تحلیل ویژگیهای فردی و انگیزههای رفتاری انجام فعالیت خیریه با رویکرد اقتصادی
الموضوعات :سید حامد حسینی 1 , مصطفی سلیمی فر 2 , سید سعید ملک الساداتی 3
1 - دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
2 - دانشگاه فردوسی مشهد
3 - هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی
الکلمات المفتاحية: مدل لاجیت, طبقهبندی JEL: .D63, D64, رویکردهای اقتصادی, ویژگیهای فردی, انگیزههای درونی, دهکهای درآمدی, D91 واژگان کلیدی: فعالیتهای خیریهای,
ملخص المقالة :
هدف این مقاله، بررسی ویژگیها و انگیزههای فردی انجام فعالیت خیریه در شهر مشهد میباشد. این پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه میباشد. حجم نمونه مناسب، 389 نفر بوده و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار R صورت گرفته است. نتایج نشان داد زنان بهطور میانگین بیش از مردان، تمایل به انجام رفتار خیریه دارند. همچنین، مالکان منازل مسکونی و ساکنان منزل پدری، بیش از دیگران بر این نوع رفتار تمرکز دارند. بین سن، اشتغال و هزینه (درآمد) ماهیانه و انجام امور خیریه رابطه معناداری مشاهده نشد. نتایج مدل لاجیت نشان داد ضرایب میانگین نوعدوستی، رضایت درونی و شأن اجتماعی، معنادار و مثبت است؛ بنابراین، این سه متغیر، احتمال انجام فعالیت خیریه را افزایش میدهند. همچنین افراد ساکن در مناطق درآمدی بالا، متوسط و پایین شهری، به ترتیب، از انگیزشهای شأن اجتماعی، نوعدوستی و رضایت درونی بیشترین تأثیر را خواهند پذیرفت. بر اساس نتایج برای گسترش امور خیریه، عوامل انگیزشی در میان طبقات مختلف جامعه مدنظر قرار گیرد.
منابع
- حافظنیا، محمدرضا (1387). مقدمهای بر روشتحقیق در علوم انسانی، تهران: انتشارات سمت.
- داودی، پرویز(1385). اقتصاد خرد(1)، چاپ اول، تهران: نشر رابعه
- Abrams, B. A. & Schmitz, M. D. (1978). The crowding-out effect of governmental transfers on private charitable contributions. Public Choice, 33(1): 29–39.
- Abrams, B. A. & Schmitz, M. D. (1984). The crowding-out effect of governmental transfers - on private charitable contributions: cross-section. National Tax Journal, 37(4): 563–568.
- Andreoni, J. (1988). Why free ride? Strategies and learning in public goods experiments. Journal of public Economics 37: 291-304.
- Andreoni, J. (1989). Giving with impure altruism: Applications to charity andRicardianequivalence, Journal of Political Economy, 97:1447-1458
- Andreoni, J. Gale, W. G. Scholz, J. K. & Straub, J. (1996). Charitable contributions of time and money. University of Wisconsin–Madison Working Paper.
- Andreoni, J. & Payne, A. A. (2013). Charitable giving, handbook of public economics,Vol. 5, University of California, San Diego, USA. American Economic Review, 792-812.
- Bauer, T. K. Bredtmann, J. and Schmidt, C. M. (2013). Time vs. money – The supply ofvoluntary labor and charitable donations across Europe. European Journal of Political Economy, 32: 80-94.
- Bénabou R, Tirole, J. (2003) Intrinsic and extrinsic motivation. Reviwe Economical Stududent, 70(3):489–520.
- Bergstrom, T. Blume, L. & Varian, H. (1986). On the private provision of public goods. Journal of Public Economics, 29(1): 25-49.
- Bernheim, B.D, (1986). On the voluntary and involuntary provision of public goods. American Economic Review, 76, 789–793.
- Brown, A. L. Meer, J. & Williams, J. F. (2013). Why do people volunteer? An experimental analysis of preferences for time donations (No. w19066). National Bureau of Economic Research.
- Camerer, Colin & George Loewenstein (2010). Behavioral Economics: Past, Present, Futuer, California Institute of Technology, Division of Humanities and Social Science.
- Chinman, M. J. & Wandersman, A. (1999). The Benefits and Costs of Volunteering in Community Organisations: Review and Practical Implications. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 28(1): 46-64.
- Chompff, D. (2009). Charity & Willing. The Role of Individual Dispositions and Charity Perceptions on the Willingness to Donate. Enonomics& Business, Maketing.
