خشکسالی های اخیر در شهرستان اصفهان و شدت خساراتی که بر بخش کشاورزی وارد آمده است، بیانگر آسیب پذیری کشاورزان نسبت به خشکسالی است. لذا پرداختن به مطالعات آسیب پذیری که پیشنیاز مدیریت ریسک است، مهم تلقی می شود. با توجه به اهمیت موضوع، هدف از این مطالعه سنجش آسیب پذیری چکیده کامل
خشکسالی های اخیر در شهرستان اصفهان و شدت خساراتی که بر بخش کشاورزی وارد آمده است، بیانگر آسیب پذیری کشاورزان نسبت به خشکسالی است. لذا پرداختن به مطالعات آسیب پذیری که پیشنیاز مدیریت ریسک است، مهم تلقی می شود. با توجه به اهمیت موضوع، هدف از این مطالعه سنجش آسیب پذیری خشکسالی کشاورزان گندم کار در شهرستان اصفهان و رتبه بندی مناطق روستایی این شهرستان می باشد. در این مطالعه از روش پیمایشی استفاده شد و داده ها از 275 کشاورز گندم کار با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای چندمرحلهای جمعآوری گردید. بهمنظور جمعآوری داده ها از پرسشنامه و مصاحبه ی حضوری با کشاورزان شهرستان اصفهان، استفاده شد. برای سنجش آسیب پذیری کشاورزان گندم کار از فرمول (2005) Me-Bar & Valdez استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که کشاورزان گندم کار در بخش جرقویه علیا بیشترین ضریب آسیب پذیری کل (77/3) و کشاورزان گندم کار در بخش بن رود دارای کمترین ضریب آسیب پذیری کل (32/3) می باشند. دستاوردهای این مطالعه می تواند به مسئولان مدیریت خشکسالی استان در تخصیص اعتبارات با توجه به میزان آسیب پذیری مناطق، یاری برساند. بدینصورت سنجش میزان آسیبپذیری می تواند مبنایی برای مسئولان بهمنظور تخصیص منابع و اعتبارات محسوب گردد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش عوامل ترویجی و اقتصادی مؤثر بر موفقیت و استمرار فعالیت کلینیکهای گیاهپزشکی در استان تهران انجام گردید. جامعه آماری کشاورزان جنوب استان تهران ((N= 13222 میباشد. حجم نمونه با استفاده از جدول بارتلت و همکاران 209 نفر انتخاب گردید که از میان د چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش عوامل ترویجی و اقتصادی مؤثر بر موفقیت و استمرار فعالیت کلینیکهای گیاهپزشکی در استان تهران انجام گردید. جامعه آماری کشاورزان جنوب استان تهران ((N= 13222 میباشد. حجم نمونه با استفاده از جدول بارتلت و همکاران 209 نفر انتخاب گردید که از میان داده های جمع آوری شده تعداد 191 مورد قابل بهره برداری بود. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار SPSS20 و AMOS20 صورت گرفت. نتایج حاصل از آمار توصیفی نشان داد 3/73 درصد از پاسخگویان سطح استمرار فعالیت و 3/50 درصد سطح موفقیت کلینیک های گیاهپزشکی را در حد متوسط ارزیابی نمودهاند، همچنین نتایج نشان داد که مؤلفههای استفاده از منابع اطلاعاتی، شرکت در دورههای ترویجی و عوامل اقتصادی اثر مثبت و معنیداری را بر سطح موفقیت و استمرار فعالیت کلینیکهای گیاهپزشکی در جنوب استان تهران داشتهاند. همچنین تست اثر میانجی موفقیت کلینیکهای گیاهپزشکی در رابطه با عوامل ترویجی و اقتصادی مؤثر بر استمرار فعالیت کلینیکهای مذکور نشان داد که اثر غیرمستقیم استفاده از منابع اطلاعاتی، شرکت در دورههای ترویجی و همچنین عوامل اقتصادی از طریق متغیر میانجی موفقیت کلینیکهای گیاهپزشکی معنیدار میباشد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش ارزیابی دانش و مهارت اکتسابی کارکنان و توانمندی آموزشگران دورههای آموزش ضمن خدمت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بر اساس سطح اول و دوم الگوی کرک پاتریک بود. در ارزیابی این دورهها ابعاد مختلفی بررسی شد ولی به علت گستردگی مطالب در این مقاله فقط دانش و مهار چکیده کامل
