• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی تأثیر ابتکار‌ عمل فردی و تنوع مهارت بر خلاقیت کارکنان، با نقش تعدیل گری اختصاصی بودن دانش و منابع خلاق
        حسن یوسفی فر یعقوب مهارتی محمد مهدی فراحی
        هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر ابتکار‌عمل فردی و تنوع مهارت بر خلاقیت با در نظر گرفتن نقش تعدیل گری اختصاصی بودن دانش و منابع خلاق است.روش: این پژوهش از لحاظ ماهیت کاربردی و از نظر نوع تحقیق پیمایشی است. برای این منظور تعداد 220 نفر از کارکنان مجموعه شهرداری بجنور چکیده کامل
        هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر ابتکار‌عمل فردی و تنوع مهارت بر خلاقیت با در نظر گرفتن نقش تعدیل گری اختصاصی بودن دانش و منابع خلاق است.روش: این پژوهش از لحاظ ماهیت کاربردی و از نظر نوع تحقیق پیمایشی است. برای این منظور تعداد 220 نفر از کارکنان مجموعه شهرداری بجنورد بر اساس جدول مورگان و بصورت نمونه‌گیری تصادفی به‌عنوان نمونه مورد مطالعه انتخابگردیده‌اند و به بررسی این ابعاد در بین آنها پرداخته‌شده‌است. برای گرد‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد که روایی محتوایی آن با نظر خبرگان و روایی سازه‌ای آن به‌کمک تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ تأیید گردید. روش تحلیل مورد استفاده در این پژوهش بر اساس مدل معادلات ساختاری و نرم‌افزار آموس‌‌16است.یافته‌ها: در رابطه بین ابتکار‌عمل و تنوع مهارت با خلاقیت، مقدار ضریب رگرسیونی و عدد معناداری به ترتیب 45/0 و 18/0 و260/3 و 014/2 بدست آمد که مؤید وجود رابطه مثبت و معنادار بین این دو متغیر با خلاقیت است. نتایج تحلیل تعدیلگری، نقش تعدیلگری منابع خلاق را در رابطه بین ابتکار‌عمل و خلاقیت و همچنین نقش تعدیلگری اختصاصی بودن دانش را در رابطه بین تنوع مهارت و خلاقیت تأیید نکرد. اما وجود منابع خلاق در رابطه بین ابتکار‌عمل فردی و خلاقیت با مقدار  387/0 و اختصاصی بودن دانش در رابطه بین تنوع مهارت و خلاقیت با مقدار  288/0- نقش تعدیلگری داشتند.نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از اجرای تحقیق نشان می‌دهد که ابتکارعمل فردی و تنوع مهارت اثر مثبت و معنی‌داری بر خلاقیت فردی دارند و همچنین وجود منابع خلاق رابطه بین ابتکار‌‌‌عمل فردی و خلاقیت را تقویت و اختصاصی بودن دانش رابطه بین تنوع مهارت و خلاقیت را تضعیف می‌کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ساختمان دانشکده معماری، زمینه پرورش خلاقیت دانشجویان معماری
        فلورا فکوریان مهدی حمزه نژاد
        زمینه: امروزه طراحی مجموعه های دانشگاهی مناسب به منظور ارتقا کیفیت آموزشی و افزایش خلاقیت دانشجویان از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیای از روانشناسان محیط و طراحان فضاهای آموزشی اعتقاد دارند محیط فیزیکی دانشگاه باید چنان سازماندهی گردد که هر فرد با توجه به توانایی ها ی خ چکیده کامل
        زمینه: امروزه طراحی مجموعه های دانشگاهی مناسب به منظور ارتقا کیفیت آموزشی و افزایش خلاقیت دانشجویان از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیای از روانشناسان محیط و طراحان فضاهای آموزشی اعتقاد دارند محیط فیزیکی دانشگاه باید چنان سازماندهی گردد که هر فرد با توجه به توانایی ها ی خود به انجام فعالیت و یادگیری تشویق گردد.