• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی تاثیر مدیریت استراتژی نوآوری بر عملکرد: نقش میانجی‌گری تشخیص فرصت کارآفرینانه
        حجت شمسی حمید کاکایی مهدی فتوحی محمد خضری
        تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر مدیریت استراتژی نوآوری بر عملکرد با نقش میانجی‌گری تشخیص فرصت کارآفرینانه شکل گرفته است. از نظر هدف تحقیقی کاربردی از نظر ماهیت تحقیقی توصیفی پیمایشی و از نظر نوع داده‌ها تحقیقی کمی است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان مست چکیده کامل
        تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر مدیریت استراتژی نوآوری بر عملکرد با نقش میانجی‌گری تشخیص فرصت کارآفرینانه شکل گرفته است. از نظر هدف تحقیقی کاربردی از نظر ماهیت تحقیقی توصیفی پیمایشی و از نظر نوع داده‌ها تحقیقی کمی است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به تعداد 220 نفر است که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و فرمول کوکران، تعداد 140 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد جمع‌آوری گردیده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و PLS انجام شده است. نتایج نشان داد که مدیریت استراتژی نوآوری بر عملکرد و تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه شرکت‌های دانش‌بنیان تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تشخیص فرصت کارآفرینانه نیز بر عملکرد شرکت‌ها تاثیرگذار می‌باشد. نتیجه دیگر نیز حاکی از این است که تشخیص فرصت کارآفرینانه می‌تواند رابطه بین مدیریت استراتژی نوآوری و عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان را میانجی‌گری نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - طراحی و ارزیابی مدل مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی در حوزه بازاریابی بانک‌های ملی و ملت با رویکرد فراترکیب
        علی میر فرشید نمامیان فخرالدین معروفی علیرضا مرادی
        موضوع این پژوهش، طراحی و ارزیابی مدلی برای مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی در حوزه‌ بازاریابی و تبلیغات بانک‌های ملی و ملت با رویکرد کیفی فراترکیب است. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش و ماهیت اجرا از نوع پیمایشی و ترکیب کیفی و کمی است که بر مبنای فراترکیب چکیده کامل
        موضوع این پژوهش، طراحی و ارزیابی مدلی برای مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی در حوزه‌ بازاریابی و تبلیغات بانک‌های ملی و ملت با رویکرد کیفی فراترکیب است. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش و ماهیت اجرا از نوع پیمایشی و ترکیب کیفی و کمی است که بر مبنای فراترکیب مطالعات انجام شده در خصوص مدل‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی در بازه‌ زمانی 1970 تا 2018 میلادی اجرا گردید. تعداد 71 پژوهش در این بازه‌ زمانی بررسی شد و با روش 7 مرحله‌ای سندلوسکی و باروسو (2017) و اظهارنظر 12 نفر از مدیران بخش بازاریابی، منتهی به ارائه مدل کیفی گردید. برای ارزیابی مدل، پرسشنامه‌ای طراحی و بین مسئولین ستادی بازاریابی بانک‌های ملی و ملت توزیع گردید. از بین 135 نفر اعضای جامعه‌ آماری 118 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند. در بخش کیفی تعداد 16 مقوله مانند حمایت از محیط زیست، توجه به اخلاقیات، بهبود محیط کار، شفافیت، مسئولیت مالی، پاسخگویی، امور خیریه، رفاه و بهداشت، ضرورت تدوین استراتژی سازمانی و نگرش راهبردی و همچنین ضرورت قانون‌مداری و تأکید بر همکاری در توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی کشور شناسایی شد. در بخش کمی نیز با روش معادلات ساختاری به ارزیابی مدل پرداخته شد و پس از حذف مقوله‌ی انتظارات مشتریان از بعد اجتماعی- محیطی که نمرات لازم را کسب ننمود، مدل اصلاح شده در قالب 3 بعد (فردی و سازمانی، مالی و اقتصادی، اجتماعی و محیطی) و 15 مقوله از نظر بار عاملی و اعداد معناداری مناسب تشخیص داده شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی با چابکی سازمانی در شرکت های دانش بنیان
        سخاوت بهادری حمیده عبدالله نیا صمد ملکی مهناز باقری تنها
        تغییرات و تحولات امروزی منجر شده است تا شرکت‌ها برای عقب نماندن از قافله رقابت به فعالیت‌های کارآفرینی سازمانی و چابکی سازمانی توجه ویژه‌ای داشته باشند. هدف تحقیق حاضر که از نوع تحقیق کمی، کاربردی و توصیفی همبستگی است، بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی با چابکی سازمانی است. چکیده کامل
