A Research on the Fragmented Culture of Iran’s Youth in the Content of Pop Music Lyrics
الموضوعات :Hossein Mirzaii 1 , Ensiye Sadati 2 , Rahele Kardavani* 3 , Mehdi Akbariyan 4 , Leila Fathi 5
1 - *
2 - *
3 -
4 - *
5 - *
الکلمات المفتاحية: Youth, music, Fragmented Culture, Pop music,
ملخص المقالة :
This research was done in order to describe the content of proposed lyrics’ concepts in permissible pop music based on published audio works’ list of music publication office in 2009 among 200 albums of music office published audio works, the 10 number of pop singers were randomly selected and the lyrics’ concept of 70 music were also investigated. In the process of data analysis in the first step (open coding) were obtained 504 codes. The open coding is the process of breaking and conceptualizing data. The level 1 codes are relatively simple and changed gradually. In the second step, with summarizing codes in the similar groups were obtained 76 categories and the third step means that oriented coding of youth isolation and gender categories in the content of pop lyrics were selected as a central categories. In this study, the content of 70 lyrics were examined in the 10 singers’ albums in which 45/83% of concepts relate to gender and 54/16% (273 cases) relate to youth isolation. It’s obvious from this findings which 54/16 % (273 cases) of proposed concepts in the content of lyrics is allocated to the concepts which have a sign of isolation, unwillingness and give in. Youth fragmented culture adopted of pop music have a sign of youth isolation, unwillingness and give in. It’s recommended that culture and music supervisory especially pop music programmers and responsible persons pay attention to this important matter and take action with more supervisory on lyrics and music content along enriching.
.آبوت،پاملا، وکلر والاس، (1383)،جامعه شناسی زنان،مترجم: منیژه نجم عراقی،تهران: نشر نی.
2.استرا،ویل، (1378)، نگاهی به ویژگیهای هوی مثال بهعنوان یکی از گونههای موسیقی راک، در مطالعات فرهنگی، ویراسته سایمون دورینگ، صص 395 تا 412، ترجمه حمیرا مشیر زاده، تهران: موسسه فرهنگی آینده پویان.
3.استرنیاتی، درینیک، (1380)، مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه، مترجم: ثریا پاک نظر ، گام نو، تهران.
4.استوری، جان، (1386)، مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، مترجم: حسین پاینده ، نشرآگاه، تهران.
5.بلینگتون، روزاموند و همکاران،(1380)،فرهنگ جامعه، مترجم:زیبا عزبدفتری، تهران:قطره.
6.کاستلز، مانوئل،(1385)، عصر اطلاعات : اقتصاد جامعه و فرهنگ،جلد 2، مترجم: احد علیقلیان و دیگران، طرح نو، تهران.
7. شفرز، برنهارد، (1387)، مبانی جامعه شناسی جوانان، ترجمه: کرامت اله راسخ ، نشر نی، تهران.
8.ذکایی، محمد سعید، (1387)، جامعه شناسی جوانان ایران، آگاه، تهران.
9.رایف، دانیل و دیگران،(1381)، تحلیل پیامهای رسانهای و کاربرد تحلیل محتوی کمی در تحقیق، ترجمه: مهردخت بروجردی علوی، تهران:سروش.
10.ریچاردز، بری،(1382)، روانکاوی فرهنگ عامه، مترجم: حسین پاینده، تهران: طرح نو.
11.قاسمی، وحید، (1385)، جوانان و هنجارهای رسمی و غیررسمی موسیقی پاپ، نامه علوم اجتماعی، شماره 28، پائیز.
12.کوثری،مسعود،(1382)،نشانههای موسیقیپاپ(مردمپسند)، نامهپژوهشفرهنگی، سال هفتم، شماره5، بهار.
13.مور،استفن،(1376)، دیباچهای بر جامعه شناسی، مترجم:مرتضی ثاقب فر ، ققنوس، تهران.
14.هالووی، ایمی،(1385)،روشهایتحقیقکیفی درپرستاری، مترجم:حیدرعلیعابدی ودیگران، بشری، تهران.
15.Bell, R.R.,(1965) , Die Teilkultur der jugenlichen, in: L. V. Friedeburg.
16.Bennett, A. (2001) Cultures of Popular Music, Buckingham, Open University Press.
17.Bennett, A. (2000) Popular Music and Youth Culture: Music, identity and place, London, Macmillan.
18.Cohen,S(1972) Folk devils and moral panic.London:Macgibbon&Kengan paul.
19.Hhnt,S.(2005),The Life Course: A Sociological introduction.Hampshire:Palgrave.
20.Lindner, R., (1979), Editiorial, in J. Clarke, 1979, (1981).
21.M.Horkheimer.W.Adorno. (1972). Dialectic of enlightenment, the seabury press (New York), p. p. 120 – 167.
22.Tenbruck, F. H., (1962), Jugend und Gesellschaft. Soziologische Perspektiven, Freiburg (1965).