A Study of the Effective Social and Cultural Factors on Educational Progress of Hig School Students in Shoush
الموضوعات :Ashagh Arjmand Siahposh 1 , Mohammad Hassan Moghaddas Jafari 2 , Mohammad Far Baghlani 3
1 - *
2 - *
3 - *
الکلمات المفتاحية: Students, Self-Respect, Educational Progress, Social Class and Sex,
ملخص المقالة :
This survey is accomplished by the purpose of effective social and cultural factors on educational progress of high-school students in Shoush city.Out of 3200 persons about 280 persons were selected as sample volume according to Cochran formula. Sampling method was simple random.The most appropriate theory for this research is Parsons systematical theory .In this survey ,the relation of 8 variables are estimated with educational progress. The results from statistics in this research show that there is a meaningful relation between sex, social, class and family size, self-respect, course likeness and educational progress of students. According to acquired results , study hours, sex, parents social class and self –respect degree have more influence in prediction of educational progress of high school students.
- ازکیا، مصطفی،(1381)، جامعهشناسیتوسعه و توسعهنیافتگیروستاییایران، انتشارات اطلاعات تهران، چاپ ششم.
- رفیع پور، فرامرز،(1381)، مقدمهای بر روشهای شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی، شرکت سهامی انتشار، تهران، چاپ دوازدهم.
- روشه،گی،(1376)، جامعهشناسی تالکوت پارسونز، ترجمهعبدالحسیننیکگهر،انتشاراتتبیان، تهران.
- ریتزر، جورج،(1382)، نظریهی جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، انتشاراتعلمی، تهران ، چاپ هفتم.
- شریعتمداری، علی،(1380)، رسالت تربیتی و علمی مراکز آموزشی، انتشارات سمت، تهران.
- علوی تبار،علیرضا،(1379)، بررسی الگوی مشارکت شهروندان در اداره امور شهرها، جلد اول،
انتشارات سازمان شهرداری کشور، چاپ اول.
- کانت، امانوئل،(1363)، تعلیم و تربیت، ترجمه غلام حسین شکوهی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
- گروه مشاوران یونسکو،(1382)، فرآیند برنامهریزی آموزشی، ترجمه فریده مشایخ ، انتشارات مدرسه، تهران ، چاپ دوازدهم.
9. Parsons, shills, E, Naegele, A. And pitts, j. (eds), theories of society; foundations of modern sociological theory, the free press, New York.
10. Robinson, p. (1981), Perspectives on the Sociology of Education; London: Rutledge and kegan Pual.