آسیب شناسی تامین مالی صنعت گردشگری ایران در بستر بازار سرمایه (مطالعه موردی)
الموضوعات : فصلنامه تحلیل بازار سرمایهحسن قالیباف اصل 1 , معصومه نادری 2 , غلامحیدر ابراهیمبای سلامی 3 , میرفیض فلاح شمس 4
1 - گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2 - گروه مالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر تهران، ایران
3 - گروه کسب و کار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 - دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران مرکز، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: "گردشگری", "تأمین مالی", "آسیب شناسی", "بازار سرمایه", "مطالعه موردی",
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی چالش ها و موانع تأمین مالی طرحهای صنعت گردشگری ایران با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه است. پارادایم تحقیق، ساختگرایی است. از نقطه نظر این پارادایم، حقیقت نسبی بوده و بستگی به دیدگاه فرد دارد. همچنین با توجه به اینکه ماهیت این پژوهش؛ آسیب شناسی است لذا استراتژی آن در قالب مطالعه موردی و رویکرد آن در حوزه پژوهشهای کیفی می-باشد. در این روش پژوهش، محقق جهت بررسی اولیه؛ اقدام به گردآوری و بررسی کلیه اسناد و مطالعات علمی پیرامون تامین مالی صنعت گردشگری به ویژه در بازار سرمایه کرده است تا بتواند مولفه ها، عوامل موثر و پیامدهای آن را شناسایی کند. سپس جهت تایید آنها اقدام به انجام مصاحبه با خبرگان صنعت گردشگری، بازار سرمایه و دانشگاه تا حصول اشباع اطلاعاتی کرده و در نهایت برای تایید اطلاعات بدست آمده مجدداً مصاحبه کانونی ثانویه در قالب چندین جلسه گروهی صورت پذیرفته است.نتایج پژوهش نشان داده است که موانع اصلی تأمین مالی این صنعت شامل شناخت ناکافی فعالان بازار سرمایه و صنعت گردشگری نسبت به یکدیگر، نداشتن برخی شرایط لازم برای ورود به بازار سرمایه، ویژگیهای ذاتی پروژه ها، عدم تمایل و اعتماد برای ورود به بازار سرمایه، تفاوت نرخ بازده بازارهای مالی، وجود ذینفعان متعدد، خصوصی نبودن اکثر پروژه ها، قوانین و مقررات موجود و برخی از مسائل مربوط به نظام تامین مالی از جمله چالشهای اصلی برای تامین مالی این صنعت با استفاده از ظرفیتهای بازار سرمایه میباشد.
_||_