• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تأثیر عوامل سمت عرضه بر اشاعه نوآوری های حسابداری مدیریت
        مصطفی ذوالقدر حمید حقیقت غلامرضا کردستانی
        عوامل مؤثر بر پذیرش نوآوری های حسابداری مدیریت، از جنبه های مختلفی مورد مطالعه قرار گرفته اند. مطابق با ادبیات نظری، پذیرش این نوآوری ها بسیار عرضه محور بوده و در بسیاری موارد، نتیجه عرضه آنها توسط عواملی است که تحقیق و توسعه لازم برای حمایت از توسعه اولیه نوآوری را انج چکیده کامل
        عوامل مؤثر بر پذیرش نوآوری های حسابداری مدیریت، از جنبه های مختلفی مورد مطالعه قرار گرفته اند. مطابق با ادبیات نظری، پذیرش این نوآوری ها بسیار عرضه محور بوده و در بسیاری موارد، نتیجه عرضه آنها توسط عواملی است که تحقیق و توسعه لازم برای حمایت از توسعه اولیه نوآوری را انجام داده اند. در این راستا، هدف این تحقیق بررسی نقش عوامل عرضه کننده نوآوری های حسابداری مدیریت شامل شرکت های مشاوره خدمات مدیریت، منابع کسب دانش حسابداری مدیریت و خبرگان داخلی شرکت بر میزان پذیرش این نوآوری ها است. بعلاوه، این تحقیق به بررسی تأثیر واسطه ای ویژگی های درک شده از نوآوری های حسابداری مدیریت بر رابطه میان عوامل سمت عرضه و پذیرش این نوآوری ها پرداخته است. برای این منظور، با استفاده از پرسشنامه، اطلاعات 121 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جمع آوری و با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهند که عوامل سمت عرضه تأثیر مستقیم بر میزان پذیرش نوآوری های حسابداری مدیریت دارند. بعلاوه، ویژگی های درک شده، نقش میانجی گر بر رابطه میان عوامل سمت عرضه و پذیرش این نوآوری ها ایفا می کنند. این یافته ها مؤید تأثیر دیدگاه بازار در توسعه و اشاعه سبک های مدیریتی از جمله روش های نوین حسابداری مدیریت می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی رابطه تنوع‌بخشی کل، مربوط و نامربوط با اقلام تعهدی اختیاری در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران
        اکرم تفتیان سیده زهرا میرباقری مهدیه حسنی صدرآبادی
        تنوع‌بخشی به‌عنوان روش رشد و توسعه سازمان‌ها و ﻳﻜـﻲ از اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻫﺎی اﺻﻠﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﭼﻨﺪ ﻛﺴﺐ و ﻛـﺎره ﻣﺤﺴـﻮب می‌شود. کسب‌وکارها می‌توانند از ﻃﺮﻳﻖ ﺗﻨـﻮع ﻣـﺮﺗﺒﻂ ﻳـﺎ غیر مرتبط اﻳﺠﺎد و ﻳﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎﺑﻨﺪ. ﺗﻨﻮع ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺳﺒﺐ ﺑﺮﺧﻮرداری از سینرژی ﻳﺎ منابع مشترک ﺧﻮاهد شد. هدف از این پژوهش، چکیده کامل
        تنوع‌بخشی به‌عنوان روش رشد و توسعه سازمان‌ها و ﻳﻜـﻲ از اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻫﺎی اﺻﻠﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﭼﻨﺪ ﻛﺴﺐ و ﻛـﺎره ﻣﺤﺴـﻮب می‌شود. کسب‌وکارها می‌توانند از ﻃﺮﻳﻖ ﺗﻨـﻮع ﻣـﺮﺗﺒﻂ ﻳـﺎ غیر مرتبط اﻳﺠﺎد و ﻳﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎﺑﻨﺪ. ﺗﻨﻮع ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺳﺒﺐ ﺑﺮﺧﻮرداری از سینرژی ﻳﺎ منابع مشترک ﺧﻮاهد شد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه تنوع‌بخشی کل، مربوط و نامربوط با اقلام تعهدی اختیاری در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران هست. این تحقیق ازلحاظ هدف کاربردی بوده و از بعد روش‌شناسی از نوع تحقیقات همبستگی علّی یا پس رویدادی است. جامعه آماری پژوهش شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران اسـت که 81 شـرکت در نمونه‌ی آماری این پژوهش قرارگرفته‌اند. دوره زمانی پژوهش سال‌های 1383 تا 1395 اسـت، بـرای آزمون فرضیات تحقیق از رگرسـیون حداقل مربعات معمولی با به‌کارگیری نرم‌افزار ایویوز استفاده‌ شد. نتایج نشان‌دهنده رابطه منفی و معناداری بین تنوع‌بخشی کل، مربوط و نامربوط با اقلام تعهدی اختیاری هست؛ یعنی با افزایش تنوع‌بخشی, اقلام تعهدی اختیاری شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران کاهش می‌یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تاثیر مدیریت سود بر نقد شوندگی سهام با تاکید بر مراحل چرخه عمر (آزمون مدل دیکینسون)
