• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - کنترل ترکیبی مستقیم گشتاور موتورهای القایی با رویکرد افزایش عمر مفید باتری در وسائل نقلیه الکتریکی
        حمیدرضا اسکندری محمدرضا مرادیان
        استفاده گسترده از موتور‌های القایی به عنوان نیرو‌ محرکه خودروهای الکتریکی، نیاز به بهبود سیستم کنترلی این موتورها در جهت بهبود راندمان را بیش از پیش مطرح نموده است. این امر می‌تواند موجب افزایش مسافت طی شده‌ی خودرو ‌الکتریکی در هر بار شارژ و در نهایت افزایش طول عمر باتر چکیده کامل
        استفاده گسترده از موتور‌های القایی به عنوان نیرو‌ محرکه خودروهای الکتریکی، نیاز به بهبود سیستم کنترلی این موتورها در جهت بهبود راندمان را بیش از پیش مطرح نموده است. این امر می‌تواند موجب افزایش مسافت طی شده‌ی خودرو ‌الکتریکی در هر بار شارژ و در نهایت افزایش طول عمر باتری گردد.‌‌‌‌‌‌‌ در راستای این کار، یک روش کنترل مستقیم گشتاور مبتنی بر کنترل پیش‌بین و همچنین یک روش کنترل مستقیم گشتاور بهینه بررسی و مقایسه شده‌ است. در روش کنترل پیش‌بین مستقیم گشتاور، بردار ولتاژ مرجع بر اساس کنترل پیش‌بین به گونه‌ای تعیین می‌شود که مقادیر گشتاور و شار در سریع‌ترین زمان ممکن برابر مقادیر مرجع شوند. روش کنترل مستقیم گشتاور بهینه نیز مبتنی بر محاسبه شار مرجع بهینه استاتور براساس گشتاور بار می‌باشد. برای مقایسه و ارزیابی عملکرد کنترل‌کننده‌ها، روش‌های پیشنهادی به همراه روش کنترل مستقیم گشتاور متداول بر روی یک موتور القایی در نرم افزار متلب شبیه‌سازی شده ‌است. نتایج شبیه‌سازی نشان می‌دهد که روش کنترل مستقیم گشتاور بهینه در حالت بی‌باری و روش کنترل پیش‌بین مستقیم گشتاور در زمان اعمال بار به موتور دارای بالاترین راندمان، کمترین دامنه جریان و ریپل گشتاور می‌باشد. از این رو در این مقاله روش کنترل ترکیبی مستقیم گشتاور ارائه می‌گردد. روش مورد نظر در حالت بی‌باری از کنترل مستقیم گشتاور بهینه و در زمان اعمال بار از کنترل پیش‌بین مستقیم گشتاور استفاده می‌کند. این روش دارای بهترین عملکرد جهت افزایش طول عمر مفید باتری در وسائل نقلیه الکتریکی می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - کنترل سطح دینامیکی با استفاده از شبکه‌های عصبی تطبیقی برای سیستم-های تصادفی غیرخطی به فرم فیدبک-اکید دارای پسماند پرنتل-ایشلینسکی در عملگر
        محمد مهدی آقاجری مهناز هاشمی
        به منظور پایدارسازی سیستم های تصادفی غیرخطی فیدبک-اکید دارای غیرخطی گونگی پسماند پرنتل-ایشلینسکی در عملگر، با بکارگیری روش طراحی کنترل سطح دینامیکی تطبیقی که از شبکه های گوسی بهره برده اند، یک روش طراحی کنترل کننده پیشنهاد شده است. این روش قابل اعمال به سیستم های غیرخط چکیده کامل
