تاثیر هوش هیجانی اعضاء هیات علمی برعملکرد آموزشی آنها: با رویکرد شایستگی های فردی
الموضوعات :
1 - استادیار واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی،ابهر،ایران
الکلمات المفتاحية: خودآگاهی, خود مدیریتی, شایستگی های فردی, هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری,
ملخص المقالة :
افزایش علاقه و توجه پژوهشگران به مطالعه در مورد رابطه هوش هیجانی (عاطفی) با عملکرد مدیریت در سالهای اخیر، سبب گرد یده است تا مجموعه ای از یافته ها و نظرات در این زمینه ایجاد و ارائه شود. علیرغم اینگونه مطالعات و تلاشها، یافته ها و نظرات پیشنهادی در بسیاری از مواقع متفاوت بوده و یا مغایر یکدیگرند. بدین ترتیب برای دست یابی به نظریه ای معتبر و شفاف در مورد ارتباط ابعاد مختلف هوش هیجانی با عملکرد و رفع خلاء موجود در این زمینه هنوز به مطالعات و ازمون فرضیه های بیشترو جدید تری نیاز است تا بتوان بر اساس انها به نتیجه ای روشن دست یافت. هدف این مطالعه گسترش کارهای انجام شده قبلی و تعیین رابطه احتمالی بین شایستگی های فردی (خود اگاهی و خود مدیریتی) اساتید دانشگاه با عملکرد اموزشی انها است و همچنین تعیین نقش کیفیت زندگی کاری دانشگاه به عنوان متغیری مداخله گر در این زمینه است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های گرداوری شده توسط 930 عدد پرسشنامه از 72 واحد دانشگاهی منطقه دو به روش میدانی بیانگر این است که بین میزان خود اگاهی و خود مدیریتی اعضای هیات علمی و عملکرد اموزشی انها رابطه ای مثبت و معنی دار وجود دارد ضمن اینکه، ماهیت کیفیت زندگی کاری دانشگاه می تواند در رابطه این متغیر ها مداخله نموده و تاثیر گذارد.
Bar-on, R (2006), Model of Emotional Social Intelligence (ESI), Psicothema, 18 supl.,13-25
Bar- On, R. (2000), Emotional and social intelligence: insights from the emotional quotient inventory, in Bar- On and J.D.A, Parked (Eds) Handbook of Emotional intelligence, S.F. Jossey- Bass.
Bar- On, R. (1988), the development of an operational concept of psychological well-being- unpublished doctoral dissertation, Rhodes University, South Africa.
Baron, R. M. & Kenny, D. A. (1986), The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology. 51, 1137-1182.
Boyatzis, R. Goleman, D. and Rhee, K (2000), Clustering competence in emotional intelligence: insights from the emotional competence inventory in R. Bar-On and J.D.A. Parker (Eds), Handbook of emotional intelligence, San Francisco: Jossey- Bass.
Brayan, s. P.(2004), Emotional Entelligence and Intrapersonal Conversations, Consortium Research on Emotional Intelligence
Caruso,D. (2003), Defining the inkblot called Emotional Intelligence. Issues and Recent Developments in Emotional Intelligence, from http://www.eiconsortium.org
Fiedler, F. E., (1967), A theory of leadership, Effectiveness. Mc Graw-Hill, N. y.
Goleman, D. (2007), Social Intelligence,N.Y. Bantam Books
Goleman, D. (1998), working with emotional intelligence, N.Y. Bantam Books.
Goleman, D. (1995), Emotional intelligence, New York, Bantam Books.
Gardner, H. (1999), Frames of mind, the theory of multiple intelligences, New York: Basic Books.
Gardner, H. (1983), intelligence Reframed, New York: Basic Books.
Keller, R.T. (2001). Cross-functional project groups in research and new product development: diversity, communications, job stress, and outcomes. Academy of Management Journal. 44,547-555.
Mc. Clelland, D. C. (1998), identifying competencies with behavioral - event interviews, psychological science, q (5). P 331- 340.
Salovey, P & Mayer, J. D. (1990), Emotional intelligence, imagination cognition and personality 9, 185- 211.
Stogdill, R. M. (1948), Personal factors associated with leadership: A Survey of the literature, Journal of psychology vol. 25. P38-65
Tannenbaum, R. and Schmidt, W-H, (1973),How to choose a leadership pattern, Harvard Business, Review, Vole, 51, May- June, P. 162- 180
Thorondike, E. L. (1920), Intelligence and its uses, Harper’s magazine, p140, 227- 235.
Van Rooy, D. L. & Viswesvaran, C. (2004), Emotional intelligence: A Meta analysis investigation of predictive validity and nomological net, Journal of vocational Behavior, 65, p71- 95.
Wechsler, D. (1952), The range of human capacities, New York: Hafner.
_||_Bar-on, R (2006), Model of Emotional Social Intelligence (ESI), Psicothema, 18 supl.,13-25
Bar- On, R. (2000), Emotional and social intelligence: insights from the emotional quotient inventory, in Bar- On and J.D.A, Parked (Eds) Handbook of Emotional intelligence, S.F. Jossey- Bass.
Bar- On, R. (1988), the development of an operational concept of psychological well-being- unpublished doctoral dissertation, Rhodes University, South Africa.
Baron, R. M. & Kenny, D. A. (1986), The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology. 51, 1137-1182.
Boyatzis, R. Goleman, D. and Rhee, K (2000), Clustering competence in emotional intelligence: insights from the emotional competence inventory in R. Bar-On and J.D.A. Parker (Eds), Handbook of emotional intelligence, San Francisco: Jossey- Bass.
Brayan, s. P.(2004), Emotional Entelligence and Intrapersonal Conversations, Consortium Research on Emotional Intelligence
Caruso,D. (2003), Defining the inkblot called Emotional Intelligence. Issues and Recent Developments in Emotional Intelligence, from http://www.eiconsortium.org
Fiedler, F. E., (1967), A theory of leadership, Effectiveness. Mc Graw-Hill, N. y.
Goleman, D. (2007), Social Intelligence,N.Y. Bantam Books
Goleman, D. (1998), working with emotional intelligence, N.Y. Bantam Books.
Goleman, D. (1995), Emotional intelligence, New York, Bantam Books.
Gardner, H. (1999), Frames of mind, the theory of multiple intelligences, New York: Basic Books.
Gardner, H. (1983), intelligence Reframed, New York: Basic Books.
Keller, R.T. (2001). Cross-functional project groups in research and new product development: diversity, communications, job stress, and outcomes. Academy of Management Journal. 44,547-555.
Mc. Clelland, D. C. (1998), identifying competencies with behavioral - event interviews, psychological science, q (5). P 331- 340.
Salovey, P & Mayer, J. D. (1990), Emotional intelligence, imagination cognition and personality 9, 185- 211.
Stogdill, R. M. (1948), Personal factors associated with leadership: A Survey of the literature, Journal of psychology vol. 25. P38-65
Tannenbaum, R. and Schmidt, W-H, (1973),How to choose a leadership pattern, Harvard Business, Review, Vole, 51, May- June, P. 162- 180
Thorondike, E. L. (1920), Intelligence and its uses, Harper’s magazine, p140, 227- 235.
Van Rooy, D. L. & Viswesvaran, C. (2004), Emotional intelligence: A Meta analysis investigation of predictive validity and nomological net, Journal of vocational Behavior, 65, p71- 95.
Wechsler, D. (1952), The range of human capacities, New York: Hafner.