باز نگری مطالبات آموزشی زنان در دوره قاجار بر پایه «روزنامه حبلالمتین کلکته»
الموضوعات : فصلنامه تاریخ
1 - دبیر اموزش وپرورش ،استادیار دانشگاه فرهنگیان استان البرز
الکلمات المفتاحية: آموزش, مطالبات, قاجار, : زنان, روزنامه «, حبلالمتین کلکته»,
ملخص المقالة :
این مقاله به تبیین طرح دلایل وانگیزههای زنان آگاه وپیشگام روزگار قاجار به منظور برخورداری آنان از آموزش نوین میپردازد. احساس نیاز زنان به تحصیلات وآموزش به سبک نوین وغیر سنتی، پیش نیاز تمامی در خواستهای آنان بود؛ زیرا بدون آموزش کارآمد، تحقق دیگر خواستههای آنان ممکن نبود. یافتهها نشان میدهد دلایلی چون: پدید آمدن زنانی شایسته برای تربیت فرزندان، هم پایه شدن با مردان، حق رأی، ارتقا ارزش خانواده و کسب حقوق وشایستگیها، در توجیه جامعه مردسالار آن روزگار، چارچوب فکری آنان را تشکیل میداد.ندای مطالبات زنان و حتی مردان همسو با آنان در فضایی منعکس میشد که وارث فرهنگهای سنتی، قرائتها وپردازشهای دینیآمیخته با تعصب وخوداندیشی مجریان آن بود و این امر تحقق این آرزو را دشوار میساخت. جامعه نسوان انتظارات خود را در نقش مادری وهمسری و از منظری راهبردی در بلند مدت طرح نموده و اندیشه فردیت مستقل خودرا به زنان روزگار آینده سپردند. منبع شاخص در این پژوهش متون روزنامه حبلالمتین کلکته می-باشد.
_||_