تحلیل اثر بازار داخلی با تأکید بر رفتار تجاری صنایع کارخانهای ایران
الموضوعات :علی فلاحتی 1 , مجتبی الماسی 2 , یحیی گلی 3
1 - کروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی -کرمانشاه-ایران
2 - اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
3 - اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: طبقهبندی JEL: F17, F14, F10. واژگان کلیدی: صنعت, طبقهبندی (ISIC), نظریه جدید تجارت (NTT), اثر بازار داخلی (HME),
ملخص المقالة :
چکیده هدف اصلی این مقاله بررسی فرضیه اثر بازار داخلی در بخش صنعت ایران است. بدین منظور، از داده های آماری بخش صنعت ایران و 5 شریک عمده تجاری در سطح کدهای ISIC دو رقمی طی دوره 2001 - 2014 و مدل تعادل عمومی با فرض رقابت ناقص استفاده شد. نتایج حاصل از برآوردها نشان داد فرضیه اثر بازار داخلی در کل بخش صنعت تأیید شده است. همچنین نتایج نشان میدهند اثر بازار داخلی در 17 بخش از 21 بخش مورد بررسی، مثبت بوده است. بنابراین، توسعه تقاضای بازار داخلی در بخشهای مختلف صنعتی به شرط در نظر گرفتن سیاست های حمایتکننده از رقابت پذیری در کنار تقویت تجارت دوجانبه با کشورهای دارای ساختار تقاضای مشابه میتواند زمینه را برای نفوذ بهتر در بازارهای بینالمللی فراهم کرده و منجر به رشد پایدار صادرات صنعتی کشور شود.
منابع
- تشکینی، احمد، سوری، امیررضا(1391). تحلیل عوامل مؤثر بر تجارت درون صنعتی بخش خدمات ایران با بلوکهای منطقهای، فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، 3 (10): 153-177.
- راسخی، سعید (1386). عوامل تعیینکننده خاص کشوری انواع تجارت درون صنعت کشورهای در حال توسعه با تأکید بر ایران، پژوهشنامه بازرگانی، 12 (45):221-244.
- رجبی، ژاله، مقدسی، رضا، اسلامی، محمدرضا (1395). بررسی اثر سیاستگذاری دوجانبه ایران (مقایسه تجارت کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه)، سیاستگذاری اقتصادی، 9 (17):1-27.
- متفکر آزاد، محمدعلی، غالبی، صادق، جهانگیری، خلیل (1390). بررسی مزیت نسبی و اولویتبندی بازارهای هدف صادرات صنایع پوست و چرم ایران، فصلنامه پژوهشنامه علوم اقتصادی، 6 (11): 149-168.
- ناظمان، حمید، موحدمنش، صادق علی (1390). بررسی ارتباط تجارت درون صنعت و مزیت نسبی در اقتصاد ایران، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 15 (59): 1-24.
- نونژاد، مسعود (1387). بررسی مزیت نسبی در زیر بخشهای صنایع کانی فلزی و غیرفلزی (فلزات اساسی) ایران و جایگاه جهانی آن، فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی، 8 (3): 105-124.
- یزدانپرست، زهرا، مصطفی کریم زاده، احمد سیفی، فلاحی،محمدعلی (1394). آزمون تجربی نظریه لیندر در الگوی تجارت خارجی ایران، فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، 23 (76): 167-186.
- Amiti, M. (1998). Inter-industry trade in manufactures: Does country size matter? Journal of International Economics, 44(2): 231-255.
- Bergstrand, J. H. (1989). The generalized gravity equation, monopolistic competition, and the factor-proportions theory in international trade. The review of economics and statistics: 143-153.
- Costinot, A., Donaldson, D., Kyle, M., & Williams, H. (2016). The more we die, the more we sell? A simple test of the home-market effect (No. w22538). National Bureau of Economic Research.
- Crozet, M., & Trionfetti, F. (2008). Trade costs and the home market effect. Journal of International Economics, 76(2): 309-321.
- Davis, D. R., & Weinstein, D. E. (1999). Economic geography and regional production structure: an empirical investigation. European economic review, 43(2): 379-407.
- Desmet, K., & Parente, S. L. (2010). Bigger is better: market size, demand elasticity, and innovation. International Economic Review, 51(2): 319-333.
- Hanson, G. H., & Xiang, C. (2004). The Home-Market Effect and Bilateral Trade Patterns. American Economic Review, 94(4):1108-1129.
- Head, K., & Mayer, T. (2004). The empirics of agglomeration and trade. In Handbook of regional and urban economics (Vol. 4, pp. 2609-2669). Elsevier.
- Head, K., Mayer, T., & Ries, J. (2002). On the pervasiveness of home market effects. Economica, 69(275): 371-390.
- Head, K., & Ries, J. (2001). Increasing returns versus national product differentiation as an explanation for the pattern of US-Canada trade. American Economic Review: 858-876.
- Johdo, W. (2013). Asymmetric transportation costs and the home market effect. Theoretical Economics Letters, 3(02): 81.
- Krugman, Paul R. (1980) “Scale Economies, Product Differentiation, and the Pattern of Trade, American Economic Review, 70: 950-959.
- Krugman, P. R. (1985). Increasing returns and the theory of international trade
- Feenstra, R. C., Markusen, J. A., & Rose, A. K. (1998). Understanding the home market effect and the gravity equation: The role of differentiating goods (No. w6804). National bureau of economic research.
- Huang, Y. Y., Lee, C. T., & Huang, D. S. (2014). Home market effects in the Chamberlinian–Ricardian world. Bulletin of Economic Research, 66(S1).
- Li, H., Qi, F., & Zhang, S. (2012). Home Market Effects of Foreign Trade in China's Manufacturing Sector: Analysis Using International Standard Industry Classification Panel Data. China & World Economy, 20(3): 1-15.
- Linder, S.B. (1961), An essay on trade and transformation (pp. 82-109). Stockholm: Almqvist & Wiksell.
- Martín, T. (2016). Regulatory Entry Barriers, Rent-Shifting and the Home Market Effect, Review of international Economics, 25(1): 76-97.
- Matsuyama, K. (2017). Geographical advantage: Home market effect in a multi-region world. Research in Economics, 71(4): 740-758.
- Pires, A. J. G. (2013). Home market effects with endogenous costs of production. Journal of Urban Economics, 74: 47-58.
- Schwab, K., & Sala -i-Martin, X. (2016). The Global Competitiveness Report 2015–2016, Geneva. In The World Economic Forum (Vol. 403).
- Sichei, M. M., Erero, J. L., & Gebreselasie, T. (2008). An augmented gravity model of South Africa's exports of motor vehicles, parts and accessories: economics. South African Journal of Economic and Management Sciences, 11(4):494-510.
- Weder, R. (2003). Comparative home-market advantage: an empirical analysis of British and American exports. Review of World Economics/Welt wirtschaftliches Archiv, 220-247.
_||_