هدف: پژوهش حاضر به دنبال بررسی طراحی و برنامه ریزی محیط های آموزشی معماری است و برای دستیابی به این هدف به مقایسه تطبیقی مولفه های موثر بر ابعاد تاثیر گذار خلاقیت دانشجویان در طراحی چهار پردیس معماری: علم و صنعت، هنر اسلامی تبریز، باهنر کرمان و هنر اصفهان متمرکز است. روش: پژوهش به روش نیمه تجربی انجام شد. جامعه آماری دانشجویان برتررشته معماری دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه های نامبرده بودند. در انتخاب دانشگاه ها تلاش شد دو نمونه سنتی و مدرن از دو دسته بندی متفاوت تاریخی و طبیعی استفاده گردد .بررسی نمونه ها همراه با تحلیل کیفی می باشد. در نهایت طرح نهایی ارشد دانشجویان ممتاز این دانشگاه ها انتخاب شد و تاثیر گذاری محیط ها در خلاقیت طرح ها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج هر مرحله از تحقیق در جلسات بارش افکار توسط گروه متمرکز 6 نفره از نخبگان مرتبط با آموزش معماری و با استفاده از کاربرد روش دلفی توسط نگارندگان مورد مداقه قرار گرفت. یافته: با تاکید بر فائق آمدن بر نیازهای نگرش خلاق دبلیو سانتراک: (آمادگی، رسیدگی و تحقیق، نهفتگی، ایستادگی، بصیرت)، به تعمیم رفتارهای یک جوان در حالات مختلف (کودک، بالغ، والد) پرداخته است. در مرحله بعد با کسب شناخت کافی از نحوه بروز رفتارها به بیان کالبد و عملکرد مورد نیاز با آن پرداخته شده است. نهایتا تمامی فضاهای نامبرده از جهت تاثیر بر خلاقیت یک دانشجوی برتر مقطع ارشد معماری با توجه به ویژگی های "بداعت و صراحت فضایی، دسترسی و انسداد، هندسه آفاقی و انفسی، فضاهای تعامل جمعی، فن آوری جدید و ارتباط با طبیعت" مورد بررسی کیفی قرار گرفته اند. نتیجه گیری: پردیس های جانمایی شده در بافت قدیم شهری که تغییر کاربری داده اند محیط مناسب تری را برای یادگیری فراهم نموده و بر خلاقیت افراد تاثیر بیشتری دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - اجرای استراتژی و عملکرد با توجه به نقش‌ تعدیل‌گرهای خلاقیت و ‏آموزش اصول برنامه‌ریزی استراتژیک
        سحر احمدیان بهناز خوش‌طینت
        چکیدهزمینه: این پژوهش در زمینه مدیریت استراتژیک و بعد اجرای استراتژی می‌باشد. علی‌رغم اهمیت اجرای استراتژی، اکثر تحقیقات انجام شده در زمینه مدیریت استراتژیک بر برنامه‌ریزی استراتژیک اختصاص یافته‌است و اجرای استراتژی تحقیقات اندکی را به خود اختصاص داده‌است. لذا این پژ چکیده کامل
        چکیدهزمینه: این پژوهش در زمینه مدیریت استراتژیک و بعد اجرای استراتژی می‌باشد. علی‌رغم اهمیت اجرای استراتژی، اکثر تحقیقات انجام شده در زمینه مدیریت استراتژیک بر برنامه‌ریزی استراتژیک اختصاص یافته‌است و اجرای استراتژی تحقیقات اندکی را به خود اختصاص داده‌است. لذا این پژوهش بر بعد اجرای استراتژی در مدیریت استراتژیک تمرکز کرده است. هدف: این تحقیق با هدف بررسی عوامل موثر بر اجرای صحیح استراتژی‌ و تاثیر آن بر عملکرد دانشگاه‌ آزاد اسلامی ایجاد شده‌است. روش پژوهش: این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر روش گردآوری اطلاعات از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی، و ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه بوده‌است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل ریاست و کلیه معاونان و مدیران یک واحد از دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. برای تجزیه و تحلیل آماری از نرم‌افزار PLS استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که در تمام فرضیه‌ها ضرایب معناداری z از 1.761 بیشتر بوده و همچنین ضریب معناداری z مربوط به متغیرتعدیل‌گر آموزش اصول برنامه- ریزی استراتژیک ۲.۶۲ محاسبه و برای انعطاف پذیری استراتژیک عدد ‎ ‎ ۳.۱۴ محاسبه شده است. