر اساس هوش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان در مقطع ابتدایی پسرانه شهرستان خرم آباد انجام شده است.روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان شاغل(760 نفر) در مدارس ابتدایی پسرانه شهرستان خرم آباد تشکیل می دهند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 254 نفر به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه هوش سازمانی البراخت (2003)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی عرب (1389) و پرسشنامه عملکرد شغلی مدیران پاترسون (1990) می باشد که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. داده ها از طریق آزمون همبستگی پیرسون، اسپیرمن و رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج یافته ها نشان داد بین هوش سازمانی و عملکرد مدیران با 99 درصد اطمینان و بین رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد مدیران با 95 درصد اطمینان رابطه مستقیم و مثبت برقرار است. بین هر هفت مؤلفه هوش سازمانی و عملکرد شغلی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان خرم آباد رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. از بین شش مؤلفه رفتار شهروندی سازمانی، بین سه مؤلفه (فداکاری، اطاعت و مشارکت) و عملکرد شغلی مدیران همبستگی مثبت و معنادار بهدست آمد و فقط مؤلفه فداکاری، قدرت پیش بینی عملکرد مدیران را در جهت مثبت دارا می باشد. همچنینمتغیر هوش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی می توانند 15درصد از تغییرات متغیر عملکرد مدیران را پیش بینی کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی رابطه اعتماد سازمانی با یادگیری سازمانی در بین کارکنان آموزش و پرورش شهر بابل
        نرجس عبدلله زاده فرشیده ضامنی
        این تحقیق با هدف بررسی رابطه اعتماد سازمانی با یادگیری سازمانی در بین کارکنان آموزش و پرورش شهر بابل درسال تحصیلی 94-1393 انجام شد. روش تحقیق از نظرهدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره آموزش و پـرورش شه چکیده کامل
        این تحقیق با هدف بررسی رابطه اعتماد سازمانی با یادگیری سازمانی در بین کارکنان آموزش و پرورش شهر بابل درسال تحصیلی 94-1393 انجام شد. روش تحقیق از نظرهدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره آموزش و پـرورش شهر بابل در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد (120N= ) نفر بودند که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان تعداد (92n=) نفر به روش تصادفی طبقه ای به تفکیک جنسیت به عنوان حجم نمونه تعیین گشته و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه اعتماد سازمانی رضائیان و رحیمی(1387) که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه گردیده است. و پرسشنامه یادگیری سازمانی نیفه (2001) با پایایی 83/0 استفاده شد. داده های گردآوری شده به کمک روش های آمار توصیفی هم چون جداول آماری و درصد فراوانی و آزمون های آمار استنباطی هم چون آزمون کلموگروف-اسمیرنف، آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل، رگرسیون از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی اند که اعتماد سازمانی و یادگیری سازمانی در کارکنان آموزش و پرورش بابل بالاتر از حد متوسط است. همچنین بین قابلیت اتکا، شایستگی، تعهد سازمانی و اعتماد سازمانی با یادگیری سازمانی کارکنان اداره آموزش و پرورش رابطه وجود دارد؛ اما بین متغیر درستی و صداقت و یادگیری سازمانی ارتباطی وجود ندارد. و نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که 21 درصد از یادگیری سازمانی توسط متغیرهای اعتماد سازمانی تبیین می گردد. نتیجه گیری براساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت مؤلفه صداقت را در بین کارکنان با یادگیری سازمانی ارتقاء داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - نقش یادگیری خودراهبر بر سرمایه‌های انسانی مراکز آموزش عالی (مورد: دانشگاه تهران)
        ابراهیم مزاری کاظم فتح تبار فیروز جایی مهدی قنبر نیا سودابه باده بان
        پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش یادگیری خودراهبر بر سرمایه‌های انسانی مراکز آموزش عالی انجام شده‌است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان هفت دانشکده پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران بوده که با اس چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش یادگیری خودراهبر بر سرمایه‌های انسانی مراکز آموزش عالی انجام شده‌است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان هفت دانشکده پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران بوده که با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران و روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با اختصاص متناسب، 131 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌ یادگیری خودراهبر ابیلی و مزاری (1393) با پایایی (95/0=α) و پرسش‌نامه سرمایه‌های انسانی نادری (1390) با پایایی (96/0=α) استفاده شد که روایی محتوا و سازه آن‌ها نیز بررسی و تأیید گردید.نتایج تی تک‌گروهی نشان داد، یادگیری خودراهبر و سرمایه‌های انسانی کارکنان، بالاتر از حد متوسط بوده است. نتایج آزمون همبستگی نشان داد یادگیری خودراهبر(70/0r=) با سرمایه‌های انسانی کارکنان رابطه مثبت و معناداری(p<0/01) داشته است. مدل‌یابی معادلات ساختاری نیز حاکی از آن بود که،یادگیری خودراهبر بر دانش‌ و مهارت‌های شناختی (85/0=γ)، مهارت‌های فراشناختی (83/0=γ) و شایستگی‌های عاطفی-ارتباطی (86/0=γ) تأثیرگذار بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تأثیر هوش فرهنگی بر سرمایه اجتماعی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور مرکز رامسر)