هدف این پژوهش ارزیابی دانش و مهارت اکتسابی کارکنان و توانمندی آموزشگران دورههای آموزش ضمن خدمت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بر اساس سطح اول و دوم الگوی کرک پاتریک بود. در ارزیابی این دورهها ابعاد مختلفی بررسی شد ولی به علت گستردگی مطالب در این مقاله فقط دانش و مهارت اکتسابی کارکنان و توانمندی آموزشگران دورههای آموزشی بررسی شده است. کارکنان شرکتکننده در دورههای آموزشی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، جامعه آماری این پژوهش میباشند. حجم نمونه این پژوهش با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم برابر با 173 نفر بوده است. دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شده و از طریق آزمونهای آماری t تک نمونهای، t مستقل، تحلیل واریانس و آزمون همبستگی اسپیرمن با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل گردید. بر اساس یافته ها، کیفیت دوره های آموزشی در مؤلفههای افزایش دانش و مهارت اکتسابی کارکنان و کیفیت توانمندی آموزشگران در سطح نسبتاً مطلوب ارزیابی شده است. از بین عوامل دموگرافیک هیچکدام تأثیرگذار نبوده است.
پرونده مقاله
دانشگاه کارآفرین کشاورزی نهاد مهمی برای توسعه اقتصادی و تغییر اجتماعی اثربخش است. وضعیت نابسامان بیکاری فارغالتحصیلان کشاورزی گویای فاصله زیاد دانشگاههای موجود کشور با دانشگاه کارآفرین میباشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع فراروی ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی و من چکیده کامل
دانشگاه کارآفرین کشاورزی نهاد مهمی برای توسعه اقتصادی و تغییر اجتماعی اثربخش است. وضعیت نابسامان بیکاری فارغالتحصیلان کشاورزی گویای فاصله زیاد دانشگاههای موجود کشور با دانشگاه کارآفرین میباشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع فراروی ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی در کشور صورت گرفت. در این پژوهش از روش تحقیق نظریه بنیادی یا داده بنیان استفاده شد که در آن گرد آوری اطلاعات موردنیاز با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه ای باز با نمونه ای شامل 37 نفر از اعضای هیأتعلمی دانشکده ها و دانشگاه های کشاورزی و منابع طبیعی کشور صورت گرفت. با کدگذاری باز محتوای متن مصاحبه ها تعداد 149 گزاره مفهومی در ارتباط با موانع ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی استخراج شد. مفاهیم طی سلسلهمراتب کد گذاری در نظریه مبنایی در قالب 17 گزاره مقوله ای و سه دسته موضوعی شامل موانع انسانی، غیرانسانی و راهبرد ی و زیر بنایی گروه بندی شدند که هر یک جنبه ای از موضوع موردبررسی را بیان می کنند. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین موانع در مسیر ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی در دو بخش "زیربنایی و راهبردی" و "ارتباطی" قرار دارند.
