تبیین فراتحلیل مسائل بازاریابی سبز و پایداری در صنعت CNG
الموضوعات :شاپور علی ئی 1 , ارشد فرهمندیان 2 , ابوالفضل مقدم 3
1 - ، گروه مدیریت بازاریابی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
الکلمات المفتاحية: فراتحلیل, بازاریابی سبز, پایداری, سی ان جی,
ملخص المقالة :
هدف ازاین مطالعه، شناسایی مسائل بازاریابی سبز و پایداری در صنایع مختلف علی الخصوص صنعت CNG است،که در حوزههای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی مطرح میباشد. در نهایت سعی شده تا یک جمع بندی از مدلها و عوامل بازاریابی سبز و پایداری ارائه شود. دراین مطالعه مروری که درسال 1401 انجام شده است، ازمقالات نمایه شده درپایگاههای اطلاعاتی پروکوییست، اس.آی.دی، مگیران، آوید، ایرانداک، ساینس دایرکت، فرنسیس تیلور، امرالد، کورنِس، اشپرینگر، گوگل اسکالر و اسکوپوس استفاده شده است. مجموعه مقالات بررسی شده، شامل61 مقاله (از 16 کشورمختلف) بودکه تحقیقات کیفی وکمّی مربوط به۱۵سال اخیر(ازسال2007تاکنون)را به زبانهای فارسی وانگلیسی دربرداشت. پژوهشهایی که حجم نمونه و نحوه اجرای نامشخصی داشتند یا فقط روی بازاریابی یا پایداری انجام شده بودند، از روند مطالعه حذف شدند. همچنین مقالاتی که متن کامل آنها دردسترس نبود نیز از مطالعه حذف شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که شیوع زبالههای جامد، مایع و گاز در سرتاسر صنایع و ایجاد آسیبهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و محیطی در صنایع مختلف، برضرورت تلاش جهت یافتن راه حلهایی برای ارائه هرچه بهترخدمات تأکید دارد. بااینحال دراین زمینه، پژوهشهای کیفی، بسیارمحدود بوده است. نتایج بیانگر آن بود که دربیشترجوامع، دانش لازم درباره بازاریابی سبز و مدیریت پایداری در حوزه سی ان اجی به طور علمی کمبوده است.