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای تخصیص منابع، رهبری سازمانی، و مشارکت کارمندان بر اجرای صحیح استراتژی‌های تدوین‌شده تاثیر دارد و متغیر آموزش اصول برنامه‌ریزی استراتژیک تاثیر مشارکت کارمندان بر اجرای صحیح برنامه‌ریزی استراتژیک را افزایش می‌دهد و متغیر‌ خلاقیت و انعطاف‌پذیری استراتژیک تاثیر اجرای صحیح استراتژی بر عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی را افزایش می‌دهد. کلیدواژه‌ها: اجرای استراتژی، خلاقیت، عملکرد، مدیریت استراتژیک پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارائه مدلی برای توسعه خلاقیت فردی و سازمانی بر مبنای نقش پیوند شبکه اجتماعی و تعهد سازمانی کارشناسان ترویج کشاورزی استان اصفهان
        پروین حاجی آقا امیر علم بیگی سیداحمدرضا پیش بین سارا جلیلیان
        زمینه: به دنبال پیچیدگی تغییرات جوامع، بالتبع سازمان‌ها در آینده‌ای نه‌چندان دور تنها زمانی قادر به ادامه حیات خود خواهند بود که قادر باشند از قابلیت‌ها، تعهد و ظرفیت نیروی انسانی خود در تمامی سطوح سازمان بهره لازم را ببرند. هدف: تحقیق حاضر با هدف ارائه مدلی برای توسعه چکیده کامل
        زمینه: به دنبال پیچیدگی تغییرات جوامع، بالتبع سازمان‌ها در آینده‌ای نه‌چندان دور تنها زمانی قادر به ادامه حیات خود خواهند بود که قادر باشند از قابلیت‌ها، تعهد و ظرفیت نیروی انسانی خود در تمامی سطوح سازمان بهره لازم را ببرند. هدف: تحقیق حاضر با هدف ارائه مدلی برای توسعه خلاقیت فردی و سازمانی بر مبنای نقش پیوند شبکه اجتماعی و تعهد سازمانی کارشناسان ترویج کشاورزی استان اصفهان انجام شدروش: تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را 170 نفر از کارشناسان میدانی ترویج کشاورزی استان اصفهان تشکیل می‌دهند که از بین آن‌ها 130 نفر به صورت تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه‌ای بود که روایی آن به روش صوری و تشخیصی و پایایی آن به کمک ضریب تتای ترتیبی تأیید شد. روش غالب آماری مدل‌سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی بود.یافته‌ها: یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد تاثیر پیوند شبکه اجتماعی و تعهد سازمانی بر خلاقیت فردی و سازمانی مثبت و معنی‌دار می‌باشند. همچنین مشخص شد ارائه مدلی برای توسعه خلاقیت فردی و سازمانی بر اساس تأثیر پیوند شبکه اجتماعی بر متغیر میانجی تعهد سازمانی با ضریب مسیر 153/0 بر خلاقیت فردی و ضریب 236/0 نیز بر خلاقیت سازمانی دارای تأثیر غیرمستقیم در جامعه موردبررسی می‌باشد. بنابراین می‌توان گفت که پیوند شبکه اجتماعی با تعهد سازمانی دارای رابطه‌ی مثبت و معنی‌دار است و به‌واسطه تعهد سازمانی نتیجه مثبتی بر بروز رفتار خلاقانه در جامعه موردمطالعه دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی رابطه بین مدیریت دانش و کارآفرینی استراتژیک مبتنی بر میانجی‌گری نوآوری سازمانی(مطالعه موردی: سازمان آموزش و پرورش فارس)
        مهدی امیری
        هدف: رابطه‌ی بین مدیریت دانش و کارآفرینی استراتژیک مبتنی بر میانجی‌گری نوآوری سازمانی می‌باشد. روش: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر شیراز بودند که در سال 1396 در این سازمان مشغول به کار بودند که با استفاده از روش نمونه چکیده کامل
