الگوی بررسی صورت های مالی بهبود یافته مبتنی بر نظریه داده بنیاد
الموضوعات :فاطمه مریدی 1 , رضوان حجازی 2 , محمدحسین رنجبر 3 , حمیدرضا وکیلی فرد 4
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2 - استاد گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و علوم مالی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه حسابداری و مدیریت مالی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
4 - دانشیارگروه حسابداری و مدیریت مالی، واحد علوم و تحقیقات تهران،دانشگاه آزاداسلامی، تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: اطلاعات, ارزیابی, نظریه زمینهای, انتقال پیام, صورتهای مالی بهبودیافته,
ملخص المقالة :
زمان زیادی است که صورت های مالی به شکل فعلی تهیه می شوند که برخی انتقادها را درپی داشته است. پژوهش جامعی درخصوص بهبود صورت های مالی انجام شده که پژوهش حاضربه عنوان بخشی از آن، به دنبال ارائه الگویی جهت ارزیابی تغییرهای پیشنهادی صورت های مالی با استفاده از نظریه داده بنیاد می باشد. مطالعه های کتابخانهای و تعیین چارچوب انجام و مصاحبه نیمهساختاریافته با اساتید دانشگاهی، حسابداران، حسابرسان و فعالان بازارسرمایه آغاز شد. پس از مصاحبه عمیق با ۲۹ نفر، اشباعنظری اتفاق افتاد. تجزیه و تحلیل دادهها براساس مقایسه مداوم و کدگذاری سهمرحلهای باز، محوری و گزینشی نظریهزمینه ای استراوس و کربین اجرا و پارادایم شکل گرفت. مقوله محوری تحت عنوان آزمون ها پدیدار گشت که تحتتأثیر ورودیهایی شامل شرایط علی (شامل نکته ها، بایدها، نبایدها) ، شرایط زمینهای (شامل آزمون ها و آزمودنی ها) و شرایط مداخلهای (شامل عملکردی، فردی) قرارگرفته، موجب واکنشهای مختلف (شامل زمان، احساسات، اطمینان، اثربخشی) شده و پیامدهایی (شامل زمان، احساسات، اطمینان، اثربخشی) دربر دارد. بطورخلاصه، ویژگی های صورت های مالی جدید، شرایط آزمون ها و آزمودنی ها و متغیرهای کنترل، ورودی های این الگو هستند. انجام آزمون واکنش شرکت کنندگان را به دنبال دارد که لازم است، از طریق مقیاس های معتبر بصورت کمی بیان شود. این پیامدها شامل احساسات، اطمینان، کارایی و اثربخشی است.
References
Abolmaali, K. (2012). Qualitative research from theory to practice. Tehran: Elm Publishers. (In Persian)
Bawden, D. & Robinson, L. (2009). The dark side of information: Overload, anxiety and other paradoxes and pathologies, Journal of information science, 35(2), 180-191.
Buchanan, J. & Kock, N. (2001). Information overload: A decision making perspective, In Multiple criteria decision making in the new millennium (pp. 49-58), Springer, Berlin, Heidelberg.
Carr,N.(2008).Is Google making us stupid? Retrieved from http://www.theatlantic.com/ magazine/archive/07/2008/is-google-making-usstupid//306868
Chiu, T. F., Hong, C. F. & Chiu, Y. T. (2008). Visualization of financial trends using chance discovery methods, In International Conference on Industrial, Engineering and Other Applications of Applied Intelligent Systems (pp. 708-717). Springer, Berlin, Heidelberg.
Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2011). Research Methods in Education. 7TH Edition, London: Routledge.
Corbin, J. & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications. (In Persian)
Cowan, N. (1998). Attention and memory: An integrated framework, Oxford: Oxford University Press.
Daregi, P. & Mirvahedi, S. S. (2009). Product Clinic Research: New Products Marketing Test, Tehran: Rasa Institute of Cultural Services. (In Persian)
Devaraj, S., Fan, M. & Kohli, R. (2002). Antecedents of B2C channel satisfaction and preference: validating e-commerce metrics, Information systems research, 13(3), 316-333.
Dou, H., Hassanaly, P. & Quoniam, L. (1989). Infographic analytical tools for decision makers: Analysis of the research production in sciences. Application to chemistry, comparison between Marseille and Montpellier (France), Scientometrics, 17(1-2), 61-70.
Edmunds, A. & Morris, A. (2000). The problem of information overload in business organisations: a review of the literature, International journal of information management, 20(1), 17-28.
Goanta, A. M. (2015). Innovative methods for knowledge transfer, In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 95, No. 1, p. 012113). IOP Publishing.
Goldstein, E. B. (2014). Cognitive psychology: Connecting mind, research and everyday experience, Toronto: Nelson Education.
Gonzalez, Mario. (2017). Annual Meeting, American Library Association Finance & Audit Committee.
Guerlain, S., Jamieson, G. & Bullemer, P. (2000). Visualizing model-based predictive controllers. In Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting (Vol. 44, No. 22, pp. 511-514). Sage CA: Los Angeles, CA: SAGE Publications.
