راهبردهای توسعه ژئوتوریسم مورد: غار نمکی قشم
الموضوعات :
محمد محبتی
1
(
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه آزاد، رشت، ایران
)
حسین روستا
2
(
دانشجوی کارشناسی ارشد اکوتوریسم، دانشگاه هرمزگان، ایران
)
رضا ویسی
3
(
دانشجوی دکتری تخصصی جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمدرس دانشگاه
)
سجاد احمدی
4
(
دانشجوی دکتری تخصصی جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
)
الکلمات المفتاحية: SWOT, راهبرد, ژئوتوریسم, غار نمکی قشم,
ملخص المقالة :
جزیره قشم را میتوان دروازهای برای ژئوتوریسم ایران دانست. بزرگترین جزیرهی خلیج فارس به واسطه دارا بودن پدیدههای زمینشناسی و زیستشناسی متنوع و بیهمتا، توان بالایی برای تبدیل شدن به یک قطب بزرگ اکوتوریسم و ژئوتوریسم در حوضهی خلیج فارس دارد. یکی از اشکال جزیره، کشف طولانی ترین غار نمکی جهان در گنبد نمکی نمکدان به طول 6580 متر میباشد که با وجود توانمندیهای بسیار زیاد در زمینه توسعهی ژئوتوریسم هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد. لذا این سوال مطرح میشود که پتانسیلها و محدودیتهای توسعه ژئوتوریسم این منطقه کدامند؟ و چه استراتژیهایی برای توسعه ژئوتوریسم نیاز است؟ این پژوهش با توجه به هدف از نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق از نوع تحلیلی، توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مردم بومی، گردشگران و کارشناسان گردشگری جزیره قشم میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و تعیین استراتژیهای توسعه ژئوتوریسم منطقه از تکنیک SWOT استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان نشان میدهد که منطقه مورد مطالعه با 20 نقطه قوت و امتیاز وزنی 733/3 و 21 فرصت با امتیاز وزنی 960/3 در برابر 16 نقطه ضعف با امتیاز وزنی 768/3 و 14 تهدید با امتیاز وزنی 535/3 توانمندیهای بسیار بالایی برای توسعه ژئوتوریسم در خلیج فارس دارد ولی ضعفها و تهدیدهای داخلی مانع این امر شده است. لذا با سیاستهای مناسب و مدیریت واحد میتوان از نقاط قوت موجود برای توسعه ژئوتوریسم غار نمکی قشم استفاده کرد.
Yuksel, I., Dagdeviren, M., 2007: Using the analytic network process (ANP) in a SWOT analysis – A case study for a textile firm. Information Sciences 177 (2007) 3364–3382.
_||_