        رسول برادران حسن زاده سعید قاسمی
        هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت سود بر نقد شوندگی سهام طی مراحل مختلف چرخه عمر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای دستیابی به اهداف پژوهش تعداد 92 شرکت برای دوره زمانی 1387-1394 مورد بررسی قرار گرفته است. به‌ منظور اندازه‌گیری مدیریت سود از مدل ت چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت سود بر نقد شوندگی سهام طی مراحل مختلف چرخه عمر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای دستیابی به اهداف پژوهش تعداد 92 شرکت برای دوره زمانی 1387-1394 مورد بررسی قرار گرفته است. به‌ منظور اندازه‌گیری مدیریت سود از مدل تعدیل شده کازنیک (1999)، و جهت اندازه‌گیری نقد شوندگی سهام از 20 معیار نقدشوندگی که 17 معیار آن جزء معیار های معاملاتی و 3 معیار دیگر آن جزء معیارهای اطلاعاتی یا سفارش محور است استفاده شده است. همین طور برای اندازه گیری چرخه عمر شرکت مدل دیکینسون (2011) به کار گرفته شده است. برای آزمون فرضیه‌ها از الگوی رگرسیونی چند متغیره استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که با افزایش مدیریت سود نقدشوندگی سهام شرکت کاهش می‌یابد، و نیز مدیریت سود موجب کاهش نقدشوندگی سهام شرکت‌های در مرحله ظهور و رشد می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - خرید اینترنتی مبتنی بر ارزش: چشم انداز تئوری حسابداری ذهنی (مطالعه موردی: دیجی کالا)
        زهرا دیانتی دیلمی الهام بلوطی روناک داروند
        فضای مجازی، نقش و جایگاه مصرف کنندگان را در دنیای تجارت به کلی دگرگون کرده است. دسترسی آسان به اطلاعات، امکان مقایسه ی سریع محصولات و بسیاری از امکاناتی که اینترنت در اختیار مصرف کنندگان قرار داده است، قدرت مصرف کنندگان را به مراتب بیشتر ساخته است.در مقاله حاضر با مروری چکیده کامل
        فضای مجازی، نقش و جایگاه مصرف کنندگان را در دنیای تجارت به کلی دگرگون کرده است. دسترسی آسان به اطلاعات، امکان مقایسه ی سریع محصولات و بسیاری از امکاناتی که اینترنت در اختیار مصرف کنندگان قرار داده است، قدرت مصرف کنندگان را به مراتب بیشتر ساخته است.در مقاله حاضر با مروری بر تئوری حسابداری ذهنی و خرید آنلاین به ارتباط این دو مفهوم با یکدیگر در محیط های رقابتی پرداخته شده است. هدف از این مطالعه بررسی تصمیم گیری خرید آنلاین مبتنی بر ارزش از دیدگاه تئوری حسابداری ذهنی است. این مطالعه به دنبال پاسخ به دو سوال است: (1) چه عواملی بر ارزش مدنظر مشتریان در مورد خرید از فروشگاه اینترنتی دیجی کالا )آنلاین ( اثر دارد؟ ( 2) ارزش مدنظر و سایر عوامل، چگونه بر قصد خرید از فروشگاه اینترنتی دیجی کالا )آنلاین) تاثیر دارد؟ همچنین نسبت به نوع معیارهای عملکرد اعم از پولی)قیمت کالا( و غیرپولی )ریسک، راحتی و لذت) طبقه بندی های متفاوت و برخوردهای مختلفی انجام می شود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. داده های این تحقیق با استفاده از پرسشنامه توزیع شده بین 70 نفر نمونه انتخابی به روش غیراحتمالی نمونه دردسترس، از مشتریان یک روز این شرکت، جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزار SMARTPLS تحلیل شده است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که قیمت درک شده و ریسک ، تاثیر منفی بر پارامترهای ارزش ونیز قصد خرید خریداران اینترنتی دارند. اما راحتی خرید تاثیر مثبت بر ارزش درک شده و نیز بر قصد خرید خریداران اینترنتی دارد. ارزش درک