اولویتبندی سبکهای مدیریت برای ارتقای عملکرد کارکنان سازمانهای خدماتی(مطالعه موردی: سازمانهایهای خدماتی شهر تبریز)
الموضوعات :
1 - عضو هیأت علمی (دانشیار) گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: رضایت, سبکهای مدیریتی, انگیزش, همکاری, عملکرد سازمانی کارکنان,
ملخص المقالة :
امروزه مدیران با کسانی روبرو هستند که وظایف پیچیدهای را به عهده دارند و نگرشهای مدیریت درباره اهمیت نیروهای سازمانی در محیط فعالیت دگرگون شده است. مدیری که در نقش رهبری سازمان میتواند سبکهای متفاوتی را در هدایت نیروی انسانی انتخاب کند. از طرفی نگرشهای افراد برای مدیریت سازمانی اهمیت زیادی دارد زیرا این نگرشها هستند که رفتار سازمانی را تحت تأثیر قرار میدهند، به ویژه نگرشهایی که به عملکرد و تعهد حرفهای سازمانی مربوط میشوند. در این رابطه یکی از وظایف مهم مدیران در سازمانها، شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان و فراهم نمودن زمینههای رشد و شکوفایی آنان است که زمینه ارتقای بهرهوری را فراهم میکند. در واقع موفقیت سازمان در تحقق اهداف که در گرو چگونگی اعمال مدیریت و سبکهای مؤثر رهبری مدیر، مسأله این بررسی[1] بوده است. بدین دلیل با توجه به اهمیت و ضرورت این بررسی که یکی از عوامل مؤثر در افزایش بهرهوری، سبک رهبری مدیران سازمان است، تعیین سبکهای مدیریت برای ارتقای عملکرد کارکنان با محوریت رضایت، همکاری و انگیزه کارکنان هدف اصلی این بررسی بوده است. در این راستا جامعه آماری این بررسی مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمانهای خدماتی شهر تبریز بوده که با توجه به محدودیتهایی با انتخاب پنج نمونه از این سازمانها جهت جمعآوری اطلاعات، سبکهای مدیریتی مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت مطابق نتایج به دست آمده اعمال سبکهای مدیریتی به ترتیب اولویت به تفکیک برای هر سازمان بر اساس نوع فعالیت که میتواند به ارتقای عملکرد مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان با محوریت رضایت، همکاری و انگیزه کارکنان تأثیرگذار باشد، مشخص شد. 2- این مقاله از طرح تحقیقاتی که با بودجه پژوهشی و حمایت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به انجام رسیده است استخراج شده است
- زاهدی، شمسالسادات (1391)، روابط صنعتی.تهران.مرکزنشردانشگاهی
- شرمرهورن، هانت آزبورن (1391)، مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه ایراننژاد پاریزی و بابایی، کلیکی و سبحاناللهی. تهران. مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وابسته به وزارت نیرو.
- فقهی فرهمند، دکترناصر (1390)، مدیریت پویای سازمان، چاپ دوم، انتشارات فروزش، تبریز.
- (1388)، تدوین برنامه استراتژیک سازمان، چاپ اول، انتشارات فروزش، تبریز.
- (1390)، مدیریت استراتژیک سازمان، چاپ دوم، انتشارات فروزش، تبریز.
- (1390)، مدیریت تکنولوژی سازمان، چاپ دوم، انتشارات فروزش، تبریز.
- فلاح نفری، سکینه (1376)، بررسی رابطه بین رضایت و کارآیی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی.
- کامدیده، علیرضا (1381)، بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری کارکنان شرکت آبفای منطقه پنج تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. کرج. مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وابسته به وزارت نیرو.
- محمدزاده، دکتر عباس و مهروژان، آرمن (1375)، رفتار سازمانی، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، چاپ اول.
- Bruderl, J., Preisendorfer, P., Ziegler R. (2012), Survival chances of newly founded business organizations. American Sociological Review. 57, 227-242
- Dessein, W. (2013), Hierarchies versus Committees, Working Paper, University of Chicago. Pp 52-64.
- Frenkel, S. (2012), Industrilization and Labour Relations, Contemporary Research in Seven Countries, ILR Press, Ithaca.
- Glenn H. (2012), The application of QFD to Design a course in TQM, QFD Institute, USA, pp 65-104
- Harris, M. (2011), A Theory of Board Control and Size, Review of Financial Studies, pp 15-98.
- Hartmann, H., Kris, E., Loewenstein, R. (2012), The function of theory in psychoanalysis. Psychological Issues, 4, 117-143
- Hauser, J. (2011), An Evaluation Cost Model, Journal of Consumer Research, pp 66-105
- Khoo, N. (1996),Framework of a fuzzy quality function deployment,International Journal of Production Research, pp23-49
- Madrian, B. and D. Shea (2011), The Power of Suggestion, Quarterly Journal of Economics, pp 18-116
- Noam G.G., Hauser S.T., Santostefano S., Garrison W., Jacobson A.M., Powers S.I., Mead M. (2010). Ego development and psychopathology: A study of hospitalised adolescents. Child Development, 55(1), 185-194
- Payne, A. and Frow, P. (2012), 'A strategic framework for customer relationship management', Journal of Marketing, Vol. 69 (October), pp. 36–81
- Probert, D.R., Jones, S.W. and Gregory, M.J. (2012), ‘The make or buy decision in the context of manufacturing strategy development’, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, 207, pp. 241-250
- Smith, N. R. (2013), The Entrepreneur and His Organization. University of Michigan: Bureau of Taking workers to the work and Economic Research
- Sriyan de. Silva (2012), Hurnan Resources Development for Competiveness, A Priority For Employers
- Storey, D. J. (2010), Understanding the small Taking workers to the work Sector, London: Rutledge.
- Stutely, R. (2012), The Definitive Taking workers to the work Plan, London: Financial Times Prentice Hall
- Taylor, S., Beechler, S. and Napier, N. (2012), ‘Toward an Integrative Model of Strategic International Human Resource Management’, Academy of Management Review, 21(6): 959–85
- Watts, H. D., Wood, A. M. and Wardle. P. (2013), Making Friends Or Making Things?, Urban Studies
_||_