این پژوهش به منظور تبیین سبکهای مدیریت بدن با رویکردهای اجتماعی-فرهنگی در بین شهروندان زن در شهر تهران صورت گرفته است. روش تحقیق ترکیبی (مرحله اول کیفی و مرحله دوم کمی) بوده است. در مرحله اول، ۳۵۰ منبع چاپی و دیجیتالی در حوزه سبک زندگی و مدیریت بدن و ظاهرآرایی بانوان ب چکیده کامل
این پژوهش به منظور تبیین سبکهای مدیریت بدن با رویکردهای اجتماعی-فرهنگی در بین شهروندان زن در شهر تهران صورت گرفته است. روش تحقیق ترکیبی (مرحله اول کیفی و مرحله دوم کمی) بوده است. در مرحله اول، ۳۵۰ منبع چاپی و دیجیتالی در حوزه سبک زندگی و مدیریت بدن و ظاهرآرایی بانوان با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی از نوع هدفمند برای این تحقیق انتخاب شدند. روش شناسی پژوهش حاضر روش شناسی کیفی (تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی) است و از تکنیک فیشها، فرمها و جداول محقق ساختهای و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نظام مقولهای استقرایی استفاده شد.در مرحله دوم، با بهره گیری از روش کمی (توصیفی-پیمایشی) از 384 نفر از شهروندان زن در شهر تهران با ابزار پرسشنامه، نظرخواهی به عمل آمد. روش نمونه گیری دراین مرحله احتمالی از نوع خوشهای چند مرحلهای بوده است. روایی و پایایی در هر دو مرحله مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss و AMOS استفاده گردید. یافتههای به دست آمده، در قالب دو سبک مدیریت بدن (ابزاری شدن و هویت بابی) و تاکید بر تاثیر رویکردهای اجتماعی و فرهنگی بر سبکهای مدیریت بدن بوده است. البته در رویکرد اجتماعی خود نمایشی و در رویکرد فرهنگی بدن به عنوان سرمایه نمادین بیشترین سهم را در سبک مدیریت بدن شهروندان زن در شهر تهران داشته است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر، با هدف بررسی ارتباط بین نگرش دانشآموزان پایه ششم ابتدایی منطقه4 شهر تهران نسبت به مفاهیم آموزش برای توسعه پایدار درشش مقوله اصلی (انواع انرژی، صرفه جویی در مصرف و بازیافت، تنوع زیستی و اجتماعی، وابستگی متقابل، عدم خشونت، مشارکت اجتماعی در حفاظت از محیط زیست چکیده کامل
پژوهش حاضر، با هدف بررسی ارتباط بین نگرش دانشآموزان پایه ششم ابتدایی منطقه4 شهر تهران نسبت به مفاهیم آموزش برای توسعه پایدار درشش مقوله اصلی (انواع انرژی، صرفه جویی در مصرف و بازیافت، تنوع زیستی و اجتماعی، وابستگی متقابل، عدم خشونت، مشارکت اجتماعی در حفاظت از محیط زیست و تغذیه پایدار) با فرهنگ شهروندی در سه زمینه مسئولیتپذیری، مشارکت پذیری و قانونمداری آنان در سال تحصیلی 98-99 به منظور پاسخگویی به نارسایی ها و نیازهای آموزشی کشورمان در این زمینه، صورت پذیرفت. تحقیق مورد نظر با انجام پیمایش با نمونه گیری در دسترس از جامعه آماری، شامل دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی مدارس دولتی منطقه 4 شهر تهران (حجم نمونه= 375 نفر) و سنجش نگرش زیستی و اجتماعی آنها با میانگین های 4.35 و 3.54 از 5 انجام شد. ابزار اندازه گیری، شامل دو پرسشنامه استاندارد، برای سنجش نگرش پایداری و فرهنگ شهروندی است. به منظور آزمون فرضیهها از نرم افزار spss25 و smart-pls3استفاده گردید. نتایج نشان داد بین نگرش (زیستی و اجتماعی) نسبت به مفاهیم توسعه پایدار و فرهنگ شهروندی و مولفههای آن رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و بیشتر از 85 درصد تغییرات فرهنگ شهروندی در ارتباط با نگرش زیستی و نگرش اجتماعی نسبت به مفاهیم توسعه پایدار میباشد.
