بررسی و مطالعه میزان رضایتمندی شهروندان از خدمات شهری (مطالعه موردی: شهر بندر ماهشهر)
الموضوعات : آمایش محیط
محسن آقائی جوبنی
1
,
مژده ولی زاده
2
1 - استادیار، دکتری جغرافیا، برنامه ریزی شهری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر، ماهشهر، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا، برنامه ریزی شهری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر، ماهشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: رضایتمندی شهروندان, خدمات شهری, بندر ماهشهر, مشارکت شهری.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش بررسی میزان رضایتمندی شهروندان از خدمات شهری بندر ماهشهر است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و همبستگی و نوع پژوهش کاربردی است. محدوده پژوهش، حوزه مکانی بندر ماهشهر است. روش جمعآوری دادهها به صورت اسنادی و میدانی از نوع پرسشنامه بوده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها به صورت آمار توصیفی از شاخصهای میانگین و انحراف معیار، فراوانی و درصد فراوانی بهره گرفته شد. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده و بدین ترتیب حجم جامعه نمونه 380 نفر برآورد گریده است. یافتههای حاصل از پرسشنامههای تکمیل شده توسط حجم نمونه شهروندان بندر ماهشهر نشان میدهد که میزان رضایت شهروندان ماهشهری از عملکرد شهرداری در حوزه خدمات شهری 12.6 درصد خیلی کم، 30.8 درصد کم، 33.7 درصد متوسط، 16 درصد زیاد، 6.8 درصد خیلی زیاد؛ که بیشترین فراوانی متوسط تا قلمرو زمانی پژوهش میباشد. همچنین نتایج حاصل نشان میدهد که میزان رضایت شهروندان ماهشهری از عملکرد شهرداری در حوزه عمران شهری 12.9 درصد خیلی کم، 29.5 درصد کم، 33.10 درصد متوسط، 18.10 درصد زیاد، 6.3 درصد خیلی زیاد؛ که بیشترین فراوانی متوسط تا قلمرو زمانی پژوهش میباشد. یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر تحقق بخشیدن عملکرد مطلوب مدیریت شهری بر بهبود کیفیت خدمات در شهرها، جلب رضایت و ایجاد انگیزه در میان ساکنان جهت مشارکت شهری است. پژوهش حاضر نیز با همین هدف به بررسی میزان رضایتمندی شهروندی از خدمات شهرداری در بندر ماهشهر پرداخته است.
1- ابراهیمزاده عیسی،کماسی حسین، 1393، ارزیابی و تحلیل کیفیت خدمات شهرداری بر اساس مدل سرکوال (مطالعه موردی: شهرداری شهر سنقر)، مطالعات ساختار و کارکرد شهری، 2(6):153-172.
2- آخوندیان م, زارعی س, نورانیپهنهکلایی سف. 1391.ارزیابی نگرش مردم نسبت به میزان عملکرد مناطق مختلف شهرداری با رویکرد فازی (مطالعه موردی: منطقه 1 شهرداری ساری). چهارمین کنفرانس برنامهریزی و مدیریت شهری، مشهد مقدس، 20 - 21، اردیبهشت.
3- ادریسی افسانه, پالیزبان سمانه، 1388، خدمات شهری شهرداری و سبک زندگی شهروندان، مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 10(6):9-0.
4- ایمانیجاجرمی حسین, فیروزآبادی سیداحمد، 1386، بررسی مدلهای سنجش عملکرد مدیریت محلی: با تأکید بر سازمانهای مدیریت شهری و روستایی در ایران، نامه علوم اجتماعی، 15(32):111-91.
5- بردیآنامرادنژاد رحیم، زارع الهه، قاسمپور فاطمه، 1396، سنجش رضایتمندی شهروندان از خدمات شهری شهرداری بابلسر، برنامهریزی فضایی جغرافیا، سال هفتم:57-72.
6- برقی حمید، قنبری دکتریوسف، سیفالهی مهندسمحمود، 1390، بررسی رضایتمندی ساکنان مناطق روستایی در تبدیل نقاط روستایی به شهر، جغرافیا، سال نهم(31):233-215.
7- برکپور ناصر, گوهریپور حامد, کریمی مهدی، 1389، ارزیابی عملکرد شهرداریها بر پایه سنجش میزان رضایت مردم از خدمات شهری (نمونه موردی: مناطق 1 و 11 شهر تهران)، مدیریت شهری، سال هشتم(25):203-218.
8- بزی خدارحم, عبدالهیپورحقیقی ابوالفضل، 1392، تحلیل پراکنش مکانی خدمات شهری بر مبنای خواست مردم (مطالعه موردی: شهر استهبان)، جغرافیا و برنامهریزی محیطی، سال بيست و چهارم(1):214-201.
9- تقوایی مسعود، بابانسب رسول، موسوی چمران، 1388، تحلیلی بر سنجش عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در مدیریت شهری؛ مطالعه موردی: منطقه 4 شهر تبریز، مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقه ای، سال اول(2):19-36.
10- حاجینژاد علی، رفیعیان مجتبی، زمانی حسین، 1389، بررسی متغیّرهای فردی مؤثر بر رضایتمندی شهروندان از کیفیت محیط زندگی مطالعهی موردی: مقایسهی بافت قدیم و جدید شهر شیراز، نشریه جغرافیا و توسعه، 8(17):63-82.
11- حکمتنیا حسن, موسوی میرنجف، 1386، سنجش میزان و عوامل مؤثر بر رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری مطالعه موردی: شهر یزد، جغرافیا و توسعه، سال پنجم(9):196-181.
