تحقیق حاضر باهدف شناسایی عوامل اقتصادی و آموزشی- ترویجی اثر گذار بر توسعه سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان گیلان، روشهای وزن دهی آنتروپی و فازی مثلثی را درروش دلفی مورداستفاده قرارداد. یافتههای این مطالعه بر نقش قابلتوجه عوامل اقتصادی و آموزشی در توسعه کشت گیاهان دار چکیده کامل
تحقیق حاضر باهدف شناسایی عوامل اقتصادی و آموزشی- ترویجی اثر گذار بر توسعه سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان گیلان، روشهای وزن دهی آنتروپی و فازی مثلثی را درروش دلفی مورداستفاده قرارداد. یافتههای این مطالعه بر نقش قابلتوجه عوامل اقتصادی و آموزشی در توسعه کشت گیاهان دارویی صحه گذاشت. نتایج نشان داد که برگزاری آموزش ها از طریق بازدیدهای میدانی بهخصوص بازدیدهای خارج از استان، شناسایی و تأکید برکشت گیاهان دارویی که تأثیرات دارویی آن ها ملموس تر باشد، ارائه آموزش ها از طریق رسانه های دیداری، شنیداری، نوشتاری در راستای کشت گیاهان دارویی، پرداخت تسهیلات مالی اعتباری با سود کم جهت به زیر کشت بردن گیاهان دارویی در مزارع، ارائه آموزش ها از طریق ایجاد مزارع الگویی مختص گیاهان دارویی و برگزاری کلاس های آموزشی- ترویجی چندروزه با تأکید برکشت این گیاهان، به ترتیب، مهمترین فعالیتهای اقتصادی و ترویجی اثرگذار بر توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی میباشند.
پرونده مقاله
کشاورزی از شغلهای پرخطر در دنیا محسوب می شود. شاغلین این بخش در معرض انواع حوادث و بیماری ها قرار دارند. از عواملی که سلامت کشاورزان را تهدید میکند، سموم شیمیایی میباشد که لازم است کشاورزان برای مقابله با عوارض و بیماریهای ناشی از آن به انجام رفتارهای ایمنی خاصی اقد چکیده کامل
کشاورزی از شغلهای پرخطر در دنیا محسوب می شود. شاغلین این بخش در معرض انواع حوادث و بیماری ها قرار دارند. از عواملی که سلامت کشاورزان را تهدید میکند، سموم شیمیایی میباشد که لازم است کشاورزان برای مقابله با عوارض و بیماریهای ناشی از آن به انجام رفتارهای ایمنی خاصی اقدام نمایند. هدف تحقیق حاضر، ارزیابی رفتار ایمنی صیفیکاران در استفاده از سموم شیمیایی در شهرستان اندیمشک میباشد. این تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی بود که به روش پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری شامل صیفیکاران شهرستان اندیمشک در نظر گرفته شد (850 N=) که 165 نفر آنها با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار جمع آوری داده پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی بر اساس پانل متخصصان و پایایی آن نیز از طریق یک مطالعه راهنما و آزمون کرونباخ آلفا محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS22 استفاده شد. میانگین رفتار ایمنی پاسخگویان 176/2 از 5 و با انحراف معیار 89/0 بود که بیانگر وضعیت نامطلوب رفتار ایمنی میباشد. همبستگی بین سطح دانش فنی کاربرد سموم شیمیایی، سطح درآمد سالیانه، میزان زمین زراعی، مشارکت اجتماعی، منزلت اجتماعی و سطح نگرش به کاربرد سموم شیمیایی با رفتار ایمنی در کاربرد سموم شیمیایی رابطه معنیداری داشت. همچنین سطوح مختلف رفتار ایمنی در کاربرد سموم شیمیایی از دیدگاه کشاورزان صیفی کار برحسب شرکت در کلاسهای آموزشی- ترویجی با اطمینان 95 درصد اختلاف معنیدار وجود داشت. با توجه به اهمیت رفتار ایمنی و ارتباط آن با مشارکت در برنامههای آموزشی و ترویجی، ضروری است برنامهریزان فعالیتهای ترویجی این مهم را مدنظر قرار دهند.