پرونده مقاله
با توجه به اهمیت شناخت عوامل موثر بر آسیبهای فرهنگی و اجتماعی در محیطهای شهری این تحقیق با هدف بررسی نقش مدیران شهری در پیشگیری از آسیبهای فرهنگی و اجتماعی با تاکید براماکن بیدفاع شهری صورت پذیرفته است. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام پذیرفته و چکیده کامل
با توجه به اهمیت شناخت عوامل موثر بر آسیبهای فرهنگی و اجتماعی در محیطهای شهری این تحقیق با هدف بررسی نقش مدیران شهری در پیشگیری از آسیبهای فرهنگی و اجتماعی با تاکید براماکن بیدفاع شهری صورت پذیرفته است. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام پذیرفته و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از تعداد 95 نفر از مدیران شهری گردآوری و به کمک نرم افزار spss23 تجزیه و تحلیلی گردیده است. در این پژوهش آسیبهای اجتماعی و فرهنگی به عنوان متغیر مستقل مطرح بوده و نقش مدیران شهری با شاخصهای (فعالیتهای فرهنگی -فعالیتهای آموزشی -فعالیتهای اجتماعی و فعالیتهای اجرایی) به عنوان متغیر وابسته مطرح است. بر اساس نتایج تحقیق بین مجموعه متغیرهای مستقل (فعالیتهای فرهنگی، فعالیتهای اجتماعی، فعالیتهای آموزشی، فعالیتهای اجرایی) و متغیر وابسته تحقیق (آسیبهای فرهنگی و اجتماعی) همبستگی متوسطی وجود دارد. اما مقدار ضریب تعدیل شده (R2) که برابر با 183/0 میباشد که نشان میدهد 3/18 درصد از کل آسیبهای فرهنگی و اجتماعی وابسته به متغیرهای مستقل تحقیق (فعالیتهای فرهنگی، فعالیتهای اجتماعی، فعالیتهای آموزشی، فعالیتهای اجرایی) میباشد. بنابراین میزان تاثیر متغیرهای مستقل بر وابسته 3/18 درصد میباشد. براین اساس مدیران شهری نقش موثری در پیشگیری از آسیبهای فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر اماکن بیدفاع شهری در شهر تهران دارند.
پرونده مقاله
این تحقیق در راستای بررسی تاثیر سواد فرهنگی مدیران مدارس بر کیفیت یادگیری دانش آموزان مقطع متوسطه آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع ه چکیده کامل
این تحقیق در راستای بررسی تاثیر سواد فرهنگی مدیران مدارس بر کیفیت یادگیری دانش آموزان مقطع متوسطه آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه مدیران مدارس مقطع متوسطه آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران میباشند که تعداد آنها حدودا 400 نفر میباشد. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده میباشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوة نمونه گیری مندرج در جدول مورگان (تعداد 120 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در چهار بعد و 24 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینهای لیکرت، و گویههای مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف دادهها در دو بخش متغیرهای زمینهای و متغیرهای اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیهها از آزمون آزمون کا اسکوئر (کای دو) استفاده شده است. با توجه به دادههای تحقیق میتوان گفت، بین سواد فرهنگی مدیران مدارس و کیفیت یادگیری دانش آموزان مقطع متوسطه آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران رابطه مثبت و معنی داری وجوددارد.
پرونده مقاله
رشد روزافزون شهرنشینی و تعداد سکونتگاههای انسانی، مبتنی بر زیست شهری مدل، به همراه درهم آمیختگی فرهنگی موجب، پدیدارشدن مسائل پیچیده و جدیدی در تعاملات انسانی شده است. سرشت انسان در فضای شهری در قاب فیزیک و کالبد آن، تبلور عینی فرهنگ و مداخلات عوامل فرهنگی است. چنانچه م چکیده کامل
رشد روزافزون شهرنشینی و تعداد سکونتگاههای انسانی، مبتنی بر زیست شهری مدل، به همراه درهم آمیختگی فرهنگی موجب، پدیدارشدن مسائل پیچیده و جدیدی در تعاملات انسانی شده است. سرشت انسان در فضای شهری در قاب فیزیک و کالبد آن، تبلور عینی فرهنگ و مداخلات عوامل فرهنگی است. چنانچه میدانید نقشهای اساسی انسان، شهرها را میسازند و انسان با عادات، رفتار، شناخت، انگیزه و فراشناختی خود، به ساماندهی فضای زیست میپردازد. این پژوهش درصدد آشکارسازی تعاملات فرهنگی مدیران شهری با شهروندان در مقیاس منطقه و نواحی شهری است. قابلیتهای هوش فرهنگی ابزار مهمی است که مدیر شهر با بهرهگیری از آن رفتاری متناسب از خود بروز میدهد. مدیران شهری به جهت قرارگیری در محیطی که خرده فرهنگها رخ نشان میدهد با چالشهای فراوانی، مواجه خواهند بود. پراکندگی قومیتی و خرده فرهنگی در تهران و پیرامون آن مسئلهای مهم میباشد، به گونهای که تهران را میتوان موزاییک اقوام ایرانی نامید و در بخش هایی از شهر نیز تمرکزی از قومیتها و گروههای فرهنگی وجود دارد به طور مثال استقرار آذری زبانان در جنوب تهران و کردها در شمال غرب تهران قابل توجه است. مطالعات میدانی محقق نشان میدهد که مراجعات به دوایر مدیریت شهری توسط گروههای قومی و خرده فرهنگی به مسئلهای در خور توجه تبدیل شده است. درنتیجه گیری نهایی میتوان گفت که مدیران فرهنگی منطقه ده شهرداری تهران در تعاملات فرهنگی باشهروندان در بعد شناختی وضعیت مناسبی داشته اما در بعد رفتاری نیاز به افزایش و تصحیح رفتار دارند.