        هدف: رابطه‌ی بین مدیریت دانش و کارآفرینی استراتژیک مبتنی بر میانجی‌گری نوآوری سازمانی می‌باشد. روش: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر شیراز بودند که در سال 1396 در این سازمان مشغول به کار بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از جدول مورگان تعداد 100 از بین این کارکنان انتخاب شده‌اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌‌های مدیریت دانش همتی، پرسشنامه نوآوری سازمانی جرفی و همکاران و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی رابینز و کولتر به تریب با ضریب آلفای کرونباخ 86/.، 78/. و 78/. بوده و روایی این سه پرسشنامه نیز توسط متخصصان تأیید شده است. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق مبین ارتباط مثبت و معنادار بین مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی و بین مدیریت دانش با نوآوری سازمانی ارتباط بوده است و ضرایب علی مسیرهای بین سه سازه پژوهش نشان از تأثیر مستقیم و تأثیر غیرمستقم مدیریت دانش بر کارآفرینی استراتژیک سازمانی کارکنان دارد. شاخص های کلی نشان از برازش خوب مدل ارائه شده، توسط داده ها دارد. نتیجه‌گیری: نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای خلق دانش و بکارگیری دانش بیشترین همبستگی چندگانه را با پیش بینی نوآوری سازمانی و همچنین متغیرهای تسهیم دانش و بکارگیری دانش بیشترین همبستگی چندگانه را با پیش بینی کارآفرینی استراتژیک سازمانی کارکنان داشته‌اند. نتیجه آزمون تی گروه های مستقل در خصوص متغیر جنسیت و آزمون آنوا در خصوص متغیرهای سن و سابقه کار نشان داد که از لحاظ کارآفرینی استراتژیک سازمانی و نوآوری سازمانی که بین نظر کارکنان مرد و زن در سطح 05/0تفاوت معناداری وجود ندارد ولی بر حسب متغیر تعدیل کننده میزان تحصیلات کارکنان، تفاوت معناداری بین میانگین نمره کارآفرینی استراتژیک سازمانی و نوآوری سازمانی کارکنان در سطح 05/0 وجود دارد و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که افراد با مدرک کارشناسی ارشد، کارآفرینی استراتژیک سازمانی و نوآوری سازمانی بالاتری نسبت به دیگر کارکنان سازمان آموزش و پرورش فارس داشته اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی رابطه هوش معنوی حسابداران و کیفیت صورتهای مالی
        متینه پارسیان رحمت الله محمدی پور سید کیوان خاتمی
        زمینه: تاثیر انواع هوش بر عملکرد در حوزه های مختلف بررسی شده است. در این میان هوش معنوی و ابعاد آن موضوع جالب توجهی است که به تازگی در حوزه مالی رفتاری نیز تاثیر آن بر متغیرهای مختلف بررسی می شود که در این تحقیق کیفیت صورتهای مالی به عنوان متغیر وابسته مد نظر است. نتایج چکیده کامل
        زمینه: تاثیر انواع هوش بر عملکرد در حوزه های مختلف بررسی شده است. در این میان هوش معنوی و ابعاد آن موضوع جالب توجهی است که به تازگی در حوزه مالی رفتاری نیز تاثیر آن بر متغیرهای مختلف بررسی می شود که در این تحقیق کیفیت صورتهای مالی به عنوان متغیر وابسته مد نظر است. نتایج تحقیقات قبلی نشان داده است که متغیرهای انواع هوش در سایه مدیریت خلاقانه و مبتکرانه تقویت می شوند.هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه هوش معنوی حسابداران و کیفیت صورت‌های مالی می‌پردازد.روش: جهت گردآوری مبانی نظری اطلاعات در خصوص تبیین ادبیات موضوع تحقیق از روش کتابخانه‌ای و مطالعات اسنادی استفاده شده است و برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز، برای پردازش فرضیات تحقیق به منظور گردآوری داده‌ها برای متغیرها علاوه بر پرسشنامه از سایت کدال استفاده گردید. روش آزمون فرضیه‌ها در مطالعه حاضر با استفاده از معادلات ساختاری به کمک نرم افزار Smart-Pls2 می باشد. یافته‌ها: آزمون فرضیه‌ها نشان داد بین هوش معنوی حسابداران و کیفیت صورت‌های مالی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین هوشیاری، جهت گیری درونی، معنا و مفهوم، حقیقت و صداقت و تمامیت و کلیت حسابداران با کیفیت صورت‌های مالی رابطه معناداری وجود دارد. از سوی دیگر بین خوبی و وجود و شخصیت حسابداران با کیفیت صورت‌های مالی رابطه معناداری وجود ندارد.نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می‌توان نتیجه گرفت که ابعاد هوش معنوی در حسابداران بر کیفیت صورت‌های مالی اثرگذار است که این موضوع می طلبد که مدیران شرکتها در سایه ابتکار و نوآوری کمک کنند تا ابعاد هوش معنوی تقویت شده که بتوان در راستای تقویت کیفیت صورتهای مالی از آن بهره برد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی رابطه سرمایه انسانی با خلاقیت و نوآوری کارکنان مدارس ‏دولتی شهر تهران
        لطف اله عباسی سروک مریم باقری فرشته کردستانی
        هدف: پژوهش حاضر با هدف‎ ‎بررسی رابطه سرمایه انسانی با خلاقیت و نوآوری کارکنان مدارس دولتی شهر تهران انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده است و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان مدارس شهر تهران به تعداد 55888 نفر بوده که نمونه پژوهش با است چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر با هدف‎ ‎بررسی رابطه سرمایه انسانی با خلاقیت و نوآوری کارکنان مدارس دولتی شهر تهران انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده است و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان مدارس شهر تهران به تعداد 55888 نفر بوده که نمونه پژوهش با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 381 نفر از آنان انتخاب شد. جهت جمع‌آوری داده ها از پرسشنامه سرمایه انسانی و پرسشنامه نوآوری استفاده شد. داده‌های حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، t تک نمونه‌ای تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج حاص از پژوهش نشان داد، میانگین متغیرهای سرمایه انسانی و خلاقیت و نوآوری بالاتر از حد متوسط بوده است. همچنین سرمایه انسانی با خلاقیت (21/0 r=‎ ) و نوآوری کارکنان (38/0 r=‎ )، با یکدیگر رابطه مثبت و معناداری (001/0> P ) دارد. خلاقیت با نوآوری با ضریب همبستگی(63/0 r=‎ ) نیز با یکدیگر رابطه مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: سرمایه‌های انسانی و تمامی ابعاد آن با خلاقیت و نوآوری کارکنان رابطه مثبت و معناداری دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر بی‌تفاوتی سازمانی با نقش میانجی خلاقیت کارکنان (مورد مطالعه:کارکنان دانشگاه لرستان)
        ایرج نیک پی مریم زندکریمی
        هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر بی‌تفاوتی سازمانی با نقش میانجی‌ خلاقیت در میان کارکنان دانشگاه لرستان انجام شد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیۀ کارکنان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1396 به تعداد 575 نفر چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر بی‌تفاوتی سازمانی با نقش میانجی‌ خلاقیت در میان کارکنان دانشگاه لرستان انجام شد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیۀ کارکنان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1396 به تعداد 575 نفر تشکیل داد. نمونۀ آماری 234 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش طبقه‌ای با حجم متناسب انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های رهبری تحول‌آفرین بس و آوولیو(2000) با آلفای(92/0)، بی‌تفاوتی سازمانی دانایی‌فرد، حسن-زاده و سالاریه (1389) با آلفای(95/0) و خلاقیت تورنس(1974) با