پرونده مقاله
در سالهای اخیر مشاهده میشود که دانشآموختگان دانشگاهها بهطورجدی علاقهمند به ایجاد کسبوکارهای مستقل هستند؛ بنابراین نیاز به دانشآموختگان و دانشجویان کارآفرین افزایش یافته است بهنحویکه هدف بسیاری از دانشگاههای معتبر جهان پرورش دانشجویان و دانشآموختگان کارآفرین چکیده کامل
در سالهای اخیر مشاهده میشود که دانشآموختگان دانشگاهها بهطورجدی علاقهمند به ایجاد کسبوکارهای مستقل هستند؛ بنابراین نیاز به دانشآموختگان و دانشجویان کارآفرین افزایش یافته است بهنحویکه هدف بسیاری از دانشگاههای معتبر جهان پرورش دانشجویان و دانشآموختگان کارآفرین بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر مهارتهای کارآفرینی دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه فنی و حرفهای در استان تهران انجام شده است. جامعه آماری تحقیق، کلیه دانشجویان رشته کشاورزی شاغل به تحصیل در دانشگاه فنی و حرفه ای استان تهران (آموزشکدههای فنی و کشاورزی پسران شهریار، دماوند و پاکدشت) بوده است که 277 نفر از آنها با استفاده از فرمول کوکران و از طریق نمونه گیری طبقهای با انتساب متناسب بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی صوری آن با استفاده از نظرات گروهی از صاحبنظران و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ در بازه 88/0- 73/0 مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از تأثیر جمعی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته از طریق رگرسیون چندگانه حاکی از آن است که متغیرهای عوامل شخصیتی، روشهای آموزشی، محتوای آموزشی و عوامل مدیریتی %6/65 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکنند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان میدهد که بیشترین اثر مستقیم مربوط به متغیر محتوای آموزشی با ضریب p= 0/632 و بیشترین تأثیر غیرمستقیم مربوط به متغیر عوامل مدیریتی با ضریب p= 0.184 می باشد. همچنین متغیرهای محتوای آموزشی، عوامل شخصیتی و روشهای آموزشی بیشترین تأثیر را بر مهارتهای کارآفرینی داشتهاند
پرونده مقاله
توسعه بخش کشاورزی زمینه ساز فعالیت و پیشرفت سایر بخشهاست. بر این اساس، هدف اصلی این پژوهش که بهصورت پیمایش انجام شده، تبیین بازدارنده های توسعه کشاورزی شهرستان رستم در استان فارس بود. جامعه آماری تحقیق شامل کشاورزان دهستان رستم دو از توابع شهرستان رستم بودند. برای این چکیده کامل
توسعه بخش کشاورزی زمینه ساز فعالیت و پیشرفت سایر بخشهاست. بر این اساس، هدف اصلی این پژوهش که بهصورت پیمایش انجام شده، تبیین بازدارنده های توسعه کشاورزی شهرستان رستم در استان فارس بود. جامعه آماری تحقیق شامل کشاورزان دهستان رستم دو از توابع شهرستان رستم بودند. برای این منظور، ابتدا تعداد خانوار روستاهای بالای بیست خانوار (10 روستا) در دهستان مذکور شمارش شدند (672 خانوار)، آنگاه بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 220 خانوار بهعنوان نمونه برآورد و بهصورت انتساب متناسب در بین روستاهای مذکور توزیع شدند. پرسشنامه مهمترین ابزار جمع آوری دادهها در تحقیق حاضر بود. روایی صوری پرسشنامه توسط پانلی از متخصصان مربوطه تأیید شد و پایایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (83/0=α) تأیید گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل عاملی بهره گرفته شد. در این زمینه ابتدا بهمنظور اندازه گیری انسجام درونی گویه ها از آزمون KMO و آماره بارتلت استفاده شد. نتایج حاصل از محاسبات نشان داد که انسجام درونی گویه ها برای بهرهگیری از تکنیک تحلیل عاملی مناسب (KMO برابر با 706/0) و آماره بارتلت معنادار (001/0=p) است. با توجه به ملاک کِیسر، دَه عامل با مقدار ویژه بالاتر از یک استخراج شده که 49/58 درصد از واریانس کل عامل ها را تبیین میکنند. این دَه عامل با نامهای، اقتصادی، اجتماعی، تسهیلاتی، آب، آموزشی- ترویجی، سازمانی- مدیریتی، سرمایه ای، برنامهریزی، مشارکتی و فنی بهعنوان بازدارنده های توسعه کشاورزی در منطقه موردمطالعه نامگذاری شدند. در پایان با توجه به نتایج مطالعه، پیشنهادهایی برای فائق آمدن بر توسعهنیافتگی کشاورزی منطقه ارائه گردید.
پرونده مقاله