ارائه مدل اقتضایی کارآفرینی برای صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی
الموضوعات :منصور صدیق 1 , اصغر آذرکسب 2 , سیدیاسر غیبی 3 , علیرضا بافنده زنده 4
1 - مربی، دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ،واحد تبریز ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز، ایران
2 - کارشناس ارشد، گروه مدیریت ،واحد تبریز ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز، ایران
3 - دانشجوی دکترای مدیریت مالی دانشگاه غازی آنکارا- ترکیه
4 - استادیار، گروه مدیریت ،واحد تبریز ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, صنایع غذایی, ویژگی های فردی, ویژگی های سازمانی,
ملخص المقالة :
در پژوهش حاضر کارآفرینی در صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی و ارتباط عوامل فردی (شخصیتی)، و سازمانی با آن، با هدف ارائه مدل کارآفرینی طی اردیبهشت ماه 92 لغایت آذرماه 1392 مطالعه گردید. در این تحقیق میزان رابطه بین متغیرهای ویژگیهای فردی(شخصی)، و سازمانی با کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفته و فرضیههای تحقیق در همین راستا تنظیم شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی بوده، از نظر نوع هدف تحقیق، کاربردی میباشد و از روش پیمایشی جهت گردآوری دادهها استفاده گردیده است. کارکنان صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی جامعه آماری این مطالعه می باشد و نمونه آماری طبق جدول مورگان و کرجسی به تعداد 260 نفر انتخاب گردید. انتخاب افراد پرسش شونده بصورت تعمدی، طبقه ای و سهمیه ای صورت گرفت، و جهت سنجش ویژگی های فردی (شخصیتی) و سازمانی پرسشنامه 95 سؤالی مبتنی بر طیف لیکرت تهیه و تدوین شد، که با استفاده از آزمون تی تست و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نتیجة تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیهها بین هر یک از متغیرهای ویژگیهای فردی(شخصی)، و سازمانی با کارآفرینی رابطه معنیداری بدست آمده همچنین در اثر همزمان بین ویژگیهای یاد شده و کارآفرینی، رابطه معنیداری به دست آمد. مشخص شد که ویژگیهای شخصیتی به تنهایی قادر است 64/59 درصد تغییرات کارآفرینی را تبیین نماید. ویژگیهای فردی مؤثر بر کارآفرینی در صنایع غذایی به ترتیب از زیاد به کم؛ ریسک پذیری، نوآوری و پیش قدم بودن میباشد. همچنین ویژگیهای سازمانی موثر بر کارآفرینی به ترتیب از زیاد به کم؛ سیستم پاداش، در دسترس بودن منابع، ساختار و ارتباطات، حمایت مدیریت و استراتژی کارآفرینانه میباشد.
Aghazadeh, H., & Reza Zadeh, H. (2004). Organizational Entrepreneurs. Tadbir Monthly, 102, 10-16, (In Persian).
Ahmad Pourdariani, M., & Azizi, M. (2004). Entrepreneurship. Tehran: Mehrabb Ghalam Publishing, (In Persian).
Ahmad Pourdariani, M., & Moghimi, S. M. (2007). Entrepreneurship Foundations, Faraandish Publications, (In Persian).
Bart, C. (2006), ‘Product Strategy and Formal Structure in Entrepreneurship’, Strategic Management Journal, Vol. 7, No. 4.
Clark, Rob. (2011), ‘Entrepreneur advantages and disadvantages’. http://ezinearticles.com. Feb 2.
Farhangi, A. A., & Safarzadeh, H. (2007). Entrepreneurship (concepts, ideas, models and applications). Tehran: Labor and Social Security Institute, (In Persian).
Gnyawali, D. and D. Fogel. (1994), ‘Environments for Entrepreneurship Development: Key Dimensions and Research Implications, Entreperneuship Theory and Practice’, Baylir University.
