طراحی مدل پیاده سازی فین تک های نوین درصنعت بانکداری (وام دهی همتابه همتا)
الموضوعات :حسین محمدی 1 , نوروز نوراله زاده 2 , نرگس محمدعلی پور 3 , قنبر عباس پور اسفدن 4 , مهناز ربیعی 5
1 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
4 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
5 - گروه اقتصاد، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: فین تک های نوین, صنعت بانکداری, وام دهی همتا به همتا.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر پژوهش حاضر طراحی مدل پیاده سازی فین تک های نوین در صنعت بانکداری( وام دهی همتا به همتا) میباشد. روش پژوهش از نظر ماهیت، کاربردی؛ نحوه و روش پژوهش، کیفی؛ رویکرد پژوهش، استقرایی؛ پارادایم حاکم بر پژوهش، تفسیری؛ استراتژی پژوهش، تئوری داده بنیاد و منبع گردآوری دادهها شامل مطالعه مبانی نظری و مصاحبه میباشد. جامعه آماری پژوهش در 2 گروه شامل خبرگان صنعت بانکداری و شرکتهای ارائه دهنده خدمات فناوری مالی که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و روش گلوله برفی، نظرات 20نفر از آنها طی مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به حد اشباع نظری، جمعآوری گردید. از جمعآوری دادهها از چند منبع اطلاعاتی، روش مقایسهی دائمی در تحلیل دادهها و پیشگیری از مفروضات اولیه در نتیجهگیری از طریق بازخورد، جهت برآورد روایی و از روش سازگاری درونی (ضریب آلفای کرونباخ=0.91) برای سنجش پایایی استفاده شده است. روش تحلیل داده ها نیز با انجام سه مرحله کدگذاری شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که از بین کدهای استخراجی، شرایط علّی شامل: یادگیری سازمانی،نگرش سیستمی وفناوری اطلاعات؛ شرایط محوری شامل: سرمایه ارتباطی، سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری؛ بستر حاکم شامل: بانک های همکار، نظریه پردازان خارجی، دولت و شرایط محیطی؛ شرایط مداخلهگر شامل: عوامل سازمانی، شرایط جامعه، عوامل فردی و عدم آموزش و پژوهش؛ راهبردها شامل: خط مشی گذاری، برنامه استراتژیک و رضایت و وفاداری کارکنان و پیامدها شامل: خط مشی گذاری دانش محور، مدیریت دانش، نوآوری،خلاقیت و ایده وسازمان دانش محور میباشد.