ارزیابی و مکانیابی پارکینگهای طبقاتی با استفاده از مدل AHP)) مطالعه موردی؛ شهر اهواز
الموضوعات :
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: اهواز, سیستم اطلاعات جغرافیایی, تحلیل سلسله مراتبی, کلمات کلیدی: برنامه ریزی, پارکینگ طبقاتی,
ملخص المقالة :
چکیده پارکینگها به عنوان یکی از مهمترین زیرساختهای شهری نقش عمدهای در کاهش پارک حاشیهای و روانی ترافیک ایفا میکنند. امروزه در کلانشهرها به علت محدودیت زمین و فضا با ایجاد پارکینگهای طبقاتی میتوان مدیریت بهینه در جهت افزایش خدماتدهی به حجم زیادی از وسائط نقلیه انجام داد. پارکینگهای طبقاتی زمانی میتوانند کارآیی لازم را داشته باشند که از مکان یابی مناسب فضایی- مکانی برخوردار گردند. اهواز از جمله کلانشهرهای جنوب کشور است که شبکه حمل و نقل آن در حال حاضر با مشکل اساسی کمبود پارکینگ جهت کاربری مسکونی و سایر کاربریها روبرو بوده و بارگذاری فعالیتها بدون توجه به این کاربری سبب گردیده که این مسأله به تدریج بعنوان یک معضل شهری خود را بروز دهد. این معضل در نقاط پرتراکم که از کاربریهای چندگانه شهری بویژه کاربری اداری- تجاری و گذران اوقات فراغت برخوردارند خود را به شکل حادی نمایان میسازد. این پژوهش به منظور مکان یابی بهینه پارکینگهای طبقاتی در جهت کارایی بیشتر ابتدا مطالعات اولیه جهت شناسایی معیارهای تاثیرگذار بر انتخاب مکان مناسب پارکینگ انجام، سپس با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)[1]، وزن دهی معیارها صورت پذیرفته است در نهایت با تلفیق این مدل با سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)[2] محدودههای مناسب جهت احداث پارکینگهای طبقاتی پیشنهاد گردیده است. [1] Analytical Hierarchy Process(AHP) [2] Geographic Information System(GIS)
منابع
1- روستایی،شهریور و شمساله کاظمیزاده (تابستان 1390): «ارایه الگوی بهینه مکانیابی پارکینگهای محلهای» مجله جغرافیا و توسعه، شماره 23، زاهدان.
2- زبردست، اسفندیار (زمستان1380):« کاربرد تحلیل سلسله مراتبی در برنامهریزی شهری و منطقهای»، مجله هنرهای زیبا، شماره 10، تهران.
3- شاهی، جلیل (1379): مهندسی ترافیک، مرکز نشر تهران،چاپ پنجم، تهران.
4- شکویی، حسین (1375): اندیشههای نو در فلسفه جغرافیا، انتشارات گیتاشناسی،چاپ دوم، تهران.
5- شهابی،هیمن،برزگر،صادق و سروشکیهان فرد (پاییز1390): «مقایسه و ارزیابی روش های رتبه ای و AHP در مکان یابی پارکینگها»،نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد 18، شماره 21، تهران.
6- شهرداری اهواز(1390): گزارش عملکرد شهرداری اهواز.
7- عبادی، موسی (1386): مکان یابی پارکینگهای عمومی طبقاتی با استفاده از روش OWA، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم زمین، گروه سنجش از دور، تهران.
8- قاضی عسکرنایینی، آرمان،(1383): مکان یابی پارکینگ ها با استفاده از GIS،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم زمین،گروه سنجش از دور، تهران.
9- قدسی پور حسن (1387): فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP، انتشارات دانشگاه امیر کبیر، چاپ چهارم،تهران.
10- فرجی سکبار، حسنعلی(تابستان 1384):« مکانیابی واحدهای خدمات بازرگانی با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی، مطالعه موردی؛ بخش طرقبه مشهد»، مجله پژوهشهای جغرافیایی، شماره 51.
11- کریمی، وحید، عبادی، حمید وسلماناحمدی(1387): مدل سازی مکان یابی پارکینگ های عمومی با استفاده از GIS مطالعه موردی؛ تبریز مجله دانشکده فنی، دانشگاه تبریز،جلد 38، شماره 3.
12- گزارش مطالعات جامع حمل و نقل شهری اهواز (1390): کتابچه چهارم، مطالعات پارکینگ،اهواز
13-AhadnejadReveshti,Mohsen,(2007):Site selection study for fire extinguisher stations using network analysis and AHP.Model.Case study ,city of zanjan ,mapasia ,kualalumpure .malaysia; MCB UPLTD ,Facilities, Volume 15 .number 9/10.
14- F.D.Hobbs, (1974): Traffic planning & engineering, pergamonpress, oxford.new York. pp155-193.
15- Yang jiaqin and lee Huei,(1997): An AHP decision model for facility location selection publisher.