شده نیز تاثیر مثبتی، تنها بر قصد خرید خریداران اینترنتی دارد. لذت خرید تاثیری بر ارزش درک شده خریداران اینرتنتی نداشته ولی با قصد خرید رابطه مثبت دارد. از سوی دیگر، راحتی خرید خریداران اینترنتی از طریق متغیر میانجی ارزش درک شده، بر قصد خرید تاثیرمثبت دارد. ولی قیمت درک شده و ریسک درک شده ازخرید، از طریق متغیر میانجی ارزش درک شده بر قصد خرید تاثیر منفی دارند. اما اثر لذت خرید از طریق متغیر میانجی ارزش درک شده بر قصد خرید از لحاظ آماری معنی دار نیست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارائه الگوی اصول یکپارچه (جهانی) حسابداری مدیریت مبتنی بر تفکر انتقادی
        مونا عابدنظری فریدون رهنمای رودپشتی هاشم نیکومرام زهرا پورزمانی
        هدف این پژوهش، ارائه الگوی اصول یکپارچه حسابداری مدیریت با رویکردی انتقادی است. بدین منظور، در این پژوهش چهار اصل مربوط بودن، تاثیر، ارزش و اعتماد به عنوان اصول یکپارچه (جهانی) حسابداری مدیریت جهانی در نظر گرفته شد و عوامل موثر بر این اصول و پیامدهای آن مورد بررسی قرار چکیده کامل
        هدف این پژوهش، ارائه الگوی اصول یکپارچه حسابداری مدیریت با رویکردی انتقادی است. بدین منظور، در این پژوهش چهار اصل مربوط بودن، تاثیر، ارزش و اعتماد به عنوان اصول یکپارچه (جهانی) حسابداری مدیریت جهانی در نظر گرفته شد و عوامل موثر بر این اصول و پیامدهای آن مورد بررسی قرار گرفت. فرضیه ها در قالب سه بخش ساختاری، نظری و کاربردی و بر مبنای پارادایم انتقادی طراحی شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از معادلات ساختاری صورت گرفت و در نهایت الگویی با برازندگی مناسب استخراج گردید. نتایج این پژوهش بیانگر این موضوع است که وضعیت موجود حسابداری مدیریت در تئوری و عمل قانع کنند نیست (بر مبنای تفکر انتقادی) و نیاز است تا جهت رشد و توسعه حسابداری مدیریت در تمامی ابعاد، اصول یکپارچه حسابداری مدیریت در تمامی حوزه های ساختاری و کاربردی رشته و حرفه حسابداری مدیریت در نظر گرفته شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی تأثیر سازوکار حاکمیت شرکتی بر رابطه بین کیفیت اطلاعات حسابداری و همبستگی نرخ رشد شرکت با صنعت
        سعید نادری احمد یعقوب نژاد فرزانه حیدرپور
        هدف این مقاله بررسی تأثیر سازوکار حاکمیت شرکتی بر رابطه بین کیفیت اطلاعات حسابداری و همبستگی نرخ رشد شرکت با صنعت در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در پژوهش حاضر برای اندازه‌گیری متغیر کیفیت اطلاعات حسابداری از شاخص های پایداری سود، هموارسازی سود، چکیده کامل
        هدف این مقاله بررسی تأثیر سازوکار حاکمیت شرکتی بر رابطه بین کیفیت اطلاعات حسابداری و همبستگی نرخ رشد شرکت با صنعت در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در پژوهش حاضر برای اندازه‌گیری متغیر کیفیت اطلاعات حسابداری از شاخص های پایداری سود، هموارسازی سود، قابلیت پیش‌بینی سود و اقلام تعهدی و برای متغیر سازوکار حاکمیت شرکتی از هشت شاخص استفاده‌شده است. فرضیه‌های پژوهش بر مبنای یک نمونه آماری متشکل از 111 شرکت برای دوره زمانی پانزده‌ساله از سال‌ 1381 الی 1395 و بر اساس مدل رگرسیونی چندمتغیره و روش داده‌های ترکیبی با استفاده از نرم‌افزار اقتصادسنجی Eviews مورد آزمون قرارگرفته است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان می‌دهد در شرایط اقتصادی که سازوکارهای حاکمیت شرکتی ضعیف است، نقش کیفیت اطلاعات حسابداری در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران پررنگ‌تر شده و همبستگی نرخ رشد شرکت با صنعت را بهتر تبیین می‌کند. ارتقاء کیفیت اطلاعات حسابداری در بلند مدت می تواند هم جهتی رشد شرکت با صنعت و توان رقابت شرکت را در بازارهای مختلف افزایش دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تحلیل محتوای پژوهش های حسابداری رفتاری در ایران