پرونده مقاله
توانمندسازی جوامع محلی یکی از مهم ترین بخش های طرح های مشارکتی در مدیریت منابع طبیعی به شمار می رود. تحقیق حاضر باهدف بررسی تأثیر اجرای یکی از پروژه های مشارکتی منابع طبیعی بانام پروژۀ ترسیب کربن در توانمندسازی جوامع محلی در حوزۀ آبخیز تیل آباد شهرستان آزادشهر از توابع چکیده کامل
توانمندسازی جوامع محلی یکی از مهم ترین بخش های طرح های مشارکتی در مدیریت منابع طبیعی به شمار می رود. تحقیق حاضر باهدف بررسی تأثیر اجرای یکی از پروژه های مشارکتی منابع طبیعی بانام پروژۀ ترسیب کربن در توانمندسازی جوامع محلی در حوزۀ آبخیز تیل آباد شهرستان آزادشهر از توابع استان گلستان انجامگرفته است. جمعیت موردمطالعه شامل 1309 عضو از 100 صندوق خرد روستایی که حداقل دو سال از سابقۀ عضویت آن ها گذشته باشد، در سه روستای وامنان، سیب چال و کاشیدار است. به روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی و با کمک جدول کرجسی- مورگان، 298 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل یک پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظرات اساتید دانشگاه و پایایی آن با محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ تائید گردید. نتایج نشان داد که اجرای پروژۀ ترسیب کربن بر توانمندی جوامع محلی تأثیر مثبتی داشته است. این تأثیر در بعد روانشناختی، بیشترین و در بعد اقتصادی کمترین بوده است. یافته ها نشان داد که بین ویژگی های فردی پاسخگویان و ابعاد توانمندی، رابطۀ معنی داری وجود ندارد؛ اما تأثیر این پروژه در میزان توانمندی افراد دارای اراضی باغی، افراد عضو تعاونی، دریافتکنندگان وام و افراد شرکتکننده در دوره های آموزشی و ترویجی، بیشتر از سایرین بوده است.
پرونده مقاله
بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه ها، در حوزه کاری خود پس از فراغت از تحصیل موفق عمل نمی کنند؛ که یکی از دلایل آن نداشتن انگیزه تحصیلی و شایستگی های لازم در طول دوران تحصیل میباشد. هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین شایستگی های کانونی و حرفه ای دانشجویان کشاورزی و ساختا چکیده کامل
بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه ها، در حوزه کاری خود پس از فراغت از تحصیل موفق عمل نمی کنند؛ که یکی از دلایل آن نداشتن انگیزه تحصیلی و شایستگی های لازم در طول دوران تحصیل میباشد. هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین شایستگی های کانونی و حرفه ای دانشجویان کشاورزی و ساختار اجتماعی آموزش با نقش میانجی انگیزه تحصیلی می باشد. پژوهش حاضر پژوهشی کاربردی است با ماهیت یا رویکرد کمی که به شیوه توصیفی-همبستگی انجامشده است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل میدهند که شامل 440 نفر میباشند که از این تعداد بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب با استفاده از فرمول کوکران 205 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد میباشد که روایی آن توسط متخصصان فنی مورد تائید قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن برای بخشهای مختلف پرسشنامه بالاتر از 79/. =α به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که بین شایستگیهای کانونی، حرفهای و ساختار اجتماعی آموزش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه بین تأثیر ساختار اجتماعی آموزش بر شایستگیهای کانونی 67/0؛ و تأثیر ساختار اجتماعی آموزش بر شایستگیهای حرفهای 59/. به دست آمد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار LISREL8.8 و SmartPLS3 نیز نشاندهنده ارتباط مستقیم و معنادار شایستگیهای کانونی با ساختار اجتماعی آموزش با ضریب مسیر 69/0؛ و مقدار 75/6=t و نیز ارتباط مستقیم شایستگی حرفهای با ساختار اجتماعی آموزش با ضریب مسیر 84/0؛ و همچنین ارتباط غیرمستقیم بین شایستگیها و انگیزه تحصیلی با ساختار اجتماعی آموزش بود.