- Clotfelter, C.T. (1985). Federal Tax Policy and Charitable Giving. The University of Chicago Press, Chicago, IL.
- Feldstein, M. (1971). Hospital price inflation: A study of nonprofit price dynamics. American Economic Review, 61: 853–72.
- Frey, B.S. and Jegen, R. (2001). Motivation crowding theory. Journal of Economic Surveys, 15(5):589–611
- Frey, B. S. (1992a), Economics as a Science of Human Behaviour, Boston and Dordrecht: Kluwer.
- Glazer, A. Conrad, K.A. (1996). A signaling explanation for charity. American Economical Reviwe, 86: 1019–1028.
- Halfpenny, P. (1999). Economic and sociological theories of individual charitable giving: Complementary or contradictory? Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 10(3): 197-215.
- Hansmann, H. B. (1980). The role of nonprofit enterprise. Yale Law Journal, 89, 835-898.
- Hansmann, H. B. (1996). The ownership of enterprise. Harvard University Press
- Kitchen, H. & Dalton, R. (1990). Determinants of charitable donations by families in Canada: A regional analysis. Applied Economics, 22(3): 285-299.
- Kolm, S. C. (2000). Introduction: The economics of reciprocity, giving and altruism. In Iea Conference Volume Series (Vol. 130, pp. 1-46). Basingstoke; Macmillan Press; New York; St Martin's Press.
- Lyons, Mark (2001). Third sector. The contribution of nonprofit and cooperative enterprise in Australia. Crows Nest (Australia): Allen & Unwin.
- Menchik, Paul L. and Burton A. Weisbrod (1987). Volunteer Labor Supply. Journal of Public Economics, 32: 159-83.
- Neumayr, M. & Handy, F.(2017). Charitable giving: What Influences Donors’ Choice among Different Causes? International Journal of Voluntary & Nonprofit Organizations.
- Olson, M. (1965).The logic of collective action: Public goods and the theory of groups. - Cambridge, MA: Harvard University Press
- Roberts, R.D. 1984. A positive model of private charity and public transfers. Journal of Political Economy 92, 136–148.
- Rose-Ackerman, S. (1996). Altruism, nonprofits, and economic theory. Journal of Economic Literature, 34(2): 701–728.
- Salamon, L and et al, (2013). The state of global civil societyand volunteering: Latest findings from the implementation of the UN nonprofit handbook, Working Paper, No. 49. (Baltimore: Johns Hopkins Center for Civil Society Studies).
- Salamon,L. & Sokolowski, W (2016). The size and scope of the european third sector. TSI Working Paper No. 12, Seventh Framework Programme (grant agreement 613034), European Union. Brussels: Third Sector Impact.
- Sargeant, A. Ford, J. B. & West, D. C. (2006). Perceptual determinants of nonprofit giving - behavior. Journal of Business Research, 59(2), 155-165.
- Smith, A. (1759). The theory of moral sentiments. Reprint. Edited by D. Raphael & A. Maclie. (1976). Oxford: Clarendon.
- Smith, D. H. (1994). Determinants of Voluntary Association Participation and Volunteering: ALiterature Review. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly. 23(3), 243-263.
- Smith, SL. Windmeijer, F. & Wright, EW. (2015). Peer effects in charitable giving: Evidence from the (running) field. Economic Journal, vol 125, pp. 1053-1071.
- Stiglitz. J(2009). Moving beyond market fundamentalism, annals of public and cooperative economics, 80: 345–360
- Sussman, A. B. Sharma, E. & Alter, A. L. (2015). Framing charitable donations as exceptional expenses increases giving. Journal of Experimental Psychology: Applied, 21(2): 130.
- Titmuss, Richard M, (1970). The Gift Relationship. London: Allen and Unwin.
- Warr, P.G. (1982). Pareto optimal redistribution and private charity. Journal of Public Economics 19, 131–138.
- Weisbrod, B. (1988). The nonprofit economy. Cambridge, MA: Harvard University Press
- Wolozin, H. (1968). Volunteer manpower in the U.S. Economy. Federal programs for the development of human resources, Vol. 1, Joint Economic Committee, Washington, D.C. pp. 203-214
- Yao, K. (2015). Who gives? The determinants of charitable giving, volunteering, and their relationship, Wharton Research Scholars. 126.
- Zinsmeister, Karl, (2016). How philanthropy fuels american success, Available at:URL:http//www.philanthropyroundtable.org/file_uploads/Phil_Winter16_Almanac.pdf
_||_