تحلیل موانع موثر بر توسعه گردشگری روستای سردابه، شهرستان اردبیل
الموضوعات :
1 -
الکلمات المفتاحية: توسعه روستایی, کلمات کلیدی: گردشگری روستایی, روش تحلیل سلسله مراتبی, دهستان سردابه,
ملخص المقالة :
چکیده امروزه توسعه گردشگری روستایی به عنوان راهکاری در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی نواحی روستایی محسوب میشود اما توسعه گردشگری همواره با موانعی نظیر موانع ساختاری، زیربنایی، اجتماعی- فرهنگی و موانع آموزشی روبرو است. هدف این مقاله، تحلیل موانع موثر بر توسعه گردشگری روستایی در دهستان سردابه شهرستان اردبیل میباشد. روش کار به صورت میدانی بوده و اطلاعات از طریق پرسش نامه از 200 نفر از روستاییان ساکن در دهستان سردابه جمع آوری گردیده است. روایی صوری پرسش نامه با کسب نظرات صاحب نظران در دانشگاه و کارشناسان اجرایی مربوطه به دست آمد. هم چنین پس از انجام یک مطالعه راهنما و آزمون پایایی پرسش نامه ضریب کرونباخ آلفا 86/0 بدست آمد. دادههای بدست آمده با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی مورد تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که از بین موانع موثر در توسعه گردشگری روستایی مانع ساختاری در شهرستان اردبیل، موثرترین مانع فرآروی توسعه گرشگری روستایی بوده و موانع اجتماع-فرهنگی، زیربنایی و آموزشی در رده بعدی قرار گرفتند. در نهایت با توجه به تحلیل نتایج، پیشنهاداتی کاربردی ارائه شده است.
منابع
1- بابا خان زاده، ادریس(1389). ارزیابی موانع توسعه گردشگری در مجموعه تفریحی-توریستی غاری قوری قلعه، مجموعه مقالات دومین همایش دانشجویی جغرافیا.
2-بهرامی، رحمت الله(1389). بررسی قابلیت ها و تنگناهای توسعه گردشگری در استان کردستان، مجموعه مقالات چهارمین کنگره جغرافیدانان جهان اسلام.
3-تقدیسی زنجانی، سیمین، دانشور عنبران، فاطمه(1386). توریسم روستایی، تصویری مجازی یا الگویی حقیقی در برنامه ریزی روستایی، مجله جغرافیا و توسعه ناحیه ای، شماره هشتم.
4-حیدری ساربان، وکیل(1389). نقش توریسم درتوسعه مناطق روستایی شهرستان مشگین شهر؛ مطالعه موردی: بخش مشگین شرقی، ماهنامه علمی-ترویجی جهاد.
5-حیدری ساربان، وکیل(1390) الویت بندی موانع موثر بر کارآفرینی زنان روستایی، مطالعه موردی: استان اردبیل، فصلنامه مطالعات زنان.
6-خانی، فضیله و همکاران(1388). بررسی اثرات گردشگری ساحلی با تکیه بر نظر سنجی از خانوارهای روستایی؛ مطالعه موردی؛ روستای چخماله، شهرستان لنگرود، فصلنامه علمی-پژوهشی جغرافیای انسانی، سال اول، شماره چهارم.
7-رضوانی، محمدرضا(1387). توسعه گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار، انتشارات دانشگاه تهران.
8-رکن الدین افتخاری، عبدالرضا، قادری، اسماعیل(1381). نقش گردشگری روستایی در توسعه روستایی، فصلنامه مدرس، دوره6، شماره2 .
9-رکنالدین افتخاری، عبدالرضا، مهدوی، داود(1384). راهکارهای توسعه گردشگری روستایی با استفاده از مدل SWOT؛ دهستان لواسان کوچک، فصلنامه مدرس، دوره 2، شماره 10.
10-ساعتی، توماس ال (1378). تصمیم سازی برای مدیران، ترجمه علی اصغر توفیق، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
11-سبحانی، بهروز(1389). شناخت پتانسیلهای گردشگری منطقه آبگرم سردابه در استان اردبیل با روش SWOT، مطالعات و پژوهش های شهری و منطقه ای، سال اول، شماره4.
12-شارپلی، ریچارد(1380). گردشگری روستایی، ترجمه رحمت الله منشی زاده و همکاران، تهران: منشی.
13-شجاعی، منوچهر، نوری، نورالدین(1386). بررسی سیاست های دولت در صنعت گردشگری وارایه الگوی توسعه پایدار صنعت گردشگری، فصلنامه دانش مدیریت.
14-شریف زاده، ابولقاسم، مراد نژاد، همایون(1381). توسعه پایدار و توسعه گردشگری، ماهنامه جهاد، شماره 25.
