تحلیل جامعهشناسانۀ بازتاب آلات موسیقی محلی کردی در دیوان قانع
الموضوعات :سمیرا کنعانی 1 , محمد ایرانی 2 , نورالدین یوسفی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
2 - دانشیار گروه زبان وادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه،ایران.
3 - دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
الکلمات المفتاحية: جامعهشناسی, آلات موسیقی, ادبیّات منظوم کردی, قانع, پیوند موسیقی و شعر کردی, مضمونآفرینی و تصویرسازی,
ملخص المقالة :
موسیقی، آوای جداییناپذیر فرهنگ هر قوم و ملّتی است. این پدیدۀ فرهنگی-اجتماعی به سبب ارتباط عمیق شعر و آواهای موسیقی همواره مورد توجّه شاعران بودهاست و شاعران در کلام خود به موسیقی و آلات نواختن آن اشاره کرده اند. شاعران کرد زبان برای غنای آثار خود به موسیقی توجّه داشته و به شیوه های مختلف و رویکردهای متنوع به موسیقی محلی و آلات آن در کلام خود اشاره کرده اند که موجب خلق مضامین شعری، تصاویر هنرمندانه و بیان اوضاع اجتماعی عصر شاعر گردیده است. قانع، شاعر کرد زبان، از جملۀ این شاعران است. دیوان وی از منابع غنی برای مطالعات جامعهشناسی، مردم شناسی و فرهنگ عامه به شمار می رود. این نوشتار می کوشد به شیوۀ تحلیلی- توصیفی به تحلیل جامعه شناسانۀ کارکرد آلات موسیقایی در دیوان قانع بپردازد و بازتاب این آلات موسیقی را با موسیقی محلی و فولکلور منطقۀ سراینده تبیین سازد. یافته ها نشان می دهند که قانع با هدف غنی سازی سروده های خود به آلات موسیقی محلی توجّه داشته است. سراینده از آلات موسیقی -که اغلب آلاتی محلی هستند- علاوه بر ساخت تصاویر ادبی، بیان مفاهیم اجتماعی و وطنی، شکوه، وصف امور و غیره، در راستای بیان اوضاع حاکم بر جامعۀ خود بهره برده است. قانع در دل این اشارات، به جنبۀ ظاهری آلات موسیقی نظر داشتهاست.
- آریانپور، امیر حسین(1354). اجمالی از جامعهشناسی هنر. چاپ سوم. تهران: انجمن کتاب دانشجویان.
-آلن گرابن، ژان شواله(1384). فرهنگ نمادها. ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی. چاپ دوم. تهران: جیحون.
-احمدیپور، روناک، مختاباد، عبدالحسین، و مقصودی، مجتبی (1393). نقش موسیقی کردی در آیینهای بومی-محلی کرمانشاهان. مدیریت فرهنگی، 8(4)، 95-115.
-امان الهی بهاروند، اسکندر(1384). موسیقی در فرهنگ لرستان. چاپ اول. تهران: افکار.
-انوری، حسن(1381). فرهنگ بزرگ سخن. جلد هفتم. چاپ اول. تهران: سخن.
خیرخواه، سعید(1388). ادبیات و جامعه(خاستگاه اجتماعی ادبیات). اندیشههای ادبی، 1(2)، 21-37.
-رحمانیان، آرین(1390). فلاسفه و موسیقی یونان باستان تا نیچه. چاپ اول. تهران: متن.
-روحانی، بابا مردوخ(1382). تاریخ مشاهیر کرد. به کوشش محمد ماجد مردوخ روحانی. جلد دوم. تهران: سروش.
-صفیزاده، صدیق (1377). تاریخ موسیقی کردی. چاپ اول. تهران: بهنام.
-صفیزاده، فاروق(1375). پژوهشی دربارۀ ترانههای کردی. چاپ اول. تهران: جام.
-طهماسبی، طغرل(1380). موسیقی در ادبیات. چاپ اول. تهران: رهام.
-فرهاد، پیربال(2010). میژوی گورانی و موسیقای کوردی. ههولیر(اربیل): ئاراس.
-فینکلشتاین، سیدنی(1362). بیان اندیشه در موسیقی. ترجمۀ محمد تقی فرامرزی. چاپ اول. تهران: نگاه.
- قانع، محمد(1393). دیوانی قانع. کوکردنهوهی بورهانی قانع. چاپی ههشتهم. تاران: پانیز.
-محهمهد، حهمهباقی(2002). میژوی موسیقای کوردی. چاپی دووههم. ههولیر(اربیل): ئاراس
-معینیان، پریسا(1390). بازتاب موسیقی در آثارعطار. پایاننامۀ کارشناسی ارشد: دانشگاه سمنان.
-منصوری، پرویز(1384). سازشناسی. چاپ چهارم. تهران: زوار.
- نارویی، فاطمه(1391). تحلیل جامعهشناختی زمانهای احمد محمود. پایاننامۀ کارشناسی ارشد: دانشگاه سیستان و بلوچستان.
-نجفزاده قبادی، امیدعلی(1395). مردمشناسی قوم لک. چاپ اول. تهران: واژگان.
-نصرالهپور، علی اصغر(1396). ساز آوای کرد. چاپ اول. کرمانشاه: دیباچه.
-نقیب سردشت، بهزاد، و کریمیان سردشتی، نادر(1385). نگرشی بر سازشناسی موسیقی کردی. چاپ اول. تهران: توکلی.
-وجدانی، بهروز(1386). فرهنگ جامع موسیقی ایرانی. جلد 1و2. چاپ اول. تهران: گندمان.
_||_