کاربرد مدل کارتهای امتیازی متوازن (1BSC)در برنامهریزی گردشگری
الموضوعات :ارسطو یاری حصار 1 , علی مجنونی 2 , صغری نیرومند شیشوان 3 , زهرا محمدی 4
1 - دانشگاه محقق اردبیلی
2 - دانشگاه محقق اردبیلی
3 - دانشگاه بناب
4 - دانشگاه محقق اردبیلی
الکلمات المفتاحية: گردشگری روستایی, برنامهریزی, مدل BSC, روستای توتاخانه,
ملخص المقالة :
امروزه یکی از راههای نجات روستاها از فقر، مهاجرت و مشکلات اجتماعی و اقتصادی، توسعهی گردشگری در مناطق مستعد گردشگری روستایی است. دستیابی به این هدف نیازمند بهکارگیری برنامهها و الگوهای مناسب است. در همین راستا یکی از مدلهایی که میتوان از طریق آن و با مشارکت تمامی عوامل مؤثر در گردشگری اعم از مردم محلی، گردشگران و سازمانهای مسئول، برنامهی مناسب را به کار گرفت؛ مدل BSC است. لذا هدف اصلی مقاله، ضمن معرفی این مدل در ادبیات گردشگری ایران، بیان مزیتهای کاربردی آن در حوزهی برنامهریزی گردشگری روستایی است. تحقیق از نوع کاربردی و به روش تحلیلی-تبیینی میباشد که با استفاده از روش پیمایش انجامشده است. دادههای مورد نیاز برای پیادهسازی این مدل، از طریق منابع کتابخانهای، پرسشنامه و مصاحبه حضوری بهدستآمده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل ساکنین روستای توتاخانه، گردشگران وارد شده به این روستا و مسئولان ادارات شهرستان بناب بوده که با استفاده از فرمول کوکران 243 نفر از ساکنین روستا، 300 نفر از گردشگران وارد شده به منطقه و همچنین 20 نفر از مسئولان و کارشناسان به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. روایی صوری پرسشنامهها با کسب نظر اساتید دانشگاه و کارشناسان اجرایی بهدستآمده و ضریب پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0 برای جامعه محلی، 89/0 برای گردشگران و 90/0 برای مسئولان محاسبه شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که این مدل از توان بالایی برای پاسخگویی به نیازهای تمامی ذینفعان گردشگری برخوردار است؛ زیرا با در نظر گرفتن شرایط گذشته و حال، به صورت گامبهگام راهکارهای اجرایی شدن برنامههای توسعهی گردشگری روستای توتاخانه را پیشروی مسئولان و برنامهریزان میگذارد.
2. دانشفرد، کرم الله؛ وحدانی، کاوه؛ آغاز، عسل (1389)، بررسی پیادهسازی کارت امتیازی متوازن در بهبود عملکرد سازمان، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزش، سال چهارم، شماره: صص 72/55
3. رنجبریان، بهرام؛ امامی، علیرضا؛ فتحی، سعید (1393)، عملیاتیسازی فاصلهی روانی در بازاریابی گردشگری (مطالعه موردی: مقصد گردشگری ایران)، فصلنامهی برنامهریزی و توسعهی گردشگری، دورهی سوم، شمارهی نهم: صص 73-52
8. فروغزاده، سیمین؛ رضویزاده، ندا (1393)، گونهشناسی گردشگران شهری: کاربست مـدل نهـادی کوهـن (مطالعه موردی: شهر مشهد)، فصلنامه برنامهریزی و توسعهی گردشگری، دورهی سوم، شمارهی نهم: صص 190-169
15. ناصری، امین؛ سپهری، مهران؛ محمودی، شهرام (1393)، ارزیابی عملکرد استراتژیک ایمنی و بهداشت و محیط زیست (HSE) براساس کارتهای امتیازی متوازن، دوماهنامه سلامت کار ایران، دوره 11، شماره 1: 94-79
Xiao-lin, S. (2011). "Study on the Models of Tourism Industry Cluster in Minority Regions [J]." Journal of Guizhou University of Finance and Economics 2: 018.
_||_