پرونده مقاله
سیر تحولات ساختاری تولید و عرضه محصولات و خدمات در دنیا باعث پیچیدگی در نوع رفتار مصرف کنندگان شده که به طبع سبک زندگی و فرهنگ جوامع را دستخوش تغییر نموده است. نگارندگان این مقاله در این نوشتار تلاش کردهاند با گذری بر مفهوم سبک زندگی و ریختارشناسی آن از فرهنگهای غربی چکیده کامل
سیر تحولات ساختاری تولید و عرضه محصولات و خدمات در دنیا باعث پیچیدگی در نوع رفتار مصرف کنندگان شده که به طبع سبک زندگی و فرهنگ جوامع را دستخوش تغییر نموده است. نگارندگان این مقاله در این نوشتار تلاش کردهاند با گذری بر مفهوم سبک زندگی و ریختارشناسی آن از فرهنگهای غربی و ایرانی، ضرورتی را در تبیین و تدوین دوباره سبک زندگی ایرانی نشان داده و با آزمون آن در سه فرهنگ ایرانی تفاوت مدل را بررسی نمایند.
واکاوی نظریات اندشمندانی چون ماکس وبر، آلفرد آدلر، توریستن وبلن، گئورگ زیمل، پیربوردیو جهت شناخت بهتر مفهوم سبک زندگی و سوقدهی این مطالعات به رابطه دین و سبک زندگی و تشریح آن براساس مدلهای وبر و وبلن، محقق را بر این باور که دین میتواند نقش اصلی و اساسی در ایجاد سبک زندگی ایفا نماید رسانده است و در کشور ایران که دین بر سایر جنبههای فرهنگی غالب است ضرورت تدوین یک سبک زندگی ایرانی اسلامی را نشان خواهد داد. در این تحقیق با استفاده از روش گراندد تئوری و با انجام مصاحبههای عمیق، تعداد 904 دادهی بدست آمده را با نرم افزار مکس کیودا مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با روش کد گذاریهای باز، محوری و انتخابی مدل سبک زندگی ایرانی را ترسیم و سپس این مدل را با 62 شاخص در سه قومیت پارسی و آذری و عربی از طریق نرم افزار ایویوز و دیتا پنل مورد آزمون قرار گرفته است که نتایج آن در فرهنگهای گوناگون تفاوتهایی را در مدل سبک زندگی فرهنگهای ایرانی نشان میدهد که بر همین اساس، نوع نگاه مردم به سبک زندگی متفاوت است.
پرونده مقاله
این تحقیق در راستای بررسی تاثیر سواد فرهنگی کارکنان مراکز فرهنگی شهرداری در توسعه مدیریت محیط زیست شهری در شهرداری منطقه 14 تهران شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع ه چکیده کامل
این تحقیق در راستای بررسی تاثیر سواد فرهنگی کارکنان مراکز فرهنگی شهرداری در توسعه مدیریت محیط زیست شهری در شهرداری منطقه 14 تهران شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه شهروندان ساکن در شهرداری منطقه 14 تهران میباشند که تعداد آنها حدودا 400 هزار نفر میباشد. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده میباشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (بر اساس شیوة نمونه گیری مندرج در جدول مورگان) تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در چهار بعد و 32 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینهای لیکرت، و گویههای مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف دادهها در دو بخش متغیرهای زمینهای و متغیرهای اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیهها از آزمون آزمون کا اسکوئر (کای دو) استفاده شده است. با توجه به دادههای تحقیق میتوان گفت، بین سواد فرهنگی کارکنان مراکز فرهنگی شهرداری و توسعه مدیریت محیط زیست شهری در شهرداری منطقه 14رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
پرونده مقاله