پهنه بندی تصادفات جاده ای با هدف تعیین نقاط حادثه خیز با استفاده از GIS(نمونه موردی مسیر همدان- ملایر)
الموضوعات : آمایش محیط
1 - هیات علمی دانشگاه آزاد واحد همدان
الکلمات المفتاحية: سیستم اطلاعات جغرافیایی, تصادف, حمل و نقل, شریان های جاده ای,
ملخص المقالة :
حمل و نقل از دیدگاه علوم مختلف دارای مفاهیم متنوعی است و از جنبه های مختلفی می تواند مورد بررسی قرار گیرد در برنامه ریزی شهری یکی از مهمترین مسائلی که در حوزه حمل و نقل برون شهری مورد توجه قرار میگیرد موضوع مهم تصادفات جاده ای و عواملی است که در بروز آن نقش ایفا میکند. لذا در همین راستا محقق در این پژوهش به عنوان یک پژوهش کاربردی به جمع آوری اطلاعات تصادفات صورت گرفته و برداشت میدانی این نقاط در طول مسیر همدان ملایر به صورت مشاهده مستقیم و تحلیل آن بر روی تصاویر هوایی منطقه پرداخته است. محقق در این تحقیق با تعیین دقیق نقاط مورد نظر در سالهای 92 و 91 ابتدا نسبت به دسته بندی نوع تصادفات اقدام و سپس اطلاعات را دسته بندی و در دیتا بیس نرم افزار Arc Gis وارد نموده است. نتایج تحلیلی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و نرم افزار مورد نظر بصورت نقطه ای و پهنه ای ویژگی مسیر در قالب نقشه های کاربردی ترسیم نموده است که در نهایت مسیر همدان – ملایر در چهار طیف، امن، نسبتاً امن، خطر ناک و حادثه خیز پهنه بندی و راهکارهای لازم در کاهش تصادفات جاده ای ارائه گردیده است.
1) آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی،مصوب 4/6/1388، وزارت کشور ـ وزارت راه و ترابری ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، وزارت صنایع و معادن ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران.
2) اجزاء شکوهی، م.، شاداب مهر، ه.1394،مطالعه تطبیقی موقعیت مکانی پمپ بنزین های شهر مشهد.آمایش محیط، شماره 28، 82-77.
3) تولایی، س. 1386.جغرافیای اقتصادی(صنعت، حمل و نقل، انرژی). انتشارات جهاد دانشگاهی واحد خوارزمی.240 صفحه.
4) جعفری، م .امینی شیرازی، ح. 1389."ارایه مدل ارزیابی شاخص مبنا جهت اندازه گیری سطح پایداری حمل و نقل در برنامه ریزی و مدیریت یکپارچه شهری". اولین کنفرانس بین المللی مدیریت شهری با رویکرد توسعه پایدار، مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران.
5) رایت،پ. رحیمی،ا،1379.مهندسی ترابری(اصول برنامه ریزی و مدل سازی حمل و نقل). دانشگاه علم و صنعت ایران.370 صفحه.
6) رحمانی، محمد،1393، طرح جامع تصادفات سازمان حمل و نقل پایانه ها.
7) عزت پناه، ب.، شکوری، م.، مددی، ا.1393. مدل سازی مکان یابی و پارکینگ طبقاتی با استفاده از روش AHPو شاخص همپوشانی وزنی در محیط GIS (نمونه موردی: منطقه 2 اردبیل). آمایش محیط، شماره 27، 20-1.
8) عربانی، م، نیکویی کمساری، ع.1385. مهندسی ترافیک. انتشارات دانشگاه گیلان.194 صفحه.
9) غنی زاده، ع. 1389. مقدمه ای بر مهندسی حمل و نقل.جلد اول. انتشارات آذرخش.304 صفحه.
10) فرج زاده اصل، م.1384.سیستم اطلاعات جغرافیایی و کاربرد آن در برنامه ریزی توریسم. انتشارات سمت.180 صفحه
11) محمودی، ع. 1376. اقتصاد حمل و نقل تهران. نشر اقتصاد نو.253 صفحه.
12) محمودی، م.1362. جغرافیای حمل و نقل. چاپ اول. مرکز نشر دانشگاهی تهران.240 صفحه.
13) منتظری, م و اداوی، مجید،۱۳۸۵، بررسی مولفه های ترافیکی سیستمهای حمل و نقل شهری و عوامل موثر بر آن، هشتمین همایش حمل و نقل ریلی، تهران، انجمن حمل و نقل ریلی، دانشگاه علم و صنعت.
14) نیکخو، ن.، الیرومی،ع،. نوری،ح.1394. تحولات کاربری اراضی شهر ملایر با بهره گیری از سنجش از دور، آمایش محیط، شماره 30، 86-63.
15) هیوود، ل. عالمی راد، ح. 1383.طراحی سیستم های اطلاعات جغرافیایی. مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران. 156 صفحه
_||_