مقایسه ماشین سوئیچ رلوکتانس القایی با ماشین سوئیچ رلوکتانس دواستاتوره
الموضوعات :محمد جودی 1 , محمدعلی عباسیان 2 , مجید دلشاد 3
1 - دانشکده فنی مهندسی- واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشکده فنی مهندسی- واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - دانشکده فنی مهندسی- واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: گشتاور, ماشین سوئیچ رلوکتانس, القایی, دو استاتوره, وسایل نقلیه الکتریکی,
ملخص المقالة :
طراحی و بهینه سازی ماشین های الکتریکی توان بالا برای کاربرد خودروهای الکتریکی یکی از موضوعات مهم امروزه برای توسعه فناوریهای سبز است. موتورهای مورد نیاز برای خودروهای برقی باید توانی بالاتر از 50 کیلووات داشته باشند و همچنین باید گشتاورهای بیشتر از 200 نیوتن-متر را تولید کنند. موتورهایی که در حال حاضر بیشتر در قوای محرکه خودروهای برقی استفاده میشوند از نوع ماشین سنکرون آهنربای دائم هستند. با توجه به مشکلات فراوان استفاده از آهنربای دائم در ماشینهای الکتریکی، استفاده از ماشینهای الکتریکی بدون آهنربا مانند ماشینهای سوییچ رلکتانس مورد توجه زیادی قرار گرفته اند. ماشین سوئیچ رلوکتانس دو استاتوره یکی از جدیدترین نوع این ماشینها است. اخیرا نوع جدید دیگری از ماشینهای الکتریکی با نام ماشین سوییچ رلوکتانس القایی برای کاربرد خودرو برقی معرفی شده است. در این ماشین، هادی های روتور با انحراف شار مغناطیسی مانند سپر مغناطیسی عمل می کنند و از عبور خطوط میدان مغناطیسی به داخل بدنه روتور جلوگیری می کنند. در این مقاله یک ماشین سوئیچ رلوکتانس دو استاتوره و یک ماشین سوئیچ رلوکتانس القایی در نظر گرفته شده و ویژگیهای آنها به روش اجزای محدود استخراج میشود و نتایج شبیه سازی شامل شکل گشتاور، چگالی گشتاور و راندمان ارائه و مقایسه میگردد. در نهایت، بهترین توپولوژی برای پیشرانه های الکتریکی الکتریکی پیشنهاد میشود.
[1] B. Bilgin, A. Emadi, M. Krishnamurthy, ''Comprehensive evaluation of the dynamic performance of a 6/10 SRMfor traction applicaition in PHVs'', IEEE Trans. on Industiral Electronics, vol. 60, no. 7, pp. 2564-2575, July 2013 (doi: 10.1109/TIE.2012.2196015).
[2] I. Boldea, L. N. Tutelea, L. Parsa, D. Dorrell, ''Automotive electric propulsion systems with reduced or no permanent magnets: An overview'', IEEE Trans. on Industrial Electronics, vol. 61, no. 10, pp. 231-239, Oct. 2014 (doi: 10.1109/ TIE.2014.2307839).
[3] B. Bilgin, J.W. Jiang, A. Emadi, ''Switched reluctance motor drives fundamentals to applications'', Boca Raton, FL, USA, CRC Press, 2019 (ISBN: 978-1138304598).
[4] Y.R. Kang, J.C. Son, D.K. Lim, ''Optimal design of IPMSM for fuel cell electric vehicles using autotuning elliptical niching genetic algorithm'', IEEE Access, vol. 8, pp. 117405-117412, June 2020 (doi: 10.1109/ACCESS.2020.3004722).
[5] Z. Chen, G. Li, ''A V-type permanent magnet motor simulation analysis and prototype test for Electric vehicle'', IEEE Access, vol. 7, pp. 174839-174846, Dec. 2019 (doi: 10.1109/ACCESS.2019.2957420).
