تاثیر حاکمیت شرکتی بر متنوع سازی شرکتی با تاکید بر عدم شفافیت سود
الموضوعات :زهرا شکاری استیار 1 , سعید انورخطیبی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، واحد ایلخچی، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلخچی، ایران
2 - استادیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: حاکمیت شرکتی, متنوع سازی شرکتی, عدم شفافیت سود,
ملخص المقالة :
مطابق با فرضیه تضادهای نمایندگی، توانایی مدیران برای تحریف و پنهانسازی اطلاعات بستگی به درجه پیچیدگی سازمان دارد. شرکتهایی با محیطهای سازمانی پیچیده و مشکلات نمایندگی بیشتر، نسبت به سایر شرکتها تنوعسازی بالایی دارند. با این وجود مکانیزم هایی جهت کنترل رفتارهای فرصت طلبانه مدیران نیاز است. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر حاکمیت شرکتی بر متنوع سازی شرکتی با تاکید بر عدم شفافیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در این راستا، تعداد 110 شرکت برای دوره زمانی 1395-1400 انتخاب گردید. هدف پژوهش کاربردی و روششناسی آن از نوع پس رویدادی است. از رویکرد دادههای ترکیبی برای آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از نرم افزار آماری Eviews استفاده شد. نتایج نشان داد که بهرهگیری از مکانیزمهای حاکمیت شرکتی موجب محدودسازی انگیزه متنوع سازی مدیران میشود. از سوی دیگر، زمانی که عدم شفافیت سود بالا است، مکانیزم های حاکمیت شرکتی توانایی کافی جهت محدود کردن انگیزه متنوع سازی شرکتی ندارند.
_||_