تاثیر کیفیت حکمرانی بر مزیت صادراتی محصولات صنعتی
هدایت حاتمی
1
(
دانشجوی دکتری اقتصاد، گروه اقتصاد، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، الیگودرز، ایران. h.hatami1975@gmail.com
)
کاوه درخشانی درآبی
2
(
استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه اراک، و استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز (نویسنده مسئول). derakhshani.kaveh@gmail.com
)
داریوش حسنوند
3
(
استادیار، گروه اقتصاد، واحدالیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، الیگودرز، ایران. hassanvand.d@lu.ac.ir
)
الکلمات المفتاحية: کیفیت نهادی, صادرات صنعتی, مزیت صادراتی, زیرساخت حملونقل,
ملخص المقالة :
هدف این مقاله شناسایی عوامل موثر بر خلق مزیت رقابتی محصولات صنعتی با تاکید بر کیفیت حکمرانی است. بدینمنظور، ضمن بررسی ادبیات موضوع و احصاء متغیرهای تاثیرگذار بر مزیت صادراتی مدل پژوهش تدوین گردید. ضرایب میان متغیرها با استفاده از دادههای 82 کشور منتخب در دوره زمانی 2007 - 2018 و بکارگیری الگوهای اقتصادسنجی دادههای تابلویی برآورد گردیده است. نتایج برآورد ضرایب نشان داد که متغیرهای کیفیت حکمرانی و کیفیت زیرساختهای مرتبط با حملونقل رابطه مثبت و معناداری با شاخص مزیت صادرات محصولات صنعتی داشته است. همچنین ضرایب مربوط به نرخ ارز واقعی و سرمایهگذاری مستقیم خارجی نیز مثبت و معنادار به دست آمدهاند. بر اساس نتایج به دست آمده کیفیت نهادی و حکمرانی مطلوب از طریق ایجاد محیط باثبات و کاهش هزینهها در نهایت منجر به بهبود مزیت رقابتی در تولیدات صنعتی میگردد. براساس نتایج، ثبات سیاستگذاری، شفافیت قوانین و قراردادها، توجه به حقوق مالکیت و همچنین قاطعیت و سرعت بررسی دعاوی قراردادها پیشنهاد میشود.
_||_