        به منظور پایدارسازی سیستم های تصادفی غیرخطی فیدبک-اکید دارای غیرخطی گونگی پسماند پرنتل-ایشلینسکی در عملگر، با بکارگیری روش طراحی کنترل سطح دینامیکی تطبیقی که از شبکه های گوسی بهره برده اند، یک روش طراحی کنترل کننده پیشنهاد شده است. این روش قابل اعمال به سیستم های غیرخطی تصادفی با هر نوع دینامیک نامعلوم است. شبکه های گوسی براساس قابلیت تقریب زنی عمومی، امکان تقریب زنی دینامیک های نامعلوم سیستم های تصادفی غیرخطی را فراهم می آورند. با استفاده از الگوریتم پارامترهای-یادگیری-کمینه، فرایند تقریب زنی دینامیک های نامعلوم سیستم با کمترین پیچیدگی و حجم محاسبات صورت می پذیرد. پایداری سیستم کنترل پیشنهاد شده، به صورت تحلیلی اثبات شده و نتایج آن نیز به وسیله یک مثال شبیه سازی ردگیری، به نمایش گذاشته شده است. نشان داده شده است که روش طراحیپیشنهاد شده برای سیستم کنترل تطبیقی، کران داری در احتمال و در نتیجه آن کران داری نهایی یکنواخت را برای تمام سیگنال های حلقه-بسته تضمین می کند. همچنین اثبات شده است که می توان با استفاده از این روش خطای ردگیری سیستم را تا اندازه دلخواه کوچک گرداند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بهینه‌سازی دو سطحی مدیریت انرژی در شبکه‌های هوشمند چند ناحیه‌ای
        محمدعلی هرمزی بهمن بهمنی فیروزی طاهر نیکنام
        مدیریت بهینه انرژی در شبکه‌های هوشمند چند ناحیه‌ای سبب افزایش رفاه اجتماعی، کاهش هزینه‌های اقتصادی و آلایندگی‌های زیست محیطی خواهد شد. از راه‌کارهای مدیریت انرژی در شبکه‌های هوشمند چند ناحیه‌ای می‌توان به مسائلی مانند توزیع اقتصادی بار و حرارت، مدیریت بارهای تغییرپذیر، چکیده کامل
        مدیریت بهینه انرژی در شبکه‌های هوشمند چند ناحیه‌ای سبب افزایش رفاه اجتماعی، کاهش هزینه‌های اقتصادی و آلایندگی‌های زیست محیطی خواهد شد. از راه‌کارهای مدیریت انرژی در شبکه‌های هوشمند چند ناحیه‌ای می‌توان به مسائلی مانند توزیع اقتصادی بار و حرارت، مدیریت بارهای تغییرپذیر، شارژ و دشارژ بهینه ذخیره‌سازهای انرژی و وجود منابع تجدیدپذیر با حفظ محدودیت‌های تبادل توان الکتریکی بین نواحی اشاره نمود، که همگی از مسائل مهم در این زمینه به شمار می‌آیند. در این مقاله یک مدل برنامه‌ریزی درجه دوم آمیخته با عدد صحیح به منظور مدیریت بهینه انرژی در شبکه‌های هوشمند چند ناحیه‌ای با هدف کاهش هزینه‌های اقتصادی و زیست محیطی و افزایش رفاه اجتماعی نیز با در نظر گرفتن سیستم‌های ذخیره‌ساز انرژی، مدیریت سمت بار و منابع تجدیدپذیر ارائه شده است. در این مقاله یک رویکرد دوسطحی به منظور حل مدل پیشنهادی ارائه شده که سطح بالایی به منظور کمینه‌سازی هزینه اقتصادی و آلایندگی و سطح پایینی به منظور بیشینه‌سازی رفاه اجتماعی و به صورت شرایط خطی KKT فرموله شده است. شبیه‌سازی در محیط متلب و حل‌کننده Gurobi اجرا شده است که نتایج نشان می‌دهد مدل دو سطحی ارائه شده رویکردی کارآمد در بهینه‌سازی انرژی در شبکه‌های هوشمند چند ناحیه‌ای نسبت به دیگر رویکردهایی مانند روش ضریب وزنی و یا روش بهینگی پارتو دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - نیم جمع کننده DCVS سه مقداری با استفاده از تقویت کننده‌های توکار
