رویکرد فلسفی پدیدارشناسی در پژوهشهای حسابداری
الموضوعات :
ابوالفضل سلیمانی
1
(کارشناسی ارشد حسابرسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.)
مهدیه شکریان برنجستانکی
2
(کارشناسی ارشد حسابرسی، مدرس گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی فروردین قائمشهر، قائمشهر، ایران)
الکلمات المفتاحية: پدیدارشناسی, پژوهش کیفی, رویکرد مسیر, فلسفه, مفاهیم حسابداری,
ملخص المقالة :
حسابداری به عنوان پدیدهای اجتماعی و سازمانی همگام با پیشرفت اجتماعی و پیچیدگی روز افزون کسبوکارها بهسرعت در حال تغییر است. لذا در هر حوزه معانی متفاوتی پیدا میکند که درک چگونگی استفاده و واکنش بازیگران اجتماعی، و نحوه شکلگیری و بازسازی حوزههایی که رویههای حسابداری در آن اعمال میشوند مهمتر از پیش شده است. به دلیل اینکه جریان اصلی پژوهشهای حسابداری از پژوهشهای کمی استفاده میکند، نیاز به ورود روشهای فلسفی پدیدارشناسی به پژوهشهای حسابداری جهت بررسی پدیدههای جدید احساس میگردد. این مقاله برخی از پرسشهای پژوهشی متناسب با روشهای پژوهش کیفی و فرصتهایی را جهت بررسی پدیدههای جدید حسابداری ارایه میکند. استفاده از رویکرد مسیر برای پژوهشهای کیفی، بهویژه استفاده از پدیدارشناسی برای مسائل حسابداری، پژوهشگران را بر آن داشت تا جایگزین دیگری (با انتخاب روشهای پژوهش پدیدارشناسی) جهت انجام پژوهشهای کیفی خود داشته باشند. نتایج نشان داد که استفاده از این رویکرد در پژوهش-های کیفی پدیدارشناسی، میتواند پژوهشگران حسابداری را بهسمت یافتن پاسخ در اولین قدمهای پژوهشهای کیفی و نیز کاوش در مفاهیم حوزههای مختلف حسابداری سوق دهد. همچنین این مدل میتواند روششناسیهای پدیدهشناسی را برای پژوهشگران حسابداری غنیتر کند.