        تغییرات و تحولات امروزی منجر شده است تا شرکت‌ها برای عقب نماندن از قافله رقابت به فعالیت‌های کارآفرینی سازمانی و چابکی سازمانی توجه ویژه‌ای داشته باشند. هدف تحقیق حاضر که از نوع تحقیق کمی، کاربردی و توصیفی همبستگی است، بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی با چابکی سازمانی است. جامعه آماری تحقیق حاضر، مدیران شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری دانشگاه تهران به تعداد 535 نفر می باشد. پس از اطمینان از روایی و پایایی، این پرسشنامه بین اعضای جامعه توزیع گردید و درنهایت 230 پرسشنامه قابل استفاده برگشت داده شد. تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات نیز به کمک نرم افزار SPSS صورت پذیرفت. نتایج نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین کارآفرینی سازمانی و چابکی سازمانی در بین شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین مولفه‌های کارآفرینی سازمانی از قبیل نوآوری، ریسک‌پذیری و پیشگامی با چابکی سازمانی در بین شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - اثر کیفیت حسابداری بر انتقال سیاست پولی مبتنی بر کانال ترازنامه به بازار سهام
        الهام ملک زاده محمد علی آقایی محمد امری اسرمی
        این پژوهش اثر کیفیت حسابداری بر انتقال سیاست پولی مبتنی بر کانال ترازنامه به بازار سهام را بررسی می‌کند. کیفیت حسابداری می-تواند بر انتقال سیاست‌های پولی مبتنی بر کانال ترازنامه‌ای به بازار سهام از طریق بازده سهام و سرمایه گذاری شرکتها تاثیر بگذارد. کیفیت گزارشهای حسابد چکیده کامل
        این پژوهش اثر کیفیت حسابداری بر انتقال سیاست پولی مبتنی بر کانال ترازنامه به بازار سهام را بررسی می‌کند. کیفیت حسابداری می-تواند بر انتقال سیاست‌های پولی مبتنی بر کانال ترازنامه‌ای به بازار سهام از طریق بازده سهام و سرمایه گذاری شرکتها تاثیر بگذارد. کیفیت گزارشهای حسابداری می‌تواند نقش مهمی در انتقال سیاست پولی مبتنی بر ترازنامه ایفا نماید. از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران 148 شرکت برای سال‌های 1392 تا 1398 به روش غربالگری بعنوان نمونه انتخاب شدند و فرضیه‌ها با کمک الگوی داده های تابلویی با اثرات ثابت، آزمون شدند. یافته‌ها نشان می‌دهد سیاست پولی با بازده سهام و سرمایه‌گذاری شرکت رابطه منفی دارد، اثر تعاملی کیفیت حسابداری با سیاست پولی تاثیر منفی و معنادار بر بازده سهام دارد و اثر تعاملی کیفیت حسابداری با سیاست پولی تاثیر مثبت و معنادار بر سرمایه‌گذاری جدید دارد. بنابراین، بهبود کیفیت حسابداری منجر به افزایش میزان بازده سهام و افزایش سرمایه‌گذاری جدید می-شود. اما سیاست پولی انقباضی مبتنی بر کانال ترازنامه، منجر به افزایش بازده سهام و افزایش سرمایه‌گذاری می‌شود. شرکت‌های با کیفیت حسابداری پایین نسبت به تغییرات سیاست پولی حساسیت بیشتر دارند، بطوری‌که تغییرات بازده و میزان سرمایه‌گذاری آنها بیشتر از سایر شرکت‌ها است. اتخاذ سیاست پولی مناسب سبب بهبود کیفیت اطلاعات حسابداری و متعاقبا بهبود صحت واکنش بازار می شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تحلیل اقدامات مدیریت مالی بر عملکرد مالی شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار
        حمید کاکائی مهدی مظاهری غلامرضا عباسی حمیده هنرمند
        هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر اقدامات مدیریت مالی بر عملکرد مالی بوده است. تحقیق از منظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده‌ها کمی و مبتنی بر مطالعات توصیفی پیمایشی بوده است. نمونه آماری مورد نظر شامل 150 نفر از مدیران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زم چکیده کامل
        هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر اقدامات مدیریت مالی بر عملکرد مالی بوده است. تحقیق از منظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده‌ها کمی و مبتنی بر مطالعات توصیفی پیمایشی بوده است. نمونه آماری مورد نظر شامل 150 نفر از مدیران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1390- 1399 بوده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و PLS انجام شده است. همچنین برای بررسی مدل مفهومی و فرضیات تحقیق از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. در نهایت بعد از بررسی فرضیات،از شاخصGOF برای بررسی برازش مدل جهت پیش بینی متغیرهای درون‌زا استفاده گردید. نتایج به دست آمده حاکی از این است که اقدامات مدیریت مالی تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دارند. همچنین نتایج نشان داد اقدامات مدیریت مالی که شامل مولفه‌هایی از قبیل اقدامات سرمایه‌گذاری، اقدامات مدیریت سرمایه در گردش، اقدامات تقسیم سود و اقدامات تصمیم‌گیری ساختار سرمایه است، تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد مالی شرکت‌ها دارند. پرونده مقاله