        نغمه ده آبادی رضا فقیه میرزایی
        منطق DCVS یکی از معروف‌ترین روش‌های طراحی مدارهای الکترونیکی است، که یک ساختار مستحکم ایجاد می‌کند. بعلاوه، در این منطق طراحی، دو خروجی که مکمل یکدیگر هستند به‌طور همزمان تولید می‌شوند. این منطق کاربردها و ویژگی‌های زیادی دارد. در این مقاله با استفاده از سه روش مشابه، ن چکیده کامل
        منطق DCVS یکی از معروف‌ترین روش‌های طراحی مدارهای الکترونیکی است، که یک ساختار مستحکم ایجاد می‌کند. بعلاوه، در این منطق طراحی، دو خروجی که مکمل یکدیگر هستند به‌طور همزمان تولید می‌شوند. این منطق کاربردها و ویژگی‌های زیادی دارد. در این مقاله با استفاده از سه روش مشابه، نیم جمع کننده‌های DCVS سه مقداری جدید ارائه می‌شوند، که کارآمدی آنها به ویژه در مواقع اتصال آبشاری مدارها نمایان می‌گردد. وجود این مدارها برای طراحی مدارهای بزرگتر محاسباتی حیاتی است. در سومین و اصلی‌ترین روش پیشنهادی، به جای استفاده از معکوس کننده‌های سه مقداری که توان ایستای قابل ملاحظه‌ای مصرف می‌کنند، از تقویت کننده‌های دودویی کم مصرف توکار به منظور تقویت سیگنال و افزایش قابلیت راندن مدارهای DCVS استفاده شده است. نتایج شبیه سازی با استفاده از نرم افزار اچ-اسپایس و کتابخانه ترانزیستورهای نانو لوله کربنی با طول کانال 32 نانومتر نشان می‌دهد که استفاده از تقویت کننده‌های دودویی نسبت به معادل سه مقداری موجب افزایش سرعت تا 8/21 درصد و کاهش توان مصرفی تا 7/6 درصد در یک بستر تست واقعی می‌گردد. همچنین، آخرین طرح پیشنهادی با سه نیم جمع کننده سه مقداری دیگر نیز مقایسه شده است، که طرح جدید سرعت بالاتری از تمام آنها دارد. در مقایسه با نیم جمع کننده DCVS قبلی، مدار پیشنهادی هم از لحاظ سرعت، و هم از لحاظ مصرف توان و انرژی عملکرد بهتری دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - کنترل عصبی مقاوم تطبیقی زمان‌محدود ربات متحرک چرخ‌دار تراکتور- تریلر با استفاده از تکنیک خطی‌سازی فیدبک ورودی- خروجی
        ملیحه کاظمی پور خوشنام شجاعی
        مسئله ردیابی مسیرهای زمانی مرجع یکی از مسائل مهم و مورد توجه در زمینه کنترل ربات های متحرک چرخ دار به شمار می رود. در این مقاله، مسئله کنترل ردیابی مسیر زمانی مرجع در حضور نامعینی های ساختاری، قیود غیرهولونومیک و اغتشاشات خارجی برای ربات متحرک چرخ‌دار تراکتور-تریلر، تا چکیده کامل