Hall, J. R. (2014). Infographics and Annual Reports for Nonprofit Organizations. BS in Graphic Comminication Department, College of Liberal Arts, California Polytechnic State University.
Helweg‐Larsen, R. & Helweg‐Larsen, E. (2007). Business visualization: a new way to communicate financial information. Business Strategy Series.
Hirshleifer, D. & Teoh, S. H. (2003). Limited attention, information disclosure, and financial reporting. Journal of accounting and economics, 36(1-3), 337-386.
Hodge, F., Kennedy, J. J. & Maines, L. A. (2002). Recognition versus disclosure in financial statements: Does search-facilitating technology improve transparency? Unpublished working paper: http://www. hamscher. com/xbrl/Hodge-Kennedy-Maines-XBRL-2002-11. pdf.
viewed 15 January (2004) http://ssrn.com/abstract=351440.
IFRS (2017). Better Communication in Financial Reporting.
Kartadjumena, E., Jayanti, D. & Abdul Hadi, D. (2011). The Use of Schematic Faces as an Alternative Communication Formats in Sending Accounting Information. Society of Interdisciplinary Business Research (SIBR). Conference on Interdisciplinary Business Research.
Kazimoto, P. (2018). ACCOUNTING SYSTEM HARMONIZATION: AN APPROACH OF PROFIT VISUALIZATION FOR SMALL MEDIUM ENTERPRISES PERFORMANCE. Asia Pacific Journal of Research in Business Management, 9(12).
Kelley, J. T. (2002). Using Graphs and Visuals to Present Financial Information, Prieiga per internetą:< http://home. xnet. com/~ jkelley/Publications/Using_Graphs. pdf>.(prisijungta 2010-02-17).
Khan, T. (2006). Financial reporting disclosure on the internet: An international perspective. Doctoral dissertation, Victoria University, Footscary.
Khoshtinat, M. & Rohnia, M., (2005), The effect of "color charts" in providing "complex financial information" for a variety of financial decisions. Empirical Studies in Financial Accounting, 3(11), 177-207 (In Persian)
Lakis, V. & Miniotaitė, J. (2016). Engagement to review financial statements as the instrument to ensure reliability of the information about the company, Informacijos mokslai, 74(74), 97-110.
lincoln, ys., Guba,EG., (1985), Naturalistic inquiry, New dehli, India, SAGE Puplications.
Mazza, R. (2009). Introduction to information visualization, Springer Science & Business Media.
Mehrabanpour. M, Borhani. S, Geramirad. F & Karbalae. H. F. (2017). Investigation of the efficiency and effectiveness of graphic shapes as an alternative communication format in providing accounting information. Management Accounting. 3(11) 117-207
Miller, E. (2006). Interactive design best practices for the public sector, In Proceedings of the 2006 international conference on Digital government research (pp. 433-434).
Mosavi, A. & Vaezipour, A. (2013). Developing effective tools for predictive analytics and informed decisions, University of Tallinn, Technical Report.
Newport, C. (2016). Deep work: Rules for focused success in a distracted world, Hachette UK. (In Persian)
Nikbakht, m., Rezaee, Z. & Matni. V., (2018), Internal audit quality model design, Auditing Knowledge, 17(69), 5-57. (In persian)
Paredes, T. A. (2003). Blinded by the light: Information overload and its consequences for securities regulation. Wash. ULQ, 81, 417.
Powell, R. R. (2006). Basic research methods for librarians. Library & Information Science Research, 28, 149-167. (In Persian)
Reber, P. (2010). What is the memory capacity of the human brain, Scientific American, 4, 2010.
Savolainen, R. (2007). Filtering and withdrawing: strategies for coping with information overload in everyday, Journal of Information Science, 33(5), 611-621.
Segaran, T., Hammerbacher, J. (2009). Beautiful data: the stories behind elegant data solutions, O'Reilly Media, Inc.
Schick, A. G., Gordon, L. A., & Haka, S. (1990). Information overload: A temporal approach. Accounting, Organizations and Society, 15(3), 199-220.
Tang, F., Hess, T. J., Valacich, J. S. & Sweeney, J. T. (2014). The effects of visualization and interactivity on calibration in financial decision-making. Behavioral Research in Accounting, 26(1), 25-58.
Taylor, B. G. (1983). The potential impact of graphic formatting on the reliability of financial reporting. Doctoral dissertation, Texas Tech University, Texas.
Trotman, A.J. (2013). Internal Audit Quality: A Multi-Stakeholder Analysis, Submitted in partial fulfilment of the requirements of the degree of Doctor of Philosophy, School of Business Bond University,Australia.
Tufte, Edward.R.(2001).The Visual Display of Quantitative Information, Cheshire,CT:Graphics P.
Tuttle, B. & Burton, F. G. (1999), The effects of a modest incentive on information overload in an investment analysis task, Accounting, Organizations and Society, 24(8), 673-687.
Yadav, F. (2012). Analyzing financial data through interactive visualization. Doctoral dissertation, Purdue University, West Lafayette.
_||_