طراحی مدلی برای تبیین مسئولیت های اجتماعی دانشگاه ها با رویکرد کارآفرینی اجتماعی
الموضوعات :مجاهد مرادزاده 1 , عبدالعلی کشته گر 2 , عبدالمجید ایمانی 3
1 - دانشجوی دکترا گروه مدیریت، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
الکلمات المفتاحية: مسئولیت اجتماعی, کارآفرینی, کارآفرینی اجتماعی, آسیبهای اجتماعی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی برای تبیین مسئولیتهای اجتماعی دانشگاهها با رویکرد کارآفرینی اجتماعی در دانشگاههای استان خوزستان انجام شده است. روش پژوهش حاضر مطالعهای توسعهای- اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی شامل 30 نفر از اساتید دانشگاه با استفاده از نمونهگیری هدفمند و با استفاده از روش طوفان فکری(مصاحبه با خبرگان) انجام شده است و تا زمانی که به اشباع نظری نرسیده است ادامه یافته است و در مرحله کمی بر اساس فرمول کوکران تعداد نمونه آماری برابر با 380 نفر می باشد که از طریق روش نمونه گیری طبقهای ـ تصادفی انتخاب شد. در این پژوهش از روش دلفی مبتنی بر شناسایی پدیده محوری، شرایط علی، عوامل زمینهای و مداخلهگر، راهبردها و پیامدها و ارتباط بین آنها استفاده شده است. سپس مدل مفهومی تحقیق با استفاده از روش مدلیابی ساختاری تفسیری، تهیه، تدوین و ترسیم گردید. با ورود به مرحله عملیاتی و استفاده از پرسشنامههای ساختار یافته که گویههای آن از پرسشنامههای تحقیقات مشابه داخلی و خارجی و براساس نظر کارشناسان و خبرگان موضوع استخراج گردیده وروایی و پایایی آن با استفاده از آزمونهای استاندارد به اثبات رسیده، روابط بین مولفههای شناسایی شده بررسی گردید و در نهایت مدل عملیاتی تحقیق با استفاده از نرم افزار spss 24 وSmart Pls3 مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد 36 مفهوم درخصوص کارآفرینی اجتماعی و 48 مفهوم مسئولیت اجتماعی به دست آمد. همچنین با بررسی روابط بین متغیرها و ارزیابی مدل مشخص گردید که مدل بدست آمده نیز دارای برازش عالی نیز بوده است.