        مسئله ردیابی مسیرهای زمانی مرجع یکی از مسائل مهم و مورد توجه در زمینه کنترل ربات های متحرک چرخ دار به شمار می رود. در این مقاله، مسئله کنترل ردیابی مسیر زمانی مرجع در حضور نامعینی های ساختاری، قیود غیرهولونومیک و اغتشاشات خارجی برای ربات متحرک چرخ‌دار تراکتور-تریلر، تا حد قابل توجهی حل شده است. طرح پیشنهادی بر این اساس است که ابتدا معادلات فضای حالت تراکتور-تریلر از معادلات دینامیک و سینماتیک آن استخراج و به یک فرم همبسته بیان شده است. در ادامه، با در نظرگرفتن معادلاتفضای حالت سیستم، الگوریتم کنترلی مورد نظر متشکل از دو حلقه کنترلی خارجی و داخلی ارائه شده است، به این ترتیب که ابتدا با انجام خطی سازی فیدبک ورودی-خروجی، قانون کنترل در حلقه داخلی به فرم فیدبک غیرخطی تولید شده است که این الگوریتم به طور پیوسته، حذف دینامیک های غیرخطی سیستم را بر عهده دارد. سپس، با استفاده از ترکیب خروجی تولید شده در مرحله خطی سازی با الگوریتم کنترلی مد لغزشی ترمینال و طراحی یک کنترل کننده عصبی مقاوم تطبیقی زمان محدود در حلقه خارجی، عملکرد صحیح و سریع سیستم حلقه بسته در حضور نامعینی ها تضمین شده‌ است. الگوریتم کنترلی پیشنهادی درنهایت، کران داری سیگنال های حلقه بسته و همگرایی دقیق خطای ردیابی در زمان محدود را تضمین نموده است. در پایان، میزان اثربخشی طرح پیشنهادی، از طریق تئوری لیاپانوف تعمیم یافته و شبیه سازی با استفاده از نرم‌افزار متلب اثبات و ارائه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بهبود پایداری دینامیکی شبکه های قدرت شامل مزارع بادی فراساحلی و مجهز به سیستم انتقال HVDC با استفاده از کنترل‌کننده عصبی تطبیقی
        عبدالخالق حمیدی جمال بیضاء طاهر عابدین زاده علی دقیق
        هدف از این مقاله بهبود پایداری دینامیکی سیستم‌های قدرت مجهز به مزارع بادی فراساحلی و انتقال جریان مستقیم ولتاژ بالا (HVDC) است. از آنجا که مزارع بادی تحت تاثیر عوامل محیطی بوده و نمی‌توانند توان تولیدی ثابتی داشته باشند، لذا تاثیر توربین بادی و سیستم HVDC بر مود نوسانی چکیده کامل
        هدف از این مقاله بهبود پایداری دینامیکی سیستم‌های قدرت مجهز به مزارع بادی فراساحلی و انتقال جریان مستقیم ولتاژ بالا (HVDC) است. از آنجا که مزارع بادی تحت تاثیر عوامل محیطی بوده و نمی‌توانند توان تولیدی ثابتی داشته باشند، لذا تاثیر توربین بادی و سیستم HVDC بر مود نوسانی سیستم قدرت بررسی شده و راه کار مناسبی جهت انتخاب سیگنال‌های ورودی -خروجی و طراحی کنترل‌کننده تکمیلی پایدارساز پیشنهاد می‌گردد. در روش پیشنهادی، با استفاده از مفاهیم کنترل پذیری و مشاهده پذیری و تجزیه مقادیر تکین، بهترین مسیر جهت طراحی کنترل‌کننده تکمیلی میراساز در بین سیگنال‌های ورودی-خروجی انتخاب می‌شود، سپس کنترل‌کننده پایدارساز مبتنی بر شبکه‌های عصبی طراحی شده و جهت بهبود پایداری فرکانس-ولتاژ، بکار گرفته می‌شود. نتایج شبیه‌سازی نشان می‌دهد که کنترل‌کننده‌ی پیشنهادی نسبت به کنترل‌کننده‌های کلاسیک، عملکرد بهتری از نظر سرعت پاسخ، زمان نشست و فراجهش داشته، و نوسانات ولتاژ و فرکانس را بخوبی در حضور اغتشاشات میراسازی می‌نماید و موید کارایی سیستم کنترلی انتخاب شده است. پرونده مقاله