بررسی ارتباط بین حقالزحمه پرداختی به شرکای حسابرسی،کیفیت حسابرسی و درآمد حاصل از خدمات مشاوره حسابرسان
الموضوعات : Auditing
محمد محمدی
1
,
حدیث محمودوند
2
1 - استادیارگروه حسابداری، دانشگاه غیر انتفاعی پرندک، ساوه، ایران
2 - کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه غیرانتفاعی پرندک، ساوه، ایران.
الکلمات المفتاحية: حق الزحمه پرداختی به شرکای حسابرسی, کیفیت حسابرسی , درآمد حاصل از خدمات مشاوره حسابرسان.,
ملخص المقالة :
هدف اصلی پژوهش بررسی ارتباط بین حقالزحمه پرداختی به شرکای حسابرسی،کیفیت حسابرسی و درآمد حاصل از خدمات مشاوره حسابرسان در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. جامعة آماری پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دورة زمانی 1395 تا 1400 است. به منظور آزمون فرضیههای پژوهش رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر دادههای ترکیبی با اثراث ثابت از طریق نرم افزار ایویوز 11 استفاده شده است. نتایج فرضیه اول نشان داد حقوق و مزایای شرکای حسابرسی بر درآمدهای مشاورهای ناشی از فروش خدمات مشاوره به مشتریان غیرحسابرسی تاثیر مثبت دارد. همچنین، نتایج فرضیه دوم نشان داد کیفیت حسابرسی بر درآمدهای مشاوره ای ناشی از فروش خدمات مشاوره به مشتریان غیرحسابرسی تاثیر منفی دارد. سایر فرضیه ها نیز نشان دادند که کیفیت حسابرسی ناشی از دوره تصدی حسابرسی، انداره موسسه حسابرسی و تخصص حسابرس در صنعت بر درآمدهای مشاورهای ناشی از فروش خدمات مشاوره به مشتریان غیرحسابرسی تاثیر منفی دارد. در ارتباط با تبیین نتایج از دیدگاه پژوهشگر میتوان بیان داشت حرفه حسابرسی به منظور کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و سهامداران از طریق ایجاد قابلیت اطمینان بر صورتهای مالی شرکتها به وجود آمده است به گونهای که وظیفه حسابرس حمایت از حقوق سرمایهگذاران از طریق ایفای نقش اعتباردهی به صورتهای مالی و اظهار نظر در مورد کلیات آنها است.