        یونس نوبخت
        هدف این مقاله، بررسی پژوهش های حسابداری رفتاری در ایران، در بین سال های 1372 تا 1396 است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش تحلیل محتوا صوت گرفته است. داده های پژوهش با بکارگیری ابزار سیاهۀ وارسی گردآوری و با استفاده از نرم افزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل چکیده کامل
        هدف این مقاله، بررسی پژوهش های حسابداری رفتاری در ایران، در بین سال های 1372 تا 1396 است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش تحلیل محتوا صوت گرفته است. داده های پژوهش با بکارگیری ابزار سیاهۀ وارسی گردآوری و با استفاده از نرم افزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد؛ در طی سال های مورد بررسی 222 مقاله در این حوزه منتشر شده که عمدۀ این تحقیقات به ترتیب در حوزه های حسابداری مالی (69)، حسابرسی (59) و حسابداری مدیریت (28) بوده است. حوزه های سیستم های اطلاعاتی و مالیات نیز هر کدام تنها با یک عنوان مقاله در رتبه های انتهایی قرار دارند. علاوه بر این، بررسی سطوح چهار گانۀ پژوهش های حسابداری رفتاری در ایران حاکی است؛ تحقیقات مرتبط با سطح اشخاص با 85 و شرایط محیطی با 83 عنوان مقاله در رتبه های نخست علاقه مندی محققان ایرانی قرار دارند. همچنین پژوهش های مرتبط با سطوح سازمان ها و گروه ها به ترتیب با 33 و 21 عنوان مقاله در رتبه های بعدی هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تعدیل شکاف انتظارات حسابرسی بر اساس استراتژی‌های منابع انسانی از طریق رویکرد تئوری راف و تئوری خاکستری
        حسن ولیان محمدرضا عبدلی مهران اروئی
        شکاف انتظارات حسابرس در بسیاری از کشور ها برحسب تعاریف مختلف ساختار‌های متفاوت، مرز‌های هر مولفه و عوامل تاثیرگذار هر کدام از آنها مورد تحقیق قرار گرفته‌اند. هدف این پژوهش بهبود شکاف انتظارات حسابرسی بر اساس استراتژی‌های منابع انسانی از طریق رویکرد تئوری راف و تئوری خاک چکیده کامل
        شکاف انتظارات حسابرس در بسیاری از کشور ها برحسب تعاریف مختلف ساختار‌های متفاوت، مرز‌های هر مولفه و عوامل تاثیرگذار هر کدام از آنها مورد تحقیق قرار گرفته‌اند. هدف این پژوهش بهبود شکاف انتظارات حسابرسی بر اساس استراتژی‌های منابع انسانی از طریق رویکرد تئوری راف و تئوری خاکستری می باشد. روش این پژوهش ترکیبی و مبتنی بر اقتباس مبانی نظری از طریق روش ارزیابی انتقادی، همچنین تحلیل دلفی به منظور تایید شاخص ها و در نهایت تحلیل راف و تئوری خاکستری به منظور انتخاب مهمترین گزینه از میان 5 گزینه ی استراتژی های منابع انسانی برای حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسی بود. در این پژوهش که در بازه زمانی یکسال انجام شد، تعداد 10 نفر از دانشیاران دانشگاه در رشته های حسابداری و حسابرسی در گام های مختلف پژوهش مشارکت داشتند. نتایج پژوهش نشان داد، شکاف ادراکی ذینفعان، شکاف عملکردی، شکاف قانونی، شکاف سازمانی، شکاف فردی و شکاف دانشی به عنوان بیشترین فراوانی در پژوهش های مورد بررسی بود که عامل ایجاد شکاف انتظارات حسابرسان محسوب می شد. از بین 36 شاخص شناسایی شده مولفه های یاد شده، 21 شاخص به عنوان شاخص هایی تایید شده دلفی مورد بررسی قرار گرفتند که با تشکیل ماتریس تصمیم گیری به کمک 4 نفر از مشارکت کنندگان پژوهش، مشخص گردید، شاخص تضاد منافع به عنوان مهمترین عامل در ایجاد شکاف انتظارات حسابرسان مطرح هستند که این نتیجه بر اساس تحلیل راف مشخص گردید. همچنین بر اساس تحلیل تئوری خاکستری مشخص شد، استراتژی های توسعه ی منابع انسانی به عنوان مهمترین اولویت گزینه های کاهش شکاف انتظارات حسابرسان می باشد که موسسات حسابرسی می تواند در تدوین سیاست های آتی منابع انسانی خود به آن به عنوان یک راه کار برای افزایش اطمینان و اعتماد ذینفعان به گزارشات حسابرسی مد نظر قرار دهد. پرونده مقاله