15-غفاری، عمران و همکاران(1390). بررسی موانع توسعه گردشگری، مطالعه موردی روستاهای هدف گردشگری بخش مرکزی اردبیل، مجموعه مقالات اولین همایش تخصصی توسعه کشاورزی استان های شمالغرب کشور.
16-فاضل نیا، غریب و همکاران(1389). مکانیابی بهینه فضاهای ورزشی شهر زنجان با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) وسیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) ، مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری.
17-لطیفی، سمیه، ودادی، الهام(1390). تحلیل موانع توسعه گردشگری روستایی در روستاهای هدف گردشگری شهرستان همدان، مجموعه مقالات اولین همایش ملی جغرافیا و برنامه ریزی روستایی.
18-محسنی، رضاعلی(1388). گردشگری پایدار در ایران: کارکردها، چالش ها و راهکارها، مجله فضای جغرافیای دانشگاه آزاد اهر، سال 9، شماره28.
19-مطیعی لنگرودی، سید حسن (1385) نقش گردشگری در اقتصاد روستایی ایران، مجله علوم جغرافیایی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد.
20-موحد،علی، کهزادی، سالار(1389). تحلیل عوامل موثر بر توسعه گردشگری استان کردستان با استفاده از مدل SWOT ، مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری، شماره دوم.
21-مهدوی، مسعود و همکاران(1387). اثرات گردشگری بر توسعه روستایی با نظر سنجی از روستاییان کن و دره سولقان، فصلنامه روستا و توسعه، سال11، شماره2.
22-هارونی سلیمانی، خدیجه(1389). نگرش ساکنان مناطق گرشگری روستایی نسبت به پیامدهای گردشگری روستایی، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، شماره2.
َ23. Amit, J. (2011). Impact analysis of a rural tourism on county development. Event Management, 9(4).
24. Benedek, J, Deszi, S., (2008). the role of rural tourism in the economic diversification of rural space in Romania, International Conference,3(10).
25. Benz, F. (2010). Rural tourism and development. Tourism Economics, 12(2).
26. Busby, G (2000). the transition from tourism on farms to farm tourism. Tourism Management, Vol 21.
27.Clarke, C. (2008). Rural tourism and region revitalization. Tourism Recreation Research, 14(1).
28. Davies,C(2009). A Poverty rural reduction strategies, 4(1), Washington D.C.
29. Diamonded (2006).Tourism role in rural development, Journal of Developing Areas, Vol 21.
30. Din,K(2002). Social cultural impacts of tourism. Annals of tourism research, Vol2.
31.Eldenburg, D. (2008). Rural tourism: definition, evolution, and research. Tourism Management, 29(3).
31. Hall, M. (2009). Tourism: Rethinking the social science of mobility. Harlow: Pearson/Prentice Hall.
32. Holland,et al(2003). Tourism in poor rural areas, diversifying the product and expanding the benefits in rural Areas, London: PSA Publications.
33. Holland, J. Burian, M. Dixey,L(2003). Tourism in poor rural areas, diversifying the product and expanding the benefits in rural areas. London: PSA Publicastion,3(4) .
34.Iorio,M, Corsale,A(2010) Rural tourism and livelihood strategies in Romania, Journal of Rural Studies, Department of Economic and Social Research, university of Cagliari, 09123 Cagliari, Italy.
35. Ivona,A.(2008). Farm tourism as a way to promote rural development. An application in Apulia.10(3).
Kapur, H. (2009). The role of tourism on rural development. The Yale Law Journal, 89(5).
36.Kostas,E(2003) Rural tourism: an opportunity for sustainable development of rural areas.www. sillignakis.com.
37. Meller,M,Ruzic,D(1999). Marketing identity of the tourist product of the republic of Coroatia, Tourism Manangement, Vol 10.
38.Milone, P., (2005). Theory and practice of multi-product farm: farm butcheries in Umbria. Sociological Rurally 40 (4).
39.Opperman,C(2006)Cultivating Rural Tourism, Policy Study Journal, 5(11).
40. Pearece1,D.(2008), Tourism: Economic, Physical and Social Impacts, London: Longman, Vol 5.
41. Peterzelaka,P(2005) Rural truism and gendered nuance, Annals of tourism research ,Vol.32.
42. Shan,J.,Wilson,K(2001). Causality between trade and tourism: empirical evidence from china, Applied economics letters, 8(3).
43.Sharpley, J., (2002). Rural Tourism: An Introduction. International Business Press, London.
44.Villarino, M. (2004). Rural tourism in Malaga: an analysis of recent evolution. Geoforum 35 (6), pp755–758.
45.Wilson, S(2001) Factors for success in rural tourism development. Journal of Travel Research, Boulder ,2(40).