نقش مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در رفتارهای بازاریابی و عوامل محیطی سبز
الموضوعات :نظاره کرد 1 , پرویز سعیدی 2 , روح اله سمیعی 3 , سامره شجاعی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - گروه مدیریت و حسابداری ، واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
4 - دانشگاه آزاد علی آباد
الکلمات المفتاحية: مدلسازی معادلات ساختاری, مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک, رفتار بازاریابی, عوامل محیطی سبز,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، تبیین نقش مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در رفتارهای بازاریابی و عوامل محیطی سبز است. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش اجرا توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. در گام اول، عناصر تشکیلدهنده مدل مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در رفتارهای بازاریابی از ادبیات نظری شناسایی شده است، خروجی این مرحله با شناسایی 50 مؤلفه در قالب شش بُعد اصلی است. ابزار گردآوری دادهها، اسناد و مدارک و پرسشنامه است. در مرحله کیفی، تیممشارکتکننده تحقیق شامل 22 نفر از خبرگان دانشگاهی، سازمانی و تجربی میباشند که با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدهاند. در مرحله کمّی جامعۀ آماری را معاونین،کارشناسان و کارکنانِ شرکت گاز گلستان تشکیل میدهند. برای تعیین حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 108 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. یافته ها نشان دادند که شش بُعد اصلی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک شامل عوامل مدیریتی، عوامل ارتباطی، عوامل الکترونیک، عوامل تکنولوژیکی، عوامل اطلاعاتی و عوامل محرک است و چهار بُعد اصلی رفتارهای بازاریابی شامل عوامل رفتاری، عوامل محیطی سبز، عوامل بازاریابی و عوامل سازمانی است. نتایج نشان داد که مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در رفتارهای بازاریابی و عوامل محیطی سبز با مدلسازی معادلات ساختاری نقش مؤثری دارند.