Golshanestan Hashemi, S. M. (2003). Basics of Entrepreneurship Science. Isfahan: Jahad Daneshgahi, (In Persian).
Janet V. Denhardt &AND Robert B. Denhardt. (2007), ‘The New Public Service: serving, not steering’. M.E. Sharpe. New York.
Kollermeier, T. (1992), ‘Entrepreneurship and Transition’ in I. MacMillan & S. Birley (eds), ‘International perspectives on Entrepreneurial Research’,(Elsevier Since Publishers B. V.) Netherland.
Lewis, Goeff. (2007), ‘Who in the world is entrepreneurial?’, Journal of Fortune, Small business. June.
Moghimi, S. M. (2005). Entrepreneurship in Governmental Organizations. Tehran: Entrepreneurship Center, (In Persian).
Peykarjo, K., & Farzaneh, A. (2011). Organizational Entrepreneurship and Entrepreneurship Organizations. Tehran: Strategic Research Institute, (In Persian).
Saeedi Kia, M. (2009). Principles and Foundations of Entrepreneurship. Kia Publishing, (In Persian).
Shah Hoseini, A. (2007). Entrepreneurship. Tehran: Ayizh Publishing, (In Persian).
Zabihi, M. R., & Moghaddasi, A. (2006). Entrepreneurship from Theory to Practice, Mashhad: Publication of the World of Tomorrow and Posht Publication, (In Persian).
_||_Aghazadeh, H., & Reza Zadeh, H. (2004). Organizational Entrepreneurs. Tadbir Monthly, 102, 10-16, (In Persian).
Ahmad Pourdariani, M., & Azizi, M. (2004). Entrepreneurship. Tehran: Mehrabb Ghalam Publishing, (In Persian).
Ahmad Pourdariani, M., & Moghimi, S. M. (2007). Entrepreneurship Foundations, Faraandish Publications, (In Persian).
Bart, C. (2006), ‘Product Strategy and Formal Structure in Entrepreneurship’, Strategic Management Journal, Vol. 7, No. 4.
Clark, Rob. (2011), ‘Entrepreneur advantages and disadvantages’. http://ezinearticles.com. Feb 2.
Farhangi, A. A., & Safarzadeh, H. (2007). Entrepreneurship (concepts, ideas, models and applications). Tehran: Labor and Social Security Institute, (In Persian).
Gnyawali, D. and D. Fogel. (1994), ‘Environments for Entrepreneurship Development: Key Dimensions and Research Implications, Entreperneuship Theory and Practice’, Baylir University.
Golshanestan Hashemi, S. M. (2003). Basics of Entrepreneurship Science. Isfahan: Jahad Daneshgahi, (In Persian).
Janet V. Denhardt &AND Robert B. Denhardt. (2007), ‘The New Public Service: serving, not steering’. M.E. Sharpe. New York.
Kollermeier, T. (1992), ‘Entrepreneurship and Transition’ in I. MacMillan & S. Birley (eds), ‘International perspectives on Entrepreneurial Research’,(Elsevier Since Publishers B. V.) Netherland.
Lewis, Goeff. (2007), ‘Who in the world is entrepreneurial?’, Journal of Fortune, Small business. June.
Moghimi, S. M. (2005). Entrepreneurship in Governmental Organizations. Tehran: Entrepreneurship Center, (In Persian).
Peykarjo, K., & Farzaneh, A. (2011). Organizational Entrepreneurship and Entrepreneurship Organizations. Tehran: Strategic Research Institute, (In Persian).
Saeedi Kia, M. (2009). Principles and Foundations of Entrepreneurship. Kia Publishing, (In Persian).
Shah Hoseini, A. (2007). Entrepreneurship. Tehran: Ayizh Publishing, (In Persian).
Zabihi, M. R., & Moghaddasi, A. (2006). Entrepreneurship from Theory to Practice, Mashhad: Publication of the World of Tomorrow and Posht Publication, (In Persian).