تأثیر ارتباط سیاسی مدیرعامل بر ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت: با نقش تعدیلی کارایی مدیرعامل
الموضوعات : فصلنامه تحلیل بازار سرمایه
1 - دانشجوی دکتری مهندسی مالی ، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - هیات علمی
الکلمات المفتاحية: ارتباط سیاسی, ابعاد مسئولیت اجتماعی, کارایی مدیرعامل,
ملخص المقالة :
برخورداری شرکتها از روابط سیاسی میتواند منابع ارزشمندی برای شرکت فراهم کند. از طرفی سرمایهگذاری شرکتها در حوزه مسئولیت اجتماعی جهت جلب اعتماد جامعه امری ضروری است، ازاینرو هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ارتباط سیاسی مدیرعامل بر ابعاد مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت با توجه به نقش تعدیل گری کارایی مدیرعامل است، ابعاد مسئولیتپذیری اجتماعی موردبررسی در پژوهش حاضر شامل مسئولیت شرکت در حوزههای زیستمحیطی، عملکرد اجتماعی، منابع انسانی و محصولات و خدمات است و برای این منظور دادههای مربوط به 130 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1394 الی 1398 با بهکارگیری رگرسیون چند متغیره موردبررسی قرار گرفت. یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که بین ارتباط سیاسی مدیرعامل و مسئولیت زیستمحیطی و مسئولیت منابع انسانی شرکت ارتباط منفی و معناداری وجود دارد و کارایی مدیرعامل رابطه بین ارتباط سیاسی مدیرعامل و مسئولیت زیستمحیطی شرکت را تعدیل میکند و از طرفی بین ارتباط سیاسی مدیرعامل و عملکرد اجتماعی، مسئولیت محصولات و خدمات شرکت رابطه معناداری وجود ندارد.
_||_