اندازهگیری قدرت انحصاری صنایع تولیدی در ایران: رویکرد توابع تصادفی مرزی
الموضوعات :فرهاد خداداد کاشی 1 , جعفر عبادی 2 , سید ضیاء الدین کیاالحسینی 3 , خلیل حیدری 4
1 - دانشگاه پیام نور
2 - دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
3 - دانشگاه مفید
4 - دانشجوی دکتری دانشگاه مفید
الکلمات المفتاحية: D24, طبقهبندی JEL:D22, L13 . واژگان کلیدی: تابع تصادفی مرزی, رقابت, قدرت انحصاری, مارکآپ, شاخص لرنر,
ملخص المقالة :
چکیده هدف این مقاله معرفی یک روش جدید برای تخمین قدرت انحصاری و بهکارگیری آن برای 136 صنعت کارخانهای با کدهای ISIC چهاررقمی طی سالهای 1374 - 1392 است. روش مورد استفاده رویکرد توابع تصادفی مرزی است. نتایج نشان میدهد حدود 98 درصد صنایع ایران مارکآپی بین 10 تا 40 درصد و رفتاری غیررقابتی داشتهاند. همچنین متوسط مارکآپ صنایع در ایران طی زمان روندی صعودی داشته و متوسط بازدهی نسبت به مقیاس آنها کاهنده است. بر اساس نتایج، لغو امتیازات خاص داده شده به برخی از صنایع، کاهش تعرفه برای افزایش رقابت خارجی همراه با استانداردهای لازم برای تولید و واردات محصولات صنعتی و گسترش فعالیتهای صنعتی در قالب تعاونیها توصیه میشود.
منابع
- پژویان، جمشید، خداداد کاشی، فرهاد، شهیکی تاش، محمدنبی (1390). ارزیابی شکاف بین قیمت و هزینه نهایی در صنایع ایران. مجله اقتصاد مقداری، (26):95 – 121.
- خداداد کاشی، فرهاد، شهیکی تاش، محمدنبی و نورانی آزاد، سمانه (1393). قدرت انحصاری در بخش صنعت و ارزیابی تأثیرات آن بر رشد اقتصادی ایران با استفاده از رویکرد مارکآپ درونزا. فصلنامه رشد و توسعه اقتصادی، 5 (19):114-95.
- شهیکی تاش، محمدنبی، نوروزی، علی (1393). محاسبه پارامتریک شاخص لرنر و ارزیابی درجه رقابت و انحصار صنایع ایران. فصلنامهمدلسازیاقتصادی، 8 (3(27)): 89-71.
- مرکز آمار ایران، طرح آمارگیری کارگاههای صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر، سالهای 74- 92.
- Aigner, D. K. & Lovell and Schmidt, P. (1977). Formulation and Estimation of Stochastic Frontier Function Models. Journal of Econometrics, 6: 21–37.
- Aguirregabiria,V. )2012(. Empirical Industrial Organization: Models, Methods, and Applications. Available:
- Aiginger, K. Brandner, P. and Wüger, M. (1995). Measuring market power for some industrial sectors in Austria. Applied Economics, 27(4): 369-376.
- Bairagi, S. and A. Azzam. (2014). Does the Grameen Bank Exert Market Power over Borrowers. Applied Economics Letters, 21:866-869.
- Belotti, F., Daidone, S., Ilardi, G. and Atella, V. (2012). Stochastic frontier analysis using Stata. CEIS Tor Vergata, Research Paper Series, Vol. 10, Issue 12, No. 251.
- Bresnahan, T. F. (1989). Empirical studies of industries with market power. In R. Schmalensee & R.Willig (Eds.), Handbook of industrial organization, Vol, 2, Amsterdam: Elsevier: 1011-1057.
- Chamberlin, E.H. (1933). The theory of monopolistic competition. Harvard University Press.
- Färe, R., Primont, D. (1995). Multi-output production and duality: Theory and applications. Boston, MA: Kluwer.
- Greene , W. (2005). Fixed and Random effects in stochastic frontier models. Journal of Productivity Analysis, 23: 7-32.
- Germeshausena, R., Pankeb, T. & Wetzelb, H. (2014). Investigating the influence of firm characteristics on the ability to exercise market power - a stochastic frontier analysis approach with an application to the iron ore market. Institute of Energy Economics at the University of Cologne, Working Paper No. 14/17.
- Iwata, G. (1974). Measurement of Conjectural Variations in Oligopoly. Econometrica, 42(5): 947-966.
- Kumbhakar, S. C., Lovell, C. A. K. (2000). Stochastic frontier analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
- Kumbhakar, S.C., S. Baardsen, and G. Lien. (2012). A new method for estimating market power with an application to Norwegian sawmilling. Review of Industrial Organization, 40: 109-129.
- Lerner, A. P. (1934). The concept of monopoly and the measurement of monopoly power. Review of Economic Studies, 1(3): 157-175.
- Lopez, A. Zheng, B. and Azzam, C. (2015). Oligopoly Power in the Food Industries Revisited: A Stochastic Frontier Approach. Association’s 2015 AAEA & WAEA Joint Annual Meetings, San Francisco, California, July: 26-28.
- Orea, L. and Steinbuks, J. (2012). Estimating market power in homogenous product markets using a composed error mode: application to the California electricity market. CWPE Working Paper 1220.
- Perloff, J. M. Karp, L. S. & Golan, A. (2007). Estimating market power and strategies. New York, NY: Cambridge University Press.
- Robinson, J. (1933). The economics of imperfect competition. London: Macmillan.
- Schmalensee, R. (2012). On a level with dentists? Reflections on the evolution of industrial organization. Review of Industrial Organization, 41 (3): 157-179.
- Ullah, A., Ghani, E. and Javed, A. Y. (2013). Market power and industrial performance in Pakistan. PIDE, Working Paper, 88.
- Weiher, J. C. Sickles, R. C. and Perloff, J. M. (2002). Market power in the US airline industry. In D. J. Slottje (Ed.), Measuring Market Power: 309–324.
- Wolfram, C. D. (1999). Measuring market power in the British electricity spot market. American Economic Review, 89(4): 805-826.
_||_