12- رابرتگر, ت. 1379.چرا انسانها شورش میکنند.علی مرشدزاده.1. پژوهشکده مطالعات راهبردی.105.
13- رخشانینسب حمیدرضا, کریمی طیبه، 1398، سنجش میزان رضایت شهروندان از عملکرد شورای اسلامی شهرها (مطالعه موردی: شهر جیرفت)، آمایش محیط، 12(47):1-22.
14- رستمی محمدحسن، امانپور سعید، کرمی مهران، رامنژاد سیداللهمراد، 1394، سنجش رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری در حوزه خدمات شهری (مطالعه موردی: شهر دورود)، پژوهش و برنامهریزی شهری، سال ششم(21):35-50.
15- رضویان، م. 1381.مدیریت عمران شهری.1. پیوند نو.73.
16- رفیعپور سعید، رحمانی مریم، داداشپورهاشم، جمال محمدجعفر، 1390، سنجش و ارزیابی عملکرد شهرداری قاین بر حسب نظام تقسیمات کالبدی شهر، فضای جغرافیایی، 11(35):89-114.
17- سعیدنیا، ا. 1382.کتاب سبز شهرداری: مدیریت شهری.2.سازمان شهرداریهای کشور.62.
18- شایان حمید، تقیلو علیاکبر، خسروبیگی رضا، 1389، ارزیابی میزان رضایتمندی روستاییان از محیط سکونتگاهی: مطالعه موردی شهرستان کمیجان، روستا و توسعه، سال سيزدهم(1):155-79.
19- شکوئی, ح. 1391.اندیشههای نو در فلسفه جغرافیا.14.موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی.51..
20- گزارش دادههای اقلیمی شهرستان ماهشهر. سازمان هواشناسی استان خوزستان; 1402.
21- معتمدی محمد, رسولی سیدحسن، نصیری محمد، 1398، ارزیابی میزان رضایت شهروندان از عملکرد مدیریت شهری در حوزه خدمات شهری، مطالعه موردی: شهر فاروج، تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، سال نوزدهم:99-116.
22- معصومی، س. 1390.توسعه محلهای در راستای پایداری کلانشهر تهران.چاپ اول.جامعه و فرهنگ.24.
23- ملکی سعید، منفرد سجاد، 1394، ارزیابی سطح رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری در حوزه خدمات شهری (نمونه موردی: شهر ایلام)، نشریه مطالعات مدیریت شهری، 7(22):45-61.
24- میرفخرالدینی سیدحیدر, صالحاولیا محمد, جمالی رضا، 1388، مهندسی مجدد مدیریت کیفیت در موسسات آموزش عالی(مطالعه موردی: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد)، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال پانزدهم(3):131-57.
25- نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 1395. مرکز آمار ایران; 107:1397.
26- نژادحاجیعلیایرانی فرهاد، 1387، مدیریت رضایتمندی مراجعان در سازمانهای دولتی، ماهنامه تدبیر، 43:197-29.
27- نصیریهندهخاله اسماعیل, گنجی نسرین، 1397، سنجش رضایتمندی گردشگران از کیفیت خدمات شهری با استفاده از مدل کانو (مطالعه موردی بوستان نهج البلاغه تهران)، گردشگری شهری، سال پنجم:121-34.
28- نصیریهندهخاله اسماعیل، 1397، ارزیابی میزان رضایت از کیفیت خدمات مدیریت شهری در مناطق حاشیه نشین (مطالعه موردی: اسلام آباد کرج)، پژوهشهای جغرافیایی برنامهریزی شهری، سال ششم:289-306.
29- هدایت رقیه, علمی محمود، 1391، بررسی میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد خدمات شهری و عوامل اجتماعی- اقتصادی مرتبط با آن در شهر نقده، نشریه مطالعات جامعه شناسی، 5(3):29-47.
30- هومن, ح. 1381.تهیه و استاندارد ساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی.1. مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری.41.
31- واعظمهدوی محمدرضا, سالاریانزاده محمدحسین, صدر فرهاد، 1390، ارزیابی پاسخگویی نظام مند به شهروندان در شهر تهران مطالعه Urban HEART، تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، سال چهاردهم(2):88-78.
32- ولیزاده م.1401.بررسی و مطالعه میزان رضایتمندی شهروندی از خدمات شهری بندر ماهشهر.پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا.دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر.119 صفحه.
33- Akther Mohammad Shakil, Islam Ishrat, Hasan Md Musleh Uddin 2009، Evaluation of municipal services in selected wards of Dhaka City Corporation: Citizen's perspective، Theoretical and empirical researches in urban management، (1S):133-145.
34- Gutiérrez Rodríguez Pablo, Vázquez Burguete José Luis, Vaughan Roger, Edwards Jonathan، 2009، Quality dimensions in the public sector: municipal services and citizen’s perception، International Review on Public and Nonprofit Marketing75-90:6.
35- Rodríguez Pablo Gutiérrez, Burguete José Luis Vázquez, Vaughan Roge, Edwards Jonathan، 2009، The Transformation of Municipal Services: towards Quality in the Public Sector، Theoretical & Applied Economics16,(2):3-16.
36- Sachdev Sheetal B, Verma Harsh V، 2004، Relative importance of service quality dimensions: A multisectoral study، Journal of services research، 4(1):93-116.
37- Van Ryzin Gregg G، 2007، Pieces of a puzzle: Linking government performance, citizen satisfaction, and trust، Public Performance & Management Review30(4):521-535.
38- Zisis Pandelis, Garefalakis Alexandros, Sariannidis Nikolaos، 2009، The application of performance measurement in the service quality concept: the case of a Greek service organization، Journal of Money, Investment and Banking:28.