آلفای(97/0) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی smartpls2استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که رهبری تحول‌آفرین به صورت مستقیم(446/0-=β) بر بی‌تفاوتی سازمانی تأثیرگذار است. رهبری تحول‌آفرین به صورت مستقیم(426/0=β) بر خلاقیت تأثیرگذار است. خلاقیت به صورت مستقیم(456/0-=β) بر بی‌تفاوتی سازمانی تأثیرگذار است. همچنین تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر بی‌تفاوتی سازمانی به صورت مستقیم(446/0-=β) و غیرمستقیم(194/0-=β) توسط متغیر میانجی، خلاقیت با (64/0- =β)تبیین شد. نتیجه‌گیری: در این رابطه زمانی‌که خلاقیت به عنوان متغیر میانجی وارد معادله می‌شود، دارای قدرت بیشتری است. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که رهبری تحول‌آفرین با نقش میانجی‌ خلاقیت موجب کاهش بی‌تفاوتی سازمانی در میان کارکنان می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - فراتحلیل روانشناختی رابطه فرم و عملکرد در فرآیند طراحی معماری از منظر خلاقیت
        حسین رضایی غزال کرامتی مزین دهباشی شریف
        زمینه: معماری یکی از حوزه‌‌های تأتیرگذار انسانی است که ماهیت آن در هر صورت به طراحی و فرآیند طراحی باز می‌‌گردد و بنابراین نقش خلاقیت در ایعاد مختلف آن انکارناپذیر می‌‌باشد. طراحی نیز در مفهوم عام آن یک تلاش انگیزشی برای رفع نیازهای انسانی بوده که در مقیاس معماری و به ص چکیده کامل
        زمینه: معماری یکی از حوزه‌‌های تأتیرگذار انسانی است که ماهیت آن در هر صورت به طراحی و فرآیند طراحی باز می‌‌گردد و بنابراین نقش خلاقیت در ایعاد مختلف آن انکارناپذیر می‌‌باشد. طراحی نیز در مفهوم عام آن یک تلاش انگیزشی برای رفع نیازهای انسانی بوده که در مقیاس معماری و به صورت کلان با دو رکن اساسی فرم و عملکرد سر و کار داشته و چگونگی و چرایی رابطه این ارکان بنا به ماهیت معماری از دیرباز مطرح بوده است. لذا توجه به نقش بارز خلاقیت معمارانه در بازشناسی و بازتعریف این رابطه اساسی، حائز اهمیت می‌‌باشد. هدف: هدف اصلی این تحقیق، واکاوی چیستی رابطه فرم و عملکرد از یک سو و تبیین مولفه‌‌های موثر بر آن از سوی دیگر با بهره‌‌گیری از نگرشی مبتنی بر شناخت ابعاد و مراتب وجودی انسان به عنوان کاربر آثار معماری و تعیین نقش خلاقیت در این رابطه است. روش: تحقیق کیفی حاضر با استفاده از یک روش توصیفی و متعاقباً تحلیل محتوای کیفی تحت رویکردی تطبیقی - تفسیری به شناسایی متغیرهای اساسی موجود در نظریات مطرح در باره نسبت فرم و عملکرد معماری پرداخته و با استدلال منطقی و تفکر انتقادی، سعی بر تدقیق و بازتعریف روابط بین آنها داشته است. از آنجایی که نتایج این تحقیق با اتکا به فرآیندهای تحلیلی رهیافته به نظریات محققین و نظریه‌‌پردازان پیشین استوار می‌‌گردد، لذا می‌‌توان آن را یک فراتحلیل کیفی دانست که عطف به وجوه مورد تمرکز پژوهش، دارای ابعاد انسانشناختی است. نتیجه‌‌گیری: با توجه به قرابت محتوایی در مفاهیم طراحی و خلاقیت بویژه در حوزه‌‌های هنری از جمله معماری، به نظر می‌‌رسد که بتوان در تبیین جامع رابطه فرم و عملکرد از مفهوم خلاقیت بهره گرفته و نهایتا بر این مبنا، مدل مفهومی و متعاقباً نظریه‌‌ای ارائه نمود که نسبت به موارد پیشین دارای جامعیت بوده و کاستی‌‌‌‌های موجود در آنها را مرتفع سازد. با این مضمون که فرم بر مبنای خواهش‌‌های متعدد انسان خلق می‌‌شود و به واسطه تأمین عملکردها و فراعملکردها متناسب با ابعاد مختلف خلاقیت به کار رفته در حصول آن، ارضاء نیازهای اولیه و ثانویه بشر را در مراتب مختلف ممکن می‌‌نماید. پرونده مقاله