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر یک تحقیق توصیفی همبستگی است و باهدف سنجش میزان پایداری در شالیزارهای استان گیلان و بررسی عوامل مؤثر در به کارگیری روش های کشاورزی پایدار انجامگرفته است. جامعه آماری شامل شالیکاران شهرستان رشت می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته است که رو چکیده کامل
پژوهش حاضر یک تحقیق توصیفی همبستگی است و باهدف سنجش میزان پایداری در شالیزارهای استان گیلان و بررسی عوامل مؤثر در به کارگیری روش های کشاورزی پایدار انجامگرفته است. جامعه آماری شامل شالیکاران شهرستان رشت می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته است که روایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ و آماره KMO مورد تائید قرار گرفت. با استفاده از تحلیل عاملی برای متغیرهای اصلی تحقیق، شاخص سازی شد. نتایج بیان گر این است که بین سطح سواد (505/0)، میزان درآمد حاصل از کشت برنج (283/0)، نوع نظام بهره برداری (447/0)، صرفه جویی در مصرف نهاده (378/0)، میزان دانش بومی شالیکاران (121/0r=)، میزان دانش فنی شالیکاران (289/0) و سطح دانش کشاورزی پایدار (944/0) با کشاورزی پایدار، رابطه مثبت و معنی دار در سطح 99 درصد اطمینان وجود دارد ولی بین سن شالیکاران، جنسیت، سابقه کار کشاورزی، تعداد افراد خانوار، میزان زمین شالیکاری، داشتن شغل غیر کشاورزی، شرکت در کلاس های آموزشی و ترویجی، دسترسی به تسهیلات و اعتبارات با کشاورزی پایدار رابطه معنی داری مشاهده نگردید.
پرونده مقاله
یادگیری اجتماعی یکی ازنظریات مهم مرتبط با آموزش رفتار در افراد جامعه می باشد. فرایند یادگیری هم تأثیر مثبت و هم تأثیر منفی بر رفتارهای مخرب محیط زیست دارد. تحقیق حاضر درصدد بررسی تأثیر مثبت و منفی یادگیری و آموزش بر رفتارهای مخرب محیط زیست بوده است. روش تحقیق توصیفی ـ ه چکیده کامل
یادگیری اجتماعی یکی ازنظریات مهم مرتبط با آموزش رفتار در افراد جامعه می باشد. فرایند یادگیری هم تأثیر مثبت و هم تأثیر منفی بر رفتارهای مخرب محیط زیست دارد. تحقیق حاضر درصدد بررسی تأثیر مثبت و منفی یادگیری و آموزش بر رفتارهای مخرب محیط زیست بوده است. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی می باشد که برای جمعآوری داده ها از تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری تحقیق کشاورزان روستاهای شهرستان فریدونکنار به تعداد 6000 نفر بوده اند. حجم نمونه با جدول کرجسی و مورگان 361 نفر محاسبه گردید. روش نمونه گیری تصادفی چندمرحلهای می باشد. نتایج تحقیق نشان داد که میانگین رفتارهای آلوده کننده آبوخاک در پاسخگویان حدود 2/1 از 4 و میانگین استفاده از سموم شیمیایی و چاه عمیق حدود 1/3 از 10 می باشد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که بیشترین تأثیر بر رفتارهای مخرب محیط زیست به ترتیب مربوط به متغیرهای شدت پیوند افتراقی (72/0=β)، تعداد پیوند با دوستان (26/0=β) و تعداد پیوند با خانواده (17/0=β) می باشند.
پرونده مقاله