        افشین موسوی چلک الهام السادات حسینی علیرضا پوربخشیان
        این پژوهش با هدف بررسی تأثیر هوش فرهنگی و مؤلفه های آن بر سرمایه اجتماعی دانشجویان انجام گرفته است.روش تحقیق، توصیفی– همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، متشکل از کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور رامسر بودند که تعداد 331 نفر با استفاده از روش نمونه گیری ت چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی تأثیر هوش فرهنگی و مؤلفه های آن بر سرمایه اجتماعی دانشجویان انجام گرفته است.روش تحقیق، توصیفی– همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، متشکل از کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور رامسر بودند که تعداد 331 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شد: 1. پرسشنامه هوش فرهنگی (آنگ و همکاران، 2004) 2. پرسشنامه محقق ساخته سرمایه اجتماعی. روایی پرسشنامه ها توسط اساتید دانشگاه مورد ارزیابی و تایید قرار گرفت. داده ها با بهره گیری از نرم افزارspss و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد بین هوش فرهنگی ومولفه های آن (مؤلفه شناختی 143/0 r= ، مؤلفه انگیزشی 524/0r= ، مؤلفه فراشناختی 594/0r= ، مؤلفه رفتاری 651/0= r) با سرمایه اجتماعی دانشجویان،ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - رابطه اعتیاد به کار با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی دبیران
        ناصر ناستی زایی حسین جناآبادی فاطمه رخشانی مهر
        دبیران زمان بسیارزیادی را به طور دلخواه و داوطلبانه به فعالیتها یه کاری اختصاص می دهند و این می تواند اعتیاد به کار را در آنها ایجاد کند که از پیامدهای آن تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانیاست. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی رابطه اعتیاد به کار با تعهد سازمانی و رفتار شهر چکیده کامل
        دبیران زمان بسیارزیادی را به طور دلخواه و داوطلبانه به فعالیتها یه کاری اختصاص می دهند و این می تواند اعتیاد به کار را در آنها ایجاد کند که از پیامدهای آن تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانیاست. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی رابطه اعتیاد به کار با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی دبیرانزاهدان بود. مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد 300 نفر از دبیران شهر زاهدان از طریق سه پرسشنامه اعتیاد به کار، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانیمورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرم افزارspss21 استفاده شد. یافته ها نشان داد میانگین نمرات معلمان در متغیرهای اعتیاد به کار، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سطح بالاتری از میانگین نظری قرار داشت؛ بین اعتیاد به کار و مولفه های آن (تمایل درونی به کار، عجین شدن در کار و لذت بردن از کار) هم با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی دبیرانرابطه مثبت و معناداری وجود داشت (01/0p<). نتایج تحلیل رگسیون چندگانه همزمان نیز نشان داد که مولفه های اعتیاد به کار توان پیش بینی هم تعهد سازمانی و هم رفتار شهروندی سازمانیرا دارند (05/0p<). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - رابطه بین شیوه های مدیریتی، حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی با رضایت شغلی مدیران(مطالعه موردی مدیران دبیرستان های شهر قرچک)
        خدیجه ندری زهرا عرب هانیه بدیعی جمال عاشوری
        این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین شیوه های مدیریتی، حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی با رضایت شغلی مدیران انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه مدیران دبیرستان های شهر قرچک بودند. برای انجام این پژوهش 130 مدیر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همه آنها چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین شیوه های مدیریتی، حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی با رضایت شغلی مدیران انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه مدیران دبیرستان های شهر قرچک بودند. برای انجام این پژوهش 130 مدیر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه چند عاملی شیوه های مدیریت (بس و آوولیو، 1995)، پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده (آیزنبرگر و همکاران، 1986)، پرسشنامه تعهد سازمانی (آلن و مایر، 1997) و پرسشنامه رضایت شغلی هرزبرگ (دانت و همکاران، 1966) را تکمیل کردند. یافته ها نشان داد که میان شیوه مدیریت تحول آفرین، شیوه مدیریت تبادلی، حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد عاطفی با رضایت شغلی رابطه مثبت و معنادار وجود داشت (01/0>P). حمایت سازمانی ادراک شده، شیوه مدیریت تبادلی و تعهد عاطفی در یک مدل پیش بین توانستند حدود 55 درصد از واریانس رضایت شغلی را پیش بینی کنند و نیز سهم حمایت سازمانی ادراک شده در پیش بینی رضایت شغلی بیش از سایر متغیرها بود. با توجه به یافته های پژوهش حاضر حمایت سازمانی ادراک شده، شیوه مدیریت تبادلی و تعهد عاطفی مهمترین پیش بینی کننده های رضایت شغلی بودند. بنابراین به مدیران ارشد، برنامه ریزان، درمانگران و مشاوران پیشنهاد می شود تا به نشانه های متغیرهای مذکور توجه کرده و بر اساس آنها برنامه هایی را برای بهبود رضایت شغلی مدیران طراحی کنند. پرونده مقاله