سبک شناسی متناقض نما در شعر حافظ
الموضوعات :احمد هاشمی 1 , علی محمد سجادی 2
1 - دانشجوی دورۀ دکترای تخصّصی، گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استاد زبان و ادبیّات فارسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: حافظ, تناقض, پارادوکس, سبکشناسی, خلاف آمد,
ملخص المقالة :
در ادبیات فارسی محور جمالشناسی بر شکستن هنجارها و عادتهای زبانی در لفظ و معناست که این مهم در آرایة ادبی متناقض نما خود را نشان دادهاست. متناقض نما یا پارادوکس در شعر حافظ اغلب به صورت فنی، زیبا و البته ظریف و شگفتانگیز خودنمایی میکند. یعنی از اجتماع امور متضاد و متناقض، تصویری شگفت، هنری و زیبا خلق مینماید. این مقاله با هدف بررسی متناقض نما و گونههای آن در شعر حافظ به نگارش درآمده است. روش کار به شیوۀ توصیفی-تحلیلی است. سؤال اصلی تحقیق این است که حافظ از چه شگردهایی در ابداع ترکیبات پارادوکسی بهره گرفته است؟ انواع پارادوکسهای زبانی، فکری و ادبی در دیوان حافظ کدامند؟ نتیجۀ تحقیق بیان میدارد پارادوکس در متن و بطن شعر حافظ حضوری فعال دارد و از اصلیترین ویژگیهای سبک شعر وی بهشمار میآید. التذاذ و آفرینش ادبی، ایجاد امید و حس زیبانگری در فضای ایران بعد ازحمله مغول، هنجارگریزی به هدف ریاستیزی و عرفان ناب و هنری حافظ از عمده عوامل ایجاد متناقض نما در شعر وی محسوب میشود.
_||_