استعاره و کاربرد آن در شعر پایداری در انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی (بر اساس اشعار فرخی یزدی و عبدالجبار کاکایی)
محورهای موضوعی :مرضیه قاسمي جوجیلی 1 , محمدرضا یوسفی 2 * , رضا فهیمی 3
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه قم، قم، ایران. (نویسنده مسؤول)
3 - گروه زبان ادبیات فارسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
کلید واژه: استعاره, شعر پایداری, فرخی یزدی, عبدالجبار کاکایی, ادب معاصر.,
چکیده مقاله :
استعاره یکی از شیوههای پیچیدۀ تفکر و بیان معانی است که نقشی اساسی در آفرینش آثار ادبی و بیان اندیشههای ناگفتنی شاعر ایفا میکند. از دیدگاه بلاغی، استعاره رساتر از تشبیه است به همین جهت در انتقال پیام شاعرانه بهتز نقشآفرینی میکند. ریشۀ این رویکرد در اوضاع سیاسی و اجتماعی موجود، تجربههای شخصی شاعر و گرایشهای فکری و فلسفی او نهفته است. در شعر پایداری، استعاره بهعنوان ابزاری مؤثر برای خلق مضامین ماندگار به کار رفته و ویژگیهای فرامکانی و فرازمانی به آن بخشیده است. در سدههای اخیر ایران، انقلاب مشروطه را با رویکرد ملی و انقلاب اسلامی را با رویکرد دینی تجربه کرد. طبیعتا اشتراکات و افتراقات این دو انقلاب در شعر پایداری آن نمود یافته است. این پژوهش برای نخستین بار به بررسی تطبیقی کاربرد استعاره در تصویرسازیهای شاعرانه در شعر انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی با مطالعه موردی دو شاعر برجسته دو انقلاب مذکور، فرخی یزدی وعبدالجبار کاکایی پرداخته است. این دو از شاعرانی هستند که با استفاده خلاقانه از استعاره، تصاویر شعری بدیع و تعابیر تازهای در عرصه شعر پایداری بهجا گذاشتهاند. یافتههای پژوهش که با روش توصیفی – تحلیلی بر اساس دادههای کتابخانهای با هدف بررسی کارکردهای استعاره در اشعار پایداری این دو شاعر انجام شده نشان میدهد که استعارهها در انواع مکنیه، مصرحه، تهکمیه، جانبخشی، تشخیص و منادا بهکار رفته و مدلولاتی متنوع همچون صلح، آزادی، پایداری، شهید، مبارزان، سرزمین و دشمن را بیان میکنند. این کارکردها بیانگر غنای فکری شاعران و ابتکار آنان در استفاده از ظرفیتهای زبانی و ادبی است. این پژوهش نشان میدهد که چگونه استعارهها به خلق مضامین پایداری کمک کرده و در تأثیرگذاری شعرها نقشی کلیدی داشتهاند.
Metaphor is one of the complex ways of thinking and expressing meanings that plays a fundamental role in the creation of literary works and the expression of the poet's unspeakable thoughts. From a rhetorical perspective, metaphor is more eloquent than simile, and therefore plays a significant role in conveying the poetic message. The root of this approach lies in the current political and social conditions, the poet's personal experiences, and his intellectual and philosophical tendencies. In Paydar poetry, metaphor is used as an effective tool for creating lasting themes and has given it trans-spatial and trans-temporal characteristics. In recent centuries, Iran experienced the Constitutional Revolution with a national approach and the Islamic Revolution with a religious approach. Naturally, the similarities and differences of these two revolutions are reflected in its Paydar poetry. This research has, for the first time, conducted a comparative study of the use of metaphor in poetic imagery in the poetry of the Constitutional Revolution and the Islamic Revolution by studying two prominent poets of the two aforementioned revolutions, Farrokhi Yazdi and Abdul Jabbar Kaka'i. These two are poets who, through their creative use of metaphor, have left behind novel poetic images and new interpretations in the field of sustainability poetry. The findings of the research, which was conducted using a descriptive-analytical method based on library data with the aim of examining the functions of metaphor in the sustainability poems of these two poets, show that metaphors are used in various forms such as epithets, allusions, allusions, invigoration, identification, and denotation, and express diverse meanings such as peace, freedom, sustainability, martyr, fighters, land, and enemy. These functions reflect the intellectual richness of the poets and their innovation in using linguistic and literary capacities. This research shows how metaphors have helped create sustainability themes and have played a key role in the effectiveness of the poems.