[6] E. Afjei, A. Siadatian, H. Torkaman, ''Magnetic modeling, prototyping and comparative studying of quintuple-set switched reluctance motor'', IEEE Trans. on Magnetics, vol. 51, no. 8, pp. 1-7, Aug. 2015 (doi: 10.1109/TMAG.2015.2418257).
[7] G. Qu, Y. Fan, "Design of a new consequent-pole segmented dual-stator permanent magnet machine", IEEE Trans. on Magnetics, vol. 11, no. 4, pp. 69-98, June 2021 (doi: 10.1109/TMAG.2021.3087133).
[8] B.C. Mecrow, E.A. El-Kharashi, J.W. Finch, A.G. Jack, ''Preliminary performance evaluation of switched reluctance motors with segmental rotors'', IEEE Trans. on Energy Conversions, vol. 19, no. 4, pp. 679-686, Dec. 2004 (doi: 10.1109/TEC.2004.837290).
[9] R. Madhavan, B.G. Fernandes, ''A novel axial flux segmented SRM for electric vehicle application'', Proceeding of the IEEE/ICEM, pp. 1-6, Rome, Italy, Sept. 2010 (doi: 10.1109/ICELMACH.2010.5608140).
[10] J.D. Widmer, B.C. Mecrow, ''Optimised segmental rotor switched reluctance machines with a greater number of rotor segments than stator slots'', Proceeding of the IEEE/IEMDC, pp. 1183-1188, Niagara Falls, Canada, May 2011 (doi: 10.1109/IEMDC.2011.5994770).
[11] M. Kondelaji, M. Mirsalim, "Segmented-rotor modular switched reluctance motor with high torque and low torque ripple", IEEE Trans. on Transportation Electrification, vol. 6, no. 1, pp. 62-72, Mar. 2020 (doi: 10.1109/TTE.2020.2969356).
[12] S. Li, S. Zhang, T. G. Habetler, R. G. Harley, ''Modeling, design optimization, and applications of switched reluctance machines_A review,'' IEEE Trans. on Industrial Applicaitions, vol. 55, no. 3, pp. 2660-2681, May 2019 (doi: 10.1109/TIA.2019.2897965).
[13] S.R. Mousavi-Aghdam, M.R. Feyzi, N. Bianchi, ''Design and analysis of a novel high-torque stator-segmented SRM'', IEEE Trans. on Industrial Electronics, vol. 63, no. 3, pp. 79-88, Dec. 2016 (doi: 10.1109/TIE.2015.2494531).
[14] R. Vandana, S. Nikam, B.G. Fernandes, ''Criteria for design of high-performance switched reluctance motor'', Proceeding of the IEEE/ICEM, pp. 129-135, Marseille, France, Sept. 2012 (doi: 10.1109/ICElMach.2012.6349853).
[15] M. Abbasian, M. Moallem, B. Fahimi, ''Double-stator switched reluctance machine (DSSRM): Fundamentals and magnetic force analysis'', IEEE Trans. on Energy Conversions, vol. 25, no. 3, pp. 589-597, Sept 2010 (doi: 10.1109/TEC.2010.2051547).
[16] M. Asgar, E. Afjei, H. Torkaman, ''A new strategy for design and analysis of a double-stator switched reluctance motor: Electromagnetics, FEM, and experiment',' IEEE Trans. on Magnetics, vol. 51, no. 12, pp. 1-8, Aug. 2015 (doi: 10.1109/TMAG.2015.2465307).
[17] M. Abbasian, ''Induction switched reluctance motor”, U.S. Patent 2017 0 370 296 A1, June 2020.
[18] M. Azamian, M. Abbasian, D. Gerling, “Preliminary evaluation of Induction switched reluctance motor for electric vehicle application”, IEEE Access, vol. 10, pp. 26693–26701, May 2021 (doi: 10.1109/ACCESS.2021.3084892).
_||_