اثر ادراک تعامل اجتماعی مدیران بر کیفیت سود شرکت ها
الموضوعات : فصلنامه تحلیل بازار سرمایهابوالقاسم مسیح آبادی 1 , روح الله رحمانی 2 , علی رضا مهرآذین 3
1 - استادیار،گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
2 - دانشجوی دکتری،گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور،ایران.
3 - استادیار،گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
الکلمات المفتاحية: هموارسازی سود, کیفیت سود, پایداری سود, ادراک تعامل اجتماعی,
ملخص المقالة :
مدیران شایسته در کنار منابع مالی و فیزیکی، لازمه موفقیت شرکتها هستند. شایستگی مدیران صرفاً به میزان دانش و مهارتهای فنی آنها نیست، بلکه ویژگیهای روانشناختی و اجتماعی آنها نقش به سزایی در شکلگیری شایستگی مدیران و موفقیت آنها در مدیریت شرکتها دارد. هدف این پژوهش بررسی رابطه میان ادراک اجتماعی مدیران و کیفیت سود شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای 1393 تا 1398 است و نمونه موردبررسی شامل 134 شرکت میباشد. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرمافزار EVIEWS استفاده شد. برای اندازهگیری ادراک تعامل اجتماعی از پرسشنامه طراحی شده توسط گلاس (1994) و برای اندازهگیری کیفیت سود از سری زمانی ویژگیهای سود (پایداری و هموارسازی سود) استفاده شد. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد ادراک تعامل اجتماعی مدیران رابطه معنادار و مثبتی با پایداری سود و رابطه معنادار و منفی با هموارسازی سود دارد که نشاندهنده رابطه مثبت ادراک تعامل اجتماعی باکیفیت سود میباشد.
_||_